Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja3623.02.2023 

14668-2021 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen, Pääskyvuori (P 2021-1564)

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Jenna Härkönen 20.2.2023:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Pääskyvuoren kaupunginosan (15) yleinen alue 9901-0, vuokra-alueen pinta-ala n. 65 m2

Osoite: Laulurastaantie (Tilhenkadun pääty)

Hakija

Telia Towers Finland Oy (2933075-9)

Rakennushanke

Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka koostuu vapaasti seisovasta putkiristikkomastosta 40 m ja laitesuojasta 8,5 m2.

Kaavoitustilanne

ASEMAKAAVA

Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 02.10.1971. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

Katualue: Laulurastaantie.

Poikkeukset

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan katualueelle (MRL 58 §)

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Pääskyvuoressa Kuukkelinpuiston länsipuolella olevan Tilhenkadun päässä. Maston sijoituspaikan itäpuolella on 110 kv:n voimajohtolinja ja eteläpuolella on Turku - Karjaa junarata.

Hakija on pyytänyt sekä hankkeeseen ryhtyvältä että Väylävirastolta lausunnot sijoituspaikan osalta.

Turun Tunnin Juna Oy on lausunnossaan todennut, että masto sijoittuu radan keskilinjasta mitattuna rata-alueen suoja-alueelle, mutta jää LR-alueen ulkopuolelle. Ratalaki määrittää, että suoja-alueella ei saisi pitää rakennuksia, mutta kuitenkin nykyisellään rataverkolla sijaitsevalla suoja-alueella on lukuisia rakennuksia ja rakennelmia, jotka ovat olleet siellä ennen kuin suoja-alue otettiin käyttöön. Myös uusissa ratahankkeissa suoja-alueelle on rakennettu rakennelmia ja näistä on sovittu radanpitäjän kanssa. Turun Tunnin Juna Oy ei näkisi hankkeensa kannalta maston sijoittumista suoja-alueelle ongelmallisena. Turun Tunnin Juna Oy vastaa tässä vaiheessa ratasuunnitelmista, mutta olemassa olevalle suoja-alueelle maston rakentamisesta kehotetaan kysymään mielipide Väylävirastosta.

Väyläviraston lausunnon mukaan suunniteltu rakennuspaikka sijaitsee lähimmillään noin 20 metrin etäisyydellä Karjaa – Turku -radan keskilinjasta. Suunniteltu masto sijoittuu noin 25 metrin etäisyydelle radasta ja sijoittuu siten ratalain mukaiselle rautatien suoja-alueelle. Väylävirasto ei näe suoranaista estettä poikkeamisluvan myöntämiselle ja maston sijoittamiselle rautatien suoja-alueelle. Kuitenkin ennen rakennusluvan myöntämistä tulee tehdä riskien arviointi, jolla varmistetaan, ettei mastosta aiheudu missään olosuhteissa haittaa radan rakenteille tai vaaraa rautatieliikenteelle. Riskien arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota mm. siihen, ettei mastoon ja sen mahdollisiin tukivaijereihin talvella kertyvä jää tai lumi vaaranna rautatieturvallisuutta sähköradan rakenteet mukaan lukien. Riskien arvioinnissa on huomioitava myös suunnitteilla olevan Turun tunnin junan suunniteltu sijoittuminen alueelle. Muutoin Väylävirastolla ei ole rautatiealueen haltijana huomautettavaa rakennushankkeen johdosta. Lausunto on huomioitu päätöksen ehdoissa.

Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu asema poistaa matkapuhelinkuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Koska yhden tukiaseman kapasiteetti on rajallinen, tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi alueilla, joissa on paljon ihmisiä. Hakijan mukaan etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuret, ettei alueelle ole mahdollista saada laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävää palvelua jo olemassa olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Alueella ei myöskään ole valmiita rakenteita, joita voisi hyödyntää tukiasemalaitteiden sijoittamisessa.

Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakeinteinen eikä siinä ole haruksia. Pylvään yläosa näkyisi jonkin verran lähiympäristöön, mutta harmaa väritys ja pylvään kapearakenteisuus edistävät sen sulaumista huomaamattomasti ympäristöön. Suunnitellun sijoituspaikan ympäristössä ja varsinkin sen luoteispuolella kasvaa tiheä metsikkö, joka antaa hyvän näkösuojan tukiasemalle lähimpien asuinrakennusten suuntaan. Tukiasemasta huolimatta puusto säilyy miltei ennallaan, koska pylvään ja laitesuojan rakenteet sijoittuvat pääosin puustolta vapaalle alueelle. Rakentamisen vuoksi joudutaan kaatamaan vain pieniä puita maston läheisyydestä. Tukiasemaa varten ei tarvitse rakentaa huoltotietä, vaan kulku tapahtuu olemassa olevalta polulta.

Hakijan esittämä sijaintiehdotus on melko huomaamaton paikka puiden keskellä. Maston lähimmät asuinrakennukset ovat luoteessa lähimmillään n. 60 metrin ja pohjoisessa n. 80 metrin päässä suunnitellusta mastosta. Koillispuolella sijaitsee urheilu- ja virkistyspalvelualue, jolla ei ole asutusta. Hakemuksen mukaan hankkeesta ei ole haittaa ympärillä olevalle asutukselle. Vaikka tukiasemaa varten vuokrattava alue on suurehko (65 m2), on tukiaseman sijoitus kuitenkin pistemäinen eikä tuota 65 m2​ aluetta käytetä kokonaan tukiasemarakenteille. Lisäksi tukiasemien sijoittelua ja suojaetäisyyksiä säädellään varsin tarkasti ja hakijan esittämän selvityksen perusteella ei voida katsoa, että tukiasema muodostaisi turvallisuusriskiä alueen asukkaille. Hakijan mukaan tukiasema ei myöskään aiheuta häiriötä radio- tai tv-lähetyksiin, eikä häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Asennukset tehdään lakien ja määräysten mukaisesti siten, ettei tukiasemasta aiheudu terveyshaittaa ympäristöön. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy.​

Liikennesuunnittelu on antanut hakemuksesta lausuntonsa. Lausunnon mukaan kaupunkiympäristöllä on tavoitteena kehittää radan varressa sijaitsevaa pyöräilyreittiä. Nykyinen linjaukseltaan varsin epämiellyttävä ja pintamateriaaliltaan vaihteleva reitti ei täytä laadukkaan ja houkuttelevan reitin vaatimuksia. Liikennesuunnittelu on esittänyt luonnoksen tavoitteellisesta pyöräilyreitin sijoittelusta, joka tulee huomioida tukiaseman suunnittelussa. Kulku tukiasemalle tulee järjestää pyörätien poikki yleistä liikkumista vaarantamatta. Lausunto on huomioitu päätöksen ehdoissa.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1 Asemapiirros 6.10.2021

Liite 2 Liikennesuunnittelun lausunto 9.3.2021

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Päätös​Päätin myöntää hakemuksen ja 6.10.2021 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla

ehdoilla:

Liikennesuunnittelun esittämä luonnos tavoitteellisesta pyöräilyreitin sijoittelusta tulee huomioida tukiaseman suunnittelussa ja kulku tukiasemalle tulee järjestää pyörätien poikki yleistä liikkumista vaarantamatta.

Rakennuslupavaiheessa tulee tehdä riskien arviointi, jolla varmistetaan, ettei mastosta aiheudu missään olosuhteissa haittaa radan rakenteille tai vaaraa rautatieliikenteelle.

Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (3 kpl), yhteensä 1160 euroa.

Päätöksen voimassaolo

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 1.3.2023.

Christina Hovi

Kaupunkiympäristöjohtaja

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Jakelu

aoTelia Towers Finland Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypa § 36
Liite 1:asemapiirros 6.10.2021
Liite 2:Liikennesuunnittelun lausunto 9.3.2021