Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 312 | 26.09.2023 | 7 |
1630-2022 (10 03 01, 02 08 00, 08 00 00)
Itäisen Pitkäkadun ja Stålarminkadun osan hankesuunnitelma
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään Itäisen Pitkäkadun ja Stålarminkadun osan hankesuunnitelman hyväksymistä ja toteutussuunnitteluvaiheeseen siirtymistä vaihtoehdon 2 mukaisesti. Johtosiirtojen osalta noudatetaan vaihtoehtoa 1, jonka takia katupuiden määrä toteutuu myös vaihtoehdon 1 mukaisesti. Vaihtoehtojen 1 ja 2 yhdistelmän kustannusten vaihteluväli on 12€17 miljoonaa euroa.
Kylk § 312
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää 19.9.2023:
Tausta
Hankesuunnitelma käsittää koko Itäisen Pitkäkadun Kupittaalla ja kaupunginosissa I, II, III ja IV sekä Stålarminkadun osan kaupunginosassa IV välillä Betaniankatu – Kuninkaankartanonkatu.
Hankesuunnittelu perustuu kaupunginhallituksen 26.11.2018 § 463 tekemään päätökseen suunnitella Itäiselle Pitkäkadulle pyöräliikenteen pääreitti. Lisäksi kaupunginhallitus päätti 20.3.2023 § 100, että Itäisen Pitkäkadun hankesuunnitelma tuodaan päätöksentekoon 30.9.2023 mennessä.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on saneerata Itäisestä Pitkäkadusta kaikkia liikennemuotoja mahdollisimman hyvin palveleva itäisen keskustan pääkatu. Keskeisimpiä tavoitteita on parantaa kadun liikenneturvallisuutta, selkeyttää liikennejärjestelyitä, lisätä katupuita ja kävely-ympäristön miellyttävyyttä sekä rakentaa turvallinen pyöräily-yhteys Kupittaalta Marttiin saakka. Lisäksi hankkeella vähennetään kaupungin korjausvelkaa.
Suunnitelmavaihtoehdot
Yleissuunnitelmasta on laadittu kaksi eri vaihtoehtoa. Molemmissa vaihtoehdoissa Itäiselle Pitkäkadulle rakennettaisiin yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin ja istutettaisiin uusia katupuita. Suurin ero vaihtoehtojen välillä on se, että vaihtoehdossa 1 puita istutettaisiin vain niihin kohtiin, jotka eivät edellytä vaativia johtosiirtoja, kun sen sijaan vaihtoehdossa 2 puita istutettaisiin myös siten, että johtosiirtoja tehtäisiin laajemmin. Vaihtoehdossa 1 on yhteensä 62 ja vaihtoehdossa 2 on yhteensä 180 uutta katupuuta. Lisäksi liikennejärjestelyt poikkeavat siten, että vaihtoehdossa 1 on suurimpiin liikennevalo-ohjattuihin liittymiin (Kaskenkatu, Uudenmaankatu) esitetty pyöräkaistaa ja vaihtoehdossa 2 pyörätietä. Pysäköintipaikkoja vaihtoehdossa 2 on 13 vähemmän kuin vaihtoehdossa 1.
Hankesuunnitelmassa on päädytty suosittamaan vaihtoehtoa 2, koska se toteuttaa paremmin kaupungin asetammia tavoitteita muun muassa liikenneturvallisuuden, kaupunkiympäristön laadun ja käveltävyyden parantamisen suhteen. Puiden ja johtosiirtojen osalta noudatettaisiin vaihtoehtoa 1.
Suunnittelun edetessä ja hanketiedon kasvaessa selviää maanalaisten johtojen lopullinen saneeraustarve. Jos saneerattavia johtoja on paljon, on järkevää istuttaa esitettävää vaihtoehtoa enemmän puita. Tämä edellyttää hankesuunnitelman päivittämistä myöhemmin, mikäli kustannusten vaihteluväliin tulee olennainen muutos.
Vuorovaikutus
Hankkeen suunnittelu käynnistyi kesällä 2022 kaikille avoimella Kerro kantasi -kyselyllä, missä kartoitettiin turkulaisten kokemuksia Itäisestä Pitkäkadusta sekä toiveita tulevalle uudistukselle. Vastaajista 91 % kannatti Itäisen Pitkäkadun uudistamista ja 81 % ei ollut tyytyväisiä kadun nykytilaan.
Suunnittelun puolivälissä järjestettiin verkkotilaisuutena työpaja, jossa suunnitelmia käytiin yhdessä suunnittelijoiden kanssa läpi ja niitä sai kommentoida ja kehittää vapaasti. Työpajaan lähetettiin kutsut hankkeen sähköpostilistalle ilmoittautuneille, korkeakoulujen ylioppilaskunnille, läheisten koulujen rehtoreille ja apulaisrehtoreille, paikallisille asukas- ja kaupunginosayhdistyksille, Turkuseuralle, Turun polkupyöräilijöille, Turun autoilijoille, Turun seudun taksiyrittäjille ja Turun yrittäjille. Lisäksi kaikille Itäisen Pitkäkadun varren yrityksille ja asunto-osakeyhtiöille jaettiin infokirje suunnittelun alkamisesta ja pyyntö liittyä hankkeen sähköpostilistalle.
Suunnitelmaluonnosten valmistuttua kerättiin jälleen kaikille avoimella Kerro kantasi -kyselyllä kommentteja ja kehitysehdotuksia suunnitelmiin. Kysely oli auki helmikuussa 2023 ja siihen saatiin yhteensä 615 vastausta.
Tarkemmin hankkeen aikaisesta vuorovaikutuksesta on kerrottu vuorovaikutusmuistiossa (oheismateriaali 2).
