Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiliikkumisen ratkaisut 
Liikennepalvelupäällikkö205.06.2023 

2877-2023 (02 08 00)

Liikkumispalvelukokeilut Turussa ja Varsinais-Suomessa (SCALE-UP)

Projektipäällikkö Juha Pulmuranta (liikkumispalvelut) ja hankintasuunnittelija Noora Harju-Saarinen (hankintapalvelut) 2.6.2023:

Turku ja Varsinais-Suomen liitto etsivät tarjouskilpailulla toteuttajia liikkumispalvelukokeilulle Turussa, Loimaalla ja Uudessakaupungissa. Tarjouskilpailu tehtiin osana EU-rahoitteista SCALE UP -hanketta. Hankkeen päätavoitteena on kehittää datapohjaisia ja käyttäjäkeskeisiä strategioita älykkään, puhtaan ja osallistavan liikkuvuuden nopeuttamiseksi alueellisissa liikenteen solmupisteissä. Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horizon 2020 -ohjelmasta. Hankkeen päävetäjänä toimii Antwerpenin kaupunki ja kahtena muuna pääpartnerina ovat Madrid ja Turku. Turun kokonaisuuden osatoteuttajina ovat Varsinais-Suomen liitto, Turun ammattikorkeakoulu ja Vinka Oy.

Kokeilujen tarkoituksena on löytää skaalattavia ratkaisuja edistämään kestävää liikkumista erityisesti matkaketjujen solmukohdissa. Turku ja Varsinais-Suomen liitto haluavat kokeiluilla tukea uusien liiketoimintamallien kehittymistä sekä luoda olosuhteet uusille markkinaehtoisesti toimiville liikkumisen palveluille. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta eli ns. pienhankinta. Hankintamenettelynä käytetään avointa suunnittelukilpailua ja tarjousten vertailu tehdään 100 % laadun perusteella, eli nk. ranskalaisena urakkana.

Hankinta on jaettu neljään osakokonaisuuteen eli ns. liikkumishaasteisiin, joista jokaisen maksimibudjetti on 10 000 EUR (alv 0 %). Tarjouspyynnössä esitettyjä liikkumishaasteita oli neljä ja ne sijoittuvat Turun kaupunkiin (2), Uuteenkaupunkiin (1) ja Loimaalle (1). Turun osalta hankinnan kohteena ovat kestävän liikkumisen palvelukokeilut, jotka vastaavat Turun linja-autoasemalla ja sen ympäristössä tunnistettuihin tarpeisiin. Varsinais-Suomen liiton osalta hankinnan kohteena ovat palvelukokeilut, jotka edistävät kestäviä ja esteettömiä matkaketjuja Uudessakaupungissa ja aktiivista liikkumista Loimaalla. Tarjouspyynnössä esitetyt liikkumishaasteet perustuvat Turun ja Varsinais-Suomen liiton tekemään sidosryhmäyhteistyöhön.

Tarjouksia tuli tarjouspalveluun määräaikaan (26.5.2023 klo 11:00) mennessä yksi, joka kohdistui Turun linja-autoaseman säilytysratkaisua koskevaan haasteeseen. Tarjouksen teki LS-Liikennelinjat Oy. Saatu tarjous täytti sisältöä koskevat vaatimukset ja vastasi Turun esittämään haasteeseen. Tarjouspyynnön mukaisesti kokeilun toteuttaminen vaatii vielä Turun linja-autoaseman omistajan hyväksynnän.

Tarjoukset tarkistettiin myös suhteessa rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskeneisiin vaatimuksiin.​ Tarjoaja vakuutti täyttävänsä myös muut tilaajan asettamat vaatimukset. Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu tehtiin vertailemalla tarjousta suhteessa vertailukriteereihin. Jokaisen haasteen osa-aluekohtainen maksimipistemäärä oli 25 pistettä. Ratkaisuehdotus arvioitiin asiantuntijaraadin toimesta seuraavin kriteerein.

1) Uutuusarvoa ja innovatiivisuutta (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on uutuusarvoa ja innovatiivisuutta, esim. digitaalisuuden, datan tai palvelumuotoilun avulla.

2) Ratkaisukeskeisyyttä (pisteytys 0-5);

Suunnitelma vastaa annettuun haasteeseen ja kehittää kestävää liikkumista. Työtä on mahdollista jatkokehittää, siinä on kaupallista potentiaalia ja se on skaalattavissa.

3) Asiakaslähtöisyys ja helppokäyttöisyys (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on huomioitu loppukäyttäjä, esim. palvelun helppokäyttöisyys, asiakastuki ja eri käyttäjäryhmät. Haasteiden 2 ja 3 kohdalla arvioidaan myös esteettömyyden toteutuminen.

4) Kustannustehokkuus ja resurssiviisaus (pisteytys 0-5);

Suunnitelma on kustannustehokas ja resurssien käytössä huomioitu ympäristönäkökulmat. Jotta kohdasta voi saada täydet viisi pistettä, tulee palveluntuottajan osoittaa huomioineensa suunnitelmassa käytössä olleiden tavaroiden osalta niiden elinkaarihallinnan näkökulma, eli mitä palvelua varten hankituille tavaroille tapahtuu palvelukokeilun jälkeen.

​ 5) Vaikuttavuus (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on esitetty, kuinka vaikuttavuutta tullaan kokeilun aikana seuraamaan. Erityisesti arvostetaan Scale Up -hankkeen indikaattoreiden huomiointia, jotka ovat:

Liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen:

Päätös​Päätän, että Turun kaupunki hankkii Turun linja-autoasemalla tehtävän säilytysratkaisun seuraavalta yritykseltä tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Tarjouspyynnön mukaisesti kokeilun toteuttaminen vaatii Turun linja-autoaseman omistajan hyväksynnän, joten päätös on ehdollinen, kunnes hyväksyntä on annettu.​

Haaste 2. Turun Linja-autoaseman sisätiloihin hankittava säilytysratkaisu

LS-Liikennelinjat Oy

KP 40510, tilausnumero OMA45750: 10​ 000 € (alv 0%)

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella

Risto Peltonen

liikennepalvelupäällikkö​

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

Lisätietoja: kehittämisasiantuntija Juha Pulmuranta 040​ 617 5381.​

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX