Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta18416.05.20235

1579-2023 (02 08 00)

Köydenpunojankaaren, Köydenpunojankadun, Veturimiehenkadun ja Junakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Alueen katu- puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 10.12.2014. Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmia on tarve tarkistaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden sekä kadunylitysjärjestelyiden parantamiseksi.

Kylk § 184

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja vastaava rakennuttaja Antti Aalto 25.4.2023.

Yleistä

Alueella on kaupunginvaltuuston 25.8.2014 § 126 hyväksymä asemakaava. VR:n Konepaja-alueen asemakaava on tullut voimaan 11.10.2014. Alueen katu- puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 10.12.2014 § 675.

Vuoden 2014 jälkeen suunnitteluohjeet ovat kehittyneet erityisesti jalankulun ja pyöräilyn mitoituksen sekä erottelun osalta. Turun kaupunginhallitus on hyväksynyt 20.3.2023 §100 keskustan pyöräliikenteen tavoiteverkon 2035, jossa suuri osa keskustan pyöräilyväylistä on esitetty yksisuuntaisina ja eroteltuina jalankulkuun nähden.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt asemakaava-alueelle päivitykset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmiin. Oleellisin muutos aikaisemmin hyväksyttyihin suunnitelmiin on jalankulku- ja pyöräilyväylien muuttaminen yhdistetyistä väylistä pyöräilyn osalta yksisuuntaisiin ja jalankulusta eroteltuihin väyliin.

Suunnitelmat

VR:n konepaja-alueen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset periaateratkaisut sekä tilavaraukset on määritelty alueen asemakaavassa.

Köydenpunojankatu ja sen jatkeena Köydenpunojankaari ohittavat konepajan alueen pohjoispuolelta. Nykyinen moottoriajoneuvojen liikennemäärä on noin 15000 ajon./vrk. Pyörätiet kuuluvat pyöräilyn pääverkostoon. Logomon ja mahdollisen elämyskeskuksen läheisyys edellyttää myös jalankulkijoiden riittävän tilantarpeen huomioimista.

Ajoradan leveys on seitsemän metriä ja ajoradan molemmin puolin on metrin levyiset välikaistat. Yksisuuntaisen pyöräitien leveys on 1,5 – 1,75 metriä sekä jalkakäytävän leveys 2,5 m – 3,6 metriä. Katualueen tilavarauksen ja maastomuotojen mahdollistaessa jalankululle ja pyöräilylle on järjestetty lisätilaa.

Junakatu on alueen tonttikatu, jonka kautta kulkee osittain myös Logomon huoltoliikenne. Ajoradan leveys on kuusi metriä ja kadun itäreunalla on kahden metrin levyinen jalkakäytävä. Kadun toisella puolella 4,5 metrin levyinen erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä sekä lisäksi metrinen välikaista. Erotetun väylän jalankululle varatun osuuden leveys on kaksi metriä ja pyörätien leveys 2,5 metriä.

Veturimiehenkatu on päättyvä tonttikatu, jonka kautta tontille kulkee huolto- ja pelastusajo. Katu on suunniteltu 5,5 metrin levyiseksi ja kadun loppuosa Köydenpunojankujalle jatkuu eroteltuna jalankulku- ja pyöräilyväylänä.

Nähtävilläolo

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.3. – 11.4.2023 välisenä aikana. Suunnitelmista on tehty 2 muistutusta.

Muistutusten sisältö tiivistetysti:

1.​​ Alueen asukas on tehnyt muistutuksen koskien Veturimiehenkadun pysäköintiä, tontille ajoa, meluaidan pituutta sekä kaadettavia puita.

2.​​ Turun Polkupyöräilijät ry on tehnyt suunnitelmista muistutuksen mm. koskien pyörätien leveyttä, Matkakeskuksen tulevan rampin järjestelyjä, Köydenpunojankujalta ja Katavistolta esitettiin kulkuyhteyttä Köydenpunojankadulle, bussipysäkeille esitettiin kaiteita erottelemaan joukkoliikenteen käyttäjiä ja pyöräilijöitä, Köydenpunojankadun ja Veturikadun risteyksen mitoitusta, Köydenpunojankadulta Köydenpunojankujalle johtavaa laatoitettua jalkakäytävää, moottoriajoneuvoyhteyttä Köydenpunojankadulta Köydenpunojankujalle, Junakadun yhdistettyä jalankulku- ja pyöräilyväylää sekä Veturimiehenkadun pyöräily-yhteyttä ja liikennemerkkejä.

Vastine muistutukseen 1:

Uusilla asemakaava-alueilla pysäköinti tulee järjestää tonteilla. Vanhemmilla alueilla, joissa asemakaavamääräysissä ei ole huomioitu pysäköintiä, käytetään mahdollisuuksien mukaan kadunvarren pysäköintipaikkoja sekä asukaspysäköintijärjestelmää. Pohjolan alueella asukaspysäköintijärjestelmä on käytössä.

As Oy Päivän ajoportti on mitoitettu ajouramallilla ja olosuhteet säilytetään ennallaan. Ajoradan ja meluaidan väliin rakennetaan tarvittaessa yliajettava kiveys. Meluaita on suunniteltu ja mitoitettu ensisijaisesti pihamelun vaimennukseen, joten aidan korottaminen tai pidentäminen ei ole tarpeen.

