Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta5614.02.202314

7442-2021 (10 03 01)

Metsäpolun katusuunnitelma (Oriniemi)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Metsäpolun katusuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen kadun päällysrakenteiden uusiminen, kuivatuksen parantaminen, asfaltointi ja valaistuksen uusiminen.

Kylk § 56

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 22.12.2022:

Nykyisellään Metsäpolku on sorapintainen noin 200 metriä pitkä tonttikatu. Kadun varrella on pientaloasuinkiinteistöjä sekä yksi rakentamaton tontti. Kadun nykyinen leveys vaihtelee paikoin ja se on leveydeltään noin 4-3,5 metriä. Katuun liittyy Kastehelmenpolku sekä toistaiseksi vielä rakentamaton Yhdyspolku.

Kadun saneeraukseen liittyvä suunnittelu on käynnistetty kadun kunnossapitoon liittyvien seikkojen takia. Rankkasateiden johdosta kadun sorapintaan muodostuu uria ja sora-ainesta kulkeutuu sadevesien mukana jyrkkärinteistä katua pitkin Häppiläntielle, joka aiheuttaa jatkuvaa kunnossapitotarvetta sekä mahdollisia vaaratilanteita päätiellä. Lisäksi hulevesien johtamisessa on ongelmia ja osa hulevesistä valuu suoraan eräälle tontille.

Suunnitelma

Katusuunnitelmassa esitetään Metsäpolun päällystäminen asfaltilla. Kadun linjaus noudattaa pääosin nykyistä linjausta ja kadun tasaukseen eli korkeusasemaan ei tule merkittäviä muutoksia. Päällysteen suunniteltu leveys on kadun alkuosasta noin 3,7 metriä ja katu kapenee loppua kohden noin 3,5 metrin levyiseksi. Päällysteen molemmin puolin tulee 25 cm leveä sorapiennar ja kadulle tulee yksipuolinen sivukaltevuus. Kadun päätyyn tulee kääntöpaikka ja Yhdyspolun suuntainen 8 cm korkea liimattava betonireunatuki pintavesien hallitsemiseksi. Kadun kuivatus hoidetaan kallistuksin, ojanpainantein sekä kadun päätyyn kääntöpaikan jatkeeksi suunnitellulla hulevesipainanteella ja kivipesällä, josta hulevedet johdetaan maastoon. Tonttiliittymien kohdalle tulee tarvittavin osin rummut.

Kadun valaistus uusitaan.

Kustannukset

Metsäpolun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 83.000 euroa (alv 0​ %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2015=100, lokakuu 2022). Kustannusarvio sisältää 20 % hankevarauksen.

Kuuleminen

Metsäpolun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 2.5.-16.5.2022 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui yksi muistutus sekä yksi kannanotto.

Muistutus

Muistutuksessa käsiteltiin yksityiskohtaisesti kadun kuivatukseen, geometriaan, toteutukseen, kunnossapitoon sekä katusuunnitelmaselostukseen liittyviä asioita. Muistuttaja oli havainnut eroavaisuuksia kuulutustekstin ja asiakirjojen välillä, joissa oli muun muassa eri sähköpostiosoitteet. Myös alueen katujen nimistöön liittyviä eroja oli löytynyt karttojen ja selostuksen välillä.

Muistuttajan mukaan Metsäpolun ja Häppiläntien liittymän kaarresäteitä tulisi suurentaa, jotta jyrkän mäen pystyisi ajamaan talvella ylös asti. Lisäksi vaaratilanteiden takia Häppiläntien nopeusrajoitukset tulisi laskea nopeuteen 40 km/h. Muistuttajan mukaan Metsäpolun talvikunnossapito on puutteellisesti hoidettu.

Kadun kuivatukseen muistuttaja toivoi kiinnitettävän huomiota koko kadun pituudelta, mutta erityisesti Kastehelmenpolun liittymässä, jota pitkin hulevedet valuvat Metsäpolulle ja jäädyttävät sen talvisin. Lisäksi liittymän vieressä olevan postilaatikkorivin suoruus ja ojanpainanteen kaivaminen sen viereen olivat esillä. Uusittavien valaisinpylväiden sijainti ja kaapeloinnin toteutus ei selvinnyt nähtävillä olleesta katusuunnitelmasta eikä selostuksesta, ja muistuttaja korosti valaistuksen tärkeyttä postilaatikkojen kohdalla jatkossakin. Varautumista jätevesiviemäröintiin pohdittiin myös.

