Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 307 | 26.09.2023 | 1 |
6405-2021 (02 08 00)
Kaupunkipyörien eli fölläreiden kauden jatkaminen kokeiluna marras-joulukuulle 2023
Tiivistelmä:
Turun kaupunkipyöriä on käytetty kesäkaudella 2023 erittäin paljon ja asiakkaat ovat niihin tyytyväisiä. Lautakunnalle esitetään, että kaupunkipyöräkautta jatketaan marras-joulukuulle 2023. Tällä tavalla helpotetaan turkulaisten ja vierailijoiden kestävää liikkumista loppusyksystä ja alkutalvella ja lisäksi toteutetaan kaupungin kestävän liikkumisen tavoitteita.
Kylk § 307
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja projektikoordinaattori Jere Sipponen 20.9.2023:
Turun nykyiset kaupunkipyörät eli föllärit ovat osoittautuneet erittäin pidetyiksi ja hyvin toimiviksi. Meneillään oleva kausi on ensimmäinen kokonainen kausi (1.4.-31.10.) tämän sopimuskauden aikana. Pyöriä on 700 kpl ja asemia 225 kpl.
Kaupunkipyöräkausi on tällä hetkellä seitsemän kuukauden mittainen. Kaupunkipyöriä käytetään aktiivisesti, ja käyttömäärä on kasvanut koko ajan kohti syksyä. Kaupunkipyöriä on tähän mennessä kesäkautena 2023 vuokrattu 214.000 kertaa ja matkoja on tehty 253.000. Pyöriä on käytetty parhaina päivinä yli 4 kertaa per pyörä, mikä on erittäin hyvä määrä. Syyskuun osalta käyttöaste on 3,5, kun kauden keskimääräinen käyttö on ollut 2,3 matkaa/pyörä/päivä. Kauden käyttöastetavoitteeksi määriteltiin tälle kaudelle 2 matkaa/pyörä/päivä eli käyttöastetavoite on ylitetty reilusti.
Asiakastyytyväisyys on ollut koko kauden ajan huippuluokkaa keskiarvon ollessa 4.5/5. Käyttäjä voi antaa sovelluksen kautta arvosanan ajokokemukselleen vuokrauksen päätyttyä.
Kaupunkipyöräjärjestelmä maksaa noin 89.000 euroa kuukaudessa. Lipputulot ovat keskimäärin 24.600 euroa kuukaudessa (huhtikuu-elokuu) ja markkinointitulot noin 10.000 euroa kuukaudessa. Tulot kattoivat huhti-elokuussa vajaat 40 % kustannuksista, ja pyörien käyttö on vain lisääntynyt tämän jälkeen syyskuussa. Vuoden 2023 tavoitteena oli edellä mainittu kaksi käyttökertaa päivässä pyörää kohti, jolloin tulot kattaisivat noin 30 % kustannuksista.
Jos pyöriä käytetään keskimäärin neljä kertaa päivässä, kaupunkipyöräjärjestelmän tuloilla saadaan katettua puolet kaupunkipyöräjärjestelmän kustannuksista. Järjestelmän edut eivät ole kuitenkaan laskettavissa vain suorina käyttökustannuksina tai -tuloina, vaan myös asukkaiden hyvinvoinnin ja pyöräilyn terveysvaikutusten lisääntymisenä sekä kaupungin imagovaikutuksen kautta. Mitä enemmän pyörillä ajetaan, sitä suurempia hyödyt ovat.
Kestävä kaupunkiliikkuminen sisältyy olennaisesti Turun kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kulkumuotojakauman korjaamiseen kestävien kulkumuotojen suuntaan. Turun kaupunki laatii paraikaa Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmaa (Sustainable Urban Mobility Plan SUMP). Tavoitteet ovat vaativat ja edellyttävät panostusta kestävään liikkumiseen. Kaupunkipyörät vaikuttavat selvästi turkulaisten ja täällä käyvien kulkutapavalintoihin.
Sää Turussa on usein vielä marras-joulukuussa sellainen, että pyöräily on satunnaisellekin pyöräilijälle houkuttelevaa. Asiakkailta kysyttiin Turun päivänä 17.9.2023, olisiko heillä tarvetta käyttää fölläreitä myös talvikaudella. Fölläreiden käyttäjistä yli puolet kertoi, että he käyttäisivät kaupunkipyöriä myös talvikaudella (marraskuu-maaliskuu), mikäli tämä olisi mahdollista. Kysely oli toki hyvin pienimuotoinen, mutta antaa kuitenkin suuntaa siitä, että kauden jatkamiselle voi olla tarvetta.
Kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja on tehnyt tarjouksen kokeilusta, jossa kaupunkipyöräkautta jatkettaisiin jouluun 2023 saakka (vaihtoehto 1). Pyöriä on loka-marraskuun vaihteessa normaalit 700 kpl mutta pyörämäärää ja asemamäärää vähennettäisiin hallitusti kohti vuoden loppua. Marras-joulukuun vaihteessa pyöriä olisi käytettävissä noin 400 kpl. Pyörätoimittaja on varautunut reagoimaan myös kelimuutoksiin, eli järjestelmä voitaisiin sulkea tarvittaessa, jos keli on kovin vaikea, ja palauttaa taas uudelleen käyttöön säiden niin salliessa. Pyöriin ei asenneta talvirenkaita.
Liitteenä 1 olevan tarjouksen (vaihtoehto 1) mukaan pyöräkokeilun hinta on yhteensä 89.420 euroa ajalle 1.11.-23.12.2023 eli kahdelle kuukaudelle edellä mainituin ehdoin. Koska lipputulot ja käyttömäärät ovat olleet kesäkauden aikana odotettua suuremmat, kaupunkipyörille varattu talousarviomääräraha riittää lautakunnalle esitetyn kokeilun toteuttamiseen.
Kaudella 2022 syys- ja lokakuu olivat käyttömäärällisesti parhaimpia kuukausia ja nyt on odotettavissa samaa. Marraskuulle käyttömäärätavoitteeksi voi käyttää koko kaudelle asetettua käyttömäärätavoitetta eli 2 matkaa/pyörä/päivä. Markkinointituloja on odotettavissa mainoskumppanin laskelmien mukaan yhteensä noin 31.000 euroa loppuvuoden osalta. Kokeilun jälkeen voidaan keväällä 2024 arvioida koko nykyisen kauden toteutumista, käyttömäärää, tuloja, asiakastyytyväisyyttä ja alkutalven kokeilukauden vaikutusta.
Lisätilauksessa on kyse julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaisesta ns. vähäarvoisesta muutoksesta, koska muutoksen arvo on pienempi kuin 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta, se alittaa EU-kynnysarvot, eikä se muuta hankintasopimuksen yleistä luonnetta.
Liite 1Järjestelmätoimittajan tarjous
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää jatkaa kaupunkipyöräkautta kokeiluna 1.11.-23.12.2023 liitteen 1 mukaisin ehdoin (vaihtoehto 1). Kokeilun hinta marras-joulukuulle on yhteensä 89.420 euroa (alv 0 %).
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoDonkey Republic
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiliikkumisen ratkaisut
tpvKaupunkiympäristö, seudullinen joukkoliikenne
Liitteet:
Kylk § 307
Liite 1:Järjestelmätoimittajan tarjous