Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14318.04.20237

11144-2022 (02 08 00, 10 03 01)

Jääränmaankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Iso-Heikkilä)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Jääränmaankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen kadun asfaltointi, kadun pintakuivatuksen parantaminen sekä kadun kunnossapidon kustannusten vähentäminen.

Kylk § 143

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 28.3.2023:

Nykytilanne

Nykyisellään Jääränmaankatu on sorapintainen katu, jonka pituus on 360 metriä. Kadun nykyinen leveys vaihtelee 4,50 ja 5,50 metrin välillä. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä ja läpiajoliikennettä.

Kadun saneeraus on käynnistetty runsaan kunnossapitotarpeen sekä kuivatuksen parantamisen takia.

Suunnitelma

Jääränmaankatu sijoittuu asemakaavan 26/1993 mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla muuttuu mahdollisimman vähän.

Jääränmaankadun kunnon parantamiseksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi katu on suunniteltu päällystettävän asfaltilla.

Katualueen kuivatusta parannetaan nykyistä ojaa parantamalla, lisäämällä uusia hulevesikaivoja sekä hyödyntämällä olemassa olevia hulevesikaivoja. Pintavesien valuminen tonteille estetään reunakivellä ja parantamalla kadun kaltevuuksia. Uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.

Kuivatuksen parantamiseksi Jääränmaankadun pohjoispuolen oja parannetaan tontin numero 7 edustalle, ja tästä eteenpäin hulevesien ohjaamiseksi kadun pohjoisreunaan asennetaan 8 cm korkea reunakivi Maaherrankadun risteykseen saakka. Reunakiven avulla saadaan pintavedet ohjattua hallitusti hulevesikaivoihin ja estettyä vesien kulkeutuminen tonteille. Kadun ajorata on suunniteltu 5,00 metriä leveäksi Kanslerintieltä tontin 15 edustalle saakka, tästä eteenpäin katu kapenee 4,75 metriin.

Kadulle asetetaan molemmin puolin pysäköintikielto.

Katuvalaistus säilyy nykyisellään.

Kustannukset

Jääränmaankadun parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 180 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 129,2 (2015=100, tammikuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Jääränmaankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.2.- 13.3.2023 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui kaksi muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa asukas kommentoi, että heille pihaan tulo kadulta on olemassaan jyrkkä ja suunnitelmassa esitetty 8 cm korkea reunakivi voi aiheuttaa lisä haasteita erityisesti talviaikaan pihaan ajettaessa. Muistuttaja mainitsi, että nykyisellään talviaikana, kun tien pinta on jäinen tai luminen pihaan on tultava vauhdilla. Muistuttaja ehdotti, että tonttiliittymän kohdalle asennettaisiin matala viistetty reunakivi.

Vastine muistutukseen 1

Kadunrakennussuunnitelmassa otetaan tarkemmin kantaa reunakivien korkeuteen tonttiliittymien kohdalla. Rakennussuunnitelmassa käydään tarkemmin läpi kaikki vastaavat tonttiliittymät, joissa kadulta tultaessa pihaan on ylämäki. Lähtökohtaisesti näihin liittymiin suunnitellaan matalampi viistetty reunakivi.

Muistutus 2

Muistutuksessa pidettiin hyvänä, että kadun parantamiseen halutaan panostaa. Muistuttaja mainitsi kuitenkin, että suunnitelmaa tarkasteltaisiin tarkemmin erityisesti asfaltoinnin ja pysäköintikiellon osalta. Muistuttaja myös toivoi, että suunnitelmaa esiteltäisiin asukkaille esimerkiksi alueen omakotiyhdistyksen kautta ja näin osallistettaisiin asukkaita kadun suunnittelussa.

Muistutuksessa kadun kuivatuksen osalta muistuttaja kyseenalaisti asfaltoinnin tarpeellisuuden ja huomautti, että sorapinta toimii hulevesiä luonnollisesti läpäisevänä ja haitallisia aineita suodattavana pintana toisin kuin asfaltti.

