TARJOUS -LUONNOS

 

 

24/1/2023 sora- ja viilarinkadun saneerausurakka

turun kaupunki, kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus / Kaupunkirakentaminen / infrarakennuttaminen

vastaava rakennuttaja mari hämölä

 

puolalankatu 5, 3.krs

20100

Turku

 

 

 

 

TARJOAJAN TIEDOT

 

Ramboll CM Oy

PL 25, Itsehallintokuja 3

02601 Espoo

 

Y-tunnus 0692498-4, ALV rek.

TARJOAJAN TIEDOT

 

Ramboll CM Oy

PL 25, Säterinkatu 6

02601 Espoo

 

Y-tunnus 0692498-4, ALV rek.

Kotipaikka Espoo

 

Tarjoamme Teille kohteen rakennuttamis- ja valvontatehtäviä seuraavasti:

yleistä

Ramboll CM Oy tarjoaa projektinjohdon ja rakennuttamisen sekä valvonnan palveluita kiinteistö- ja infrasektorille koko hankkeen elinkaarelle tai tietylle projektin vaiheelle. Kiinteistökehitysyksikkömme tuottaa ja kehittää ratkaisuja asiakkaidemme kanssa yhteistyössä. Asiantuntijamme palvelevat myös erilaisissa asiantuntijatehtävissä kuten taloteknisessä konsultoinnissa, riskien- ja turvallisuudenhallinnassa sekä työympäristöjen kehittämisessä. Toteutamme myös asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä kokonaispalvelutoimituksia. Henkilöstömme kokonaisvahvuus Suomessa on tällä hetkellä noin 290 henkilöä.

 

Suomessa Ramboll toimii kokonaisuudessaan laajalti 24 paikkakunnalla 2500 asiantuntijan voimin tarjoten konsultti- ja asiantuntijapalveluita Kiinteistöt ja rakentaminen, Projektinjohto & Kiinteistökonsultointi, Infra ja liikenne, Ympäristö ja terveys ja Vesi -toimialoilla sekä Johdon konsultoinnissa. Tarjouksen antaja Ramboll CM Oy (Konsultti) on Ramboll Finland Oy:n kokonaan omistama tytäryhtiö.

hankkeen laajuus

Tarjouksen laajuus perustuu sähköpostiin toimeksiannon laajuudesta O. Kaarron ja M. Hämölän välillä 19.1.2023.

tehtävän määrittely

Tehtävänä on toimia tilaajan asiantuntijana yhdessä tilaajan kanssa sovituissa tehtävissä otsikon mukaisessa hankkeessa. Tehtäväluettelon määrittelyssä käytetään hyväksi soveltuvin osin ”Hankkeen johtamisen ja rakennuttamisen tehtäväluettelo ” HJR18 (RT 10-11284 mukaista sisältöä.

 

Esityksemme mukaisesti toimeksiannon tehtävät muodostuvat seuraavista tehtäväkokonaisuuksista arvioituine ajankäyttöineen:

Sopimuksen valmistelu ja Urakkaneuvottelu

a)Urakkaneuvottelun valmistelut

b)Urakkaneuvottelussa sihteerinä ja Tilaajan avustajana toimiminen.

c)Urakkaneuvottelupöytäkirjan laatiminen

d)Urakkasopimuksen valmistelu allekirjoitettavaksi

 

Osatehtävän arvioitu ajankäyttö:

-J. Rihko ja O. Kaarto 15 h

Työmaakokoukset

a) Työmaakokoukset, kokouksissa sihteerinä ja Tilaajan avustajana toimiminen. Alustavasti n. 1 kokous /kk, pöytäkirjojen laatiminen ajalle 2/2023 – 10/2023, 9 kpl. Yhden työmaakokouksen arvioitu kesto on 3 h, työmaakokouksen valmistelun ja pöytäkirjan alustuksen sekä valmiin laadinnan arvioitu kesto on 8 h. Kokousten pitopaikka Turku.

b) Katselmuksiin tai työmaapalavereihin osallistuminen sovitaan erikseen tilaajan kanssa

 

Osatehtävään arvioitu ajankäyttö: J. Rihko ja O. Kaarto yhteensä 126 h.

