Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 173 | 09.05.2023 | 8 |
1578-2023 (02 08 00)
Satakunnantien välillä Aninkaistensilta - Pyrkivänkuja, Tampereentien, Raunistulan- ja Virusmäenramppien sekä osan Yrjänänkatua katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat
Tiivistelmä:
VR:n konepaja-alueen asemakaavan toteutus edellyttää kaista- ja liittymäjärjestelyiden muutoksia Satakunnantiellä ja Tampereentiellä. Muutokset on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 28.9.2016 § 393. Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmia on tarve tarkistaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden ja kadunylitysjärjestelyiden parantamiseksi.
Kylk § 173
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja valvontainsinööri Kirsi Kuisma ja vastaava rakennuttaja Antti Aalto 25.4.2023:
Taustaa
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on syksyllä 2016 hyväksynyt Satakunnantien ja Tampereentien liittymän ja sen ympäristön liikennejärjestelyt. Järjestelyillä mahdollistetaan VR:n konepaja -alueen asuinrakentamisen sekä Köydenpunojankadun ja -kaaren linjausten loppuunsaattaminen. Liikennejärjestelyiden keskeisin muutos nykytilaan nähden on se, että idästä Tampereentietä Satakunnantien poikki Yrjänänkadulle ohjattu autoliikenteen yhteys poistetaan ja siirretään käyttämään Aninkaistensillan alta kulkevaa reittiä. Tähän liikennejärjestelyperiaatteeseen ei ole tässä yhteydessä tehty suunnitelmissa muutoksia lukuun ottamatta sitä, että mahdollisuus autolla kääntyä Tampereentieltä oikealle Satakunnantielle on poistettu. Tätä kääntyvää liikennettä on ollut äärimmäisen vähän eikä perusratkaisu tuo tähän muutosta.
Alla olevassa kartassa on kaistakaavio, jossa punaisella värillä on esitetty poistuva ajosuunta Tampereentieltä Yrjänänkadulle ja sen korvaava uusi ajosuunta vihreällä. Siniset viivat kuvaavat jalankulun ja pyöräilyn reittejä:
Vuonna 2023 tehdyt muutokset suunnitelmiin
Merkittävimmät muutokset vuonna 2016 laadittuihin suunnitelmiin ovat jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin tehdyt tarkistukset.
Koko saneerausalueella jalkakäytävät ja pyörätiet päällystetään toisistaan erottuvin materiaalein. Jalkakäytävät päällystetään betonilaatoilla ja pyörätiet asfaltilla. Jalkakäytävän ja pyörätien keskinäistä rajaa tehostetaan lisäksi rakenteellisesti luonnonkivikaistalla.
Jalankulun ja pyöräilyn odotustiloihin liikennevaloissa on erityisesti pyritty järjestämään mahdollisimman paljon tilaa sekä linjaamaan väylät mahdollisimman sujuviksi.
Katusuunnitelmassa suunnittelualuetta on laajennettu aikaisemmasta siten, että Satakunnantiellä katutilan itäinen puolisko on otettu mukaan tarkasteluun mm. vilkkaan pysäkin parantamiseksi. Tampereentiellä kadun luoteisreunan tarkastelu on ulotettu aina Oikotielle asti jalankulku- ja pyöräilyväylän laatutason jatkuvuuden takaamiseksi, pysäkkien laadun parantamiseksi sekä Oskarinkuja -nimisen asemakaavan tarpeiden huomioimiseksi.
Nähtävilläolo ja suunnitelmista tehdyt muistutukset
Katu ja liikenteenohjasuunnitelmat ovat olleet julkisesti nähtävänä 27.3.-11.4.2023 välisenä aikana. Suunnitelmista on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutuksessa 1 on esitetty tiivistetysti seuraavaa:
Vastine muistutukseen 1:
Suunnitelmilla toteutetaan kaupungin aikaisemmin hyväksymiä ja lainvoiman saaneita liikkumisen järjestelyperiaatteita. Suunnittelutyön tavoitteiksi ei ole asetettu tarkastella näitä perusperiaatteita enää uudelleen. Huomio suunnittelutyössä on ollut ainoastaan mahdollisuuksien mukaan parantaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita sekä pysäkkien esteettömyyttä.
