Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta13004.04.20236

14577-2022 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen, Vähäheikkilä (P 2022-1716)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan matkaviestintukiaseman sijoittamiseksi yleisten rakennusten korttelialueelle ja istutettavalle tontinosalle. Hakemuksesta on jätetty kaksi muistutusta. Hakemusta esitetään hyväksyttäväksi.

Kylk § 130

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Jenna Härkönen 28.3.2023:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Vähäheikkilän kaupunginosa (41), korttelin 12 tontti 14, pinta-ala 3139 m2.

Osoite: Kupittaankatu 152, Myllymäentie 7

Hakija

Telia Finland Oyj (1475607-9)

Rakennushanke

Matkaviestintukiasema, joka käsittää putkiristikkomaston h = 36 m ja laitesuojan 15,3 m2.

Kaavoitustilanne

ASEMAKAAVA

Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 04.02.1964. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

Y: Yleisten rakennusten korttelialue.

Asemakaavamääräysalue: Istutettava tontinosa.

Käyttötapa: Istutettava maistraatin hyväksymällä tavalla ja pidettävä puistomaisessa kunnossa.

Poikkeukset

-​ Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan yleisten rakennusten korttelialueelle ja istutettavalle tontinosalle (MRL 58 §).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

​Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia tehtiin kaksi.

​Muistutusten mukaan matkaviestintukiasema on korkea ja massiivinen suhteessa ympäröivään rakennuskantaan ja aiheuttaisi merkittävän maisemahaitan eikä sovi suunniteltuun ympäristöön. Suunniteltu masto on ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon ja naapuruston kanssa. Edelleen maston voisi sijoittaa esimerkiksi Urheilupuiston mäen päälle tai Steiner-koulun rakennuksen katolle. Mastosta aiheutuisi rakennuspaikan naapureille merkittävää maisemahaittaa, asumisviihtyvyyden heikentymistä sekä alueen imagon, vetovoimaisuuden ja naapurikiinteistöjen arvon alenemista. Muistutuksissa on tuotu esiin myös asemakaavan vastaisuus ja esitetty, ettei poikkeamiselle ole erityisiä syitä.

​Hakija on antanut muistutuksiin vastineensa. Vastineen mukaan sijoituspaikan tontti on voimassa olevassa asemakaavassa yleisten rakennusten korttelialuetta, jolla sijaitsee lähialueen puhelinliikennettä jo kymmeniä vuosia palvellut teleliikenteen keskusrakennus. Keskusrakennuksessa on lisäksi toiminut matkaviestintukiasema, jonka antennit ovat rakennuksen katolla. Vastineen mukaan poikkeamista voidaan pitää vähäisenä, koska ainoa tontilla tapahtuva muutos on nykyisen matkaviestintukiaseman korvaaminen uudella ja sen sijoituksen muuttaminen istutettavalle tontinosalle. Maisemallisten arvojen osalta vastineessa on todettu, että tukiasemat mastoineen ovat osa infrastruktuuria ja modernia maisemaa. Niiden määrä lisääntyy jatkuvasti eikä hankkeen siten voida katsoa johtavan vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen. Kiinteistöjen arvon alenemisen osalta on todettu, että lähialueen asukkaat hyötyvät positiivisesti siitä, että matkaviestinverkon palvelut toimivat.

​Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Päätöksen perustelut

​Rakennuspaikka sijaitsee Vähäheikkilässä yleisten rakennusten korttelialueella. Matkaviestintukiasema on tarkoitus sijoittaa istutettavalle tontinosalle. Tukiasema tulee korvaamaan tontilla sijaitsevan puhelinkeskusrakennuksen nykyisen tukiaseman ja palvelemaan aiempaa laajempaa aluetta.

​Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu masto laajentaa kuuluvuusaluetta, poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Tukiasema korvaa nykyisen puhelinkeskusrakennuksessa olevan tukiaseman, jonka antennit on asennettu seinään kiinnitettyyn putkeen. Antennien korkeusasema seinäputkessa on hyvin matala, minkä seurauksena tukiaseman kuuluvuusalue on varsin suppea. Masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Koska yhden tukiaseman kapasiteetti on rajallinen, tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi kaupunkialueilla, joissa on paljon ihmisiä. Suunnitelmia tehtäessä hakija on kartoittanut mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia muita tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuret, ettei mastoista pystytä peittämään haluttua kuuluvuusaluetta. Alueen kerrostalot eivät ole tarpeeksi korkeita, jotta niiden katoille olisi hyödyllistä sijoittaa tukiasemaa. Kaupunkisuunnittelu ja kaupunkiympäristön kunnossapito ovat puoltaneet sijoituspaikkaa.

​Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakenteinen eikä siinä ole haruksia. Pylvään yläosa näkyisi jonkin verran lähiympäristöön, mutta harmaa väritys ja pylvään kapearakenteisuus edistävät sen sulaumista ympäristöön. Hakemuksen liitteenä olevan lentoestelausunnon mukaan este on varustettava päivämerkinnöin ja lentoestevaloin AGA M3-6 ilmailumääräyksen sekä Liikenne- ja viestintäviraston antamien ohjeiden mukaisesti. Sijoituspaikan ympäristössä kasvaa lehtipuustoa, joka antaa jonkin verran näkösuojaa laitesuojalle ja maston alaosalle. Lounaan ja lännen suuntaan puusto on tiheää, mutta muihin ilmansuuntiin puuston antama näkösuoja on vähäisempää. Hakijan mukaan puut ja pensaat säilytetään. Tukiasemalle tapahtuva kulku tapahtuu Myllymäentieltä olevasta portista. Huoltokäynnit tukiasemalle ovat vuosittain vähäisiä, noin 1–10 kertaa.

​Rakennuspaikkaa ympäröivä alue on tiiviisti rakennettu ja maston lähimmät asuinrakennukset ovat kaakossa kadun toisella puolella lähimmillään 19 metrin, lännessä 23 metrin ja idässä 55 metrin päässä suunnitellusta mastosta. Vaikka tukiasemaa varten käytettävä alue on suurehko (70 m2), on tukiaseman sijoitus kuitenkin pistemäinen eikä tuota 70 m2​ aluetta käytetä kokonaan tukiasemarakenteille. Lisäksi tukiasemien sijoittelua ja suojaetäisyyksiä säädellään varsin tarkasti ja hakijan esittämän selvityksen perusteella ei voida katsoa, että tukiasema muodostaisi turvallisuusriskiä alueen asukkaille. Hakijan mukaan tukiasema ei myöskään aiheuta häiriötä radio- tai tv-lähetyksiin eikä häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Asennukset tehdään lakien ja määräysten mukaisesti siten, ettei tukiasemasta aiheudu terveyshaittaa ympäristöön. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy.​

​Hakemuksessa on esitetty, että laitesuoja rakennetaan harjakattoisena. Kaavoitus- ja kaupunkikuva-arkkitehti ovat katsoneet, että laitesuojaan soveltuu paremmin esimerkiksi tasakattomalli ottaen huomioon matkaviestintukiaseman sijoittuminen keskustan reunamalle. Erityisesti talviaikaan laitesuoja näkyy selvästi kadulle ja tasakattoisena se sopisi kaupunkimaiseen ympäristöönsä paremmin. Näin ollen lopullinen laitesuojan katon malli ratkaistaan rakennusluvan yhteydessä.

​Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1​Asemapiirros 18.11.2022

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Naapurin muistutus 5.3.2023

Oheismateriaali 3​Naapurin muistutus 9.3.2023

Oheismateriaali 4​Vastine 22.3.2023​

Karttalinkki

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 18.11.2022 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (7 kpl), yhteensä 1640 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Puheenjohtajana tämän asian kohdalla toimi Hellsten.​​​

Jakelu

tiedAsunto Oy Kupittaankatu 154
aoTelia Finland Oyj
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kylk § 130
Liite 1:Asemapiirros 18.11.2022