Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 86 | 28.02.2023 | 2 |
5074-2022 (02 08 00, 10 02 03)
Kaavoituksen asiantuntijapalveluiden puitejärjestelysopimus; palveluntuottajien valinta
Tiivistelmä:
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt avoimella menettelyllä tarjouksia kaavoituksen asiantuntijapalveluista ajalle 1.4.2023 - 31.3.2025. Tarjouspyyntöön sisältyy optio 1 x 24 kuukautta. Tarjoukset saatiin neljältäkymmeneltäyhdeltä (41) palveluntuottajalta koskien seitsemää (7) osakokonaisuutta. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudella on n. 2 miljoonaa euroa. Lautakunnalle esitetään osa-alueiden 1, 2, 3, 4, 5, 6 ja 7 palveluntuottajien valinta.
Kylk § 86
Kaupunkiympäristö, kaavoituspäällikkö Paula Keskikastari ja konsernihallinto, hankintapalveluiden osuus, projektipäällikkö Pekka Lång 17.2.2023:
Hankinnan tausta
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 13.12.2022 § 489 kaavoituksen puitejärjestelysopimuksen valintakriteereistä ja hankinnan käynnistämisestä.
Konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimeksiannosta kaavoituksen asiantuntijapalveluiden puitejärjestelysopimushankinnan Turun kaupungin kaupunkiympäristöalan käyttöön ajalle 1.4.2023 (tavoite)–31.03.2025, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.4.2025-31.03.2027.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 14.12.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettiin lisätietokysymyksiä annettuun määräaikaan mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 22.12.2022. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 22.12.2022 ja 03.01.2023. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 18.01.2023 asti.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottamat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteyttävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä ja osatarjoukset hyväksyttiin osa-alueittain.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 500 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Hankinta on jaettu seitsemään (7) eri osakokonaisuuteen seuraavasti:
1) Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus
2) Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen
3) Rakennushistorialliset selvitykset
4) Melu- ja tärinäselvitykset
5) Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat
6) Luonto- ja kasvillisuusselvitykset
7) A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään saatujen tarjousten pohjalta puitejärjestelysopimus. Puitejärjestelyyn valitaan kullakin suunnittelutoimialalla neljästä kahdeksaan (4–8) palveluntuottajaa, jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus -toimialalla (toimiala 1) valitaan kahdeksan (8) palveluntuottajaa, joista neljän (4) palveluntuottajan referenssit painottuvat vaativiin keskustan täydennysrakentamiskohteisiin ja neljän (4) palveluntuottajan referenssit painottuvat laajoja ympäristövaikutuksia aiheuttaviin tehtäviin. Tilaaja arvioi esitettyjen referenssien pohjalta, kumpaan kategoriaan palveluntuottaja valitaan.
Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen -toimialalla (toimiala 2) valitaan kuusi (6) palveluntuottajaa.
Suunnittelutoimialoilta 3–5 (Rakennushistorialliset selvitykset, Melu- ja tärinäselvitykset ja Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat) valitaan neljä (4) palveluntuottajaa. Suunnittelutoimialoilta 6–7 (Luonto- ja kasvillisuusselvitykset ja Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset) valitaan kuusi (6) palveluntuottajaa.
Tilaaja voi tehdä hankintoja kahdella tavalla puitejärjestelyn sisällä riippuen hankinnan arvosta: suoraan valitsemaltaan Palveluntuottajalta tai kevennetyn kilpailutuksen kautta. Hankekohtaiset toimeksiannot minikilpailutetaan toimialakohtaisesti, kun suunnittelun tai asiantuntijapalvelun arvo ylittää 60 000 € (alv 0 %). Tällöin päätöksen perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta ja yrityksen erityisosaaminen).
Tilaaja pidättää itsellään oikeuden kilpailuttaa hankkeet myös julkisesti tai toimia kaupungin oman hankintaohjeen mukaisesti pienhankinnoissa, sitoutumatta puitejärjestelyyn kaikissa hankkeissa.
Hankkeissa, joissa on useamman toimialan suunnittelutarvetta, käytetään pääasiallisen suunnittelun toimialaa.
Kilpailutuksen tavoitteena oli saada palveluntuottajiksi sekä pieniä kapea-alaisia korkean ammattitaidon omaavia yrityksiä että suuria monialaisia yrityksiä.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 18.01.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta osakokonaisuuksittain:
1) Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus: A-Insinöörit Civil Oy, Arkkitehtitoimisto AJAK Oy, Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy, Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy, Arkkitehtitoimisto Haroma Partners Oy, Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, ARCO Architecture Company Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, INARO Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, Urbanity D&M Oy ja WSP Finland Oy.
2) Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen: A-Insinöörit Civil Oy, ARK-house arkkitehdit Oy, Arkkitehtipalvelu Oy, Arkkitehtitoimisto AJAK Oy, Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy, Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy, Arkkitehtitoimisto Erat Oy, Arkkitehtitoimisto Haroma Partners Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy, Arkkitehtitoimisto Karin Krokfors Oy, Arkkitehtitoimisto Konkret Oy, Arkkitehdit MY Oy, ARCO Architecture Company Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, INARO Oy, JADA Oy, JKMM Arkkitehdit, Jolma Arkkitehdit Oy, Lunden Architecture Oy, Muuan Oy, Arkkitehtitoimisto Okulus Oy, Ramboll Finland Oy, Schauman Nordgren Architects Oy, Sigge Arkkitehdit Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy.
3) Rakennushistorialliset selvitykset: AFRY Buildings Finland Oy, A-Insinöörit Civil Oy, ARCO Architecture Company Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Arkkitehdit MY Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Jolma Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Okulus Oy, Ramboll Finland Oy, Saatsi Arkkitehdit Oy, Sigge Arkkitehdit Oy, Sitowise Oy ja Sweco Finland Oy.
4) Melu- ja tärinäselvitykset: A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Destia Oy, Asiantuntijapalvelut, FCG Finnish Consulting Group Oy, Insinööritoimisto Varsinais-Suomen Kalliotekniikka Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Taratest Oy ja WSP Finland Oy.
5) Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat: AFRY Finland Oy, Destia Oy, Asiantuntijapalvelut, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, Watec Oy ja WSP Finland Oy.
6) Luonto- ja kasvillisuusselvitykset: AFRY Finland Oy, Luonto- ja ympäristötutkimus Envibio Oy, Faunatica Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja Ympäristökonsultointi Jynx Oy.
7) A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset: AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Destia Oy, Asiantuntijapalvelut, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
AFRY Finland Oy, ARCO Architecture Company Oy, Arkkitehtitoimisto Haroma Partners Oy, Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy, Destia Oy, Asiantuntijapalvelut, Insinööritoimisto Varsinais-Suomen Kalliotekniikka Oy, Taratest Oy, Urbanity Oy, Ympäristökonsultointi Jynx Oy ja WSP Finland Oy eivät täyttäneet tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia liitteestä 8 tarkemmin ilmenevällä tavalla, minkä vuoksi tarjoajat suljetaan hankintalain 83 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta liitteessä 8 esitettyjen osakokonaisuuksien osalta, eikä em. tarjoajien tarjouksia oteta mukaan tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun liitteessä 8 esitettyjen osakokonaisuuksien perusteella.
Muiden tarjoajien todettiin täyttävän asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että tarjoukset vertaillaan ja valitaan puitejärjestelyyn osakokonaisuuskohtaisesti.
Valintaperusteena kokonaistaloudellinen edullisuus.
1. Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 40.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (40*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 60.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (60).
2. Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 40.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (40*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 60.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (60).
3. Rakennushistorialliset selvitykset
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 45.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (45*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 55.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (55).
4. Melu- ja tärinäselvitykset
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 45.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (45*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 55.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (55).
5. Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 45.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (45*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 55.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (55).
6. Luonto- ja kasvillisuusselvitykset
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 45.00
Hintapisteistä 50 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella, 40 % suunnittelijan ja 10 % avustavan henkilön tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (45*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 55.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (55).
7. A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset
Osa-alueen yhteishinnan maksimipisteet: 40.00
Hintapisteistä 10 % annetaan palvelusta vastaavan tuntihinnan perusteella ja 10 % kunkin suunnittelijan tuntihinnan perusteella. Hintapisteet lasketaan jokaiselle hintariville laskentakaavalla: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * maksimipisteet (40*kyseisen tehtävän painotus).
Laadun maksimipisteet: 60.00
Laadun pisteiden laskentakaava: tarjottu arvo/suurin annettu arvo * maksimipisteet (60).
Mikäli kahden tai useamman tarjoajan vertailuhinta/vertailupisteet on sama, ratkaistaan tarjoajien keskinäinen paremmuusjärjestys arvalla.
Liitteissä 1-7 on esitetty tarjousten vertailutaulukot osakokonaisuuksittain, joista käy ilmi tarkemmin laatu- ja hintapisteet osa-alueittain, niissä ilmenevin perustein.
