Kauppakirja

Myyjä:

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

 

Ostaja:

YH-Antura Oy

Y-tunnus: 2354285-7

 

Kaupan kohde:

Turun kaupungin Sataman (61.) kaupunginosan 7. korttelin tontti 41 kiinteistötunnus 853-61-7-41. Tontti on osoitettu kartalla M 28 / 11.1.2023.

 

Tontin 853-61-7-41 (AK-1, 1750 k-m2) arvo on ARA-tuotannon osalta 280 €/k-m², mikä on ARA:n alueelle hyväksymä hintataso.

 

Tontin kauppahinta on neljäsataayhdeksänkymmentätuhatta euroa (490.000,00).

 

Kaupan perusteet:

 

Kaupunginvaltuuston päätös 15.3.2021 § 58

 

Maankäyttöjohtajan päätöspöytäkirja xx.xx.2023 § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.202x

 

 

Kauppaehdot:

 

1. Kauppahinnan maksu ja saannon laillistamiskulut

 

Kauppahinta maksetaan kaupantekotilaisuudessa 100 % tai myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla

 

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa lainhuudattamisen aiheuttamista kustannuksista.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kaupan kohteet heti omistukseensa ja hallintaansa vapaana kiinnityksistä ja muista rasituksista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

 

3. Kiinnitykset ja panttioikeudet

 

Kaupan kohteena oleva tontti myydään kiinnityksistä ja muista rasituksista vapaana.

 

4. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö

 

Ostaja on tarkastanut kaupan kohteen, sen alueen ja rajat sekä tutustunut alueen maasto-olosuhteisiin.

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin tonttia koskeviin asiakirjoihin:

 

lainhuutotodistus

rasitustodistus

kiinteistörekisteriote

kaavakartta ja –määräykset

 

5. Kaupan kohteen maaperävastuut

 

Myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on ollut osin maanvuokra-aluetta, joka on ollut vuokrattuna viimeksi Schenker Oy:lle 31.12.2020 saakka. Schenker Oy:n ja tätä edeltäneiden vuokralaisten toimesta kaupan kohdetta on käytetty terminaalitoiminnassa 1970-luvulta lähtien. Ennen terminaalitoimintaa alueelle on sijoitettu täyttömaata. Alueella on tehty ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sekä paikoin jätejakeita. Laaditun maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnin perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon kaikessa rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa. Schenker Oy on toteuttanut alueella maaperän puhdistustoimenpiteitä.

 

Kaupan kohteena olevalle alueelle on laadittu maaperän kunnostussuunnitelma sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukainen ilmoitus pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Myyjä vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (12743-2019, 7.7.2020) mukaisista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset

 

Myyjä ja ostajat toteavat, että ensisijaisesti pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamisesta ja siitä aiheutuvista kustannuksista on aina vastuussa pilaantumisen aiheuttaja, eikä tällä kauppaehdolla miltään osin vapauteta mahdollista aiheuttajaa puhdistus- tai kustannusvastuusta.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (12743-2019, 7.7.2020) tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Jos maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

6. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

7. Rakentamisvelvollisuus

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 50 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

8. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai 9. kohdassa mainittua perheasunto-osuutta, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

9. Perheasunto-osuus

 

Tontille toteuttavasta asuntokannasta tulee 20 % olla vähintään kahden makuuhuoneen asuntoja.

 

10. Pysäköintitalon toteuttaminen (LPA-1)

 

Ostajan tulee hyväksyttää kaupungilla kortteleiden Satama-17,18, 19 ja 7 pysäköinninkokonaissuunnitelma ennen rakennustöiden aloittamista korttelissa Satama-7. Suunnitelmassa tulee osoittaa korttelin Satama-7 pysäköintilaitokseen toteuttavien paikkojen määrä ja pysäköintilaitoksen toteuttamisaikataulu.

 

11.Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuseroista johtuen, joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

12. Rasiteoikeudet

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.

 

13. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset vesihuollon liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Turun kaupunki perii kiinteistönomistajalta vahvistetun taksan mukaisen vuotuisen hulevesimaksun.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön koh­dalla ole­van kadun yleiseen käyt­töön luovuttamises­ta riippu­matta, kadun kunnossa- ja puh­taanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten aluei­den kunnossa- ja puh­taanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten ollen naapuri velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.

 

16. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

17. Tontin käyttö

 

Alue on pidettävä siistissä kunnossa ja asemakaavan tai rakennusluvan vaatiessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

18. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 6 -17 mainitut määräykset tulee ottaa tonttia koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin.

 

19. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

20. Mahdollinen lisäkauppahinta

 

Tontin kauppahinta on määräytynyt sillä perusteella, että tontille toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) hyväksymää valtion tuella toteutettavaa asuntotuotantoa. Kauppahinta on markkinahintaa alhaisempi ja markkinaehtoisen kauppahinnan ja ARA-hinnan välinen erotus on korvausta yleistä taloudellista etua koskevan palvelun tuottamisesta eli niin sanottua SGEI-tukea (komission päätös 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Mikäli ostaja toteuttaa tontille muuta kuin em. tuotantoa tai luovuttaa tontin edelleen muuhun kuin ARA-tuotantoon, on ostaja velvollinen maksamaan Turun kaupungille käyvän hinnan ja ARA-hinnan välisen erotuksen jokaiselta kerrosneliöltä, joka on muuta kuin ARA-tuotantoa. Mahdollisesta lisäkauppahinnasta tehdään erillinen kauppahinnan täsmennys.

 

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 20xx

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus