Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 498 | 20.12.2022 | 7 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 4 | 17.01.2023 | 4 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 19 | 24.01.2023 | 5 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 32 | 31.01.2023 | 5 |
2255-2021 (10 02 03)
Asemakaavanmuutosluonnos; Mooriankunnas, Kurjenmäki (os. Kingelininkatu 2-6, Kunnallissairaalantie 14, Kurjenmäenkatu 3-7) (15/2021)
Tiivistelmä:
Kaavanmuutoksen tavoitteena on lisätä nykyiseen yhdyskuntarakenteeseen tukeutuvaa keskustamaista asumista sekä laajentaa ja monipuolistaa alueen kaupallisia palveluja ja työtilojen tarjontaa. Kaava-alueelle tavoitellaan noin 1000 uutta asukasta. Uudisrakentaminen on osin purkavaa täydennysrakentamista, osin nykyisiä korttelialueita täydentävää. Suunnittelualueen uudisrakennuksiin sijoittuu 46 700 k-m2 asumista. Asuintalojen kerrosluku on pääosin 6-7 kerrosta. Alueen keskelle suunniteltua aukiota korostaa lisäksi 12-kerroksinen maamerkkinä toimiva asuinrakennus. Kaupungin tavoitteena on toteuttaa huomattava osuus asuntorakentamisesta välimuotoisena asumiskonseptina. Citymarketin nykyinen liiketila laajentuu 6 000 k-m2:n verran. Asuinrakennusten kivijalkatiloihin sijoittuu lisäksi palvelu- ja työtiloja. Kokonaisuus on toteutettavissa vaiheittain eri osapuolten tarpeet ja aikataulu huomioiden.
Kylk § 498
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Katja Tyni-Kylliö ja Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy, Mikko Rusanen 13.12.2022:
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus palvelualueen kaavoitus on laatinut yhdessä alueen kiinteistönomistajien ja -haltijoiden ja näitä edustavien suunnittelukonsulttien Arco Architecture Company Oy:n ja Sigge Arkkitehdit Oy:n sekä kaupungin kaavoituskonsulttina toimivan Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy:n kanssa 9.12.2022 päivätyn asemakaavanmuutosluonnoksen Kurjenmäen kaupunginosaan.
Taustaa
Asemakaavanmuutokselle on nähty tarve sekä yksityisten kiinteistönomistajien ja -haltijoiden että kaupungin taholta. Kaavanmuutosaloitteen on tehnyt alueen viisi kiinteistönomistajaa ja -haltijaa.
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on päätöksessään 24.5.2021 § 43 nimennyt Mooriankunnas-nimisen strategisen hankkeen ja hyväksynyt kehittämisen tavoitteiksi:
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi asemakaavan tavoitteet 11.1.2022 § 8. Tavoitteena on mahdollistaa nykyiseen palvelurakenteeseen tukeutuvaa asumista hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle, asumisen viihtyisyystekijät ja viherympäristö huomioiden, uutena asumismuotona välimuotoinen asuminen. Hankkeella tavoitellaan myös Citymarketin laajentamista, joka mahdollistaa verkkokaupan kasvun ja kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneiden muutosten asettamien tilavaatimusten täyttämisen. Alueen kaupallisten ja työtilojen tarjontaa halutaan rikastuttaa. Hankkeen yhteydessä tarkastellaan alueen liikennejärjestelyitä, erityisesti jalankulkureittien monipuolistamista.
Nykytilanne
Asemakaavanmuutos laaditaan korttelin 2 tonteille 3, 4, 5, 6, 8 ja 9, korttelin 6 tontille 2 sekä korttelin 7 tonteille 1 ja 2. Kaavaan sisältyvät Kingelininkadun ja Moorianpolun katualueet sekä osa Kurjenmäenkatua. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 9 ha. Alueen yhdeksästä tontista kolme on kaupungin omistuksessa. Näistä yksi on vuokrattu Kesko Oyj:lle.
