Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta17209.05.20237

11145-2022 (08 00 00)

Inspehtorinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Ylioppilaskylässä sijaitsevan Inspehtorinkadun liikennejärjestelyt uudistetaan. Katu muutetaan uudenlaiseksi kylätieksi. Nykyinen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävät muutetaan jalkakäytäväksi ja pyöräliikenne siirtyy ajoradalle.

Kylk § 172

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen ja suunnitteluinsinööri Jenni Eskola 25.4.2023:

Tausta ja kehittämistarpeet

Suunnitelma käsittää koko Inspehtorinkadun Pispalantien ja Kuikkulankadun välissä Ylioppilaskylässä Nummen kaupunginosassa. Hankkeesta on aiemmin tehty infrahakkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukainen hankekortti, jonka kaupunkiympäristöjohtaja on hyväksynyt 26.9.2022 § 305.​

Inspehtorinkadun pyöräliikenteen ja jalankulun olosuhteiden parantaminen on yksi kohde Turun keskustan pyöräliikenteen tavoiteverkossa 2035, joka hyväksyttiin 20.3.2023 § 100 kaupunginhallituksessa. Samalla kaupunginhallitus päätti, että Inspehtorinkadun katusuunnitelmat tuodaan päätöksentekoon 30.6.2023 mennessä. Tavoiteverkossa Inspehtorinkadulle on merkitty yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt.

​Hankkeen ensisijainen tavoite on kehittää pyöräliikenteen ja jalankulun olosuhteita Turussa sekä parantaa Ylioppilaskylän liikennejärjestelyjä, jotka ovat vanhentuneet muun muassa alueen täydennysrakentamisen ja liikenteen lisääntymisen myötä. Inspehtorinkadun pyörätie on ruuhkainen, eikä tila mahdollista sujuvaa, turvallista ja miellyttävää kulkemista sekä pyöräilijöille että kävelijöille. Lisää tilaa ja turvaa jalankululle saadaan, kun pyöräliikenne siirretään verrattain rauhalliselle ajoradalle.​

Nykytilanne

Inspehtorinkatu on Ylioppilaskylän läntisen osan pääkatu ja toiminnallisesti se on paikallinen kokoojakatu. Kadulla on poikkeuksellisen paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Jalankulkijoita on jopa 3 800/vrk ja pyöräilijöitä 2 700/vrk. Autoliikenteen määrä Inspehtorinkadulla on 3 100/vrk. Suurin osa autoliikenteestä on Ylioppilaskylän synnyttämää liikennettä. Pyöräliikenteestä osa on myös läpiajoliikennettä Turun keskustan tai kampusalueen ja Kaakkois-Turun eli mm. Halisten välillä. Inspehtorinkatu on myös tärkeä joukkoliikenteen reitti ja kadulla on suhteellisen tiheä joukkoliikenteen vuoroväli.

Inspehtorinkadun länsipuolella on yhdistetty jalankulku- ja pyörätie, itäpuolella on pelkkä jalkakäytävä. Kadunvarsipysäköintiä kadulla ei ole.

Inspehtorinkadun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on nykyisin vain noin 2,8 metriä. Kapean pyörätien vuoksi liikkuminen jalan tai pyörällä ei ole sujuvaa ja etenkin ruuhkaisina aikoina se on myös turvatonta ja epämiellyttävää.

Kylätie

Inspehtorinkatu muutetaan kylätieksi, jossa on kaksi 1,9 metriä leveää pyöräkaistaa ja vain yksi 2,9 metriä leveä ajokaista. Pyöräkaistat tehdään punertavasta asfaltista. Järjestelyssä pyöräliikenne kulkee kadun reunojen pyöräkaistoilla ja autoliikenne kulkee keskellä katua. Kohtaamistilanteissa autojen pitää väistää toisiaan pyöräkaistoille. Bussipysäkkien kohdalla pyöräkaistat katkeavat ja pyöräilijöiden pitää joko odottaa tai ohittaa bussi.

Tällaisen liikennejärjestelyn edellytyksenä on, että pyöräliikennettä on normaalia enemmän ja autoliikennettä on normaalia vähemmän. Kylätieosuuden päihin asetetaan infotaulut kertomaan uusista liikennejärjestelyistä ja liikennesäännöistä.

