Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 246 | 20.06.2023 | 11 |
15067-2022 (02 08 00)
Oikaisuvaatimus Yliopistonkadun ja Kristiinankadun katulämmityssopimuksien jatkamista koskevasta päätöksestä 20.12.2022 § 56
Tiivistelmä:
Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtajan päätöksestä 20.12.2022 § 56 "Yliopistonkadun ja Kristiinankadun katulämmityssopimuksien jatkaminen" on tehty yksi hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hyväksytään sopimuksen kohtaa 4 koskevin osin.
Kylk § 246
Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Kari Paara ja kaupunkiympäristö, katuinsinööri Heidi Jokinen 13.6.2023:
Asian tausta
Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja on 20.12.2022 päättänyt Yliopistonkadun ja Kristiinankadun katulämmityksen jatkamisesta uudella sopimuksella 31.12.2031 asti. ”Uusi katulämmityssopimus liitteineen” on ollut päätöksen liitteenä 1.
Päätöksestä on tehty yhteinen oikaisuvaatimus 2.1.2023 seuraavien tahojen toimesta:
Koy Yliopistonkatu 20, Koy St. Erik, Koy Yliopistonkatu 22 ja Koy Aurakatu 12 toimesta.
Oikaisuvaatimus perusteineen
Oikaisuvaatimuksen tehneet tahot katsovat ensiksi, että sopimuksen kohtaa 4 ”Kustannusten periminen” täytyy muuttaa koskien kustannusten perimistä katulämmityksen keskeytymisajalta. Sopimuksen kohdassa 4 on todettu, että ”mikäli katulämmitys on keskeytettynä lämmityskautena yli 14 vuorokauden ajan toimintahäiriön tai muun vastaavan syyn takia, ei kaupunki peri kiinteistönomistajilta tämän sopimuksen mukaista kiinteää maksua keskeytysajalta”.
Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että katulämmitysjärjestelmästä perittävän veloituksen tulisi keskeytyä välittömästi sen jälkeen, kun katulämmitysjärjestelmän toiminta keskeytyy. Oikaisuvaatimuksen tekijät toteavat, että heille saattaa aiheutua jo lyhyenkin järjestelmän toimintakatkon aikana suoria kustannuksia katualueen huollosta, lumenaurauksesta ja hiekoituksesta.
Oikaisuvaatimuksen tehneet tahot katsovat toiseksi, että sopimuksen kohtaan 6 ”Kävelykatualueen korjaustyöt” tulee lisätä kirjaus, jonka mukaan Turun kaupunki on velvollinen valvomaan ja huolehtimaan katualueen kunnossapidosta myös vikatilanteissa siihen hetkeen, jolloin se todisteteellisesti ovat ilmoittanut katulämmitysjärjestelmän vikatilanteesta kiinteistönomistajille. Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että Turun kaupunki on järjestelmän ylläpitäjänä myös velvollinen huolehtimaan järjestelmän toiminnasta.
Oikaisuvaatimuksen arviointi
Sovellettavat oikeusohjeet
Lain kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (kunnossapitolaki, 1978/669) 4 §:n 1 momentin mukaan kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Tontinomistajan velvollisuutena on kuitenkin, jollei 8 §:stä muuta johdu, pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena poistamalla jalankulkua haittaava lumi ja jää sekä huolehtia liukkauden torjumisesta jalkakäytävällä ja liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisesta jalkakäytävältä. Lisäksi tontinomistajan velvollisuutena on tarvittaessa poistaa jalkakäytävälle tai sen vierelle kertyneet lumivallit sekä pitää jalkakäytävän viereinen katuoja ja sadevesikouru lumettomana ja jäättömänä.
Kunnossapitolain 4 §:n 4 momentin mukaan kunta voi päättää kävelykadun, pihakadun ja muun erityistä liikennetarvetta palvelevan kadun kunnossapitovelvollisuuden jakautumisesta toisin kuin 1 momentissa säädetään.
Asian arviointi
Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että katulämmitysjärjestelmästä perittävän veloituksen tulisi keskeytyä välittömästi sen jälkeen, kun katulämmitysjärjestelmän toiminta keskeytyy.
Sopimuksen kohdassa 4 on todettu, että ”mikäli katulämmitys on keskeytettynä lämmityskautena yli 14 vuorokauden ajan toimintahäiriön tai muun vastaavan syyn takia, ei kaupunki peri kiinteistönomistajilta tämän sopimuksen mukaista kiinteää maksua keskeytysajalta”.