Rakentamisen aikainen ohjaus ja valvonta, laadunhallinta

a) Työmaan ajallisen etenemisen valvonta työmaakäyntien yhteydessä

b) Käsitellään poikkeamat työmaalla

a) Valvotaan urakan osalta urakoitsijan työn suoritusta ajalla 2/2023 – 10/2023, alustavasti n. 1 kertaa / viikko riippuen työvaiheesta, yhteensä 44 kpl. Jokaisesta työmaakäynnistä laaditaan raportti, joka sisältää myös digitaalikuvia tarkastuskäynnistä (keskimääräinen työmaakäynnin alustus ja arvioitu kesto 4 h, raportin laadinnan arvioitu kesto 2 h). Laatuaineiston läpikäyntiä suoritetaan pistokoeluonteisesti jokaisen työmaakäynnin yhteydessä. Erityistä mittauskalustoa vaativien pistokoemittauksien suorittamisesta sovitaan tapauskohtaisesti erikseen.

b) Seurataan urakoitsijan laatujärjestelmän toimimista työmaakäyntien yhteydessä. Mahdollisten laatuauditointien tekeminen sovitaan erikseen.

c) Seurataan työmaan työturvallisuuden ja liikennejärjestelyiden toteutumista.

d) Rakennussuunnitelmamuutokset, esitys Tilaajalle.

e) Käsitellään urakoitsijan lisä- ja muutostyötarjoukset, esitys Tilaajalle.

 

Osatehtävään arvioitu ajankäyttö: J. Rihko 264 h

Tilaajan nimeämänä rakennustyön aikaisena turvallisuuskoordinaattorina toimiminen (tehtävä alkaa, kun urakkaneuvottelu on pidetty ja tehtävä päättyy urakan vastaanottoon, ellei erikseen tilaajan kanssa muuta sovita)

a)Rakentamisen aloitusedellytysten varmistaminen tarkastamalla urakoitsijan ennen rakennustöiden aloittamista laatimat turvallisuusdokumentit.

b)Työmaakäynnit rakennustyön etenemisen mukaisesti. Työmaakäynnit on arvioitu ajoittuvan ajanjaksolle 2/2023 – 10/2023. Käyntejä alustavasti noin 4 kertaa. Jokaisesta työmaakäynnistä laaditaan raportti, joka sisältää myös digitaalikuvia tarkastuskäynnistä (keskimääräinen työmaakäynnin arvioitu kesto 2 h, raportin laadinnan arvioitu kesto 2 h). Käyntien yhteydessä tarkastetaan mm.

urakoitsijan laatimat turvallisuusdokumentit ja niiden ajantasaisuus

työmaan työturvallisuus yleisesti ja erityisesti louhintatyöt, kaivantoturvallisuus sekä putoamissuojaukset

työmaan yleisilme ja siisteys

työnaikaiset liikennejärjestelyt, erityisesti kevyt liikenne

tilaajan laatimien turvallisuusasiakirjojen päivitystarve

c)Valvojan ohjeistaminen työmaakäynteihin ja valvojan työmaakäynnillä tekemien turvallisuushavaintojen tarkastus ja kommentointi.

d)Urakoitsijan ppankkiin lisäämän turvallisuusdokumentaation tarkastuksia.

e)Katselmuksiin mvr- mittauksiin, tai työmaapalavereihin osallistuminen sovitaan erikseen tilaajan kanssa.