Muistutuksessa otettiin kantaa myös asfaltoinnin vaikutuksesta maisemakuvaan. Muistuttaja kokee, että asfaltointi muuttaa merkittävästi maisemakuvaa ja vaikuttaa vanhan omakotialueen profiiliin ja kiinteistöjen arvoon. Muistuttaja viittasi myös kulttuurihistorialliseen arvoon.

Muistutuksessa otettiin kantaa myös kadun saneerauksen yhteydessä toteutettavaan pysäköintikieltoon kadun varrella. Muistuttaja huomautti, että kaikkiin pihoihin ei mahdu useampaa autoa ja nykyisellään hetkellinen kadunvarsipysäköinti on toiminut hänen mielestään hyvin. Ongelmia on ollut Jääränmaankadun alussa Kanslerintien päässä.

Vastine muistutukseen 2

Suunniteltu toimenpide muuttaa alueen maisemakuvaa mutta maisemakuvan muutos ei ole niin merkittävä, että se heikentäisi arvokkaaksi luokitellun rakennetun ympäristön arvoja. Esitetyillä ratkaisuilla saadaan aikaan kunnossapidon suhteen kustannustehokas ratkaisu ja lisäksi hulevesien virtaus saadaan hallintaan.

Kuivatuksen kannalta on hyvin haastavaa pitää katu sorapintaisena, koska pintasora kulkeutuu sateilla helposti hulevesikaivoihin ja voi tukkia hulevesiviemärin. Lisäksi hulevesikaivoihin kulkeutunut sora aiheuttaa tihentynyttä kaivojen lietepesän tyhjennystarvetta. Jääränmaankadulla on myös korkeuseroja, joka puolestaan edesauttaa pintasoran kulkeutumista. Asfaltoinnin ja kovan pinnan etu on, että kadut pysyvät hyväkuntoisina ja kunnossapitotarve on asfaltoidulla kadulla sorakatua vähäisempi. Asfaltoitu pinta ei ole altis hulevesien ja niiden virtauksen aiheuttamalle eroosiolle.

Sorapintaisena Jääränmaankatu jäisi myös ainoaksi sorapintaiseksi kaduksi alueella, joka myös yksinään nostaisi kunnossapidollisia kustannuksia. Vastaava viereinen sorapintainen katuosuus Maaherrankatu on vuoden 2023 asfaltoitavien sorakatujen saneerausohjelmassa.

Kadun asfaltointi, suunnitellut reunakivilinjat ja vihervierialue molemmin puolin katua jäsentävät katualuetta ja luovat selkeämmän ja rakenteellisesti kapeamman ja turvallisen katukuvan verrattuna nykyiseen leveähköön, epämääräiseen sorapintaiseen katukuvaan.

Asfalttipinnalla saadaan etu myös alueen rakennuksille, jotka sijoittuvat paikon ajoradan tuntumaan kiinni. Nykyisellään sadekeleillä kuravesi herkästi roiskuu rakennusten kivijalkoihin ja seiniin, asfaltoinnin myötä tämä rasitus rakennuksille poistuu. Sama koskee myös kuivan kelin aikaa, jolloin sorapintainen katu pölyää ja pöly kiinnittyy rakennusten pintaan.

Pysäköinti on nykyisellään Jääränmaankadulla mahdollista, kun voidaan pysäköidä osaksi pientareella. Kun katu suunnitelman mukaisesti asfaltoidaan ja asennetaan reunakivet, kadun ajorata kapenee niin, että pysäköintiä kadun varrella ei voida enää sallia.

Liite 1Jääränmaankatu katusuunnitelma K5953 007 pvm. 22.2.2023

Liite 2Jääränmaankatu liikenteenohjaussuunnitelma L4698 010 pvm. 16.2.2023​

Oheismateriaali 1Muistutus 1 12.3.2023​

Oheismateriaali 2Muistutus 2 13.3.2023​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteissä 1 ja 2 esitetyt Jääränmaankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 143
Liite 1:Jääränmaankatu katusuunnitelma K5953 007 pvm. 22.2.2023
Liite 2:Jääränmaankatu liikenteenohjaussuunnitelma L4698 010 pvm. 16.2.2023