Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta4814.02.20236
Kaupunkiympäristölautakunta7228.02.20236

10842-2021 (02 08 00, 08 00 00)

Lausunto Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta

Tiivistelmä:

Turun kaupunki ja ELY-keskus ovat laatineet yhteistyössä luonnoksen MAL-sopimuksen mukaisesti Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelmasta. Liikenneturvallisuusohjelma on kaupungin toimintaa ohjaava strategisen tason dokumentti, jonka avulla voidaan priorisoida liikenneturvallisuuden edistämisen kannalta merkittävimmät toimet. Ohjelmaluonnoksesta on pyydetty lausuntoja sekä kaupungin sisällä eri lautakunnista ja vaikuttajaryhmiltä että ulkoisilta sidosryhmiltä. Kaupunkiympäristö on valmistellut ehdotuksen kaupunkiympäristölautakunnan lausunnoksi. Lausunnossa on korostettu etenkin liikenneturvallisuustyön koordinoinnin ja resursoinnin tärkeyttä.

Kylk § 48

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, infran kunnossapitopäällikkö Mari Helin, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 7.2.2023

Lausuntopyyntö

Kaupungin ja valtion yhteisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa eli MAL-sopimuksessa on yhtenä toimenpiteenä Turun kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä. Liikenneturvallisuusohjelmaksi (luonnos lokakuu 2022) nimetty suunnitelma on laadittu konsulttityönä elokuun 2021 ja marraskuun 2022 välisenä aikana. Työssä on järjestetty laajasti vuorovaikutusta kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja muiden sidosryhmien välillä.

Liikenneturvallisuusohjelman luonnoksen laatimista on ohjannut ohjausryhmä, joka kokoontui työn aikana neljä kertaa. Ohjausryhmässä on ollut edustajat hyvinvoinnin palvelukokonaisuudesta, kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudesta, kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudesta, vapaa-ajan palvelukokonaisuudesta sekä konsernihallinnosta. ​

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden liikennesuunnittelun vastuualueen tehtävänä on ollut konsulttityön tilaaminen ja työn koordinointi. Liikennesuunnittelu on pyytänyt lausuntoja liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta kaupungin eri lautakunnilta, vaikuttajaryhmiltä ja muilta sidosryhmiltä. Ohjelmaluonnoksesta on järjestetty myös kuuleminen Kerro kantasi-palvelussa 12.1.-17.2.2023. Lausunto- ja kuulemiskierroksen jälkeen liikenneturvallisuusohjelma viedään kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Liikenneturvallisuusohjelman lähtökohdat ja sisältö

Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelma on kaupungin toimintaa ohjaava strategisen tason dokumentti, jonka avulla voidaan priorisoida liikenneturvallisuuden edistämisen kannalta merkittävimmät toimet. Yksittäisiä liikenneympäristön kohteita tai jonkin yksikön toimintoja ei strategisen tason ohjelmassa käsitellä tarkasti. Tarkentavaa toimenpidesuunnittelua tehdään liikenneturvallisuusohjelman tavoitteiden ja toimenpidekokonaisuuksien perusteella tulevina vuosina. Ohjelmaa noudattamalla myös lisätään kaupungin hallinnonalojen ja sidosryhmien yhteistyötä ja sitoutumista liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Visio, tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet

Liikenneturvallisuusohjelmassa on määritelty kaupungille turvallista liikkumista edistävä visio, asetettu tavoitteet, painotukset ja kohderyhmät sekä ohjelmoitu liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä kaupungin eri palvelukokonaisuuksille ja sidosryhmille tuleville vuosille. Vision mukaan ”kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä”.

Liikenneturvallisuusvisiota kohdennetaan ja viedään käytännön toteutukseen tunnistamalla tärkeimmät kohderyhmät ja asettamalla jokaiselle niistä omat tavoitteensa. Näiden avulla voidaan rajalliset resurssit kohdentaa merkittävimpien liikenneturvallisuusriskien minimoimiseen ja vaikuttaa etenkin tulevaisuuden liikkujien liikenneympäristön turvallisuuteen ja turvallisuuden tunteeseen. Tavoitteita tarkentavien teemojen pohjalta on muodostettu toimenpiteitä, jotka voivat vastata useammankin kohderyhmän tavoitteisiin.

Tärkeimmiksi kohderyhmiksi liikenneturvallisuusohjelmassa on tunnistettu

·​ ​ ​ ​ ​ ​ lapset ja nuoret

·​ ​ ​ ​ ​ ​ kävelijät

·​ ​ ​ ​ ​ ​ pyöräilijät

·​ ​ ​ ​ ​ ​ sähköpotkulautailijat

·​ ​ ​ ​ ​ ​ riskikäyttäytyjät.

