Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31026.09.20234

6330-2023 (02 02 00)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2024-2027 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2024

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2024-2027 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2024 liitteineen. Toimintasuunnitelma ja palvelusuunnitelma hyväksytään vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

Kylk § 310

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, konsernihallinto, yhteiset palvelut, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 18.9.2023:

​Toimintasuunnitelmat laaditaan palvelukokonaisuuksittain ja ne sisältävät​ toimielimen kaupunginvaltuustoon nähden sitovan talousarvion ja –suunnitelman. Vastaavasti palvelusuunnitelmissa tavoitteet asetetaan palvelualueittain ja ne hyväksytään lautakunnissa. Palvelukokonaisuuden toiminnasta päättävät lautakunnat käsittelevät ja hyväksyvät toimintasuunnitelman kukin omalta osaltaan.​

Suunnittelulukujen valmistelu alkoi keväällä ja kansliapäällikkö hyväksyi 21.6.2023 § 207 suunnitteluluvut käyttötalouden osalta. Investointiohjelmien lähtökohdat ja investointisuunnitelmat käsitellään osana syksyn talousarviovalmistelua. Talousarviossa 2023 asetettua suhdannevarausta tila- ja infrainvestointeihin ei enää esitetä vuodelle 2024.

​Lautakuntien esitykset toimintasuunnitelmasta ja palvelusuunnitelmista tulee hyväksyä 30.9.2023 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota 6.11.2023 ja 13.11.2023. Kaupunginvaltuusto käsittelee toimintasuunnitelmaa 13.11.2023. Toimintasuunnitelmien ja palvelusuunnitelmien toimeenpano on lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa joulukuussa 2023.​

Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma vuosille 2024-2027

Kuvaus toiminnasta -osiossa on kuvattu palvelukokonaisuuden tehtävät, palvelualueiden vastuulla olevat tehtävät ja miten se niitä tuottaa sekä lautakunnat.​

Toimintaympäristön muutokset -osiossa kuvataan palvelualueen odotettavissa olevat ja merkittävät muutokset palvelujen tuottamiseen. Analyysi palvelujen tarpeen muutoksesta on perusteluna resurssien tarpeelle. Tarpeet voivat muuttua esimerkiksi lainsäädännöstä, väestöstä tai rakennetusta ympäristöstä johtuen. Lisäksi pääministeri Orpon hallitusohjelma sisältää useita kirjauksia, jotka toteutuessaan vaikuttavat merkittävästi kaupunkiympäristön toimintaympäristöön.

​Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet -osiossa kuvataan palvelukokonaisuuden toiminnan kehittämisen suunta, mikä toimii kokoavana linjauksena suunnitelman yksilöidyille tavoitteille. Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet on johdettu kaupunginvaltuuston 23.8.2021 hyväksymästä pormestariohjelmasta vuosille 2021-2025 ja kaupunginvaltuuston 14.2.2022 § 20 hyväksymästä kaupunkistrategiasta. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus toteuttaa seuraavia pormestariohjelman teemoja, painopisteen ollessa neljässä ensimmäisessä:

Vuoden 2024 toimintasuunnitelmassa kaupunkiympäristön toteutusvastuulla on 27 pormestariohjelman tavoitetta ja niihin vastataan 32 toimenpiteellä. Toimintasuunnitelmassa (liite 1) on esitetty vuoden 2024 tavoitteet.

​Toimintasuunnitelmassa on myös esitetty kaupunkiympäristön käyttötalouden ja investointien määrärahat ja tuloerät, käyttötalouden ja investointien määrärahat lautakunnittain ja kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristölle. Kh:n palvelutilaus sisältää maaomaisuuden, infraomaisuuden ja tilaomaisuuden talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä infrainvestointien ja tilainvestointien toteutusta ja maanhankintaa varten. Toimintasuunnitelmassa on lisäksi kaupunginhallituksen palvelutilaus maanmyyntien tulotavoitteesta, joka kohdistuu palvelutilaukseen.

​Kaavoitusohjelma (liite 3) ja kiinteistökehitysohjelma (liite 4) ovat toimintasuunnitelman liitteinä.

