Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14118.04.20235
Kaupunkiympäristölautakunta15325.04.20233

4118-2021 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Vapaa-ajan asunto rantavyöhykkeellä, Kakskerta (P 2021-434)

Tiivistelmä:

Lomarakennuksen rakentaminen rantaan rajoittuvalle rakennuspaikalle, jolla ei ole kantatilaselvitykseen perustuvaa rakennusoikeutta eikä tilalla olevilla rakennuksilla ole rakennustunnuksia- tai lupia. Hakemusta ei ehdoteta hyväksyttäväksi.

Kylk § 141

Ympäristölakimies Ville Erkkola 11.4.2023:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Pennilän kylän (491), XXXXX , pinta-ala 14360 m2.

Osoite: Matinmäki

Hakija

XXXXX

Rakennushanke

- Lomarakennus, 60 k-m2 ja sauna 20 k-m² sekä laituri.

- Vanhan lomarakennuksen ja saunan purku.

Kaavoitustilanne

YLEISKAAVA/OSAYLEISKAAVA

Kaupunginvaltuuston 14.2.2020 § 217 hyväksymä Satava-Kakskerran osayleiskaava, rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys RA-1: Loma-asuntoalue. Rakentamisen ja muun maankäytön tulee sopeutua rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Maaston ominaispiirteet ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen tulee ottaa huomioon.

Olemassa olevalle rantaan rajoittuvalle rakennetulle rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 150 k-m². Alle 2000 m²:n rakennuspaikoilla asuinrakennuksen kerrosala saa olla enintään 100 k-m². Yli 5000 m²:n rakennuspaikoilla asuinrakennuksen kerrosala saa olla enintään 250 k-m². Lisäksi rakennuspaikalle saa rakentaa saunarakennuksen enintään 25 k-m², vierasmajan enintään 20 k-m² ja muita talousrakennuksia enintään 50 k-m². Vierasmajan tulee sijoittua samaan pihapiiriin asuinrakennuksen kanssa eikä sillä saa olla itsenäisen vapaa-ajan asunnon tunnusmerkkejä. Rakennuspaikalla saa sijaita enintään kolme talousrakennusta.

Loma-asunnon käyttötarkoituksen muuttaminen ympärivuotiseksi asunnoksi edellyttää, että

- teiden rakentaminen, vedensaanti ja viemäröinti on järjestettävä pysyvän asumisen mukaiselle tasolle aiheuttamatta kaupungille erityisiä kustannuksia

- hälytysajoneuvoilla pääsee rakennuspaikalle tieverkkoa pitkin myös talviolosuhteissa

Uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta.

MAAKUNTAKAAVA

Luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaava, hyväksytty maakuntavaltuustossa 14.6.2021, rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys M: Maa- ja metsätalousvaltainen alue.

Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa ja metsätalouskäyttöön tarkoitettuja alueita. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös haja-asutusluontoiseen pysyvään- tai loma-asutukseen.

Suunnittelumääräys: Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja.

Poikkeukset

- Rakentaminen rantavyöhykkeelle ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena. (MRL 72.1)

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakija on kuullut naapurit itse. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Kakskerran saaressa, Kakskerran järven rannalla. Kyseessä on tilalla XXXXX olevien rakennusten ja laiturin korvaaminen uusilla rakennuksilla. Kaupunginvaltuuston 14.2.2020 § 217 hyväksymän Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaan rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys RA-1: Loma-asuntoalue, jolloin rakennuspaikalle voi rakentaa hakemuksen mukaisen määrän rakennuksia vapaa-ajan käyttöön. Haettujen rakennusten, vapaa-ajan asunto 60 k-m², sauna 20 k-m² (yht. 80 k-m²) ei ylitä kaavassa määriteltyä rakennusten enimmäiskerrosalaa (Vapaa-ajan asunto 250 k-m² ja sauna 25 k-m²). Kiinteistö sijaitsee Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysten liitekartan 2 mukaisella ranta-alueella, jossa on määräysten 7.1 §:n mukaan noudatettava valtioneuvoston asetuksen (157/2017) 4 §:n mukaisia ohjeellisia puhdistustasoja pilaantumiselle herkillä alueilla. Kiinteistöllä on mahdollista toteuttaa vaatimukset täyttävä jätevesien käsittelyjärjestelmä. Jätevesijärjestelmän riittävyys todennetaan rakennuslupavaiheessa.