 

Tehtävään arvioitu ajankäyttö: O. Kaarto 25 h

Rakennuttamispalaverit Tilaajan kanssa

a) Yhteispalaverit Tilaajan kanssa, joissa käydään läpi mm. seuraavia asioita:

ohankkeiden eteneminen

ohankkeiden kustannukset

ohuomiot työmaakäyntien raporteista

omahdolliset erityistoimenpiteet

oraportoinnin kehittäminen

okonsulttitoimeksiannon kustannukset

 

Arvioitu 1 palaveri, 2 h/palaveri

 

Osatehtävään arvioitu ajankäyttö: O. Kaarto ja J. Rihko yhteensä 4 h

Urakan laatuaineiston läpikäynti

a)urakoitsijan ennen vastaanottoa luovuttaman laatuaineiston läpikäynti ja raportointi tilaajalle.

b)Mahdollisten puutekohtien lisätarkistukset

c)Mahdollisesta tietomallipohjaisen laadunvarmistuksen sekä toteumatietojen läpi käymisestä sovitaan hankkeen kuluessa erikseen

 

Osatehtävään arvioitu ajankäyttö: J. Rihko 20 h

Urakan vastaanottotarkastus

a) Vastaanoton maastotarkastus ja muistion laadinta

b) Kokouksen valmistelu

c) Osallistuminen urakan taloudelliseen loppuselvitykseen ja vastaanottotarkastukseen (arvioitu kokousmäärä 1 kpl)

d) Kokouksissa sihteerinä ja Tilaajan avustajana toimiminen

e) Pöytäkirjan laatiminen

 

Tehtävään arvioitu ajankäyttö:

-J. Rihko ja O. Kaarto 18 h.

aikataulu

Alustava työmääräarvio rakennuttamistehtävien hoidosta perustuu rakennusurakan tarjouspyynnössä mainittuun aikataulutavoitteeseen. Tehtävän lopullinen sisältö ja tarkennettu aikataulu sovitaan yhdessä Tilaajan kanssa.

henkilöstö

Ehdotamme rakennuttamis- ja valvontatehtävien suorittajiksi seuraavia henkilöitä:

 

Hankkeen turvallisuuskoordinaattori ja projektipäällikkö: Otto Kaarto

Valvoja: Janne Rihko

Avustavat valvontatehtävät: Niko Kovanen

 

Edellä mainittujen henkilöiden lisäksi toimeksiannon tekemiseen voi osallistua avustavia henkilöitä eri tehtävissä.

turvallisuuskoordinaattori

Turvallisuuskoordinaattorin tehtävänä on huolehtia rakennuttajalle säädetyistä turvallisuusvelvoitteista valtioneuvoston asetuksen 205/2009 mukaisesti kuitenkin niin, että turvallisuuskoordinaattori ei vastaa rakennuttajan turvallisuustehtävien mahdollisista laiminlyönneistä ennen tämän sopimuksen voimaantuloa. Turvallisuuskoordinaattorin tehtävien hoitamisvelvoite alkaa sopimuksen voimaantulosta ja päättyy sopimuksen päättyessä tai hankkeen vastaanottoon (aiempaa ajankohtaa noudatetaan). Rakennuttajan tulee taata turvallisuuskoordinaattorille tarvittavat toimivaltuudet, pääsy tarvittavaan aineistoon ja muut tarvittavat edellytykset lain mukaisten tehtävän hoitamiseksi.

toiminnanhallintajärjestelmä, tilaajavastuu ja tietojen käsittely

Toiminnanhallintajärjestelmämme perusta ovat standardien ISO 9001 – laadunhallinta, ISO 14001 – ympäristöjärjestelmä ja ISO 45001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmä vaatimukset. ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001-sertifikaatit on myöntänyt Bureau Veritas.

 

Rambollin tapa toimia kuvataan Rambollin projektimallissa. Projektikohtaiset laatu-, ympäristö- ja työturvallisuustavoitteet asetetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa.

 

Ramboll on sitoutunut harjoittamaan vastuullista liiketoimintaa arvojensa ja Code of Conduct -toimintaperiaatteidensa sekä YK:n Global Compact -periaatteiden mukaisesti. YK:n Global Compact -yhteiskuntavastuualoitteeseen kuuluu kymmenen maailmanlaajuisesti hyväksyttyä periaatetta, jotka koskevat ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristöä ja korruption vastaista työtä. Toimintatapaamme kuuluu kertoa asiakkaillemme ja liikekumppaneillemme, jos havaitsemme tai saamme tietoa ei-hyväksyttävistä liiketoimintatavoista.

