Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta5214.02.202310

803-2020 (10 03 01, 02 08 00, 08 00 00)

Karhunahteen asemakaava-alueen katusuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Karhunahteen asemakaava-alueen katusuunnitelmat.

Kylk § 52

Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 30.1.2023:

Yleistä

Alueella on kaupunginvaltuuston 20.9.2021 § 219 hyväksymä asemakaava. Valtuuston päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituksen 9.12.2022. Karhunahteen asemakaava on tullut voimaan 28.1.2023.

Asemakaava luo puitteet pientaloalueen toteuttamiselle Friskalaan noin 300 asukkaalle. Suunnittelun kohteena olevat katualueet näkyvät asemakaava-alueen kartassa valkoisina, muut yleiset alueet vihreinä.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Karhunahteen asemakaava-alueelle katu-, liikenteenohjaus- sekä puistosuunnitelmat. Hyväksyttäväksi esitetään Maunulantien ja Helminahteen katusuunnitelmat. Liikenteenohjaussuunnitelmat ja yleisten alueiden puistosuunnitelmat (Itätalonpelto, Maunulanmetsä, Itätalonpiennar, Linnunrata, Sädepuisto, Aamunkoitto, Helmi Maunulan polku, Vähäniitunpolku, Auerpolku, Tähdenlennonpolku) hyväksytään erillisillä päätöksillä.

Suunnitelmat

Karhunahteen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset periaateratkaisut on määritelty alueen asemakaavassa.

Maunulantie ja Helminahde

Maunulantie on alueen tonttikatu, jonka kautta liikenne syötetään alueelle. Kadun ajorata on suunniteltu rakennettavaksi viisi metriä leveänä. Kadulla on erillinen 2,1 - 2,5 metriä leveä jalkakäytävä lukuun ottamatta kadun loppuosaa. Pyöräily tapahtuu ajoradalla.

Maunulantien loppuosa ja Helminahde on suunniteltu 4,5 metriä leveänä. Alueella on voimassa 30 km/h aluenopeusrajoitus eikä kulkumuotoja ei ole eroteltu. Katualueiden suunnittelussa on käytetty väljää mitoitusta, joka mahdollistaa hulevesien viivyttämisen. Katujen tasaus on suunniteltu myötäilemään mahdollisuuksien mukaan maaston muotoja. Kuivatus järjestetään pääsääntöisesti ilman reunakiveä painanteilla ja avo-ojilla. Ainoastaan Maunulantien plv. 322- 656 käytetään reunakiveä, koska jalkakäytävä on kiinni ajoradassa.

Nähtävilläolo

Katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 18.10. - 1.11.2021 välisenä aikana. Suunnitelmista on tehty 1 muistutus.

Muistutuksen sisältö tiivistetysti:

​Alueen asukas on tehnyt muistutuksen koskien Tähdenlennonpolun rakentamista. Muistuttaja arvostelee myös asemakaavaan perustuvaa katulinjausta. Muistutuksen mukaan Tähdenlennonpolku tulisi jättää rakentamatta, koska väylä kulkee liian lähellä olemassa olevia taloja. Lisäksi muistutuksessa huomautetaan, että Itätalonpiennar tulisi muuttaa metsäksi.

Vastine muistutukseen:

Katujen linjaukset on ratkaistu asemakaavassa ja katusuunnitelma on asemakaavan mukainen. Tähdenlennonpolku on hyväksytyn asemakaavan mukainen jalankulku- ja pyöräily-yhteys, joka yhdistää sujuvasti Karhunahteen kaava-alueen eteläiseen Haarlan alueeseen. Alueella sijaitsee mm. Haarlan koulu.

Tähdenlennonpolusta tehtiin valitus myös asemakaavan laadinnan yhteydessä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Itätalonpiennar-nimisen puistoalueen puistosuunnitelmaa on tarkistettu muistutuksen johdosta siten, että puistoon on esitetty istutettavaksi lehtipuurivi näköesteeksi.

Muistutus ei anna aihetta muille toimenpiteille.

Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaan katusuunnitelmaa koskevassa päätöksessä voidaan määrätä päätös tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Kustannusarvio

Karhunahteen asemakaava-alueen katujen ja puistojen rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 2,40 milj. €. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 127,2 (2015=100, joulukuu 2022). Kustannusarvio sisältää 15 % hankevarauksen.

Kaupunginvaltuuston 20.9.2021 § 219 hyväksymä hankeosatason kustannusarvio oli 1,9 milj.€, joka vastaa indeksin pisteluvulla 127,2 2,21 milj. €.

Kustannusarvioon tehtävä mahdollinen korotus tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä.

Liite 1​Katusuunnitelma Maunulantie K 8820 007, 29.7.2020

Liite 2​Katusuunnitelma Maunulantie K 8820 008, 29.7.2020

Liite 3​Katusuunnitelma Helminahde K 9138 001, 29.7.2020

Oheismateriaali 1Muistutus​

Oheismateriaali 2​Kaavakartta Karhunahde

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Karhunahteen asemakaava-alueen katusuunnitelmat liitteiden 1-3 mukaisesti.

Samalla määrätään tämä päätös tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 202 §).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esittelijänä toimi kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 52
Liite 1:Katusuunnitelma Maunulantie K 8820 007, 29.7.2020
Liite 2:Katusuunnitelma Maunulantie K 8820 008, 29.7.2020
Liite 3:Katusuunnitelma Helminahde K 9138 001, 29.7.2020