Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta13104.04.20237

3589-2021 (10 03 01, 08 00 00)

Aurakadun katusuunnitelma välillä Yliopistonkatu - Eerikinkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Aurakadun välin Yliopistonkatu - Eerikinkatu katusuunnitelma. Esitys on ollut uudelleen valmistelussa Åbo Svenska Teaterin edessä olevan pysäkkikatoksen valomainoksen poistamismahdollisuuden selvittämiseksi. Lautakunnalle esitetään edelleen katusuunnitelman hyväksymistä ja pysäkkikatosten säilyttämistä nykyisillä paikoillaan.

Kylk § 131

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 29.3.2023:

Asian käsittelyn aikaisemmat vaiheet

​Kaupunkiympäristölautakunta on käsitellyt Aurakadun katusuunnitelmaa ensin 13.12.2022 § 483, 20.12.2022 § 496 ja kokouksessa 17.1.2023 § 3 palauttanut asian uudelleen valmisteluun lisätietojen saamiseksi sen osalta, millä edellytyksillä (muun muassa hankintakustannukset, ylläpitotoimet ja -kustannukset ja mahdolliset sanktiot) Åbo Svenska Teaterin (ÅST) eteen tuleva pysäkkikatos olisi mahdollista toteuttaa ensisijaisesti ilman mainostaulua tai toissijaisesti niin, että mainostaulu sijoitetaan kaupunkikuvallisesti soveltuvampaan paikkaan, esimerkiksi samaisen pysäkkikatoksen Yliopistonkadun suuntaan olevan päätyyn tai kokonaan toisen pysäkin yhteyteen (oheismateriaali 5).

Palautuksen perusteluna oli se, että ÅST:n eteen sijoitettuun pysäkkikatokseen on kiinnitetty vaihtuvia mainoksia esittävät valomainostaulu, joka heikentää ÅST:n rakennuksen roolia katukuvassa. Lisäksi perusteluissa viitataan Turun museokeskuksen lausunnossa esitettyihin seikkoihin.

Tausta

Suunnitelma käsittää VI kaupunginosassa sijaitsevan Aurakadun osuuden Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välillä.

Hankkeen tavoitteena on varustaa kyseisen katuvälin länsipuolen (Kauppakeskus Hansa Ky:n puoleiset) bussipysäkit odotuskatoksilla. Lisäksi ajoradan hulevesikourut on korvattu hulevesikaivoilla. Muutoin katusuunnitelmassa ei ole muutoksia 4.5.2021 § 144 hyväksyttyyn katusuunnitelmaan.

Alun perin kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu selvitti mahdollisuutta järjestää sadesuoja kauppakeskus Hansa Ky:n seinässä olevaa uloketta laajentamalla. Asiasta ei kuitenkaan päästy kauppakeskuksen kanssa yhteisymmärrykseen, joten kaupungilla on edelleen tarve toteuttaa odotuskatokset joukkoliikenteen käyttäjille.

Suunnitelma

Aurakadun Hansan puolelle on suunniteltu ja toteutettu kolme bussipysäkkien odotuskatosta. Katokset ovat malliltaan kapeita. Ne kaventavat jalkakäytävää ja vapaa etäisyys katoksen ja rakennuksen seinän välissä vaihtelee katoksesta riippuen välillä 2,61 – 3.10 m. Teatterin portaan ja odotuskatoksen vapaa väli on 3,79 m. Vapaat välit katosten takana ovat kunnossapidon kannalta riittäviä.​

Suunnittelun aikana kävi ilmi ilmi, että aikaisemmat ajoradan hulevesikourut oli mahdollista korvata hulevesikaivoilla. Hulevesikourujen korvaamisella hulevesikaivoilla helpotetaan kuivatusjärjestelmän kunnossapitoa. Nyt esitetettävällä katusuunnitelman muutoksella katusuunnitelman kuivatusperiaate päivitetään vastaamaan rakennussuunnitelmassa esitettyä ja rakennusurakan yhteydessä toteutettua.

