Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta12428.03.20231

14393-2021 (07 02 01, 00 01 01)

Yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden ohjeistuksen päivittäminen sekä muut toimenpiteet sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi

Tiivistelmä:

Turun kaupungilla on ollut ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen (Kylk 8.6.2021 § 207). Viimeisin päivitys ohjeisiin tehtiin marraskuussa 2021 (Kylk 7.12.2021 § 478). Nyt ohjeistusta on syytä päivittää ja lisätä myös muita keinoja sähköpotkulautailun turvallisuuden kehittämiseksi. Lisäksi esitetään yhdeksän paikan käyttämistä kaupungin katualueilta sähköpotkulautojen pysäköintiä varten ajalla 1.4. - 30.11. Näille paikoille sijoitetaan sähköpotkulautaoperaattorien kustantamat sähköpotkulaudoille soveltuvat pysäköintitelineet. Kaikki esitetyt päivitykset ohjeistukseen on käyty läpi yhteistyössä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa.

Kylk § 124

Kaupunkiympäristö, liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen 24.3.2023:

Sähköpotkulaudat ovat nykyisessä katukuvassa varmasti tunnetuin ilmentymä uusista yhteiskäyttöisistä pienliikennevälineistä, joiden avulla ihmisten liikkumista pyritään helpottamaan kestävällä tavalla. Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Erilaisten sähköisten välineiden vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019, niistä sähköpotkulaudat ovat suurimpana.

Sähköpotkulaudat itsessään tuovat hyvän vaihtoehdon kestävälle kaupunkiliikkumiselle, jos niillä korvataan esimerkiksi henkilöautomatka tai niitä käytetään liityntäliikenteenä joukkoliikenteeseen. Sähköpotkulautojen liian suuri määrä tuo kuitenkin mukanaan ongelmia, erityisesti se, että ne ovat suurimman osan ajasta pysäköitynä. Operaattoreilta saadun tiedon mukaan sähköpotkulautoja käytettiin Turussa kesällä 2022 keskimäärin noin 2-3,5 kertaa vuorokaudessa sähköpotkulautojen määrän ollessa enimmillään noin 7000-8000 sähköpotkulautaa.

Tällä hetkellä kunnilla ja kaupungeilla ei ole lain suomaa mahdollisuutta puuttua sähköpotkulautojen määrään määräsääntelyn keinoin. Nykyinen mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailuun perustuu yhteistyöhön operaattoreiden kanssa ja heidän hyvään tahtoonsa noudattaa yhteistä sopimista. Yhteistyötä operaattoreiden kanssa tehdään jatkuvasti ja ongelmiin pyritään puuttumaan nopeasti.

Liikenne- ja viestintäministeriön laatimassa arviomuistiossa (oheismateriaali 3) käsitellään mikroliikkumisen ja sitä koskevan sääntelyn nykytilaa ja tunnistettuja haasteita sekä esitellään mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähkömoottorilla varustettujen polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen käyttämistä liikkumiseen. Liikenne- ja viestintäministeriö esittää arviomuistiossa 8 eri ratkaisuvaihtoehtoja, joista vain viittä ratkaisuvaihtoehtoa jatkovalmisteluun. Esitetyistä viidestä ratkaisuvaihtoehdosta puuttuu kaupunkien kannalta oleellisin, eli toimilupamallin käyttöönoton mahdollistaminen. Toimilupamallin käyttöönotolla tosiasiassa vasta mahdollistettaisiin kaupunkien mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailun laadullisiin, turvallisuuteen ja määräsääntelyn vaikuttaviin asioihin omalla alueellaan. Toimilupamalli mahdollistaisi markkinoiden kehittymisen kestävämmällä tavalla ja toiminnan kehittymisen pitkäjänteisesti sanktioiden ja kannustimien avulla. Kaupunginhallitukselle esitetään lausunnon antamista LVM:n sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevia ratkaisuvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta 27.3.2023 kokouksessaan.