Kestävien kulkumuotojen olosuhteiden parantamisella kannustetaan liikkumiseen jalkaisin, pyöräillen ja linja-autolla. Tämä on linjassa kaupungin kulkumuotomuutostavoitteiden kanssa.
Suunnittelutyön keskiössä olleet tarkastelut jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi eivät tuota muutoksia, joiden johdosta tulisi laatia arvio toimenpiteiden vaikutuksista pölyn ja melun syntymiseen.
Liikennejärjestelyiden tieltä joudutaan poistamaan puita. Suunnitelma noudattaa puiden kaadon osalta aikaisemmin hyväksyttyä suunnitelmaa mutta korvaavia puita kaadettavien tilalle pyritään mahdollisuuksien mukaan sijoittamaan vielä jatkosuunnittelussa.
Muistutuksessa 2 on kohteittain esitetty tiivistetysti seuraavaa ja vastineet muistutukseen esitetään kohteittain:
1. Virusmäenramppi:
I. Rampin poikki menevä pyöräily-yhteys tulisi jatkua sillalle suorana.
II. Suoran yhteyden korvaava väylä tulisi olla esitettyä leveämpi.
III. Paratiisitieltä Virusmäenrampin poikki esitetty ylityspaikka tulee olla kynnyksetön ja Paratiisipuoleinen jalkakäytävän ylitys asfaltoitu.
Vastine koskien Virusmäenramppia:
Virusmäenrampin poikki Aninkaistensillalle jatkuva yhteys on nähtävilläolon jälkeen esitetty säilytettäväksi suorana nykyisen levyisenä sujuvuuden ja puiden säilyttämiseksi. Väylälle esitetään lisäksi asetettavaksi väistämisvelvollisuus risteävän suunnan pyöräliikenteeseen nähden. Virusmäenrampin poikki esitetty ylityskohta on muutettu muistutuksessa esitetyllä tavalla.
2. Yrjänänkatu:
I. Yrjänänkatu 1:n tonttiliittymä esitetään muistutuksessa kavennettavaksi ja myös rajattavaksi ajoradasta rakenteellisesti.
II. Yrjänänkadun suojatielle johdettu yhteys esitetään muuttavaksi betonilaatoitetuksi sen käyttötarkoituksen selventämiseksi.
Vastine koskien Virusmäenramppia:
Yrjänänkadulla on tehty muistutuksen mukaiset muutokset katusuunnitelmaan.
3. Satakunnantie
I. Muistutuksessa esitetään Yrjänänkadun liittymässä suunniteltujen jalankulun ja pyöräilyväylien leventämistä koskien myös osuuksia keskisaarekkeilla.
II. Satakunnantien ja Tampereentien kulmaan suunnitelmissa osoitetulle laajahkolle kivetylle alueelle tulisi sijoittaa jotain vihreämpää tai jotain kaunista.
Vastine koskien Satakunnantietä:
Suunnittelutyössä tavoitteeksi on asetettu, että jalankululle ja pyöräilylle osoitetaan rinnakkaiset 2,5 metrin levyiset tilat kumpaisellekin. Tämä täyttää suunnitteluohjeiden vaatimukset tyydyttävällä tavalla erityisesti, kun kulkumuotojen tilanjaossa on materiaalein pyritty mahdollisimman hyvin havaittavaan ratkaisuun.
Ei-liikkumiskäyttöön osoitettujen erottelukaistojen mitoituksessa on myös mahdollisuuksien mukaan pyritty huomioimaan erityisesti lumen aurauksen vaatimat tarpeet, mikä osaltaan rajoittaa liikkumistilojen leveyksiä.
Keskisaarekkeet, joissa kaksivaiheiset kadunylitykset tapahtuvat liikennevaloissa yhden vihreän jalankulkuvaloavaiheen aikana, eivät yleensä muodostu merkittäviksi kulkijoita kasaaviksi alueiksi. Esitys kivetyn alueen muuttamisesta vihreämmäksi tai kauniimmaksi pyritään huomioimaan suunnitelmien viimeistelytyössä.
4. Raunistulanramppi:
I. Muistutuksessa esitetään arvio siitä, että pyörätiet ovat paikoin liian kapeat.
II. Muistutuksessa esitetään myös rampille johtavan väylä poikki menevän suojatien eteen suurempaa odotustilaa jalkakäytävälle.
III. Jalankulku ja pyöräily-yhteys Murtomaantieltä Tampereentieltä tulisi olla laadukkaampi.
Vastine koskien Raunistulanramppia:
Liikennesuunnittelu viittaa edelliseen vastineeseen pyöräteiden leveyksien arvioinnissa.
Jalkakäytävää on levennetty ennen rampille johtavan ajoradan poikki menevää suojatietä muistutuksessa esitetyllä tavalla. Yhteyden Murtomaantie-Tampereentie tarkastelu on rajattu tämän suunnitteluhankkeen ulkopuolelle osittain epähuomiossa, mutta väylän rooli pyöräilyreittinä ei ole kovinkaan korostunut.
5. Tampereentie:
I. Korotettua suojatietä ajoradan poikki Kansakoulunkujanteen kohdalla pidetään muistutuksessa liioiteltuna.
II. Autistenkadun liittymän pysäkkiratkaisussa esitetään muistutuksessa otettavaksi lisätilaa laiturille autokaistalta.
Vastine koskien Tampereentietä:
Kansakoulunkujanteen liittymässä Tampereentiellä on saumakohta, jossa jalankululle ja pyöräilylle varattu väylä muuttuu osalta matkaa myös moottoriajoneuvojen liikkumistilaksi. Tässä kohtaa myös alakoululle johtava jalankulkureitti risteää ajoneuvoliikennettä. Korotetulla suojatiellä halutaan korostaa kyseisen kohdan erityisyyttä. Huolellisesti suunniteltuna ensisijaisesti autojen nopeusvarmistukseksi tarkoitettu korotus voidaan toteuttaa pyöräilijäystävällisesti.
Nähtävillä ollut ratkaisu Tampereentien kaistoista sekä pysäkin, jalankuluun ja pyöräilyn tilanjaosta on otettu uudestaan tarkasteluun. Nähtävillä olleessa versiossa autokaistojen jatkuvuus noudatti oikeanpuolisimman kaistan -periaatetta. Siinä Tampereentien pysäkki oli sijoitettu osalle oikeanpuoleisinta autokaistaa nk. linjaosuudelle (kuva 1.). Pysäkille pysähtyessään linja-auto siis pysäyttää koko takana samaa kaistaa käyttävän autojonon alla olevan kaistakaavion mukaisesti.
Kuva 1.
Uudelleentarkastelun pohjalta autokaistoja on perusteltua linjata siten, että pysäkki sijoitetaan Autistenkadun liittymästä alkavan kaistan alkuun (kuva 2.). Muutoksilla saadaan risteystä lähestyttäessä liikenne jakautumaan paremmin tasan oikeanpuoleisen ja vasemmanpuoleisen kaistan kasken. Lisäksi vasemmanpuoleisimman kaistan pituuden maksimoinnilla taataan se, että alkuperäisen liikennejärjestelymuutoksen tavoite (Satakunnantien poikki menevän autovirran siirto Aninkastensillan alle) pystytään varmistamaan mahdollisimman hyvin toimivana ja turvallisena.
