Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja28507.11.2023 

4249-2023 (10 03 00)

Poikkeamispäätös: Asuinkerrostalon rakentaminen, Satama (P 2023-598)

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristölakimies Jenna Härkönen 30.10.2023:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Rakennuspaikka sitovan tonttijaon mukaan

​Sataman kaupunginosan (061), korttelin 18 tontti 2, pinta-ala 1669 m2 (nykyinen kiinteistö 853-61-7-34). Tonttia ei ole vielä rekisteröity.

​Osoite: Hovineidonkatu 4

Hakija

​Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy

Rakennushanke

​Rakennetaan asuinkerrostalo Herttuankulmaan korttelin 18 tontille 2.

​Talo B: VIII ja VI-kerroksinen.

​Käytettävä rakennusoikeus yhteensä 3851 k-m2 (tästä 101 k-m2 on toisen porrashuoneen tuottama lisäkerrosala).

​Korttelin yhteinen autohalli rakennetaan lämmittämättömänä pihakannen alaisena autohallina. Autohallissa on 53 autopaikkaa.

Kaavoitustilanne

ASEMAKAAVA

​Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 7.7.2018. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

​AK-1: Asuinkerrostalojen korttelialue. Asuntoja ei saa sijoittaa maantasokerrokseen siten, että ne avautuvat pelkästään kadulle.

Suurimman sallitun rakennusoikeuden ylittäen saa rakentaa porrashuoneet yli 15 kerrosalaneliömetrin ylittävältä osalta kussakin porrashuoneessa kussakin kerroksessa edellyttäen, että tämä lisää porrashuoneiden viihtyisyyttä ja valoisuutta.

Autopaikkoja on rakennettava vähintään 1 ap kutakin 120 kerrosalaneliömetriä kohti ja 1 ap kutakin palveluasuntojen 150 kerrosalaneliömetriä kohti. Vieraspaikkoja on rakennettava 1 ap/10 asuntoa.​

3750: Rakennusoikeus kerrosalaneliömetreinä.

​VIII ½, VI ½: Roomalainen numero osoittaa rakennusten, rakennuksen tai sen osan suurimman sallitun kerrosluvun. Murtoluku roomalaisen numeron jäljessä osoittaa, kuinka suuren osan rakennuksen alasta ullakolla saa käyttää kerrosalaan laskettavaksi tilaksi.

​u-1: Uloke. Ulokkeen saa rakentaa kerroksesta III ylöspäin. Kerroksen III alapuolelle saa kuitenkin ulottaa yläpuolisen rakentamisen vaatimia rakennusosia, jotka eivät haittaa liikennealueen rakentamista ja käyttöä. Ulokkeen alla olevan kulkuväylän vapaan korkeuden on oltava vähintään 5 m.

​(ap 50 %): Asemakaavamääräyksissä vaadituista autopaikoista tulee kortteliin sijoittaa vähintään suluissa olevan prosenttiluvun osoittama osuus. Muut autopaikat pitää sijoittaa LPA- tai KM-korttelialueelle enintään 300 metrin etäisyydelle korttelin rajasta.

​pi-a: Piha-alue, jolle saa rakentaa yhtenäisen pihakannen siten, että - auton säilytystiloja saa sijoittaa kannen alle rakennusoikeutta ylittäen kannen päällä olevat alueet istutetaan soveltuvin osin ja niiltä osoitetaan leikkiä ja oleskelua varten tarvittavat alueet - pihakannen tulee kestää raskaan pelastusajoneuvon paino.

​Yleisiä määräyksiä:

​Kadun varrella sijaitsevien rakennusten, tilojen ja pysäköintilaitosten katutason julkisivuissa umpinaisten ulkoseinien osuus saa olla enintään 40%. Umpinaisia osuuksia on elävöitettävä esimerkiksi materiaalivalinnoin, istutuksin ja taideteoksin.

​Pihakannet, I-kerroksiset rakennusosat sekä LPA-alueiden katot on toteutettava niin, että kattopinta-alasta vähintään 2/3 on hulevesiä viivyttävää viherkattorakennetta, jonka pidätyskerroksen paksuus on vähintään 70 mm. Muut kattopinnat suositellaan rakennettavaksi viherkattoisina siten, että ne toimivat hulevesijärjestelmän viivytysalueina. Oleskelu- ja leikkitiloja voidaan sijoittaa viherkatoille.

Poikkeukset MRL 58 §:

Tonttia koskevat poikkeukset

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Rakentaminen osittain rakennusalan ulkopuolelle (asuinkerrostalot, parvekkeet).

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Kerrosluvun rajan ylittäminen (sallittu VI ½, rakennetaan VIII).