Toimenpideohjelma on jaettu viiteen toimenpidekokonaisuuteen, jotka ovat

1.​ ​ ​ ​ Liikenneturvallisuustyön perusta

2.​ ​ ​ ​ Liikennekasvatus

3.​ ​ ​ ​ Viestintä, kampanjointi ja koulutus

4.​ ​ ​ ​ Liikenneympäristön parantaminen

5.​ ​ ​ ​ Yhteistyö sidosryhmien kanssa.

Jokaisen toimenpidekokonaisuuden yhteyteen on esitetty toimenpiteitä, joiden avulla päästään lähemmäs yhtä tai useampaa tavoitetta. Toimenpiteistä annetaan lyhyt kuvaus ja nimetään sen edistämisestä päävastuussa oleva palvelukokonaisuus tai -alue. Toimenpideohjelmassa on aikataulutettu seuraaville viidelle vuodelle (2023–2027) toimenpiteiden aloitusajat, mutta prosessien vaiheita tai vaiheiden ajoitusta ei ole tarkemmin avattu. Jokaisen toimenpiteen toteuttaminen vaatii tarkempaa suunnittelua, josta vastaa nimetty päävastuullinen palvelukokonaisuus.

Liikenneturvallisuusohjelman toteuttaminen vaatii kaupungilta huomattavan panostuksen, jota on konkretisoitu kuvaamalla kunkin tavoitteen saavuttamiseksi vaaditut edellytykset, eli resurssit, osaaminen ja yhteistyö. Toimenpiteiden määrässä, aikataulussa ja kunnianhimossa on huomioitu kaupungin henkilöstöresurssit ja taloudelliset resurssit. Näiden kannalta merkittävin painoarvo on ensimmäisellä toimenpidekokonaisuudella, eli liikenneturvallisuustyön perustalla, jonka varaan kaikki muut kokonaisuudet rakentuvat. Toimenpideohjelman lopuksi kuvataan sen toteuttamisen edellytykset, eli näkemys vaadituista resursseista, kaupungin henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja tarvittavasta yhteistyöstä eri tahojen kanssa.

Liikenneympäristön parantaminen

Turvallinen liikenneympäristö on koko liikenneturvallisuustyön tärkein mahdollistaja, mutta liikenneympäristön muuttaminen nykyistä turvallisemmaksi vaatii paljon resursseja ja aikaa. Liikenneympäristö on osa kaupunkiympäristöä ja koko yhdyskuntarakennetta, ja siihen vaikuttaa useita, toistensa kanssa osittain ristikkäisiä intressejä, kuten eri kulkutapojen tilantarve, liikenteen sujuvuus, kaupalliset tarpeet, pysäköinti, viherrakenne ja kaupunkitilan käyttö osana asukkaiden tapaa ilmaista itseään.

Turussa kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa laajoilta osin liikenneympäristön kehittämisen tarpeista, mutta käytettävissä olevat taloudelliset resurssit ja henkilöresurssit eivät ole riittävät laajamittaiseen olemassa olevan infrastruktuurin uudistamiseen. Liikenneympäristön osalta on siis erityisen kriittistä tunnistaa kaikkein tärkeimmät painotusalueet, joiden avulla voidaan parantaa mahdollisimman tehokkaasti ohjelman kohderyhmien kannalta vaarallisimpia ja turvattomimpia kohteita. Väyliin liittyvien kehittämistarpeiden lisäksi liikenneympäristön parantaminen kattaa kunnossapitoon, tilapäisiin liikennejärjestelyihin, valaistukseen, pysäköinninvalvontaan ja automaattivalvontaan kohdistuvia toimenpiteitä. Toimenpidekokonaisuuteen 4 on kirjattu seuraavat toimenpiteet:

16. Katuverkon luokittelu liikenneturvallisuuslähtöisesti

17. Jalankulun ja pyöräliikenteen kadunylitysten turvallisuus

18. Lasten ja nuorten palvelukohteiden liikenneturvallisuus

19. Liikenneturvallinen valaistus

20. Automaattivalvonnan kehittäminen

21. Liikenneturvallinen pysäköinti

22. Maantieverkon toimenpidetarpeiden päivitys

23. Talvikunnossapidon kehittäminen

24. Pyörätieverkon laadun parantaminen

Vaikuttavuus

Turun liikenneturvallisuusohjelmasta ja sen vaihtoehtoisesta skenaariosta on tehty laadullinen vaikutusten arviointi. Määrällisiä vaikutuksia ei arvioida. Vaikuttavuutta on työssä arvioitu seuraavien osioiden avulla:

1. Ohjelman toteutumisen vaihtoehtoinen skenaario (ns. BAU)

2. Toimenpiteiden vaikutukset ohjelman tavoitteiden saavuttamiseen

3. Ohjelman vaikutukset sosiaaliseen, ekologiseen ja taloudelliseen kestävyyteen.

Ohjelman valmistumisen jälkeen tulee seurata myös sen vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden ja tavoitteiden saavuttamisen seuraamiseksi luodaan mittaristo, jonka avulla voidaan arvioida toimenpiteiden toteutumista sekä niiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Liikenneturvallisuusohjelmassa todetaan, että huolellisesti suunniteltu ja sitouttava sisäinen ja ulkoinen vuorovaikutustyö lisää liikenneturvallisuustyön poliittista hyväksyttävyyttä, järjestelmällisyyttä ja monialaisuutta, ja että tavoitteisiin vastaaminen edellyttää Turun kaupungin liikenneturvallisuustyön koordinointia aina ylimmästä johdosta alkaen tehokkuuden, sitoutumisen ja laajuuden takaamiseksi.

Lausunto

Liikenneympäristöllä ja sen laadulla on merkittävä vaikutus liikkumisvalintoihin, liikenneturvallisuuteen ja turvallisuuden kokemukseen. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa liikenneympäristöön vaikutetaan monella tasolla ja tavalla yleiskaavoituksesta rakennuslupiin saakka ja liikennejärjestelmäsuunnittelusta yksittäiseen kadun rakenneratkaisuun saakka. Tärkeä osa liikenneympäristön laatua on hyvä kunnossapidon taso kaikille kulkutavoille.

Liikenneturvallisuuden parantamisessa yksinomaan liikenneympäristöön keskittyminen ei kuitenkaan vähennä onnettomuuksia toivotulla tavalla, vaan myös liikkujien asenteisiin ja toimintaan on tarpeen vaikuttaa. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden tehtäviin kuuluvat kaavoitus ja liikenneympäristön parannustoimet, mutta muita kaupungin työkaluja liikenneturvallisuustyössä ovat esimerkiksi

·​ ​ ​ ​ ​ ​ elinikäinen liikennekasvatustyö

·​ ​ ​ ​ ​ ​ kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteen käyttöön liittyvät kannustavat toimet

·​ ​ ​ ​ ​ ​ viestintä

·​ ​ ​ ​ ​ ​ henkilökuljetusten järjestäminen ja suunnittelu

·​ ​ ​ ​ ​ ​ palveluverkon suunnittelu.

Tuloksellinen liikenneturvallisuustyö edellyttää siis liikenneturvallisuustavoitteisiin sitoutumista koko kaupunkiorganisaatiossa ja päätöksenteossa. Resursseja on tarpeen varata paitsi toimenpiteiden tekemiseen eri palvelualueilla, myös viestintään ja liikenneturvallisuustyön koordinointiin ja seurantaan koko kaupungin tasolla.

Kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmän kokoonpanoa on tarpeen päivittää mm. siksi, että hyvinvoinnin palvelut ovat siirtyneet uuteen SOTE-organisaatioon. Liikenneturvallisuustyöryhmää tarvitaan kaupungin liikenneturvallisuustyön koordinointiin, Ryhmän toiminnan järjestämiseen on syytä osoittaa riittävät resurssit. Liikenneturvallisuusryhmää on tarpeen täydentää myös oleellisimpien sidosryhmien edustajilla.

Esteettömyys ja iäkkäiden huomioon ottaminen kaupunkiympäristön suunnittelussa ja toteuttamisessa on edelleen tärkeää, vaikka näitä käyttäjäryhmiä ei tässä työssä olekaan erikseen nimetty tärkeimpien käyttäjäryhmien joukkoon.

Liikenneturvallisuusohjelman toimenpiteistä muun muassa kunnossapidon toimenpiteissä on osa sellaisia, joita jo tehdään. Näissä toimenpiteissä on syytä korjata sanamuotoja ja aikamäärittelyjä niin, että näiden toimien jatkuva luonne käy ilmi.

Liite 1Luonnos liikenneturvallisuusohjelmasta liitteineen

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Ehdotus​​Kaupunkiympäristölautakunta päättää antaa Turun liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta edellä olevan lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle​ Hellstenin Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Asian esittelijänä toimi kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Kylk § 72

Pöydältä 14.2.2023 § 48

PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavalla lisäyksellä:

Lisäksi lautakunta edellyttää, että liikenneturvallisuusohjelmalle nimetään vastuutaho, jonka tehtävänä on seurata ja koordinoida ohjelman toteutumista.

Kallion Perhon kannattamana tekemä muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Asiaa oli kokouksessa etäyhteydellä esittelemässä liikenneinsinööri Jaana Mäkinen.

​​

Jakelu

lausKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 48
Liite 1:Luonnos liikenneturvallisuusohjelmasta liitteineen

Kylk § 72
Liite 1:Luonnos liikenneturvallisuusohjelmasta liitteineen