Rakennuspaikalla olevilla rakennuksilla ei ole rakennustunnuksia eikä niille ole myönnetty rakennuslupia. Rakennukset on rakennettu aikanaan maanomistajan suullisella luvalla 70-luvun alussa. Rakennukset ovat olleet loma-asumiskäytössä. Maanvuokrausta rakennuksineen on jatkettu kirjallisesti alkuperäisen vuokralaisen tyttären kanssa vuonna 1998. Tytär on hakijana ja hankkinut tilan kokonaan omistukseensa 3.9.2020. Ensimmäinen vuokralainen on rakentanut rakennukset. Rakennushanke, jolla korvattaisiin vanhat rakennukset, ei aiheuttaisi rakennuspaikalla tässä suhteessa maankäytöllisen tilanteen muutosta, joka vaikutuksiltaan vertautuisi uuden rakennuspaikan muodostumiseen. Muina, hakemusta puoltavina seikkoina voidaan pitää tilan kokoa 1.4 ha ja tilan yläosan etäisyyttä rannasta, jolloin tilalle olisi mahdollista hakea määräalalle suunnittelutarveratkaisua sekä se, että tilalla on ollut rakennukset vuokralaisen rakennuttamina jo ainakin 70-luvulta lähtien ja niitä on aktiivisesti käytetty loma-asumiseen.

Asian valmistelija ja alueen tarkastusinsinööri tekivät tilalle paikalla käynnin rakennusten arvioimiseksi. Paikalla käynnin perusteella arvioitiin, että kiinteistöillä Matinmäki 2-64 sijaitsevia rakennuksia ei ole käytetty vakinaiseen asumiseen. Tarkastusinsinööri arvioi, että rakennukset ovat peräisin 60- tai 70-luvulta rakentamistyylin perusteella ja olleen paikallaan siitä asti. Arvio perustuu täysin kokemusperäiseen tietoon. Lomarakennuksessa oli hormi ja tulisija. Ulkoisen tarkastelun ja kiinteistön omistajan kertomuksen ja valokuvien perusteella tarkastusinsinööri arvioi, että rakennus on ollut kesäaikaan asuttava. Sauna oli tavanomainen ”tynnyrisauna”. Molemmat rakennukset on perustettu kalliolle kevyen perustuksen varaan. Rakennukset olivat huonokuntoisia ja lähinnä purettavia tai poissiirrettäviä.

Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaan rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys RA-1, jolloin uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta. Kantatilaselvityksessä tilalle ei muodostunut uutta rakennuspaikkaa.

Ottaen huomioon edellä mainitut seikat sekä se, että rakennuksilla ei ole rakennustunnusta eikä rakennuslupia, kyseisten rakennusten ei katsota muodostavan olemassa olevaa rakennuspaikkaa eikä kyse ole niin sanotusta korvaavasta rakentamisesta.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1Asemapiirros 5.3.2021

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Tarkastuspöytäkirja 11.4.2023​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä hakemuksen.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 31.1 §:n mukaisesti 450 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Muurisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.​

Kylk § 153

​Pöydältä 18.4.2023 § 141​

PäätösKaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja asemapiirroksen 5.3.2021 mukaiset poikkeukset. Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

Päätös asiassa tehtiin äänin 7-6.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, el-Khatib, Jakobsson ja Sundqvist.

Mannin Muurisen kannattamana tekemän päätökseksi tulleen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti, Åland, Perho, Bastman ja Pälve.

Mannin muutosehdotuksen perustelut:

"Kakskerran kunnan aikaisia arkistoja on puutteellisesti saatavilla, joten ei ole enää mahdollista tarkistaa onko kaikille 1970-luvun taitteessa rakennetuille rakennuksille kunnan aikana myönnetty lupa. Tilalla olevat rakennukset ovat olleet loma-asuntokäytössä jo ainakin 70-luvun alkupuolelta lähtien. Rakennushanke, jolla korvattaisiin vanhat rakennukset, ei aiheuttaisi rakennuspaikalla tässä suhteessa maankäytöllisen tilanteen muutosta, joka vaikutuksiltaan vertautuisi uuden rakennuspaikan muodostumiseen. Poikkeamisluvan myöntäminen olemassa olevien rakennusten korvaamiseksi ei täten haittaa maanomistajien tasapuolista kohtelua. Rakentaminen on hyväksytyn Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaista ja hakemuksen hyväksyminen kokonaisuutena arvioiden olisi tässä tapauksessa kohtuullista. Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §)."

Hovi, Toivari, Kallio, el-Khatib, Jakobsson ja Sundqvist jättivät asiassa eriävän mielipiteen.

Hovin eriävän mielipiteen perustelut, johon Kallio, Jakobsson, Sundqvist, Toivari ja el-Khatib ilmoittivat yhtyvänsä:

"Kaupunginvaltuuston 14.12.2020 § 217 hyväksymän Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaan rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys RA-1, loma-asuntoalue. Kaavamääräyksen mukaan uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta. Kantatilaselvityksessä tilalle ei muodostunut uutta rakennuspaikkaa. Rakennuksilla ei ole rakennustunnusta eikä rakennuslupia, jolloin kyseisten rakennusten ei katsota muodostavan olemassa olevaa rakennuspaikkaa eikä kyse ole ns. korvaavasta rakentamisesta. Luvattomat rakennukset eivät luo olettamaa rakennuspaikasta eikä näin ollen niistä saa perusteetonta etua rakennuspaikkaolettamaan."

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kylk § 141
Liite 1:Asemapiirros 5.3.2021