Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta38014.11.202310

14951-2022 (02 08 00, 08 00 00, 00 01 05, 10 03 01)

Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelma

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään Lemminkäisenkadun (väli Kiinamyllynkatu-Untamonkatu), Sirkkalankadun (väli Lemminkäisenkatu-Joukahaisenkatu) ja Kiinamyllynkadun (väli Hämeenkatu-Lemminkäisenkatu) hankesuunnitelman hyväksymistä ja toteutussuunnitteluvaiheeseen siirtymistä. Hankkeen kustannusten vaihteluväli on 4-8 miljoonaa euroa.

Kylk § 380

Kaupunkiympäristö, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen 30.10.2023:

Tausta

Hankesuunnitelma käsittää Lemminkäisenkadun osan Kiinamyllynkadun ja Untamonkadun välillä, Sirkkalankadun osan Lemminkäisenkadun ja Joukahaisenkadun välillä sekä Kiinamyllynkadun osan Hämeenkadun ja Lemminkäisenkadun välillä. Lisäksi hankealueeseen kuuluu pieni osa Joukahaisenkatua, Tykistökatua, Itäistä Pitkäkatua ja Untamonkatua. Hanke sijaitsee I kaupunginosassa ja Kupittaalla.

Hanke perustuu kaupunginhallituksen 4.3.2019 § 90 tekemään päätökseen linja-autojen runkolinjastoon siirtymisestä sekä uuden linjaston aiheuttamista välttämättömistä muutoksista Sirkkalankadulla ja Lemminkäisenkadulla. Myöhemmin kaupunginvaltuusto päätti (21.9.2020 § 150), että runkolinjasto otetaan käyttöön 1.7.2025.

Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyi 20.3.2023 § 100 Keskustan pyöräliikenteen tavoiteverkon 2035, jossa Kiinamyllynkadulle ja Lemminkäisenkadulle on merkitty yksisuuntaiset pyöräliikennejärjestelyt ja hanke on merkitty ensimmäiseen kiireellisyysluokkaan. Samassa kokouksessa kaupunginhallitus hyväksyi (§ 101) Kävelyn ja oleilun kehittämisohjelman 2029, jossa Kiinamyllynkatu ja Lemminkäisenkatu on merkitty toiseen kiireellisyysluokkaan ja kohteeksi, jossa kävely-ympäristön viihtyisyyttä pitää parantaa. Pyöräliikenteen tavoiteverkon hyväksymisen yhteydessä kaupunginhallitus päätti, että Lemminkäisenkadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelma tuodaan päätöksentekoon vuoden 2023 loppuun mennessä.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa Fölin runkolinjaston liikennöinnin aloittaminen aikataulun mukaisesti 1.7.2025. Runkolinjastoa varten Sirkkalankadulle tarvitaan kahdeksan nivelbussille mitoitettua pysäkkiä, joissa aikataulua voidaan tasata. Runkolinjoille suunniteltu uusi reitti Sirkkalankadulta Lemminkäisenkadun kautta Kiinamyllynkadulle edellyttää Lemminkäisenkadun ajoradan siirtoa noin neljällä metrillä, jotta bussit mahtuvat kääntymään Sirkkalankadun risteyksessä.

Runkolinjaston edellyttämien välttämättömien muutosten lisäksi tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja miellyttävyyttä. Pyöräliikenteen määrät ovat verrattain suuria ja nykyisten liikennejärjestelyiden rajat tulevat jo nykyisin vastaan. Jalankulkua Lemminkäisenkadulla haittaa eniten jalkakäytäville pysäköityjen sähköpotkulautojen ja polkupyörien suuri määrä sekä osittain niiden aiheuttama tilanpuute. Tavoitteena on leventää jalkakäytäviä ja järjestää lisää tilaa pyörien ja skuuttien pysäköintiin, jotta katutilaa jäisi enemmän jalankulkuun ja pyöräliikenteeseen.

Laajuus ja laatutaso

Hankealueella uusitaan katujen kaikki pintamateriaalit ja tehdään tarvittavat reunakivilinjojen muutoksista aiheutuvat hulevesijohtojen siirrot. Lemminkäisenkadulle ja Kiinamyllynkadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan toisistaan pintamateriaalien avulla ilman tasoeroa.

Sirkkalankadulle rakennetaan 8 uutta esteettömyyden erikoistason mukaista linja-autopysäkkiä katoksineen. Hankealueella olevat autopaikat Sirkkalankadun ja Lemminkäisenkadun varressa poistuvat. Sirkkalankadulta kaadetaan 7 puuta ja tilalle istutetaan 23 uutta katupuuta. Lemminkäisenkadulle istutetaan nykyisen 6 puun lisäksi 17 uutta katupuuta. Risteävien katujen (Joukahaisenkatu, Tykistökatu, Itäinen Pitkäkatu, Untamonkatu) järjestelyjä muokataan soveltuvilta osin, hankealuetta kuitenkaan tarpeettomasti laajentamatta.