 

Olemme Vastuu Group -palveluun hyväksytty Luotettava Kumppani. Rakentamisen Laatu ry on myöntänyt RALA-pätevyyden rakennuttamisen palveluillemme. Tilaajavastuutietomme ovat jatkuvasti ajan tasalla verkkopalvelussa (www.vastuugroup.fi) ja RALAn pätevyysrekisterissä (www.rala.fi).

 

Ramboll toteuttaa korkeatasoista henkilötietojen suojaa. Ramboll käsittelee projektin toteuttamiseksi tarvittavia henkilötietoja sovellettavan tietosuojalainsäädännön, erityisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (Asetus (EU) 2016/679) mukaisesti.

kustannukset ja veloitusperusteet

Esitämme hyväksyttäväksi työssä noudatettavat aikaveloitushinnat Infran asiantuntijapalvelut ajalle 1.12.2021 (tavoite) – 30.11.2023 + 2 v. optiomahdollisuus (alv 0 %):

 

Tehtävä         Tuntiveloitushinta

Projektipäällikkö       85 €/h

Hankkeen valvoja      70 €/h

Avustavat valvontatehtävät   63 €/h

Turvallisuuskoordinaattori   75 €/h

 

Työn palkkiomuodoksi esitämme puitesopimuksen mukaista aikapalkkiota henkilöryhmittäin edellä mainituin tuntihinnoin.

 

Matka-ajan kustannukset sisältyvät arvioituun kokonaishintaan.

 

Edellä mainituin perustein olemme arvioineet tehtävän kustannusarvioksi, jota ei ilman Tilaajan lupaa saa ylittää, yhteensä 34 500,00 (alv 0 %), joka muodostuu alla esitetyn mukaisesti:

 

Arvio henkilötyö

 

Otto Kaarto

Tehtävät 3.1-3.3 ja 3.6-3.8       47 h * 85 €/h   = 3 995,00 €

Tehtävä 3.5          25 h * 75 €/h   = 1 875,00 €

Janne Rihko

Tehtävät 3.13.4 ja 3.6-3.8      409 h * 70 €/h    = 28 630,00 €

yhteensä       = 34 500,00 €

 

Esitämme työn olevan laskutuskelpoista 24.1.2023 alkaen               

Esitämme laskutuksen tapahtuvan kerran kuukaudessa tehtävään suoraan käytettyjen ja kirjattujen työtuntien perusteella tarjouksessa esitettyjen henkilöryhmittelyn ja aikaveloitushintojen mukaisesti.

 

Laskujen maksuaika on puitesopimuksen mukaisesti 30 pv netto hyväksyttävän laskun saapumisesta tilaajalle.

muut ehdot

Työssä noudatetaan Infran asiantuntijapalvelut ajalle 1.12.2021 (tavoite) – 30.11.2023 + 2 v. optiomahdollisuus laadittua sopimusta.

 

Lisäksi toimeksiannossa noudatetaan Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja KSE 2013. Konsultin vahingonkorvauksen yläraja on enintään koko toimeksiannon palkkion suuruinen. Kattaakseen tämän tarjouksen/sopimuksen mukaisen vastuunsa, konsultti sitoutuu pitämään voimassa toimeksiannon suorittamiseksi tarvittavan konsultinvastuuvakuutuksen ja yleisen toiminnanvastuuvakuutuksen.

 

Tarjouksemme on voimassa 24.2.2023 asti.

 

Yhteyshenkilömme tarjousta koskevissa asioissa ovat:

yksikön päällikkö Otto Kaarto
puh. 044 493 2048, email: otto.kaarto@ramboll.fi

projektipäällikkö Kimmo Pesu   
puh. 044 718 0003, email: kimmo.pesu@ramboll.fi

 

Toivomme, että tarjouksemme soveltuu Teille sekä johtaa jatkoneuvotteluihin ja sopimukseen kanssanne.

 

 

Tämä tarjous on allekirjoitettu sähköisesti.