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Pyöräpaikkojen ja kulkureittien sijoittaminen istutettavalle tontinosalle.

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Rakennetaan VIII-kerroksisen talon toinen porrashuone sekä sille johtava reitti rakennusoikeus ylittäen, ylitys​​ ​ ​ ​ 101 k-m2 (kaava sallii yli VIII-kerroksisissa rakennuksissa palomääräysten edellyttämän toisen porrashuoneen​​ ​ ​ ​ rakentamisen suurimman sallitun kerrosalamäärän ylittäen).

Koko korttelin yhteisjärjestelyjä koskevat poikkeukset, joihin tontti osallistuu

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Autopaikkoja sijoitetaan kortteliin vähemmän kuin 50 %:a (noin 42 %:a).

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Pihakantta ei ole mitoitettu pelastusajoneuvoille.

-​ ​ ​ ​ ​ ​ Koko pihakannen kattorakenteesta alle 2/3 on hulevesiä viivyttävää viherkattorakennetta (minimissään noin 1/3).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisluvat ja lausunnot

​Tonttipalvelut: puoltava​

Aluepelastuslaitos: ehdollinen

​Pelastuslaitoksen lausunnon mukaan palon sammuttamisen ja henkilöiden pelastamisen edellytykset rakennuksessa ja sen läheisyydessä on otettava suunnittelussa huomioon. Varatieltä pelastaminen voidaan suunnitella myös asukkaiden omatoimisen toimintaan perustuvana tai paloteknisen laitteiston avulla (sprinklaus). Pelastuslaitoksen toimintaedellytykset on toteuduttava varatieratkaisusta riippumatta.​

Naapurikiinteistöjen puolelle osoitetut nostopaikat on sovittava (myös kadut, puistot, yms. alueet). Mikäli rakennetaan niin lähelle toista rakennusta, että palon leviäminen on ilmeistä, taikka kiinni toiseen rakennukseen, on käytettävä palomuuria tai muuta ranteellista järjestelyä. Muihin rakennuksen palo- ja poistumisturvallisuusratkaisuihin pelastuslaitos ottaa pyydettäessä kantaa rakennuslupasuunnitelmien perusteella. Suositellaan rakennuslupaviranomaisen osallistamista poikkeamislupakäsittelyyn.

Päätöksen perustelut

​Rakennuspaikka sijaitsee Herttuankulmassa Hoviväenpuiston vieressä. Sitovan ja hyväksytyn tonttijaon mukaan rakennuspaikka kuuluu kortteliin 18, jossa on vireillä kolme toisiinsa liittyvää poikkeamishakemusta asuinkerrostalojen (A, B, C, D ja E) uudisrakentamiseksi. Kortteliin on tarkoitus rakentaa kaikkia tontteja palveleva pysäköintilaitos pihakannen alle. Tässä hakemuksessa on kyse asuinkerrostalon B uudisrakentamisesta korttelin tontille 2.

​Asuinkerrostalo ja osa parvekkeista ylittävät asemakaavassa esitettyjä rakennusalan rajoja rakennuksen pohjoispuolella. Hakijan perusteluiden mukaan rakennusoikeutta ei ole mahdollista käyttää kokonaisuudessaan kaavan sallimien kerroslukujen ja rakennusalan rajojen puitteissa. Lisäksi pysäköintilaitoksen mitoitus edellyttää riittävää leveyttä pihatiloilta samoin kuin rakennusten mittakaava (valoisuus ja näkymät). Siksi naapurirakennusten rakennusalan ylitysten myötä osa kaavan mukaisesta rakennusalasta on korttelissa jätettävä käyttämättä. Tämä osaltaan lisää tarvetta rakennusalan ylitykseen. Rakennusalan ylitystä voidaan hakijan esittämien perusteluiden ja tontin tarkoituksenmukaisen käytön kannalta pitää hyväksyttävänä.

​Asemakaavan mukaan yli VIII-kerroksisissa rakennuksissa palomääräysten edellyttämän toisen porrashuoneen saa rakentaa suurimman sallitun kerrosalamäärän ylittäen. Hakemuksen mukaan toinen B-talon porrashuoneista sekä pelkästään sille johtava reitti rakennetaan kerrosalamäärän ylittäen, vaikka rakennus ei ole yli VIII-kerroksinen. Toisen porrashuoneen tuottama lisäkerrosala on 101 k-m2. Hakijan perusteluiden mukaan toinen porrashuone on paloturvallisuuden kannalta tärkeä toimenpide ja sitä voi pitää yhtä perusteltuna rakennusoikeuden ylityksenä kuin kaavassa sallittu yli VIII-kerroksisen rakennuksen toinen porrashuone. Rakennusoikeuden ylitys toisen porrashuoneen johdosta on noin 2,7 %, jota voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden vähäisenä ja hakijan perustelut huomioon ottaen hyväksyttävänä.