Kadun loppupäässä on muistuttajan mukaan ongelmallinen mäen nyppylä, josta kaikki sade- ja sulamisvedet valuvat suoraan kiinteistölle. Suunnitelmassa esitetyt menetelmät eivät muistuttajan mukaan ratkaise hulevesien johtamiseen sekä jäätymisestä aiheutuvaan kadun ja tontin liukkauteen liittyviä ongelmia. Erityisesti kadun päädyssä talvikunnossapito on puutteellista. Muistuttajan mukaan mäki pitäisi saada kokonaisuudessaan pois.

Muistuttajan mukaan kääntöpaikka tulisi rakentaa katualueen loppuun lumitilan ja hulevesien johdattamiseksi kiinteistöjen Männikkö ja Rotkola väliselle rajaojalle.

Vastine muistutukseen

Kuulutustekstiin ja asiakirjojen välille on jäänyt keskenään eriävät sähköpostiosoitteet. Muistutus on tästä huolimatta saapunut perille. Alueen asemakaavan ja eri karttojen välillä on myös eroavaisuuksia päätien nimestä. Asemakaavassa tällä tieosuudella käytetään Häppiläntien sijaan nimitystä Oriniementie. Käytännössä puhutaan kuitenkin samasta tiestä.

Nykyiset kaarresäteet päätien liittymän kohdalla ovat kääntymisen kannalta riittävät. Päätien nopeusrajoitukset eivät liity esillä olevaan asiaan, vaikka sillä voisikin olla liikenneturvallisuutta parantava vaikutus.

Kastehelmenpolun liittymän loiventaminen on maasto-olosuhteiden takia hankalaa. Kastehelmenpolun hulevedet on tarkoitus johtaa reunatukea pitkin Metsäpolun ojanpainanteeseen. Liittymän kohdalla Metsäpolun sivukallistus on kohti Kastehelmenpolkua, jolloin liittymän reunaan jää taite, jota pitkin kadun pinnalla valuvat hulevedet ohjautuvat kohti ojaa.

Valaisinpylväiden sijainnit on lisätty katusuunnitelmaan. Kaapeloinnit on tarkoitus viedä maahan. Postilaatikoita siirretään tarvittaessa rakentamisen tieltä. Alue ei kuulu jätevesiviemäröinnin toiminta-alueeseen.

Kadun lopussa olevan mäenharjanteen poistaminen kokonaan ei ole mahdollista liian leveiden leikkausluiskien takia. Muistutuksen perusteella on tehty pieniä muutoksia katusuunnitelmaan. Kadun suunniteltua tasausta on laskettu mäenharjanteen ja sitä edeltävien tonttiliittymien kohdalla noin 10 cm, jotta mäenharjanteen jyrkkyys loivenisi ja tonttiliittymät toimisivat. Lisäksi kadun loppupään kuivatusperiaatteisiin ja hulevesien johtamiseen on tehty muutoksia hulevesiasiantuntijan arvion sekä muistutuksessa esitetyn periaatteen mukaisesti.

Vastine kannanottoon

Puhelimitse saapuneessa kannanotossa toivottiin kulkuyhteyden säilymistä Metsäpolun alussa olevan tontin tasanteelle, jossa kannanottajan mukaan säilytetään alueen asukkaiden ajoneuvoja talvisin silloin kun mäenrinne on liukas ja huonosti ajettavassa kunnossa. Edellä mainittujen seikkojen perusteella katusuunnitelmaan lisättiin ojan kohdalle ajoyhteyden mahdollistava rumpu.

Liite 1​Metsäpolun katusuunnitelma, K 6154 020 pvm. 11.1.2023

Oheismateriaali 1​Muistutus (16.5.2022)

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyn Metsäpolun katusuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esittelijänä toimi kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 56
Liite 1:Metsäpolun katusuunnitelma, K 6154 020 pvm. 11.1.2023