Uudelleenvalmistelun aikana on käynyt selväksi, että nykyisen valomainoksen siirto katoksen jompaankumpaan päätyyn ei ole katoksen kapeuden vuoksi mahdollista. Neuvotteluissa ei myöskään ole löydetty mainostaululle korvaavaa paikkaa.

Kustannusarvio

Pysäkkikatosten puitejärjestely ja pysäkkikatosten toimitus-, ylläpito- ja mainontasopimuksen (Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 13.12.2016 § 517) mukaisesti odotuskatoksista ei aiheudu kaupungille kustannuksia.​

Edellä mainitun sopimuksen kohdan 2 mukaan katokset ovat JCDecauxin omaisuutta. Sopimuksen kohdassa 14 on sovittu toimenpiteistä katosten poiskuljetuksessa ja sopimuskauden päättyessä. Kyseisen kohdan mukaan sopimukseen ei sisälly katosten lunastusmahdollisuutta.​

Lautakunnan em. palautuspäätöksen jälkeen on oltu uudelleen yhteydessä JCDeacaux’iin. Käytyjen neuvotteluiden pohjalta Aurakadulle Åbo Svenska Teaterin eteen tuleva pysäkkikatos on mahdollista toteuttaa ilman valomainosta ainoastaan lunastamalla katos kaupungille. Lunastuskorvaus olisi 14​ 500 euroa (alv 0 %). Lunastushinta sisältää nykyisen valomainoksen poiston yhteydessä katokseen tehtävän suojapellityksen ja uuden lasin asennettuna. Lunastushinta ei sen sijaan sisällä valomainosta, joka jäisi JCDecaux’in omaisuudeksi, eikä myöskään valomainoksen poistosta aiheutuvia sähkömuutostöitä, jotka laskutetaan erikseen todellisten kustannusten mukaan. Nämä kustannukset ovat arviolta muutama sata euroa.​

Mikäli pysäkkikatos päädyttäisiin lunastamaan kaupungille, myös sen ylläpitovastuu siirtyisi kaupungille. JCDecaux tarjoaa kaupungille lunastetun pysäkkikatoksen ylläpitoon kahta vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 1 JCDecaux tarjoaa pysäkin puhtaanpidon (sis. pesun ja töhryn poistot) kerran kuukaudessa hintaan 52 €/kerta. Lisäpesut ja töhrynpoistot tehdään kirjallisella tilauksella tuntihintaan 65 €/h. Huollot ja korjaukset tehtäisiin tuntityönä 65 €/h ja materiaalit laskutetaan erikseen todellisten kustannusten mukaan lisättynä JCDecaux myyntikatteella +25 %.​

Vaihtoehdossa 2​ kaupunki tilaa puhtaanapidon, huollon ja korjaukset suoraan omalta yhteistyökumppanilta (esim. sama yritys mitä JCD käyttää). JCDecaux toimittaa varaosia katokseen tarpeen mukaan kaupungille erillisen tilauksen perusteella. Materiaalit laskutetaan todellisten kustannusten mukaan lisättynä JCDecaux myyntikatteella +25 %. JCDecaux:n tarjous on oheismateriaalina 6.​

Molemmissa vaihtoehdoissa pysäkin hoitosopimus tehtäisiin kahdeksi vuodeksi kerrallaan.​

Toteutussuunnittelun mielestä JCDecauxin esittämä lunastushinta on kohtuullinen.​

Nähtävillä olo

Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 31.10.–14.11.2022 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.

Muistutukset

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty kaksi muistutusta.