​Asemakaavan mukaiset kerrosluvut B-talossa ovat VI ½ ja VIII ½. Hakemuksen mukaan vesikaton alle jäävät tilat pyritään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti, jolloin kerrosluvun rajat ylittyvät. Hakemuksen perusteluiden mukaan poikkeus kerrosalan rajoista vähentää tarvetta rakennusalan ylityksille rakennusten päämittojen osalta, mitä voidaan pitää erityisenä syynä poikkeamiselle.

​Asemakaavassa istutettavalle alueen osalle on tarkoitus toteuttaa kulkureittien lisäksi pyöräpaikkoja. Hakijan perusteluiden mukaan pyöräpaikkoja ei ole käytännöllistä osoittaa kansipihalle. Korttelin kahdelle muulle tontille on laadittu pihasuunnitelmat, joiden mukaan myös kaavassa ei-istutettavasi osoitettuja alueita on tarkoitus toteuttaa vehreinä, mikä kompensoi istutettavalle alueelle rakentamista. Korttelin piha-alueen vehreänä toteutuminen on huomioitu kahden muun poikkeamispäätöksen ehdoissa.

​Hakemuksessa on esitetty koko korttelin yhteisjärjestelyjä sisältävät poikkeamat, johon myös tontti 2 osallistuu. Autopaikoista noin 42 %:a sijoitetaan kortteliin, kun kaava edellyttää kortteliin sijoitettavaksi vähintään 50 %:a. Perusteluiden mukaan kaavamääräyksen mukaisesti halutaan välttää laajoja kattamattomia pysäköintialueita. Sekä asukas- että vieraspysäköinti vaatii yhteensä n. 158 autopaikkaa tonteilla. Tonteille rakennettavaan pihakannen alaiseen pysäköintilaitokseen on mahdollista sijoittaa enintään 53 autopaikkaa. Kaavan mukainen autopaikkamäärä kortteliin sijoitettuna, eli n. 79 ap, tuottaisi 26 pintapaikkaa. Riittävän laadukkaiden ulkotilojen, turvallisten ajoreittien sekä toimivien pelastusreittien varmistamiseksi pintapysäköinnin määrä korttelissa on pidettävä pienempänä. Hakijan selvityksen mukaan korttelin ulkopuolisesta pysäköintilaitoksesta, johon osa autopaikoista on tarkoitus sijoittaa, on varattu tarvittava autopaikkamäärä korttelin 18 käyttöön. Poikkeamisesta huolimatta ulkopuolisesta pysäköintilaitoksesta jää tarvittava määrä autopaikkoja myös muiden kaavassa osoitettujen kortteleiden käyttöön.

​Hakemuksen mukaan pihakansi ei ole mitoitettu pelastusajoneuvoille. Perusteluiden mukaan tarvetta nostotikasauton ajoon pihakannelle ei ole. Pelastautuminen pelkästään kannen suuntaan avautuvista asunnoista tapahtuu pääosin rakennuksessa olevan pääportaan lisäksi rakennettujen poistumisportaiden kautta sekä muilta osin parvekeluukkujen kautta.

​Asemakaavan yleisten määräysten mukaisesti pihakannen kattopinta-alasta vähintään 2/3 tulee toteuttaa hulevesiä viivyttävänä viherkattorakenteena. Hakemuksen mukaan koko pihakannen kattorakenteesta vähintään 1/3 on hulevesiä viivyttävää viherkattorakennetta. Perusteluiden mukaan istutettavilta alueilta, pysäköinniltä ja pelastusajoneuvon reiteiltä vapaat pihatilat jäävät korttelissa asukasmäärään nähden vähäisiksi. Pihakannen käytettävyys oleskelutilana tulisi varmistaa jättämällä välttämättömien kulkureittien ohella riittävästi tilaa myös oleskelulle ja leikille sekä asuntokohtaisille ulkotiloille. Poikkeamisesta huolimatta Turun kaupungin rakennusjärjestyksen 8 a §:n mukainen viherkerroin tontilla täyttyy, mitä voidaan pitää puoltavana seikkana hakijan esittämien perusteluiden lisäksi.

​Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).​

Liite​Asemapiirros 18.5.2023

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Päätös​Päätin myöntää hakemuksen ja 18.5.2023 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.

​Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (4 kpl), yhteensä 1430 euroa.

Päätöksen voimassaolo

​Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 15.11.2023.

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Kimmo Suonpää

Kaupunkirakentamisjohtaja

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä

Jakelu

aoVarsinais-Suomen Asumisoikeus Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypa § 285
Liite 1:Asemapiirros 18.5.2023