Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta5314.02.202311

803-2020 (10 03 01, 02 08 00, 08 00 00)

Karhunahteen asemakaava-alueen liikenteenohjaussuunnitelma

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Karhunahteen asemakaava-alueen liikenteenohjaussuunnitelma.

Kylk § 53

Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 30.1.2023:

Yleistä

Alueella on kaupunginvaltuuston 20.9.2021 § 219 hyväksymä asemakaava. Valtuuston päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituksen 9.12.2022. Karhunahteen asemakaava on tullut voimaan 28.1.2023.

Asemakaava luo puitteet pientaloalueen toteuttamiselle Friskalaan noin 300 asukkaalle. Suunnittelun kohteena olevat katualueet näkyvät asemakaava-alueen kartassa valkoisina, muut yleiset alueet vihreinä.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Karhunahteen asemakaava-alueelle katu-, liikenteenohjaus- sekä puistosuunnitelmat. Hyväksyttäväksi esitetään liikenteenohjaussuunnitelma. Katusuunnitelmat ja yleisten alueiden puistosuunnitelma (Itätalonpelto, Maunulanmetsä, Itätalonpiennar, Linnunrata, Sädepuisto, Aamunkoitto, Helmi Maunulan polku, Vähäniitunpolku, Auerpolku, Tähdenlennonpolku) hyväksytään erillisillä päätöksillä.

Suunnitelmat

Karhunahteen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset periaateratkaisut on määritelty alueen asemakaavassa.

Maunulantie ja Helminahde

Maunulantie on alueen tonttikatu, jonka kautta liikenne syötetään alueelle. Kadun ajorata on suunniteltu rakennettavaksi viisi metriä leveänä. Kadulla on erillinen 2,1 - 2,5 metriä leveä jalkakäytävä lukuun ottamatta kadun loppuosaa. Pyöräily tapahtuu ajoradalla.

Maunulantien loppuosa ja Helminahde on suunniteltu 4,5 metriä leveänä. Alueella on voimassa 30 km/h aluenopeusrajoitus eikä kulkumuotoja ei ole eroteltu. Katualueiden suunnittelussa on käytetty väljää mitoitusta, joka mahdollistaa hulevesien viivyttämisen. Katujen tasaus on suunniteltu myötäilemään mahdollisuuksien mukaan maaston muotoja. Kuivatus järjestetään pääsääntöisesti ilman reunakiveä painanteilla ja avo-ojilla. Ainoastaan Maunulantien plv. 322- 656 käytetään reunakiveä, koska jalkakäytävä on kiinni ajoradassa.

Puistoalueet

Kaava-alueelle sijoittuvia puistoalueita on yhteensä 6 kpl: Maunulanmetsä, Itätalonpelto, Itätalonpiennar, Linnunrata, Sädepuisto ja Aamunkoitto. Maunulanmetsä ja Aamunkoitto ovat nykyisiä metsäalueita ja ne säilyvät lähi- ja virkistysmetsinä. Kummankin metsän alueella on luo-kaavamerkinnällä rajattuja alueita, jotka ovat luonnon monimuotoisuuden kannalta erittäin tärkeitä.

Maunulanmetsän vierestä kulkevan Helmi Maunulan polun itäosaa kunnostetaan. Polun linjausta siirretään luo-kaavamerkinnällä rajatun rinnemetsän kohdalla hieman etelään päin, jotta rinteestä valuva vesi saadaan ohjattua ojiin.

Itätalonpelto, Itätalonpiennar, Linnunrata ja Sädepuisto ovat nykytilassaan avoimia pelto- ja niittyalueita, jollaisina ne pyritään säilyttämään jatkossakin. Linnunradan eteläreunassa on myös kaistale metsäaluetta, joka toimii lähimetsänä ja rajaavana vyöhykkeenä viereiseen, olemassa olevaan asemakaava-alueeseen. Itätalonpellon ja Sädepuiston alueille sijoittuvat uudet hulevesialtaat, jotka muuttavat niiden nykyistä maisemaa hieman. Linnunradan halki kulkevat väylät (Tähdenlennonpolku ja Auerpolku) yhdistävät alueen eteläpuolella sijaitsevaan Haarlan alueeseen. Väylät on esitetty liikenteenohjaussuunnitelmassa yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

Nähtävillä olo

Katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 18.10. - 1.11.2021 välisenä aikana. Suunnitelmista on tehty 1 muistutus.

Muistutuksen sisältö tiivistetysti:

Alueen asukas on tehnyt muistutuksen koskien Tähdenlennonpolun rakentamista. Muistutuksen mukaan Tähdenlennonpolku tulisi jättää rakentamatta, koska väylä kulkee liian lähellä olemassa olevia taloja. Lisäksi muistutuksessa huomautetaan, että Itätalonpiennar tulisi muuttaa metsäksi.

Vastine muistutukseen:

Tähdenlennonpolku on hyväksytyn asemakaavan mukainen jalankulku- ja pyöräily-yhteys, joka yhdistää sujuvasti Karhunahteen kaava-alueen eteläiseen Haarlan alueeseen. Alueella sijaitsee mm. Haarlan koulu.

Tähdenlennonpolusta tehtiin valitus myös asemakaavan laadinnan yhteydessä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Itätalonpiennar-nimisen puistoalueen puistosuunnitelmaa on tarkistettu muistutuksen johdosta siten, että puistoon on esitetty istutettavaksi lehtipuurivi näköesteeksi.

Muistutus ei anna aihetta muille toimenpiteille.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Liite 1​Liikenteenohjaussuunnitelma L 8820 014,16.11.2020

Oheismateriaali 1​Muistutus

Oheismateriaali 2​Kaavakartta Karhunahde

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Karhunahteen asemakaava-alueen liikenteenohjaussuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

Samalla päätetään, että päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esittelijänä toimi kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 53
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 8820 014, 16.11.2020