Muistutuksessa 1 todetaan muun muassa, että:

Muistutuksessa 2 todetaan muun muassa että:

Vastine muistutuksiin

Kielilain 32 §:n mukaan kaksikielisen viranomaisen ilmoitukset, kuulutukset ja julkipanot sekä muut yleisölle annettavat tiedotteet tulee antaa suomen ja ruotsin kielellä. Viranomaisten laatimien selvitysten, päätösten tai muiden vastaavien tekstien julkaiseminen ei velvoita kääntämään niitä sellaisinaan. Viranomaisen tulee kuitenkin huolehtia sekä suomen- että ruotsinkielisen väestön tiedonsaantitarpeista. Katusuunnitelmien kohdalla on ollut yleinen käytäntö, että ne laitetaan nähtäville vain suomeksi. Katusuunnitelmien nähtävillä olosta kuitenkin kuulutetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Tulkinta-apua on tarvittaessa saatavilla kaupunkirakentamisen toteutussuunnittelusta kummallakin kielellä.

Odotuskatokset on ollut tarkoituksenmukaista rakentaa ennen jalkakäytävän laatoitustöitä, jotta myöhemmin ei jouduttaisi purkamaan valmista jalkakäytävälaatoitusta. Tarvittaessa katosten maanpäällinen osa on helposti poistettavissa.

Bussipysäkkien mitoitusajoneuvona on käytetty nivelbussia. Vastoin muistuttajan esittämää, teatteria lähinnä olevan pysäkin siirtäminen lähemmäs suojatietä ei ole mahdollista bussien liikennöinnin vaatiman tilan takia. Kaikki pysäkit ovat tarpeen joukkoliikenteelle eikä pysähtymistilaa muille ole järjestettävissä pysäkkejä vähentämällä.

Odotuskatokset aiheuttavat paikallista jalankululle käytettävissä olevan alueen kaventumista. Tämä on otettu huomioon katoksia valittaessa ja valinta on kohdistunut erityisen kapeisiin katosmalleihin. Katosten leveys on vain 1,3 m. Joukkoliikenteen palvelutaso ja käyttäjien määrä huomioon ottaen katoksia ei ole mahdollista jättää pois eikä joukkoliikenteen matkustajien sadesuojausta ole mahdollista järjestää muutoin.

Nykytietämyksen mukaan busseja ei tulla lataamaan Kauppatorin pysäkeillä.

Lausunto ja vastine siihen

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty yksi lausunto. Turun museokeskuksen lausunnossa todetaan, että katoksista eteläisin sijoittuu rakennussuojelulailla suojellun, vuonna 1839 käyttöön vihityn Åbo Svenska Teaterin eteen (suojelupäätös 29.12.1983). Turun museokeskuksen mukaan ÅST:n edusta ei ole soveltuva paikka pysäkkikatokselle. Museokeskuksen mukaan pysäkkijärjestely tulee toteuttaa muulla tavoin. Mikäli pysäkki pitää välttämättä sijoittaa ÅST:n eteen, tulee se toteuttaa ilman katosta. Viereisen Apteekintalon edusta ei niin ikään sovellu pysäkkikatoksen paikaksi. Jalkakäytävän kapeuden vuoksi olisi suotavaa jättää pysäkkikatokset pois koko Hansakorttelin puoleiselta katuosuudelta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 85.1 §:n mukaan katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Alkujaan odotuskatokset oli tarkoitus korvata Hansakorttelin rakennuksiin tehtävällä lipalla, jolloin erillisiä odotuskatoksia ei olisi tarvittu. Tähän oli jo rakennuksen omistajan suostumus mutta rakennuksen omistaja perui suostumuksensa rakennusluvan saamisen jälkeen. 4.5.2021 § 144 hyväksytty katusuunnitelma noudattaa voimassa olevaa asemakaavaa ja sijoittuu sen osoittaman katualueen sisään.​