Ainoastaan välttämättömät puut kaadetaan ja niiden tilalle istutetaan useita uusia puita.

Vastine muistutukseen 2:

Köydenpunojankadun ja Köydenpunojankaaren pyörätien mitoitusta on tarkistettu siten, leveys on 1,75 metriä lukuun ottamatta Junakadusta länteen menevää osuutta, jossa tilaa pyörätien leventämiseen ei ollut. Tila levennykseen otettiin jalkakäytäväosuuksista, joissa leveyttä oli yli 2,5 m.

Suunnitelmiin lisättiin kaiteet bussipysäkeille.

Matkakeskuksen rampin osalta päätettiin varhain suunnitteluvaiheessa, että asia ratkaistaan rampin suunnittelun yhteydessä.

Kulkuyhteys Katavistolta Köydenpunojankadulle rikkoisi Köydenpunojankadun ja Köydenpunojankujan väliin suunnittelun istutettavan alueen. Katujen korkeusero on lähes 5 m, joten portaiden rakentaminen

olisi ympäristöä ajatellen massiivinen toimenpide.

Köydenpunojankadulta Köydenpunojankaarelle johtava jalankulku- ja pyöräilyväylä oli suunnitelmissa virheellisesti merkitty betonilaattapinnaksi, väylä asfaltoidaan.

Moottoriajoneuvoyhteys Köydenpunojankadulta Köydenpunojankujalle on katsottu tarpeelliseksi. Mahdolliset hidasteet tai katkaisut alueen sisällä Yrjänänkadulla tai Bilmarkinkadulla tehdään alueen suunnittelun edetessä.

Junakadulla liikkuvan huoltoajon takia on pidetty tärkeänä turvallisuustekijänä erottaa pyöräily moottoriajoneuvoliikenteestä. Muistutuksen perusteella yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä on muutettu erotetuksi jalankulku- ja pyöräilyväyläksi.

Köydenpunojankadun ja Junakadun että Köydenpunojankadun ja Veturikadun risteyksiä käyttää mm. Logomon huoltoliikenne, joten risteyksien mitoitusta ei ole mahdollista kiristää. Samasta syystä risteyksiin ei ole suunniteltu ylijatkettuja jalankulku- ja pyöräilyväyliä.

Veturimiehenkadulle on esitetty liikenteenohjaussuunnitelmassa aluepysäköintikielto.

Kustannusarvio

VR konepaja-alueen rakentamista varten on varattu talousarvioon rahaa vuodesta 2015 lähtien. Varsinaisia alueen kustannusarvioita ei aikaisemman menettelytavan mukaisesti ole tehty, vaan alueen rakentamiselle on varattu vuosittain tarvittavat määrärahat.

Alueen rakentamista jatketaan Köydenpunojankadun, Köydenpunojankaaren, Junakadun ja Veturimiehenkadun osalta, joiden rakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 5,06 milj. euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarvion laskennassa on käytetty kustannusindeksiä 1/2023 129,40 (2015=100).

Voimassa olevassa infran investointiohjelmassa 2023 – 2026 on varauduttu VR konepaja-alueen loppuunsaattamiskustannuksiin 5,5 milj. eurolla, lukuun ottamatta Yrjänänaukion ympäristöä. VR konepaja-alueen määrärahatarve on huomioitu valmisteltavana olevassa infrainvestointien taloussuunnitelmassa siten, että vuoden 2024 kohdalle on tehty yhden miljoonan euron lisäys määrärahavaraukseen. Tällä rahoituksella kaava-alue voidaan toteuttaa lukuun ottamatta Yrjänänaukion ympäristöä, jonka määrärahatarve selviää myöhemmin alueen katu- ja puistosuunnitteluvaiheessa.

Liite 1​Katusuunnitelma Köydenpunojankaari K 3684 023 24.4.2023

Liite 2​Katusuunnitelma Köydenpunojankatu K 5942 048, 24.4.2023

Liite 3Katusuunnitelma Veturimiehenkatu K 6640 009, 24.4.2023​

Liite 4​Katusuunnitelma Junakatu K 3637 007, 24.4.2023

Liite 5Liikenteenohjaussuunnitelma L 5942 047, 24.4.2023​

Liite 6​Liikenteenohjaussuunnitelma L 6640 010, 24.4.2023

Oheismateriaali 1​Muistutus 1

Oheismateriaali 2​Muistutus 2

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1-6 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Jakelu

tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedTurun Rautatieläisten Asunto-osakeyhtiö Päivä
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 184
Liite 1:Katusuunnitelma Köydenpunojankaari K 3684 023 24.4.2023
Liite 2:Katusuunnitelma Köydenpunojankatu K 5942 048, 24.4.2023
Liite 3:Katusuunnitelma Veturimiehenkatu K 6640 009, 24.4.2023
Liite 4:Katusuunnitelma Junakatu K 3637 007, 24.4.2023
Liite 5:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5942 047, 24.4.2023
Liite 6:Liikenteenohjaussuunnitelma L 6640 010, 24.4.2023