Liite 1Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus
Liite 2Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen
Liite 3Rakennushistorialliset selvitykset
Liite 4Melu- ja tärinäselvitykset
Liite 5Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat
Liite 6Luonto- ja kasvillisuusselvitykset
Liite 7A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset
Liite 8Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että
- AFRY Finland Oy, ARCO Architecture Company Oy, Arkkitehtitoimisto Haroma Partners Oy, Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy, Destia Oy, Asiantuntijapalvelut, Insinööritoimisto Varsinais-Suomen Kalliotekniikka Oy, Taratest Oy, Urbanity Oy, Ympäristökonsultointi Jynx Oy ja WSP Finland Oy suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska ne eivät ole täyttäneet tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia liitteessä 8 esitettyjen osakokonaisuuksien osalta,
- kaavoituksen asiantuntijapalveluiden puitejärjestelysopimus hankinnan palveluntuottajaksi valitaan liitteissä 1-7 esitetyin perustein ajalle 1.4.2023 (tavoite)-31.3.2025 osakokonaisuuksittain tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin;
1) Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus: Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Ramboll Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy.
2) Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen: Muuan Oy, ARK-house arkkitehdit Oy, Arkkitehdit MY Oy, Schauman Nordgren Architects Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy ja Ramboll Finland Oy.
3) Rakennushistorialliset selvitykset: Ramboll Finland Oy, Arkkitehtitoimisto Okulus Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Sweco Finland Oy.
4) Melu- ja tärinäselvitykset: Sitowise Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Ramboll Finland Oy ja FCG Finnish Consulting Group Oy.
5) Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat: AFRY Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Watec Oy ja FCG Finnish Consulting Group Oy.
6) Luonto- ja kasvillisuusselvitykset: Luonto- ja ympäristötutkimus Envibio Oy, AFRY Finland Oy, Faunatica Oy, Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy.
7) A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset: WSP Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
- palvelutuottajia käytetään sopimuskaudella tarjouspyynnössä esitettyjen ehtojen mukaisesti,
- hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon,
- mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen ja, että
- maankäyttöjohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan palveluntuottajien kanssa tehtävät hankintasopimukset ja tekemään niihin vähäisiä teknisluontoisia muutoksia.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoAFRY Buildings Finland Oy
aoAFRY Finland Oy
aoA-Insinöörit Civil Oy
aoA-Insinöörit Suunnittelu Oy
aoArco Architecture Company Oy
aoArk-House arkkitehdit Oy
aoArkkitehdit Anttila & Rusanen Oy
aoArkkitehdit MY Oy
aoArkkitehtipalvelu Oy
aoArkkitehtitoimisto AJAK Oy
aoArkkitehtitoimisto Erat Oy
aoArkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy
aoArkkitehtitoimisto Harris ja Kjisik Oy
aoArkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy
aoArkkitehtitoimisto Karin Krokfors Oy
aoArkkitehtitoimisto Konkret Oy
aoArkkitehtitoimisto Kristina Karlsson
aoArkkitehtuuritoimisto B&M Oy
aoDestia Oy
aoFaunatica Oy
aoFCG Finnish Consulting Group Oy
aoINARO Oy
aoInsinööritoimisto Varsinais-Suomen Kalliotekniikka Oy
aoJADA Oy
aoJKMM Arkkitehdit Oy
aoJolma Arkkitehdit Oy
aoLundén Architecture Oy
aoLuonto- ja ympäristötutkimus Envibio Oy
aoMuuan Oy
aoOkulus Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSaatsi Arkkitehdit Oy
aoSchauman & Nordgren Architects Ab
aoSigge Arkkitehdit Oy
aoSitowise Oy
aoSweco Finland Oy
aoTaratest Oy
aoUrbanity D&M Oy
aoWatec Consulting Oy
aoWSP Finland Oy
aoYmpäristökonsultointi Jynx Oy
Liitteet:
Kylk § 86
Liite 1:Yhdyskuntasuunnittelu ja kaavoitus
Liite 2:Kaavoituksen viitesuunnitelmat ja havainnollistaminen
Liite 3:Rakennushistorialliset selvitykset
Liite 4:Melu- ja tärinäselvitykset
Liite 5:Hulevesiselvitykset ja -suunnitelmat
Liite 6:Luonto- ja kasvillisuusselvitykset
Liite 7:A ja B Liikennesuunnittelu ja liikenneselvitykset
Liite 8:Tarjoajien soveltuvuuden arviointi