Laajuus ja laatutaso
Hankkeessa uusitaan kaikki kadun pintamateriaalit sekä tehdään tarvittavat reunakivilinjojen muutoksista aiheutuvat johtosiirrot. Kadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan toisistaan pintamateriaalien avulla ilman tasoeroa. Nykyisten autopysäköintipaikkojen määrä vähenee ja tilalle istutetaan uusi katupuita ja pensaita. Risteävien katujen ja raittien järjestelyjä muokataan soveltuvilta osin, hankealuetta kuitenkaan tarpeettomasti laajentamatta.
Hankealue sijoittuu vilkasliikenteiselle katuosuudelle, joka toimii joukkoliikenteen ja erikoiskuljetusten reittinä. Tämän vuoksi työaikaiset liikennejärjestelyiden yleisperiaatteet on syytä tarkastella jo katusuunnitelmavaiheessa.
Liikenneturvallisuus
Itäisen Pitkäkadun liikenneturvallisuutta parannetaan usein eri keinoin. Kaikkien sivukatujen valo-ohjaamattomat suojatiet muutetaan ylijatketuiksi jalkakäytäviksi ja pyöräteiksi. Tällöin sivukadun ylitys on kävelijöille ja pyöräilijöille täysin esteetön ja se pakottaa autoilijat alhaisempiin tilannenopeuksiin.
Nykyinen ylileveä ajorata kapenee suurimmaksi osaksi 7 metriin, mikä myös alentaa autoilijoiden ajonopeuksia ja parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen liikenneturvallisuutta. Ajoradan kaventamisen myötä suojateiden pituudet lyhenevät myös merkittävästi. Liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä on yleensä keskisaarekkeet suojateillä ja suojatiet ylittävät enimmillään kolme ajokaistaa.
Pyöräliikenteen turvallisuutta parantaa kaikkein eniten pyöräliikenteen erottelu autoliikenteestä. Kadun nykyiset liikennemäärät, nopeusrajoitus, pysäköinti- ja kaistajärjestelyt eivät ole mahdollistaneet turvallista pyöräilyä Itäisellä Pitkäkadulla. Pyöräväylät toteutetaan pyöräteinä siten, että pysäköidyt autot jäävät ajoradan ja pyörätien väliin, jotta mahdollisia konflikteja pyöräliikenteen ja autoliikenteen välillä olisi mahdollisimman vähän.
Kustannukset
Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti hankkeelle on riskikorimenettelyllä laskettu hankeosalaskentaan perustuen kustannusarvion vaihteluväli, joka vaihtoehdossa 1 on 11–16 miljoonaa euroa ja vaihtoehdossa 2 on 13–19 miljoonaa euroa. Vaihteluvälin suuruuteen vaikuttaa muun muassa hankkeen kompleksisuus, tutkimusten ja selvitysten määrä ja laatu sekä teknisten ratkaisujen tarkkuustaso.
Johtosiirtojen osalta esitetään noudatettavaksi vaihtoehtoa 1, jonka takia katupuiden määrä toteutuu myös vaihtoehdon 1 mukaisesti. Vaihtoehtojen yhdistelmän kustannusten vaihteluväli on 12–17 miljoonaa euroa. Mikäli johtosiirtoja joudutaan tekemään laajemmin johto-operaattoreiden tarpeesta, voidaan katupuiden määrää tarkastella uudelleen toteutussuunnitteluvaiheessa.
Aikataulu ja toteutus
Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen hanke lisätään infran investointiohjelmaan. Investointiohjelman määrärahavaruksena käytetään 14,5 miljoonaa euroa, joka on vaihtoehtojen 1 ja 2 yhdistelmän kustannusarvion vaihteluvälin keskiarvo em. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti.
Hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman hyväksymisen jälkeen laaditaan hankealueelle yksityiskohtaisemmat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, jotka tuodaan erikseen hyväksyttäviksi kaupunkiympäristölautakuntaan. Työmaa-aikaisista liikennejärjestelyistä tuodaan yleisperiaatteet päätöksentekoon samanaikaisesti katusuunnitelmien kanssa. Toteutussuunnitteluvaihe kestää arviolta noin vuoden, jolloin Itäisen Pitkäkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat valmistuvat aikaisintaan syksyllä 2024.
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmien hyväksymisen jälkeen laaditaan kadun rakennussuunnitelmat ja kadunrakennusurakka kilpailutetaan. Urakkamuodoksi esitetään kokonaishintaista kokonaisurakkaa. Suuren kokonsa vuoksi hanke on syytä jakaa vähintään kahteen eri toteutusvaiheeseen. Suositeltavaa on aloittaa rakentaminen kadun länsipäästä eli Martin puoleisesta päästä, jossa saneerauksen tarve on akuutein. Rakentamisen arvioidaan alkavan aikaisintaan vuonna 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin kahdesta kolmeen vuotta.
Toimivalta
Hallintosäännön 34 §:n 4) -kohdan mukaisesti kaupunginvaltuuston tehtävänä on hyväksyä kaupungin infrahankkeita koskevat hankesuunnitelmat, joiden kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo ylittää 10 miljoonaa euroa. Koska tämän hankkeen kustannusarvio ja vaihteluvälin keskiarvo on yli 10 miljoonaa euroa, hankesuunnitelman hyväksymistä esitetään kaupunginvaltuustolle.
Liite 1Itäisen Pitkäkadun ja Stålarminkadun osan hankesuunnitelma liitteineen
Oheismateriaali 1Yleissuunnitelman suunnitelmaraportti
Oheismateriaali 2Havainnekuvat
Oheismateriaali 3Vuorovaikutusmuistio
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 312
Liite 1:Itäisen Pitkäkadun ja Stålarminkadun osan hankesuunnitelma liitteineen