Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31326.09.20238

5407-2023 (10 03 01)

Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun katusuunnitelmat (Pitkämäki)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun katusuunnitelmat. Suunnitelmien tarkoituksena on sorapintaisten katujen asfaltoinnilla vähentää kunnossapitokustannuksia ja estää hulevesien johtuminen kaduilta tonteille.

Kylk § 313

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 19.9.2023:

Nykytilanne

Nykyisellään Heinäkarinkatu ja Pyölinpellonkatu ovat sorapintaisia katuja. Heinäkarinkatu on 245 m pitkä, kadun sorapinnan nykyinen leveys vaihtelee välillä 7,5–8,6 metriä. Pyölinpellonkadun pituus on 435 m, kadun sorapinnan nykyinen leveys vaihtelee välillä 5,4–6,9 metriä. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä ja läpiajoliikennettä.

Kadun saneeraus on käynnistetty kuivatuksen parantamisen ja kunnossapitokustannusten vähentämisen lähtökohdista. Kaduilla on nykyisellään ongelmia myös hulevesien kulkeutumisessa tonteille.

Suunnitelma

Heinäkarinkatu ja Pyölinpellonkatu sijoittuvat asemakaavan mukaiselle katualueelle. Katujen korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla muuttuu mahdollisimman vähän.

Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun kunnon parantamiseksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi kadut on suunniteltu päällystettävän asfaltilla. Katujen ongelmana on erityisesti hulevesien kulkeutuminen tonteille. Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun katualueiden kuivatusta parannetaan lisäämällä uusia hulevesikaivoja sekä hyödyntämällä olemassa olevia hulevesikaivoja. Nykyisten hulevesikaivojen sijainti ja korkeus myös tarkistetaan. Pintavesien valuminen tonteille estetään reunakivellä ja parantamalla kadun kaltevuuksia. Reunakivien avulla saadaan pintavedet ohjattua hallitusti hulevesikaivoihin ja estettyä vesien kulkeutuminen tonteille. Suunnitellut uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.

Katujen nykyiset sorapinnat ja rakennekerrokset puretaan riittävän laajalta kantavien rakenteiden alueilla kantavan kerroksen alapintaan saakka ja näiden alueiden ulkopuolella rakennetaan kokonaan uudet rakennekerrokset tehden kadut katuluokan 5 mukaisesti. Kadut asfaltoidaan koko matkalta.

Heinäkarinkadun asfaltoitavan ajoradan leveydeksi on suunniteltu 5,5 metriä. Kadun ajoradan molempiin reunoihin asennetaan betoninen liimattava reunakivi, jonka korkeus on 8 cm.

Pyölinpellonkadun asfaltoitavan ajoradan leveydeksi on suunniteltu 5,5 metriä Heinäkarinkadun ja Pohjankulman välillä sekä 5,0 metriä Pohjankulman ja Ruohonpääntien välillä. Kadulle on suunniteltu asennettavaksi betoninen liimattava reunakivi, jonka korkeus on 8 cm. Reunakivi asennetaan kadun pohjoisreunaan koko kadun matkalle ja eteläreunaan korttelin 16 tontin 6 ja Ruohonpääntien välille.

Pohjankulman ja Ruohonpääntien välille kadun pohjoispuolelle tonttien 1–3 kohdalle on suunniteltu kadunsuuntainen pysäköintipaikoitus, jonka leveys on 2,5 metriä. Tällä välillä kadun asfaltoitu leveys on kaikkiaan 7,5 metriä. Kadun sivukaltevuus rakennetaan yksipuolisesti sivukaltevaksi korttelin 6 tontin 9 ja korttelin 16 tontin 7 välille sekä harjakaltevaksi korttelin 16 tontin 6 ja Ruohonpääntien välille.

Kaduilla katuvalaistus säilyy nykyisellään.

Kustannukset

Heinäkarinkadun parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 160 000 euroa (alv 0 %) ja Pyölinpellonkadun parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 280 000 euroa (alv 0 %).

Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 129,2 (2015=100, tammikuu 2023). Kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen.

Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeiden kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 28.8.- 11.9.2023 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmiin saapui seitsemän muistutusta.

Muistutus 1 / Pyölinpellonkatu ja Heinäkarinkatu

Muistutuksessa kannatetaan suunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja. Muistuttaja esittää, että Vakkasuomentien ja Heinäkarinkadun risteys avattaisiin uudelleen moottoriliikennekäyttöön ja varustettaisiin raskaan liikenteen läpiajokiellolla.