Kiinamyllynkadun vaihtoehdot

Kiinamyllynkadulle on laadittu kaksi eri vaihtoehtoa, koska Kiinamyllynkadulle on suunniteltu myös raitiotietä, joka on pitänyt huomioida suunnitelmissa. Vaihtoehdossa 1 Kiinamyllynkadulle tehtäisiin vain välttämättömimmät liikennejärjestelymuutokset ja saneeraustoimenpiteet. Vaihtoehdossa 2 Kiinamyllynkadulle tehtäisiin raitiotien yleissuunnitelmassa esitetyt johtosiirrot ja kadun pohjarakenteet ja pintamateriaalit uusittaisiin kauttaaltaan. Vaihtoehdossa 1 nykyinen pyörätie ja jalkakäytävä säilyisivät paikallaan, mutta kadun itäreunalle tehtäisiin uusi yksisuuntainen pyörätie, joka edellyttää reunakivilinjan ja muutaman hulevesikaivon siirtoa.

Hankesuunnitelmassa on päädytty suosittamaan vaihtoehtoa 1 toteutussuunnittelun pohjaksi, koska se on kustannuksiltaan edullisempi, nopeampi toteuttaa ja siinä on vähemmän riskejä. Vaihtoehdossa 2 varaudutaan enemmän raitiotien tuloon, mutta varautumisesta huolimatta Kiinamyllynkatu pitäisi rakentaa uudelleen, koska Kiinamyllynkadulla raitiotie pitäisi stabiloida.

Vuorovaikutus

Hankkeen suunnittelu käynnistyi kevättalvella 2023. Lokakuussa suunnitelmaluonnosten valmistuttua julkaistiin kaikille avoin Kerro kantasi -kysely, jossa kerättiin parannusehdotuksia ja kommentteja suunnitelmaluonnoksista sekä kartoitettiin suhtautumista esitettyyn katusaneeraukseen. Kommentteja saatiin yhteensä 166 ja vastaajista 75 % kannatti Lemminkäisenkadun ym. uudistamista (n=107). Lisäksi Turun polkupyöräilijät ry lähetti suunnitelmista lausunnon kaupungille. Saapuneet kommentit ja kehitysehdotukset käydään läpi ja niiden perusteella tehdään tarpeelliset muutoksen hankkeen toteutussuunnitteluvaiheessa.

Kerro kantasi -kyselyn jälkeen järjestettiin yleisötilaisuus verkkotilaisuutena, johon kutsuttiin lähialueen asukkaat, kiinteistönomistajat, asukasyhdistys Kerttuli, Turkuseura, Kiinamyllyn koulun johtajat, Turun Steiner-koulun rehtorit, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta TUO, Turun yliopiston ylioppilaskunta TYY, Åbo Akademis studentkår ÅAS, Turun autoilijat, Turun seudun taksiyrittäjät, Turun polkupyöräilijät, Turun Yrittäjät ja Varsinais-Suomen Yrittäjät. Tilaisuudessa esiteltiin suunnitelmat ja annettiin mahdollisuus kommentoida sekä esittää kysymyksiä paikalla olleille asiantuntijoille. Suunnitelma sai pääosin myönteisen vastaanoton tilaisuudessa eikä siihen kohdistunut saadun palautteen perusteella muutostarpeita.

Kustannukset

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti hankkeelle on riskikorimenettelyllä laskettu hankeosalaskentaan perustuen kustannusarvion vaihteluväli, joka vaihtoehdossa 1 on 4–8 miljoonaa euroa ja vaihtoehdossa 2 on 5,5–10 miljoonaa euroa. Vaihteluvälin suuruuteen vaikuttaa muun muassa hankkeen kompleksisuus, tutkimusten ja selvitysten määrä ja laatu sekä teknisten ratkaisujen tarkkuustaso.

Aikataulu

Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen hanke lisätään infran investointiohjelmaan. Investointiohjelman määrärahavaruksena käytetään 6 miljoonaa euroa, joka on kustannusarvion vaihteluvälin keskiarvo. Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen laaditaan hankealueelle yksityiskohtaisemmat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, jotka tuodaan erikseen hyväksyttäviksi.

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmien hyväksymisen jälkeen laaditaan kadunrakennussuunnitelmat ja urakka kilpailutetaan. Urakkamuodoksi esitetään kokonaishintaista kokonaisurakkaa.

Runkolinjastouudistuksen aiheuttaman aikataulupaineen ja suuren kokonsa vuoksi hanke on jaettu kahteen eri rakentamisvaiheeseen. Rakentaminen aloitetaan hankealueen luoteispäästä eli Hämeenkadun puoleisesta päästä, jossa muutoksilla on kiireellisin tarve. Toisessa vaiheessa rakennetaan loput Lemminkäisenkadusta välillä Itäinen Pitkäkatu-Untamonkatu. Ensimmäisen vaiheen rakentaminen aloitetaan vuonna 2024 ja sen on tarkoitus valmistua viimeistään kesäkuussa 2025. Toisen vaiheen rakentaminen aloitetaan heti ensimmäisen vaiheen jälkeen ja sen on arvioitu valmistuvan vuonna 2026.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta esittää hankesuunnitelman kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi, koska hallintosäännön 35 §:n 1 momentin 22) -kohdan mukaisesti kaupunginhallitus päättää infrahankkeiden hankesuunnitelmista, mikäli kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo on 3–10 miljoonaa euroa.

Liite 1Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelma liitteineen​

Oheismateriaali 1Autoliikenteen toimivuustarkastelu

Oheismateriaali 2Havainnekuva Lemminkäisenkadulta

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakuntaa esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunki

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 380
Liite 1:Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelma liitteineen