Kaavoitusohjelman hyväksyminen kuuluu hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kaavoitusohjelma sisältää yleiskaavoitusohjelman ja asemakaavoitusohjelman. Asemakaavoitusohjelma sisältää 113 asemakaavakohdetta, joista 64 on ohjelmoitu kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn vuosina 2024-2025. 37 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu vuosille 2026-2027 ja 12 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu taloussuunnitelmakauden jälkeen. Asemakaavoitusohjelma esitetään hyväksyttäväksi sitovana vuosille ja 2024-2025 ja ohjeellisena sen jälkeen. Strategisina maankäytön hankkeina valmistellaan 23 asemakaavaa (merkitty ohjelmassa tähdellä). Kaavoitusohjelman kohteista 35 % (40 asemakaavaa) valmistellaan kumppanuus/ kaavakonsulttihankkeina. Ne on ohjelmassa merkitty K-merkinnällä, jolla toteutetaan pormestariohjelman kirjausta ”Kumppanuuskaavoituksen tulee olla pienehköissä, yksityisissä aloitteissa ensisijainen vaihtoehto”. Uusia kaavoituskohteita on 13 kpl ja ne on merkitty ohjelmaan UUSI-merkinnällä. Lisäksi kaavoitusohjelman yhteydessä on ohjelmoitu kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymiskäsittelyyn vietäviä asemakaavakohteita 31 kpl. Näistä 42% (13 asemakaavaa) valmistellaan kumppanuus/kaavakonsulttihankkeina. Kaavoitusohjelma sisältää myös täydennysrakentamisselvityspäätöksen (kh 11.9.2023 § 334) mukaiset kohteet.

​Kaavoitusohjelma on tavoitteellinen, jossa eri syistä johtuen tapahtuu muutoksia ja viivytyksiä vuoden aikana. Näitä voivat olla mm. erilaiset prosessin aikana tulevat uudet ennakoimattomat selvitystarpeet, sopimusneuvottelujen viivästyminen sekä päätöksentekoon liittyvät viivytykset. Tästä johtuen tarkkaa aikataulua kaavojen osalta on mahdotonta laatia. Tavoitteena on, että vähintään 80 % hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoiduista kaavoista etenee toimielimen hyväksymiskäsittelyyn ohjelman mukaisessa aikataulussa.

​Useat kaupungin palvelurakennusinvestointihankkeet ovat hankesuunnitteluvaiheessa ja edellyttävät myös asemakaavan muuttamista, jonka vuoksi kaavoitusohjelma ja tilainvestointiohjelma on synkronoitu keskenään.

​Kiinteistökehitysohjelman hyväksyminen kuuluu myös hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kiinteistökehitysohjelma sisältää keskeiset kaupungin maaomaisuuden kehittämiskohteet. Keskeisimpinä ohjelmassa ovat Itäharjun, Artukaisten, Kauppahallin korttelin, Linnakaupungin ja Skanssin alueet, mutta ohjelma sisältää myös mm. Matkakeskuksen, Eerikinkatu 32-24 korttelin ja Halisten vesilaitoksen alueiden kehityshankkeita. Lisäksi ohjelmassa on useita pientalorakentamista mahdollistavia kohteita. Kokonaisuutena kiinteistökehitysohjelman avulla pyritään saavuttamaan kaupungin asunto- ja työpaikkatavoitteita vastaava määrä rakentamiskelpoista tonttimaata. Kehittämällä kaupungin käytöstä poistuvia kiinteistöjä sekä omistuksessa olevia maa-alueita tavoitellaan myös tulopohjan lisäämistä. Kiinteistökehitysohjelma on synkronoitu kaupungin kaavoitus- ja infran investointiohjelmien kanssa.​

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma vuodelle 2024

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma (liite 2) on kooste palvelualuekohtaisista palvelusuunnitelmista, jotka sisältävät palvelualueiden kuvauksen toiminnasta, toimintaympäristön muutokset ja kehittämissuunnitelman.