Vastine muistutukseen 1

Heinäkarinkadun jatkeena oleva Heinäpolku on voimassa olevassa asemakaavassa esitetty jalankulku- ja pyöräilyväyläksi, joten sen ottaminen moottoriajoneuvoliikenteen käyttöön ei ole mahdollista.

Muistutus 2 / Pyölinpellonkatu ja Heinäkarinkatu

Muistuttaja nosti esille huolen asfaltoinnin vaikutuksista kiinteistöjen hulevesiin ja hulevesien kulkuun katualueella sekä liikenneturvallisuuden, ajoneuvojen nopeudet nousevat ja kuinka ajoradan reunassa oleva reunakivi vaikuttaa kadulla kevyenliikenteen kulkuun. Muistutuksessa pyydettiin huomioimaan myös pysäköintipaikkojen riittävästä etäisyydestä tonttiliittymiin nähden, jotta tontilta poistuessa on turvallinen ja esteetön kulku.

Vastine muistutukseen 2

Suunnitelmassa kadun kaltevuus on suunniteltu siten, että reunakivien avulla kadun hulevedet ohjataan suunniteltuihin hulevesikaivoihin sekä estetään hulevesien kulku tonteille. Uudet hulevesikaivot liitetään kadulla olemassa olevaan hulevesirunkolinjaan. Kiinteistöjen tulee järjestää kiinteistöllä syntyvien hulevesien johtaminen ja huomioida ettei kiinteistöjen hulevesiä saa johtaa katualueelle.

Liikenneturvallisuuden osalta missään nimessä ei ole tarkoitus, että pyöräilijät tai jalankulkijat väistäisivät reunakiven taakse nurmikolle. Kysymyksessä on sekakatu, jossa kulkumuotoja ei ole eroteltu, mutta reunakivien tai asfaltin reunojen väli on tarkoitettu kaikille kadunkäyttäjille. Ratkaisu on varsin yleinen hiljaisilla tonttikaduilla.

Liikenteenohjaussuunnitelmat eivät ole olleet nähtävillä, eivätkä ne ole menossa lautakuntakäsittelyyn tässä yhteydessä, mutta koko alueesta mukaan lukien Vehkaniitunkatu laaditaan lähiaikoina liikenteenohjaussuunnitelma. Valmistelun yhteydessä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan muistutuksessa esitetyt seikat koskien kadunvarsipysäköintiä.

Muistutus 3 / Pyölinpellonkatu

Muistutuksessa otetaan kantaa liikenteenohjaukseen. Muistuttaja esittää Pyölinpellonkadulle suunnitelmassa esitettyyn kadunsuuntaiseen pysäköinti taskuun rajoitettua pysäköinti aikaa. Lisäksi hän on huolissaan tonttiliittymien vapaana pysymisestä, pysäköidyt autot hankaloittavat pihaan pääsyä. Muistuttaja mainitsee myös, että Ruohopääntien kulkijat eivät tahdo hahmottaa Pyölinpellonkadun etuajo-oikeutta ja ehdottaa Ruohopäänkadulle risteyksestä varoittavaa liikennemerkkiä.

Vastine muistutukseen 3

Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun liikenteenohjaussuunnitelmat eivät ole olleet nähtävillä, eivätkä ne ole menossa lautakuntakäsittelyyn tässä yhteydessä, mutta koko alueesta mukaan lukien Vehkaniitunkatu laaditaan lähiaikoina liikenteenohjaussuunnitelma. Valmistelun yhteydessä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan muistutuksessa esitetyt seikat.

Muistutus 4 / Pyölinpellonkatu

Muistuttaja huomautti kahden tonttiliittymän väliin jäävästä todella kapeasta viherkaistaleesta ja Pyölinpellonkadun liittymässä ajoradan kohdalla olevasta liian ohuesta betonilaatta paksuudesta. Muilta osin muistutuksen jättäjä piti suunnitelma ratkaisuja oikean suuntaisina.

Vastine muistutukseen 4

Kahden tonttiliittymän väliin jäänyt kapea viherkaistale poistettiin ja katusuunnitelmaan päivitettiin yhtenevä asfalttilippa tonttiliittymille molempien kiinteistöjen omistajien muistutuksen mukaisesti (liittyy muistutukseen 6). Kadunrakennussuunnitelmassa tullaan esittämään, että tontin ajoneuvoliittymän kohdalle jalkakäytävälle asennetaan paksumpi betonilaatta.

​Muistutus 5 / Pyölinpellonkatu

Muistuttaja huomautti, että heidän tonttiliittymänsä vaikuttaisi suunnitelmassa todellisuutta kapeammalta. Muistuttaja koki myös, että reunakiven käyttö kadun pohjoispuolella on tarpeeton ja jopa haitallinen etenkin kevyelle liikenteelle. Muistutuksessa kysyttiin myös suunnitelman toteutusaikataulusta.