Joukkoliikenteen järjestämiseksi joukkoliikenteelle on järjestettävä pysäkit torin lähiympäristöön. Tarvittavien pysäkkien määrä edellyttää pysäkin sijoittamista myös teatterin viereen Apteekintalon eteen. Joukkoliikenteen palvelutaso ja käyttäjien määrä huomioon ottaen katoksia ei ole mahdollista jättää pois eikä joukkoliikenteen matkustajien sadesuojausta ole mahdollista järjestää muutoin. Kohtaan on valittu kapein mahdollinen katos, joka täyttää tarkoituksensa mutta soveltuu myös ympäristöön mahdollisimman hyvin ja jättää mahdollisimman paljon vapaata kulkutilaa. Ratkaisussa on pyritty huomiomaan toimivuuteen, turvallisuuteen, viihtyisyyteen ja ympäristöön soveltuvuuden näkökohdat mahdollisimman hyvin. Arvorakennuksen pääjulkisivun eteen rakennettu pysäkkikatos on kaupunkikuvan kannalta sinänsä valitettava mutta julkisen liikenteen käytön edistämisen kannalta säältä suojatut pysäkit ovat kuitenkin edellytys. Kokonaisarvioinnissa julkisen liikenteen käytön mukavuutta ja palvelutasoa on tässä tapauksessa painotettu tärkeämpänä. Pysäkkikatokset on pyritty ulkomuodoltaan sovittamaan mahdollisimman hyvin kaupunkikuvaan ja pysäkki on myös sijoitettu hieman rakennuksen pääsisäänkäynnistä sivuun. Kauppatorin pysäkkikatokset ovat muotokieleltään kevyitä, läpinäkyviä ja vaaleita. Katokset on pyritty tekemään mahdollisimman huomaamattomiksi mutta samalla hienostuneiksi.​

Yhteenveto

Palvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan pysäkin sijoittaminen muualle ei ole mahdollista. Ottaen huomioon pysäkin käyttäjämäärät, joukkoliikenteen palvelutaso edellyttää pysäkin varustamista odotuskatoksella. Katoksiksi on valittu kapeita ja ulkonäöltään siroja katoksia, jolloin ne ovat mahdollisimman vähän kaupunkikuvaa häiritseviä. Katosten hankkiminen Kiinteistöliikelaitoksen ja JCDecaux:n välisellä sopimuksella on kustannustehokas tapa.​

Lisäksi ottaen huomioon Åbo Svenska Teaterin ikkunoissa olevat valomainokset, pysäkkikatoksen valomainosta ei voi pitää erityksen sopimattomana (oheismateriaali 7). Lisäksi katoksen lunastaminen toisi myös katoksen ylläpitovelvollisuuden ja siihen liittyvät kustannukset kaupungille. Valomainoksesta ei ole paikalliset olosuhteet huomioon ottaen niin suurta kaupunkikuvallista haittaa, että kaupungin olisi perusteltua tehdä yleisestä käytännöstä poikkeus ja lunastaa katos itselleen.

Liite 1​​Aurakadun välin Yliopistonkatu – Eerikinkatu katusuunnitelma, K 6102 074, 18.10.2022

Liite 2​​Vastine muistutukseen 2 ruotsiksi

Oheismateriaali 1​​Muistutus 1 (11.11.2022)

Oheismateriaali 2​​Muistutus 2 (13.11.2022)

Oheismateriaali 3​​Lausunto Turun museokeskus 11.11.2022

Oheismateriaali 4​​Bussien ajourat Aurakadun pysäkeillä ja muuta pysäkkeihin liittyvää tietoa

Oheismateriaali 5​Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 17.1.2023 § 3

Oheismateriaali 6JCDecaux:n tarjous

Oheismateriaali 7​Kuva katoksesta

Karttalinkki

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Aurakadun välin Yliopistonkatu – Eerikinkatu katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Puheenjohtajana tämän asian kohdalla toimi Hellsten.​​​

Jakelu

tiedKauppakeskus Hansa Ky
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 131
Liite 1:Aurakadun välin Yliopistonkatu - Eerikinkatu katusuunnitelma, K 6102 074, 18.10.2022
Liite 2:Vastine muistutukseen 2 ruotsiksi