Suunnittelualueella sijaitsee eri vuosikymmeninä rakennettuja asumisen ja hoiva-asumisen sekä liiketilojen ja palvelujen korttelialueita:
- Kurjenmäenkadun ja Kaskentien väliin sijoittuvilla tonteilla on matalia, 1-2 kerroksen korkuisia liikerakennuksia, jotka on rakennettu 1970-1990 -luvuilla.
- Kurjenmäkikoti 1 ja 2 vanhuspalveluyksiköt on rakennettu 1989-1991. Niihin rajautuva vanha kunnalliskodin henkilökunnan asuntolarakennus on valmistunut 1957 ja on nykyisin TYKS psykiatrian toimialueen käytössä.
- Kunnallissairaalantien, Kurjenmäenkadun ja Kingelininkadun rajaama kerrostalojen kortteli on arkkitehtonisesti yhtenäinen 1990-luvulla rakennettu kokonaisuus, joka rajaa keskelleen suuren yhteispihan.
- Kupittaan Citymarket on valmistunut 1972 ja sitä on laajennettu useaan otteeseen. Kauppaan liittyy myös laaja asiakaspysäköintikenttä ja sen alainen pysäköintihalli.
Suunnittelutilanne
Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa ja Varsinais-Suomen taajamien, maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa kaavanmuutosalue on osoitettu keskustatoimintojen alueeksi C. Maankäytön, kestävän liikkumisen, asumisen, palvelujen ja työpaikkatoimintojen yhteensovittavaa kehittämistä tulee edistää kokonaisvaltaisella suunnittelulla. Suunnittelun tulee olla taajamakuvaa eheyttävää ja ominaispiirteet huomioivaa. Seudullisesti merkittävän vähittäiskaupan edellytykset tulee varmistaa olemassa olevia rakenteita kehittäen.
Yleiskaava 2020:ssa Citymarketin käytössä oleva tontti on pääkeskustatasoisten keskustatoimintojen aluetta (C). Nykyinen kerrostalokortteli sekä Kaskentien ja Kurjenmäenkadun välinen alue on kerrostalovaltaista asuinaluetta (AK) lukuun ottamatta katujen risteysalueen virkistysalueeksi merkittyä osaa. Citymarketin ja Kurjenmäenkadun välinen alue on julkisten palvelujen ja hallinnon aluetta (PY).
Valmisteilla olevassa yleiskaava 2029:ssa (24.11.2021, muutettu 11.10.2022 Kh § 419) Citymarketin käytössä oleva tontti on varattu Turun kaupunkialuetta palveleville keskustatoiminnoille (C). Alueen pääasiallisia toimintoja ovat keskustamainen asuminen, julkiset ja yksityiset palvelut, hallinto ja keskustaan soveltuvat, ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomat työpaikkatoiminnot. Muu osa suunnittelualueesta on julkisten ja yksityisten palvelujen sekä asumisen aluetta (PA). Palvelujen tulee olla asumisen yhteyteen soveltuvia, eivätkä ne saa aiheuttaa ympäristöhäiriöitä. Kaavaan on lisäksi merkitty Kurjenmäen tunnelivaraus Vähäheikkiläntieltä Hippoksentielle. Kaskentie, Kunnallissairaalantie ja Uudenmaantie ovat osa pyöräilyn pääverkostoa. Uudenmaankatu on joukkoliikenteen laatukäytävä.
Alueen asemakaavat ovat tulleet voimaan 1957-2002. Citymarketin käytössä oleva tontti on liikerakennusten korttelialuetta (KM), jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön maanalaisine pysäköinti- ja huoltotiloineen. Korttelit Kingelininkadun molemmin puolin ovat sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueita (YS/YSA). Kurjenmäenkadun ja Kaskentien väliset alueet ovat liikerakennusten korttelialueita (KL), osin autopaikkojen korttelialuetta (LPA). Rakentamaton alue Kurjenmäenkadun ja Kaskentien risteyksessä on puistoa (VP) nimeltään Kaskenpuisto.