Vastine muistutukseen 5

Tonttiliittymien sijainnit tarkennetaan kadunrakennussuunnitelman laadinnan yhteydessä. Kadunrakentamisen yhteydessä tonttiliittymiä on myös mahdollista muokata kaupungin rakennuttajan ja urakoitsijan kanssa asiasta sopimalla. Suunniteltu reunakivi linja kadun reunassa on tarpeellinen. Kadun ajorata on kallistettu kohti reunakiveä, joka puolestaan ohjaa kadun hulevedet suunniteltuihin hulevesikaivoihin.

Reunakivet estävät hulevesien pääsyn tonteille. Kadulle suunniteltu 8 cm korkea reunakivi on yliajettava. Tonttiliittymien kohdalle tämä ei aiheuta kulkuongelmaa, kadun korkeusasema on suunniteltu tonttiliittymien korot huomioiden. Reunakivi kadun reunassa ei estä pysäköintiä, kadun leveys määrittää kadun pysäköintimahdollisuuden. Kadut on suunniteltu 5,5 metriä leveäksi, kadulle ei aseteta pysäköintikieltoa.

Muistutus 6 / Pyölinpellonkatu

Muistuttaja huomautti kahden tonttiliittymän väliin jäävästä todella kapeasta viherkaistaleesta. Samaan asiaan huomautettiin myös muistutuksessa 4. Muistuttaja otti esille myös, että suunnitelmassa tulee ottaa huomioon tonttiliittymästä kulku siten, ettei ajoneuvo tontilta kadulle käännyttäessä oikaise suunnitellun viherkaistan ja reunakiven yli. Muistuttaja totesi myös, että Pyölinpellonkadun katusuunnitelmassa esitetty jalkakäytävän betonilaatoitus ajoradan yli on liian ohut kestääkseen tieliikennekäytössä.

Vastine muistutukseen 6

Kahden tonttiliittymän väliin jäänyt kapea viherkaistale poistettiin ja katusuunnitelmaan päivitettiin yhtenevä asfalttilippa tonttiliittymille molempien kiinteistöjen omistajien muistutuksen mukaisesti (liittyy muistutukseen 4). Tonttiliittymien sijainnit ja leveys tarkennetaan kadunrakennussuunnitelma vaiheessa. Lähtökohtaisesti normaali liittymä leveys, josta henkilöauto oikaisematta viherkaistan puolelle menee, on 4,5 metriä. Kadun rakentamisen yhteydessä tonttiliittymiä on mahdollista myös muokata kaupungin rakennuttajan ja urakoitsijan kanssa asiasta sopimalla.

Kadunrakennussuunnitelmassa tullaan esittämään, että tontin ajoneuvoliittymän kohdalle jalkakäytävälle asennetaan paksumpi betonilaatta.

Muistutus 7 / Pyölinpellonkatu

Muistutuksessa muistuttaja ehdotti kiinteistönsä kohdalle tontinrajaan saakka ulottuvaa asfaltointia tonttiliittymän viereen suunnitelmassa esitetyn 1,6 metriä leveän viherkaistan sijaan tilapäistä kadunvarsipysäköintiä varten.

Vastine muistutukseen 7

Varsinkin omakotialueiden tonttikaduilla tavoitteena on, että asukkaiden pysäköinti tapahtuu tonteilla. Katualueelle varataan pysäköintitilaa ainoastaan poikkeustapauksissa. Kyseisessä kohtaa satunnainen lyhytaikainen pysäköinti on mahdollista ajoradalla, koska kadulla ei ole pysäköintikieltoa.

Liite 1Heinäkarinkatu katusuunnitelma K8317 003 pvm. 12.9.2023​

Liite 2Pyölinpellonkatu katusuunnitelma K6473 006 pvm. 12.9.2023​

Oheismateriaali 1Muistutus 1 30.8.2023

Oheismateriaali 2Muistutus 2 8.9.2023

Oheismateriaali 3Muistutus 3 5.9.2023

Oheismateriaali 4Muistutus 4 10.9.2023

Oheismateriaali 5Muistutus 5 11.9.2023

Oheismateriaali 6Muistutus 6 11.9.2023

Oheismateriaali 7Muistutus 7 11.9.2023

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteissä 1 ja 2 esitetyt Heinäkarinkadun ja Pyölinpellonkadun katusuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 313
Liite 1:Heinäkarinkatu katusuunnitelma K8317 003 pvm. 12.9.2023
Liite 2:Pyölinpellonkatu katusuunnitelma K6473 006 pvm. 12.9.2023