Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen 
Infran rakennuttamispäällikkö4419.05.2023 

983-2019 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun ajoradan sulkeminen työnaikaisesti välillä Myllyahde - Kaskenkatu

Kaupunkiympäristö, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen 12.5.2023:

Taustaa

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesällä 2021 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman välillä Purserinpuisto–Rettiginrinne (kv 23.8.2021 § 203). Suunnitelmat koskevat sekä rannan kävelyaluetta että katualuetta ja ne sisältävät aiemmin hyväksytyt yksisuuntaiset pyörätiet. Kaupunginvaltuusto päätti, että Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne hyväksytään toteutettavaksi siten, että katuosuus on rakennettu valmiiksi ennen rantabulevardin rakentamista.

Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välille on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa §494 20.12.2022. Suunnittelualue on rajattu valtuuston päätöksen mukaisesti katualueeseen ja kadulle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet molempiin ajosuuntiin.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti §62 14.2.2023 Itäisen Rantakadun väli: Rettiginrinne - Sotalaistenkatu pyöräteiden rakentamisurakan hankinnan käynnistämisestä. Urakan hankintailmoitus on julkaistu Hilma-hankintakanavalla 19.4.2023, jossa on pyydetty jättämään tarjoukset 22.5.2023 mennessä. Mikäli hankinnassa edetään urakkasopimuksen solmimiseen, ovat rakennustyöt alkamassa kesä-heinäkuun vaihteessa 2023 ja jatkuvat vuoden 2024 syksyyn asti.

Työnaikainen liikenteenohjaus

Itäinen Rantakatu on vilkkaasti liikennöity yksiajoratainen ja pääosin kaksikaistainen kokoojakatu. Sen keskimääräinen liikennemäärä on noin 10​ 000 ajoneuvoa vuorokaudessa tulevan urakka-alueen kohdalla.

Traficomin valtionavustuspäätöksen asettama aikataulu tekee välitavoitteen osalta urakan toteutusaikataulusta erityisen haastavan myös päivitetyllä pienemmällä toteutuslaajuudella. Urakan valmistelussa on kiinnitetty huomiota aikatauluun ja valmisteltu toimenpiteitä, joiden avulla pyritään vähentämään siihen liittyviä riskejä.

Tärkeimpänä toteutusvaiheen toimenpiteenä pidetään työalueen ajoradan rauhoittamista liikenteeltä, jolloin työtä pystytään tekemään turvallisemmin ja tehokkaammin kuin liikenteen seassa. Tavanomaisesti kaupungin kadunrakennusurakoissa kaikki käytössä olevat kulkuyhteydet pidetään rakentamisen aikanakin liikenteellä.

Itäisen Rantakadun urakan tapauksessa on tunnistettu katuväliltä Myllyahde – Kaskenkatu sellainen osuus, josta yleisen liikenteen sulkeminen tuo mahdollisuuksia aikataulusäästöön ja kustannustehokkuuden parantamiseen. Katuosuuden sulkeminen toteutetaan aikavälillä 3.7. – 4.8.2023 ja tarvittaessa 1.7. – 4.8.2024. Yksisuuntaisena (ajosuunta Martista keskustaan) sallitaan hälytysajoneuvoliikenne sekä alueen jakelu- ja huoltoliikenne. Myös katuvälin tonteille ajo ja jalankulku on sallittu. Muina aikoina ja muilla osuuksilla ajoradat pidetään yleisen liikenteen käytössä. Jalankulun ja pyöräilyn reitti säilyy urakan aikana jokirannan puoleisella jalankulku- ja pyöräilyväylällä.

Suljetun katuosuuden läpi viitoitetuille autoliikenteen reiteille viitoitetaan kiertoreitit. Tämä koskee pääasiassa Martinsillalta Itäiselle Rantakadulle kääntyviä 10-tien, 1-tien sekä ensiavun reittejä. Reitit ohjataan kulkemaan Itäisen Pitkäkadun kautta. Muilta osin liikenne on olemassa olevassa viitoituksessa ohjattu käyttämään muita reittejä. Suljetusta katuosuudesta tiedotetaan tauluilla pääkatujen varsilla, jotta liikenne osaa ajoissa hakeutua muille reiteille. Urakan viestinnästä on valmisteilla viestintäsuunnitelma, jonka mukaan tiedotetaan hankkeen eri vaiheista ja liikennejärjestelyiden muutoksista.

Myös bussiliikenne ja taksit siirretään kiertoreiteille. Bussien poikkeusreitit suunnitellaan Fölin kanssa yhteistyössä. Suljettavan katuosuuden päiden liikennevaloliittymiin tehdään tarvittavat muutokset liikennevalojen ajoituksiin ja ohjelmointeihin. Paavo Nurmen puistotien, Samppalinnankadun ja Volter Kilven kadun kiinteistöille ajetaan työnaikaisesti Neitsytpolun kautta.

Valmistelun pohjalta on teetetty työnaikaisen liikenteenohjauksen yleissuunnitelma, jonka vaiheet 2A ja 2B Itäisen Rantakadun ajoradan sulkemisesta on esitetty liitteessä 1. Urakoitsija tekee töiden etenemisen mukaan yksityiskohtaisemmat työnaikaisten liikenteenohjausten suunnitelmat ja hyväksyttää ne kaupunkiympäristön rakennuttamisella ja urakan turvallisuuskoordinaattorilla ennen töiden aloittamista.

Liite 1​L 5601138_5, työnaikaisen liikenteenohjauksen yleissuunnitelma Itäinen Rantakatu väli Sotalaistenkatu – Rettiginrinne 24.1.2023

Infran rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää:

Päätös​Päätän, että Itäisen Rantakadun väli: Myllyahde - Kaskenkatu ajorata voidaan sulkea työnaikaisesti aikavälillä 3.7. – 4.8.2023 ja tarvittaessa 1.7. – 4.8.2024 noudattaen liitteen mukaista työnaikaisen liikenteenohjauksen yleissuunnitelmaa. Samalla päätän, että päätös voidaan panna täytäntöön ennen sen lainvoimaiseksi tuloa mahdollisista valituksista huolimatta.

​Jukka Mäenpää

infran rakennuttamispäällikkö

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedSenaatti-kiinteistöt
tiedTurun Kaupunginteatteri Oy
tiedVarsinais-Suomen hyvinvointialue
tiedVarsinais-Suomen pelastuslaitos
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedVapaa-aika, museopalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kypakyra § 44
Liite 1:L 5601138_5, työnaikaisen liikenteenohjauksen yleissuunnitelma Itäinen Rantakatu väli Sotalaistenkatu - Rettiginrinne 24.1.2023