Rakennetun ympäristön arvot
Kurjenmäenkatu 4:ssa ja 6:ssa olevien rakennusten osalta on kaavan valmisteluvaiheessa 2022 laadittu rakennushistoriaselvitys. Rakennukset liittyvät Kurjenmäen kunnalliskodin rakennetun ympäristön historialliseen kokonaisuuteen. Selvityksen mukaan Kurjenmäenkadun reunalla olevan kunnalliskodin henkilökunnan asuntolalla on kaupunkikuvallista ja kulttuurihistoriallista merkitystä kokonaisuudessa, mutta ei erityistä rakennustaiteellista arvoa. Kurjenmäkikoti 1 ja 2 rakennukset edellä mainitun takana puolestaan edustavat postmodernia arkkitehtuuria ja niillä on rakennustaiteellista ja sosiaalihistoriallista arvoa, mutta ei erityistä asemaa laajemmassa kaupunkikuvassa.
Turun yleiskaava 2029 ehdotuksessa Kurjenmäenkatu 4:ssa ja 6:ssa olevia rakennuksia ei ole erikseen merkitty säilytettäväksi kohteeksi. Turun Museokeskus on sekä yleiskaavaehdotuksesta että kaavanmuutosaloitteen viitesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa tuonut esille, että Kurjenmäenkatu 4 ja 6 rakennukset tulee huomioida yleiskaavassa arvokkaina rakennetun ympäristön kohteina.
Kaskentien ja Kurjenmäenkadun väliin sijoittuvista ja suunnitelmissa purettaviksi esitettävistä matalista liikerakennuksista ei ole laadittu erillisiä selvityksiä.
Kunnallissairaalantien pohjoispuolella oleva Ruotsalaistalojen alue on vireillä olevassa yleiskaavassa osoitettu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi (RKY).
Puiden kuntokartoitus
Korttelissa 2, Kurjenmäenkadun ja Uudenmaankadun välisellä alueella olevasta puustosta on laadittu kaavan valmisteluvaiheessa 2022 kuntokartoitus. Kurjenmäenkadun, Kaskentien ja Kaskenpuiston puista on kaupungilla ennestään olemassa tiedot. Kaupunkiympäristön ympäristönsuojelu ja kaavoitus ovat korostaneet Kaskentien varren puurivistön merkitystä.
Kunnallistekniset verkostot
Alueen kunnallistekninen yleissuunnitelma laaditaan kaavan valmistelun ehdotusvaiheessa, jolloin myös mahdollisten purettavien johtojen ja uusien linjausten suunnittelu tehdään korttelisuunnitelmiin sovittaen.
Kaikki kaava-alueen hulevedet kulkevat nykyisin putkessa Pihlajaniemeen saakka. Putken kapasiteetin riittävyyden kannalta tehostuvan rakentamisen myötä lisääntyvien hulevesien viivyttämisen merkitys korttelialueilla korostuu. Kaava-alueella ei ole tulvaherkkyyttä, mutta siellä muodostuvat vedet voivat vaikuttaa viereisen Ruotsalaistaloalueen tulvaherkkyyteen.
Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on 24.5.2021 § 43 hyväksynyt maankäytön strategisen hankkeen kehittämistavoitteet.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi asemakaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 11.1.2022 § 8. Kaavan vireille tulosta on kuulutettu 15.1.2022.
Osallisilta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 15.2.2022 mennessä. Kaavan valmisteluun liittyen on tullut kuusi mielipidekirjettä. Lisäksi mielipiteen ovat jättäneet Turun Energia Sähköverkot Oy ja Turun Museokeskus. Mielipiteiden tiivistelmät ja vastineet on kuvattu vuorovaikutusraportissa.