​Palvelusuunnitelmassa on esitetty erilaisia tunnuslukuja ja mittareita. Tavoitteellisella tunnusluvulla tarkoitetaan palvelualueen jatkuvaa toimintaa mittaavia mittareita, joille on asetettu tavoitearvo ja joista on olemassa trenditietoa tai sitä syntyy tulevina vuosina.​

Toimenpiteissä on lueteltu konkreettisia pormestariohjelmasta ja palvelukokonaisuuden kehittämisen painopisteistä johdettuja tehtäviä, joiden toteutumista seurataan/ arvioidaan toiminnan toteutumisen mittareiden avulla. Toimenpiteet on vastuutettu palvelualueille.​

Liikkumispalveluiden osalta kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen kuuluu Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualue. Luvat ja valvonta -palvelualueen palvelusuunnitelman hyväksyy rakennus- ja lupalautakunta.​

Taloudelliset tavoitteet

Keväällä talousarvion valmistelussa kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden uusia käyttötalouden tarpeita tunnistettiin yhteensä 6,2 milj. euron edestä. Merkittävimpiä toimintakuluja ovat mm. Aurajoen ruoppausurakka, henkilöstön lisäystarpeista aiheutuvat kulut, pien- ja suureläinpäivystyksen uudelleenjärjestely sekä joukkoliikenteeseen kohdistuvat muutokset. Joukkoliikenteen liikennemäärän arvioidaan palautuvan normaalitasolle ja tämän lisäksi kasvava määrärahojen tarve taloussuunnitelmakaudella johtuu runkolinjaston aloituksesta kesällä 2025. Suunnittelulukujen valmisteluvaiheessa kaupunkiympäristön tarpeista leikattiin 2,1 milj. euroa tilinpäätösennusteeseen (v. 2023 ovk1) nähden. Kaupunkiympäristölautakunnan suunnitteluluvun ero tunnistettuihin tarpeisiin verrattuna oli yhteensä n. -1 milj. euroa (tarpeet 5 milj. euroa) ja joukkoliikenteen suunnitteluluvun ero tunnistettuihin tarpeisiin verrattuna oli yhteensä -1,1 milj. euroa (tarpeet 1,1 milj. euroa). Näin ollen joukkoliikenteen tarpeisiin ei tullut rahoitusta.​

Kansliapäällikkö hyväksyi 21.6.2023 § 207 vuodelle 2024 toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut. Kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2024 sitova suunnitteluluku (toimintakate) on 23,165 milj. euroa.​

Kaupunkiympäristölautakunnan vuodelle 2024 esitettävä toimintakate alittaa hyväksytyn suunnitteluluvun 143 000 eurolla (suunnitteluluku -23,165 milj. euroa, TAE24 -23,022 milj. euroa, TAM23 -19,433). Kaupunkiympäristölautakunnan käyttötalouden suunnitteluluvun alitus 143 000 euroa johtuu määrärahan siirrosta Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kattamaan kohonneita henkilöstökustannuksia.​

Kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2024 suunnitteluluku on 3,6 milj. euroa vuoden 2023 suunnittelulukua suurempi. Toimintatuotot ylittävät TA2023 tason 2,0 milj. eurolla (TAE24 45,629 milj. euroa, TA23 43,592 milj. euroa). Toimintakulut ylittävät TA2023 tason 5,6 milj. eurolla (TAE24​ 70,261 milj. euroa, TA23​ 64,635 milj. euroa).​

Keskeisimmät kaupunkiympäristölautakunnan merkittävimmät muutokset vuoden 2023 talousarvion ja vuoden 2024 talousarvioehdotuksen välillä ovat seuraavat:​

Toimintatuotot

Toimintakulut

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden omat investoinnit vuonna 2024 ovat yhteensä 1,7 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan alaiset investoinnit ovat yhteensä 1,0 milj. euroa (kehittämis- ja it-investoinnit), rahoitusosuudet 0,2 milj. euroa ja joukkoliikennelautakunnan investoinnit 0,7 milj. euroa (maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittäminen), rahoitusosuudet 0,3 milj. euroa.​

Suunnnitteluluvun lisätarpeet

Kansliapäällikön talousarvioesitykseen sisällytettäväksi esitetään kaupunkiympäristön palvelualueiden syksyn valmistelussa tunnistettujen määrärahojen muutostarpeita vuosille 2024-2027:

Investoinnit, kiinteän omaisuuden hankinnat ja myynnit, maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (Kh-palvelutilaus)

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle varataan investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Infraomaisuus, 1604 KH/Tilaomaisuus) investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntitavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa alla esitetyn kokonaisuuden toteutuksesta ja raportoinnista.​

Kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle jakautuu infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 221,8 milj. euroa talousarviovuonna 2024. Infrainvestointien osuus palvelutilauksesta on 143,4 milj. euroa, tilainvestointien 74,9 milj. euroa ja kiinteän omaisuuden 3,5 milj. euroa.

Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistökehityshankkeilla erillisen kiinteistökehitysohjelman mukaisesti. Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa pysyvien vastaavien myyntitulotavoitteeksi vuodelle 2024 esitetään 17,0 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 15,5 milj. euroa. Yksityisen omistamia maita kehitetään kaavoituksen kautta. Maankäyttösopimustulojen tavoite on 5,0 milj. euroa vuodelle 2024. Pilaantuneiden tonttimaiden kunnostuskustannuksiin esitetään vuodelle 2024 yhteensä 3,3 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottomaksuja vuodelle 2024 esitetään yhteensä 0,4 milj. euroa ja ruoppausmassojen vastaanottoon kohdistuvia menoja yhteensä 0,05 milj. euroa.​

Investointiohjelmien lähtökohdat ja investointisuunnitelmat käsitellään osana syksyn talousarviovalmistelua. Vuoden 2024 infrainvestointihankkeista osa on sidottu jo kesäkuussa, jotta tutkimukset ja toteutussuunnittelu voidaan käynnistää tarvittaessa heti seuraavan vuoden alussa (Kv 19.6.2023 § 140).​

Tämä jälkeen kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infrainvestointiohjelmaan on sovitettu yhteen. Investointien aikatauluttaminen tehdään kokonaisarviointien pohjalta, joissa huomioidaan tehokkuus, kannattavuus, välttämättömyys, käyttötalous ja kasvun mahdollisuudet.​

Kaupunkiympäristön infrainvestointien toteuttamiseksi esitetään yhteensä 143,4 milj. euroa vuodelle 2024. Infrainvestointiohjelman hankkeiden määrärahat jakautuvat strategisiin kärkihankkeisiin 75,01 milj. euroa, kiinteistökehityshankkeisiin 43,3 milj. euroa, toimintoja tukeviin hankkeisiin 2,8 milj. euroa, korjausvelkaa alentaviin hankkeisiin 13,8 milj. euroa, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta tukeviin hankkeisiin 3,7 milj. euroa, asukasviihtyvyyttä parantaviin hankkeisiin 4,6 milj. euroa ja aikaistettuun toteutussuunnitteluun 0,3 milj. euroa. Rahoitusosuuksia infrainvestointihankkeille vuodelle 2024 on tavoitteena yhteensä 11,8 milj.euroa kaava-alueiden toteutukseen (ARA), pyöräilyn ja kevyen liikenteen edistämiseen (Traficom), ratahankkeeseen (CEF), Skanssin biodiversiteettipuistoon (EUI) ja liikuntakohteitiin (AVI).​

Infrainvestoinnit

Merkittävimmät lisäykset ja kustannusarviomuutokset voimassa olevaan investointisuunnitelmaan verrattuna:

​Uudet kohteet:

​Merkittävät kustannusarviomuutokset:

Lisäksi infrainvestointiohjelmassa on ajoitusmuutoksia voimassaolevaan taloussuunnitelmaan verrattuna. Infrainvestointiohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä.

Tilainvestoinnit

Kaupungin palvelurakennusinvestointien toteuttamiseksi esitetään vuodelle 2024 yhteensä 74,9 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana. Tilainvestointiohjelman määrärahat vuodelle jakautuvat yli 3 milj. euron nimettyihin investointihankkeisiin yhteensä 64,9 milj. euroa, alle 3 milj. euron pieniin hankkeisiin yhteensä 9,0 milj. euroa ja energiatehokkuusinvestointeihin yhteensä 1,0 milj. euroa.​

Investointiohjelman Nimetyt investointihankkeet yli 3 milj. euroa jakautuvat hankkeisiin, joiden hankesuunnittelusta on päätetty ja hanke on käynnissä tai hankesuunnittelu on valmistelussa. Investointiohjelmassa näkyy myös hankkeita, joista on vanhan tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukainen tarveselvitys tehty ja päätös siitä on olemassa.​

Investointiohjelmassa kohteiden investointimäärärahatarve, joiden hankesuunnitelma on hyväksytty, ja jotka ovat käynnissä, esitetään yhteensä 62,3 milj. euroa vuodelle 2024:

Investointiohjelmassa kohteiden investointimäärärahan tarve, jotka ovat vanhan hankesuunnitteluohjeen mukaan olleet tarveselvitysvaiheessa päätöksenteossa, esitetään yhteensä 2,6 milj. euroa vuodelle 2024.

​Merkittävät muutokset hankkeiden aikataulu- ja kustannusarviomuutosten pohjalta voimassa olevaan investointisuunnitelmaan verrattuna investointiohjelman laadintahetkellä 2023 päätetyt:

​Tarvittavat määrärahajaksotukset tullaan esittämään kansliapäällikön talousarvioluonnoksessa.

​Tilainvestointiohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä.

Resurssien käyttö

​Kaupungin kestävän kasvun ja pormestariohjelman toteuttamiseksi vuoden 2023 henkilöstösuunnitelman mukaisesti on resursoitu mm. infran kunnossapidon katu- ja vihervalvontaa, kaupunkiliikkumisen ratkaisujen suunnittelua ja kehittämistä ja ympäristöterveyden terveysvalvontaa. Kuluvana vuonna on saatu lisäresursointia kaavoitukseen ja ympäristönsuojeluun kaavoituksen sujuvoittamista varten. Kaikkia uusia ja avoimeksi tulleita vakansseja ei ole pystytty täyttämään alkuvuonna tai heti niiden vapautuessa.

​Vuoden 2024 henkilöstösuunnitelmassa arvioidun tarpeen mukaan kaupunkiympäristö esittää kaupungin kasvun, pormestariohjelman ja lainsäädännön myötä tuleviin muutoksiin varautumiseksi 5,5 määräaikaisen projektihenkilön palkkaamista (rakennemallin uudistaminen, Artukaisten kehittäminen, EU-rahoitteinen Biodiversiteetti-hanke 3,5 htv) ja 11 vakinaisen vakanssin perustamista ja henkilöiden palkkaamista eri vastuualueiden tehtäviin, mm. infran hankesuunnitteluun ja toimitilojen talotekniikkaan.

​Pääosa palvelukokonaisuuden henkilöstöstä sijoittuu kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen (376 htv, palkat ja palkkiot n. 20,3 milj. euroa).

​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu liikkumispalvelujen palvelualueen seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen henkilökunta (23 htv, palkat ja palkkiot n. 1,1 milj. euroa). Seudullinen joukkoliikenne palvelee 1.7.2024 alkaen seitsemää kuntaa, jotka maksavat vähintään 35 % henkilöstökustannuksista. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4,8 htv, palkat ja palkkiot 0,3 milj. euroa). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % henkilöstökustannuksista. Rakennus- ja lupalautakunnan alaisuudessa ei ole muita henkilöstökuluja kuin kokouspalkkiot.

​Vuoden 2023 talousarvion htv-lukuun verrattuna kasvua vuonna 2024 on +20 htv ja palkkakustannusten kasvun arvioidaan olevan noin 2,1 milj. euroa. Koko kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden henkilötyövoimapalkkakustannuksista 30 htv rahoitetaan ulkoisella rahoituksella.

Liite 1​Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2024​

Liite 2Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2024

Liite 3​Kaavoitusohjelma​

Liite 4​Kiinteistökehitysohjelma

Liite 5​Infrainvestointiohjelma

Liite 6​Tilainvestointiohjelma

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 310
Liite 1:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2024
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2024
Liite 3:Kaavoitusohjelma
Liite 4:Kiinteistökehitysohjelma
Liite 5:Infrainvestointiohjelma
Liite 6:Tilainvestointiohjelma