Turun kaupunki toteaa, että sopimuksen kohdassa 4 on tältä osin virhe. Kiinteistönomistajilta perittävä maksu ei ole kiinteä, vaan perustuu kulutukseen. Turun kaupunki toteaa näin ollen myös, että kiinteistönomistajaa ei tulla veloittamaan katulämmityksen toimintahäiriön ajalta, sillä kustannukset kiinteistönomistajalle perustuvat kulutukseen.
Turun kaupunki katsoo, että kaupunkirakentamisjohtajan päätöstä 20.12.2022 § 56 on siis oikaistava siten, että sopimusta korjataan kiinteän maksun perimistä koskevin osin perimistä koskevin osin poistamalla sopimuksesta kohta ”Mikäli katulämmitys on keskeytettynä lämmityskautena yli 14 vuorokauden ajan toimintahäiriön tai muun vastaavan syyn takia, ei kaupunki peri kiinteistönomistajilta tämän sopimuksen mukaista kiinteää maksua keskeytysajalta.”
Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat myös, että sopimuksen kohtaan 6 ”Kävelykatualueen korjaustyöt” tulee lisätä kirjaus, jonka mukaan Turun kaupunki on velvollinen valvomaan ja huolehtimaan katualueen kunnossapidosta myös vikatilanteissa siihen hetkeen, jolloin se todisteteellisesti on ilmoittanut katulämmitysjärjestelmän vikatilanteesta kiinteistönomistajille. Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että Turun kaupunki on järjestelmän ylläpitäjänä myös velvollinen huolehtimaan järjestelmän toiminnasta.
Turun kaupunki toteaa, että kunnossapitolain 4 §:n 1 momentin mukaisesti tontinomistajan velvollisuutena on pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena. Turun kaupunki toteaa lisäksi, että nyt kyseessä olevalla sopimuksella ei muuteta kadun kunnossapitovelvollisuuden jakautumista kunnossapitolain 4 §:n momentin tarkoittamalla tavalla. Tontin kohdalla olevan jalkakäytävän kunnossapito kuuluu katulämmitysjärjestelmän olemassaolosta huolimatta kiinteistönomistajan vastuulle. Turun kaupunki katsoo, ettei sopimukseen ole aihetta lisätä oikaisuvaatimuksen tekijöiden vaatimaa kirjausta.
Johtopäätökset
Koska oikaisuvaatimuksen tekijät ovat tuoneet esiin virheen Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtajan päätöksen 20.12.2022 § 56 liitteenä olleessa sopimuksessa koskien kiinteiden kustannusten perimistä kiinteistönomistajilta, päättänee kaupunkiympäristölautakunta oikaista päätöstä kiinteiden kustannusten perimistä koskevin osin.
Tämän ohella kaupunkiympäristölautakunta päättänee oikaista kaupunkirakentamisjohtajan päätöstä siten, että päätöksen liitteenä olevassa sopimuksessa viitataan kaupunkirakentamisjohtajan päätökseen 20.12.2022 § 56 entisen kiinteistölautakunnan päätösten sijasta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättänee myös, että kaupunkiympäristöjohtajan päätös 20.12.2022 § 56 pysytetään ennallaan muilta osin.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättänee, että tämä päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.
Turun kaupunkia sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Liite 1Korjattu katulämmityssopimus
Oheismateriaali 1Oikaisuvaatimus
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää
Turun kaupunkia sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoAsunto Oy Kristiinanahde
aoAsunto-osakeyhtiö Atrium
aoAsunto-osakeyhtiö Kasinonkulma
aoAsunto-Osakeyhtiö Otava
aoAsunto-Oy Yliopistonkatu 25
aoKiinteistö Oy Aurakatu 12
aoKiinteistö Oy Kivikukkaro
aoKiinteistö Oy St. Erik
aoKiinteistö Oy Turku Sampotalo
aoKiinteistö Oy Turku Yliopistonkatu 29
aoKiinteistö Oy Turun Centrum
aoKiinteistö Oy Turun Yliopistonkatu 22
aoKiinteistö Oy Yliopistonkatu 20
aoKiinteistöosakeyhtiö Prima
aoKiinteistöyhtymä Lahtonen
aoSuomen Adventtikirkko
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
Liitteet:
Kylk § 246
Liite 1:Korjattu katulämmityssopimus