Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25615.08.20235

10260-2022 (02 08 00)

Kaarnatie, Palomäenkatu, Uudenpellonkatu, Kulmalankatu ja Kauselantie liikenteenohjaussuunnitelma (Nummi), oikaisuvaatimus

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan tekemästä liikenteenohjaussuunnitelmaa koskevasta päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus. Lautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Kylk § 256

Ympäristölakimies Nina Mattila 26.7.2023:

Kuvaus asiasta

Kaupunkiympäristölautakunta on 6.6.2023 § 211 hyväksynyt Palomäenkadun, Kaarnatien, Uudenpellonkadun, Kulmalankadun ja Kauselantien väli Karjakuja-Kotimäenkatu katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Nummi). Osoitteessa Palomäenkatu 26a sijaitseva asunto-osakeyhtiö on tehnyt lautakunnan päätöksestä liikenteenohjaussuunnitelman osalta oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen mukaan lautakunnan päätös ei ole riittävästi perusteltu niiltä osin kuin siinä ei ole huomioitu oikaisuvaatimuksen tekijän jättämää muistutusta. Etenkin jo muistutuksessa esitettyä rakennusten lähelle pysäköityjen autojen paloturvallisuusriskiä tulisi arvioida tarkemmin. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa toivotaan, että vaikka pysäköintikieltoa ei asetettaisi koko kiinteistön osuudelle, kielto asetettaisiin rakennuksen kohdalle ja 4 metrin etäisyydelle rakennuksesta.

Vastaus oikaisuvaatimukseen

Katusuunnitelmassa ​Palomäenkatu on suunniteltu asfaltoitavaksi koko pituudeltaan. Ajoradan leveydeksi on suunniteltu 5,50 metriä tontin 11 edustalle saakka, josta ajorata kapenee 4,50 metriin ja tontin 13 etukulmasta katu levenee 6,00 metriin. Koko kadun pituudelle on suunniteltu kadun reunoihin molemmin puolin reunakivi, jonka korkeus on 8 cm. Liikenteenohjaussuunnitelmassa Palomäenkadulle on asetettu pysäköintikielto kadun molemmille puolille osuudelle, jossa kadun leveys on 4,50 metriä (tontin numero 12 edustalle). Tontin numero 12 pohjoiskulmasta Kotimäenkadulle saakka on suunniteltu pysäköintikielto molemmille puolille katua vuoroviikoin.

Tieliikennelain 71.1 §:n 2 kohdan mukaan liikenneohjauslaitteen asettaa kadulle ja muulle kunnan hallinnoimalle tielle kunta. Asettamisella tarkoitetaan yhtäältä hallintopäätöksen tekemistä ja toisaalta ohjauslaitteen fyysistä pystyttämistä. Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Hallintolain 45.1 §:n mukaan päätös on perusteltava.

Palomäenkadun, Kaarnatien, Uudenpellonkadun. Kulmalankadun ja Kauselantien väli Karjakuja-Kotimäenkatu katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 2.5.- 16.5.2023 välisenä aikana. Suunnitelmien nähtäville asettamisesta ilmoitettiin kuulutuksella sekä kirjeitse suunnittelualueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajille. Lautakunnan päätöksessä on todettu vastineena oikaisuvaatimuksen tekijän muistutukseen, että ”Turvallisuus ja toimivuus eivät edellytä paikallista pysäköinnin säätelyä 5,5 metrin levyisellä ajoradalla pientaloaluilla.” Asianosaisten kuuleminen ei aina voi johtaa kaikkien jätettyjen mielipiteiden noudattamiseen.

Laissa ei ole erikseen säädetty, millä edellytyksin kaupunki voi tehdä tieliikennelain 71 §:ssä tarkoitetun liikenteenohjauslaitteen asettamista koskevan päätöksen. Aiempaa tieliikennelakia (267/1981) koskevasta oikeuskäytännöstä (KHO 24.5.2019 taltionumero 2478) käy ilmi, että liikenteenohjauslaitteen sijoittamiselle tulee olla ainakin liikenneturvallisuuteen tai muuhun liikenteen ohjaamiseen liittyvä peruste. Viranomaisen päätöksentekoa myös liikenneohjauslaitteen asettamisesta päätettäessä sitovat hallintolain 6 §:n mukaiset oikeusperiaatteet, minkä lisäksi päätöksestä on käytävä ilmi päätöksen perustelut.

Liikennesuunnittelun näkemyksen mukaan Palomäenkadun liikenteen turvallisuus ja toimivuus eivät ole vaarassa, vaikka pysäköinti sallitaan vuoroviikoin Palomäenkatu 26a edustalla. Palomäenkatu on asemakaavassa osoitettu kaduksi ja katusuunnitelmassa Palomäenkatu 26a kohdalle on ajoradan ja rakennuksen väliin osoitettu 1,5 metriä leveä nurmikkoreuna-alue. Palomäenkatu 26a kohdalla ajoradan leveys on 6 metriä.

Pelastuslaki tai paloturvallisuuslainsäädäntö ei määrittele ulkotilassa olevien ajoneuvojen turvallista etäisyyttä rakennuksiin. Näin ollen voidaan arvioida, että riskiä ei katsota merkittäväksi, koska minimietäisyyksistä ei ole säädetty. Kaupunkialueella on tyypillistä, että autoja pysäköidään rakennusten läheisyyteen. Pysäköintikieltojen asettamisen perustelu rakennusten läheisyydestä johtuvalla mahdollisella kohonneella paloturvallisuusriskillä johtaisi kestämättömään tilanteeseen kaupunkialueella ottaen huomioon hallintolain mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen.

Päätöksen täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunta ei ole katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmien hyväksymistä koskevassa päätöksessään määrännyt päätöstä tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanosta päätetään näin ollen nyt. Tieliikennelain 193.2 §:n mukaan päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Liite 1Oikaisuvaatimus​

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 6.6.2023 § 211

Oheismateriaali 2Kaarnatie, Palomäenkatu, Uudenpellonkatu. Kulmalankatu ja Kauselantie liikenteenohjaussuunnitelma L5318 017 pvm. 28.4.2023

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä liikenteenohjaussuunnitelmasta tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Samalla määrätään, että lautakunnan päätös 6.6.2023 § 211 pannaan täytäntöön muutoksenhausta huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Jakelu

aoAsunto-osakeyhtiö Peltomäki N:o 4


Liitteet:

Kylk § 256
Liite 1:Oikaisuvaatimus