Kuva 2.
Pysäkkilaiturin mitoitusta on myös tarkasteltu uudelleen Fölin runkolinjasto huomioiden. Tämänhetkisen tiedon mukaan runkolinjasto käynnistyy kesällä 2025 ja tuo tullessaan edellä mainitulle pysäkille kahdeksan säännöllistä bussilinjaa.
Pysäkkilaiturin pituutta ja leveyttä on kasvatettu merkittävästi niin, että laituri on kaikilla käyttäjämäärillään toimiva ja turvallinen. Tämän mahdollistamiseksi laturi rajautuu kavennettuun ajorataan sekä osalla matkaa kavennettuun jalankulku- ja pyöräilyväylään. Tässä kohtaa on kokonaisarvioinnin perusteella katsottu laadukkaan pysäkkilaiturin palvelevan myös jalankulun ja pyöräilyn etua huolimatta siitä, että lyhyellä osuudella on jouduttu turvautumaan alileveään jkpp-väyläratkaisuun.
Kustannukset
Vuoden 2023 talousarviossa ja vuosien 2023–2026 taloussuunnitelmassa (kaupunginvaltuusto 14.11.2022 § 232) on varattu VR:n konepajan asemakaava-alueen (Fabriikki) rakentamiseen yhteensä 4,5 milj. euroa. Tästä Satakunnantien - Tampereentien risteysalueen rakennusosatasoinen kustannusarvio-osuus on 1 100 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 129,2 (2015=100, tammikuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarvion hyväksyminen kuuluu hallintosäännön 54 §:n mukaan (kv 17.4.2023 § 73) kaupunkiympäristöjohtajan toimivaltaan.
Tampereentiellä ajoradan ja jkpp-väylän välisen erotusalueen kapeneminen osalla matkaa 1,5 metristä yhteen metriin pienentää auratun lumen lähivarastointilaa ja täten lisää lumen poiskuljettamisen tarvetta. Tämä tulee huomioida talvikunnossapidon resurssien arvioinnissa. Koska Tampereentiellä länteen johtavilla kaistoilla ohjataan liikennettä samaan kohteeseen eli Aninkaistensillalle, on kaistoista oikeanpuoleisin mahdollista varata tarvittaessa aurauslumen lähivarastointilaksi ja näin säästää kiireellisetä lumen poiskuljetuksesta.
Liite 1K 6734 168 25.4.2023 Satakunnantie osa, Tampereentie osa, Yrjänänkatu osa, Raunistulanramppi, Virusmäenramppi
Liite 2K 5808 133 25.4.2023 Tampereentie väli Pyrkivänkuja - Oikotie
Liite 3L 6734 169 25.4.2023 Satakunnantie osa, Tampereentie osa, Yrjänänkatu osa, Raunistulanramppi, Virusmäenramppi
Liite 4L 5808 134 25.4.2023 Tampereentie väli Pyrkivänkuja - Oikotie
Oheismateriaali 1Muistutus 1
Oheismateriaali 2Muistutus 2
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1-4 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskien Satakunnantietä välillä Aninkaistensilta-Pyrkivänkuja, Tampereentietä, Raunistulanramppia, Virusmäenramppia sekä osaa Yrjänänkatua.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 173
Liite 1:Katusuunnitelma K 6734 168 25.4.2023 Satakunnantie osa, Tampereentie osa, Yrjänänkatu osa, Raunistulanramppi, Virusmäenramppi
Liite 2:Katusuunnitelma K 5808 133 25.4.2023 Tampereentie väli Pyrkivänkuja - Oikotie
Liite 3:Liikenteenohjaussuunnitelma L 6734 169 25.4.2023 Satakunnantie osa, Tampereentie osa, Yrjänänkatu osa, Raunistulanramppi, Virusmäenramppi
Liite 4:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 134 25.4.2023 Tampereentie väli Pyrkivänkuja - Oikotie