Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 367 | 31.10.2023 | 2 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 375 | 14.11.2023 | 5 |
5677-2023 (08 00 00)
Kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi otettu liikennesuunnittelupäällikön päätös 13.10.2023 § 88 Pyöräilyn salliminen kuntopoluilla
Tiivistelmä: -
Kylk § 367
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 24.10.2023 § 14 kohdalla ottaa käsiteltäväksi liikennesuunnittelupäällikön päätöspöytäkirjan 13.10.2023 § 88.
Selvennyksenä edellä mainittuun päätökseen todettakoon, että siinä kuvatut toimet muuttavat ajoneuvojen ajokiellon moottorikäyttöisten ajoneuvojen ajokieltoon. Merkit siis sallisivat pyöräilyn tietyillä yhdysreiteillä alueiden välillä osan aikaa vuodesta.
Kesällä 2022 aloitetussa kokeilussa mahdollistettiin pyöräily viidellä eri kuntopolulla eri puolilla Turkua noin 7–8 kilometrin verran. Palautteita tuli niin puolesta kuin vastaankin.
Pyöräilyn mahdollistaminen useammilla reiteillä ja ennen kaikkea matkojen lyhentäminen kannustaa pyöräilemään. Ilmasto- ja kulkumuotojakauman tavoitteiden mukaisesti pyöräilyn, jalankulun ja joukkoliikenteen osuuksia tulisi kasvattaa merkittävästi. Lyhyempien pyöräreittien käytön mahdollistaminen vaikuttaa kulkutavan valintaan.
Kaikki päätöspöytäkirjassa mainitut reitit ovat valaistuja. Kyseisillä reiteillä on jo nykytilanteessa pyöräilyä, joten päätöspöytäkirjan päätöksellä muutetaan nykykäytäntö sallituksi. Kuntoreittien pyöräilyä ei pystytä valvomaan.
Kuntopoluilla on ohjeet talviaikaisesta käytöstä. Käytäntö on, ettei tiettyinä aikoina latuverkolla tulisi tapahtua muuta kuin hiihtoa. Latukyltin alapuolella oleva ajoneuvolla ajo kielletty merkki muuttuisi moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkkiin. Tämä ei muuta latuverkon käyttöä, koska talvisaikaan kuntoreiteillä ei sallita muuta kuin hiihtoa. Nykytilanteessa laduilla kuitenkin kävellään sekä ulkoilutetaan koiria kielloista huolimatta.
Mälikkälän luonnonsuojelualueella ei ole pyöräilyä koskevia rauhoitusmääräyksiä eli pyöräilyä ei ole kielletty. Luontoarvot eivät alueella heikkene, jos alueella pyöräillään.
Maastoliikennelaissa määritellään moottorikäyttöisten ajoneuvojen ajoa maastossa, eli maastoliikennelaki ei koske pyöräilijöitä. Koska kuntopoluille on jo aiemmin asetettu liikennemerkit, mahdollisessa vahinkotapauksessa tulkitaan tapahtumaa tieliikennelain mukaisesti.
Liite 1Liikennesuunnittelupäällikön päätöspöytäkirja 13.10.2023 § 88
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää pysyttää liikennesuunnittelupäällikön päätöksen 13.10.2023 § 88.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ålandin Vierimaan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimieliesti.
Kylk § 375
Pöydältä 31.10.2023 § 367
Liite 1Liikennesuunnittelupäällikön päätöspöytäkirja 13.10.2023 § 88
Liite 2Pläkkikaupunkia koskeva liikennesuunnitelma
Liite 3Mälikkälää koskeva liikennesuunnitelma
Liite 4Runosmäkeä koskeva liikennesuunnitelma
Liite 5Varissuota koskeva liikennesuunnitelma
Liite 6Huhkolaa-Harittua-Ispoista koskeva liikennesuunnitelma
Liite 7Ilpoista-Luolavuorta koskeva liikennesuunnitelma
Oheismateriaali 1Yleiskartta
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää pysyttää liikennesuunnittelupäällikön päätöksen 13.10.2023 § 88.
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavalla lisäyksellä:
"Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää, että päätöksen vaikutuksia seurataan ensin kokeiluna ja lautakunnalle tuodaan selvitys päätöksen vaikutuksista ennen valtuustokauden loppua."
Ennen päätöksentekoa jäsen Åland teki kaksi muutosehdotusta.
Ensin äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Ålandin Mannin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Kaupunkiympäristölautakunta päättää pysyttää liikennesuunnittelupäällikön päätöksen 13.10.2023 § 88 muilta kuin Mälikkälän liikennesuunnitelmaa koskevin osin (liite 3).”
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Pätäri, Kallio, Aalto, el-Khatib, Ilmanen, Kaarniharju, Perho ja Rantanen.
Ålandin Mannin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Toivari, Muurinen ja Vierimaa.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.
Tämän jälkeen Ålandin Rantasen kannattamana tekemä seuraavansisältöinen muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti:
"Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää, että päätöksen vaikutuksia seurataan ensin kokeiluna ja lautakunnalle tuodaan selvitys päätöksen vaikutuksista ennen valtuustokauden loppua."
Ålandin päätökseksi tulleen muutosehdotuksen perustelut:
"Kaupunki ei ole käynyt keskusteluja käyttäjien kanssa, eikä osallistuttanut asukkaita tai tehnyt arviota päätöksen vaikutuksista. Kuntoradat on lähtökohtaisesti tarkoitettu virkistyskäyttöön. Nyt tapahtuvaa käyttötavan muutosta on hyvä seurata ja kerätä palautetta, jotta kulkutapojen yhteensovittamista voidaan kehittää tai erottaa toisistaan."
Ålandin Mälikkälää koskevan muutosehdotuksen perustelut:
"Mälikkälän alueella on hevostoimintaa ja laidunmaita, sekä reittejä, jotka risteävät tai ovat yhteisiä jalankulkijoille. Toiminnan yhteensovittaminen pyöräilyn kanssa on haastavaa. Tästä johtuen on tarkoituksenmukaista jättää Mälikkälän osuudet pois päätöksestä. Lisäksi kuntorata on tehty maastohiihdon profiiliin ja se ei kaikilta osin sovellu pyöräilyyn, sillä vauhdit laskujen alapäissä nousevat kohtuuttoman korkeiksi. Ennen kuin alueella sallitaan pyöräily, pitää huomioida miten pyöräilynopeudet saadaan maltillisiksi, jotta reitti olisi kaikille liikkujille turvallinen."
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tpvLiikunnan palvelukokonaisuus, liikuntapalvelut
Liitteet:
Kylk § 367
Liite 1:Liikennesuunnittelupäällikön päätöspöytäkirja 13.10.2023 § 88
Kylk § 375
Liite 1:Liikennesuunnittelupäällikön päätöspöytäkirja 13.10.2023 § 88
Liite 2:Pläkkikaupunkia koskeva liikennesuunnitelma
Liite 3:Mälikkälää koskeva liikennesuunnitelma
Liite 4:Runosmäkeä koskeva liikennesuunnitelma
Liite 5:Varissuota koskeva liikennesuunnitelma
Liite 6:Huhkolaa-Harittua-Ispoista koskeva liikennesuunnitelma
Liite 7:Ilpoista-Luolavuorta koskeva liikennesuunnitelma