Suunnitelmaa maankäytöstä on valmisteltu yhdessä alueen kiinteistönomistajien ja -haltijoiden ja näitä edustavien suunnittelukonsulttien Arco Architecture Company Oy:n ja Sigge Arkkitehdit kanssa. Kaupunki on 3.11.2021 tehnyt kiinteistönomistajien ja -haltijoiden kanssa sopimuksen kaavan valmistelutyöstä.
Asemakaavanmuutoksen tarkoitus
Kaavanmuutoksen tavoitteena on tehostaa nykyiseen keskustan palvelurakenteeseen tukeutuvaa asuntorakentamista hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Alueelle tavoitellaan noin 1000 uutta asukasta sekä kivijalkatiloihin sijoittuvia liike- ja työtiloja. Kaupungin tavoitteena on toteuttaa alueelle välimuotoista asumista. Asumismuoto on kehitetty uudeksi, yhteisöllisen asumisen ratkaisuksi kotona asumisen ja tehostetun palveluasumisen rinnalle.
Kaavanmuutoksen yhtenä tarkoituksena on myös Kupittaan Citymarketin laajentaminen, jolla huomioidaan verkkokaupan kasvun ja kuluttajien käyttäytymisessä tapahtuneiden muutosten asettamat tilatarpeet.
Alueen liikenneratkaisut uudistetaan. Alueen liikenneyhteydet, julkiset tilat ja pysäköintijärjestelyt tarkastellaan kokonaisuutena korttelialueiden kesken. Tavoitteena on kehittää liikennettä erityisesti jalankulun ja pyöräilyn näkökulmasta sekä niin, että sujuva asioinnin ja palvelujen tarvitsema huolto- ja asiointiliikenne mahdollistetaan. Muutokset tähtäävät viihtyisään, kaupunkimaiseen ja turvalliseen asuinympäristöön sekä alueen vetovoiman kasvattamiseen.
Asemakaavanmuutosluonnos
Asemakaavanmuutoksen luonnosvaiheen aineistona toimii alueelle laadittu viitesuunnitelma, jossa on esitetty liikenteen ja maankäytön kokonaisuus. Suunnitelma on laadittu maanomistajien ja -haltijoiden valitseman konsulttiryhmän toimesta. Työryhmään on valmisteluvaiheessa liitetty myös maisema- ja liikennesuunnittelun asiantuntijat.
Suunnitelma toteuttaa sekä valmisteilla olevan yleiskaavaehdotuksen että kaupunginhallituksen kehittämisjaoston ja kaupunkiympäristölautakunnan päätösten mukaisia tavoitteita. Alueen toiminnot ovat keskustarakentamiselle luonteenomaisesti sekoittuneita. Suunnittelualueelle sijoittuu uutta asuinrakennusoikeutta kaikkiaan 46 700 k-m2. Kupittaan Citymarketin lisärakentamisen laajuus on 6000 k-m2. Uusia kivijalkapalveluja tavoitellaan etupäässä suunnitelmassa esitetyn aukiomaisen kaupunkitilan maantasokerrokseen. Kivijalkapalvelujen määrä täsmentyy kaavan ehdotusvaiheessa. Alueelle on alustavasti kaavailtu myös majoituspalvelujen rakentamista.
Asuinrakentaminen koostuu vaihtelevasti pistemäisistä taloista ja rajatumpia korttelipihoja muodostavista lamelleista. Asuinrakennusten kerrosluku on pääosin 6-7. Alueen sydämenä olevaa aukiota korostaa 12-kerroksinen asuintalo. Tehokkaan rakentamisen edellytyksenä on korttelien autopaikkojen sijoittaminen pääosin kansipihojen ja julkisten oleskelualueiden alle. Korttelirakenteen tiivistyessä julkisten tilojen laatuun ja viihtyisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota erityisesti jalankulkijoiden näkökulmasta. Tilojen esteettömyys ja soveltuvuus kaikenlaisille käyttäjäryhmille on synergiassa välimuotoisen asumisen kanssa.