Turun kaupunki teetti ja WSP toteutti kyselyn sähköpotkulautojen turvallisuudesta 2.11. – 23.11.2022 välisenä aikana. Valtaosin samansisältöinen turvallisuuskysely tehtiin samanaikaisesti viidelle eri kaupungille (Helsinki, Tampere, Turku, Oulu ja Lahti) syksyllä 2022. Turussa kyselyyn vastasi 1770 henkilöä ja karttapisteitä annettiin yhteensä 3990. Turussa 45 prosenttia vastaajista oli alle 35-vuotiaita ja kyselyyn vastaajat olivat pääasiassa henkilöitä, jotka eivät olleet käyttäneet sähköpotkulautoja vuoden 2022 aikana. Turussa vastaajat suhtautuivat muita saman kokoluokan kaupunkeja negatiivisemmin vuokrattaviin sähköpotkulautoihin. Kyselyyn vastaajat kokivat lautojen määrän ydinkeskustassa liian suureksi. Turussa koettiin turvattomuutta sähköpotkulautojen takia hieman enemmän kuin Tampereella tai Oulussa ja 85 prosenttia vastaajista oli kokenut vähintään yksittäisiä kertoja vaarantilanteita. Sähköpotkulautailijoiden aiheuttamia läheltä piti –tilanteita kohdattiin vastaajamäärään suhteutettuna eniten Turussa ja vähiten Helsingissä. Turvattomuuden ja vaaratilanteiden kokemukset korostuivat kaupungeissa, joissa kyselyyn vastaajat olivat enimmäkseen vähemmän aktiivisia sähköpotkulautailijoita. Aktiivisten lautailijoiden vastausmäärä kyselyyn jäi pieneksi, joten heidän osaltaan vastauksia ei ole voitu analysoida. Sähköpotkulautojen pysäköinti aiheuttaa 70 prosentin mielestä haittaa jalankulkijoille ja 80 prosentin mielestä pyöräilijöille. Lähes 90 prosenttia koki kaupungin pyrkimykset vaikuttaa sähköpotkulautojen pysäköintiin hyvänä asiana. Enemmistö vastaajista myös kannattaa merkittyjen pysäköintipaikkojen lisäämistä ja maalatut ruudut koettiin vastaajien keskuudessa paremmaksi ratkaisuksi kuin telineet, pl. Helsinki. Kyselyn tulokset ovat kokonaisuudessaan oheismateriaaleissa 1 ja 2.

Turun kaupunki teetti myös yleisen turvallisuuskyselyn vuoden 2022 loppupuolella. Kyselyyn vastasi 1596 vastaajaa. Turvallisuuskyselyssä vastaajat saivat valita valmiista listasta kolme suurinta ongelmaa kaupungin turvallisuuteen liittyen. Vastaajista 41,4 prosenttia piti suurimpana ongelmana holtittomasti ajavia sähköpotkulautailijoita.

Turun kaupungilla on ollut voimassa ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen (Kylk 8.06.2021 § 207) ja sitä on päivitetty marraskuussa 2021 (Kylk 7.12.2021 § 478). Nyt ohjeistusta on syytä päivittää ja lisätä myös muita keinoja sähköpotkulautailun turvallisuuden kehittämiseksi. Liitteessä 1 on päivitetty ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille. Punaisella olevat kohdat ovat uusia tai korostetusti neuvoteltu uudestaan operaattoreiden kanssa.

Ohjeistuksen päivittämisen lisäksi on suunniteltu myös muita toimia sähköpotkulautailun paremman sujuvuuden takaamiseksi. Kaupungin katutilasta oltaisiin ottamassa käyttöön 9 paikkaa sähköpotkulautojen pysäköintiä varten sähköpotkulautasesongin ajaksi vuosittain eli aikavälillä 1.4. – 30.11. Paikoista viisi on autojen pysäköintipaikkakäytössä. Sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena operaattorit hankkisivat kustannuksellaan kiinteät telineet uusille pysäköintipaikoille. Liitteessä 2 on esitetty pois otettavat autopaikat sekä muut paikat joihin ollaan kiinteitä telineitä laittamassa. Operattoreiden kanssa on neuvoteltu myös kahden hengen pysäköintipartion järjestämisestä kolmeksi kuukaudeksi ensi kesän aikana siirtämään väärin pysäköityjä sähköpotkulautoja Turussa.

Turun kaupunki on palkkaamassa korkeakouluharjoittelijan kesäksi 2023. Harjoittelijan työn tarkoituksena on kehittää omalta osaltaan parempaan suuntaan sähköpotkulautailuun liittyviä asioita, kuten väärinpysäköintiä ja jalkakäytävällä ajoa. Harjoittelijan pääasiallisena tehtävänä on partioida kaupungilla virka-aikaan ja havainnoida kaupunkiliikkumista sekä valistaa ja opastaa kaupunkilaisia toimimaan oikein. Turun kaupunki lisää myös maalattuja pysäköintiruutuja kaupunkiin sähköpotkulautojen oikeaa ja turvallista pysäköintiä varten. Viime kesänä maalattuja sähköpotkulaudan parkkipaikkoja oli noin 200 paikkaa 40 eri kohteessa ja ensi kaudelle tavoite on saada 100 maalattua parkkipaikkaa lisää.

Liite 1​Päivitetty ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille

Liite 2Pysäköintipaikat sähköpotkulaudoille

Oheismateriaali 1​Kysely sähköpotkulautojen turvallisuudesta, yhteenveto Turku

Oheismateriaali 2​Kaupunkien väliset vertailut

Oheismateriaali 3​Liikenne- ja viestintäministeriön laatima arviomuistio

​Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevat päivitetyt ohjeet pienliikennevälineiden operaattoreille ja liitteen 2 mukaiset pysäköintipaikat sähköpotkulaudoille sekä muut toimenpiteet sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristö, liikkumispalvelut


Liitteet:

Kylk § 124
Liite 1:Päivitetty ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille
Liite 2:Pysäköintipaikat sähköpotkulaudoille