Nopeusrajoitus lasketaan nykyisestä 40:stä 30:een (km/h), sillä nykyinen liian korkea nopeusrajoitus ei sovi yhteen uusien liikennejärjestelyiden kanssa.​

Pysäköinti

Autojen kadunvarsipysäköinti on kielletty Inspehtorinkadulla kokonaan. Inspehtorin pysäköintialueella parkkipaikkojen määrä ei pienene, mutta viereisen bussipysäkin laituri muotoillaan uudelleen, jolloin pysäköintialueen muoto hieman muuttuu. Molemmat Inspehtorinkadun koillispäässä olevat pysäkit muutetaan kaistapysäkeiksi ja uudet pysäkkilaiturit rakennetaan esteettömiksi. Pysäköintialueen puoleiselle pysäkkilaiturille istutetaan kolme uutta pylväspihlajaa.

Jalankulku

Jalankululle varataan uudessa tilanteessa noin 3 metriä leveät jalkakäytävät kadun molemmin puolin. Itäpuolen jalkakäytävä kuitenkin päättyy hautausmaan kohdalle myös tulevaisuudessa, koska asemakaavan mukainen katualue ei ole riittävän leveä.

Inspehtorinkadun muuttaminen kylätieksi edellyttää pintamateriaalien uusimista. Kadun länsipuolen pyörätie muutetaan jalkakäytäväksi ja se laatoitetaan betonilaatoilla.

Kunnossapito​

Kunnossapidon kannalta suunnitellussa ratkaisussa ei ole kunnossapitoa hankaloittavia tekijöitä. Merkittävin vaikutus on sillä, että pyöräkaistat ovat kadun molemmin puolin, jolloin hoidettavat neliöt kasvavat, kun väylä tulee tehostetun hoidon piiriin talvikaudella 2024–2025.​

Pyöräkaistojen talvihoito tehdään tällä hetkellä ajoradan hoitoluokituksen mukaisesti ajoradan hoidon yhteydessä. Inspehtorinkatu kuuluu kunnossapitoluokkaan 2.​

Kunnossapitolain (547/2005) 4 § mukaan jalkakäytäväksi muutettavan pyörätien talvikunnossapitovastuu siirtyy kaupungilta viereisille kiinteistöille.

Kadun kuivatusjärjestelyt säilyvät nykyisellään lukuun ottamatta Inspehtorin pysäköintialueen kohdalla tehtävää pysäkkilaiturin siirtoa ja siitä aiheutuvia uusia hulevesikaivoja. Muutamia ajoradan reunalla sijaitsevia hulevesikaivoja siirretään myös lähemmäs suunniteltua reunakiveä. Pääosin reunakivet säilyvät nykyisissä sijainneissaan. Kadun korkeusasema säilyy pääosin nykyisen mukaisena.

Katuvalaistus säilyy nykyisenä.​

Kustannusarvio

Inspehtorinkadun kustannusarvio on 455 000 euroa (alv 0 %). Käytetty maanrakennuskustannusindeksi on 129,8 (2015=100). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %.

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen ja hallintosäännön mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi. Keskustan kehittämisen kärkihankkeen kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamisen hankelistalta on vuodelle 2023 varattu investointimäärärahat Inspehtorinkadulle.

Muistutukset

Liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 27.3.–11.4.2023 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.

Määräaikaan mennessä suunnitelmista ei jätetty yhtään muistutusta.

Liite 1Inspehtorinkadun katusuunnitelma, K 7263 021, 20.3.2023

Liite 2Inspehtorinkadun ja Civiksenpolun liikenteenohjaussuunnitelma, L 7263 020, 20.1.2023​​

Oheismateriaali 1Infotaulu kylätien liikennejärjestelyistä

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta hyväksyy liitteiden 1–2 mukaiset liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmaehdotukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 172
Liite 1:Inspehtorinkadun katusuunnitelma, K 7263 021, 20.3.2023
Liite 2:Inspehtorinkadun ja Civiksenpolun liikenteenohjaussuunnitelma, L 7263 020, 20.1.2023