Maanvaraisten hulevesiä viivyttävien pintojen vähäisyyttä kompensoivia ratkaisuja haetaan erilaisilla viherrakentamisen keinoilla. Korttelisuunnittelua ohjaavat osaltaan hankekohtaisesti laadittavat siniviherkerroinlaskelmat. Ratkaisut täsmentyvät kaavan ehdotusvaiheessa, jolloin laaditaan kunnallistekninen yleissuunnitelma.
Suunnitelman toteutuessa alueelta puretaan nykyistä rakennuskantaa. Purettavia rakennuksia ovat Kaskentien ja Kurjenmäenkadun välillä olevat liikerakennukset sekä Kurjenmäkikoti 1 ja 2 hoivakodit ja vanha kunnalliskodin henkilökunnan asuntola.
Liikenneratkaisut tukeutuvat nykyiseen katuverkkoon. Kaskentien ja Kunnallissairaalantien liittymäjärjestelyt uusitaan ja mitoitetaan suunnitellun maankäytön mukaiselle liikenne-ennusteelle. Citymarketin huoltoliikennettä johdetaan jatkossa myös Kaskentien, Vähäheikkiläntien ja Kurjenmäenkadun liittymän kautta. Uusien korttelien väliin jäävä osuus Kurjenmäenkadusta muutetaan pihakatumaiseksi väyläksi. Citymarketin nykyiset maanpinnalla olevat asiakaspaikat ovat myös jatkossa kaupan toiminnan kannalta olennaisia. Kaupan puolelta on myös esitetty tutkittavaksi ajotunnelin rakentamista Uudenmaantieltä osana liikennejärjestelyjen kokonaismuutosta.
Uuden asuntorakentamisen ja palvelujen autopaikat sijoitetaan osin kaupan kanssa yhteiskäyttöiseen maanalaiseen pysäköintihalliin, osin korttelikohtaisesti kansipihojen alle. Nykyisille asuintaloille säilytetään lisäksi pihapaikkoja. Alueen keskelle suunnitellaan korkeatasoinen aukiomainen kävelyalue, joka liittyy sujuvin jalankulun yhteyksin eri lähestymissuuntiin ja Uudenmaantien joukkoliikenteen pääkäytävään.
Perustelut Kurjenmäkikodin rakennuskannan purkamiseen
Kaavanmuutosaloitteen viitesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa Museokeskus katsoo, että kunnalliskodin henkilökunnan asuinrakennus ja Kurjenmäkikoti 1 ja 2 rakennukset tulee huomioida kaavassa arvokkaina rakennetun ympäristön kohteina. Kiinteistö on kaupungin omistuksessa. Kurjenmäkikoti 1 ja 2 ei vastaa enää toiminnallisesti nykyvaatimuksia. Kaupungin tavoittelemaa välimuotoisen asumisen konseptia olisi erittäin hankala toteuttaa nykyisiin rakennuksiin. Valmisteluvaiheen yhteydessä tehtyjen tarkastelujen pohjalta on myös todettu, että Citymarketin laajentaminen uusine liikenneyhteystarpeineen ei ilman rakennusten purkamista ole toteutettavissa. TYKS:n vanhaan asuntolarakennukseen sijoittuvat toiminnot ovat siirtymässä uusiin tiloihin rakenteilla olevaan psykiatriseen sairaalaan.
Kaavoitus ei ole nähnyt riittäviä perusteita rakennusten korjaamiselle ja päätyy esittämään alueen maakäytön tehostamista ja rakennusten purkamista. Purkamisen edellytyksenä on toteuttaa korvaavia palveluasumisen tiloja uudisrakennuksiin.
Toteutuksen vaiheittaisuus
Uudet korttelit ja niiden liikenneyhteydet on suunniteltu siten, että eri kiinteistönomistajien hankkeet voidaan tarpeen mukaan toteuttaa eri aikataulussa estämättä säilyvien toimintojen asiointi- ja huoltoliikennettä.
Hankkeiden pysäköinti- ja huoltotarpeiden riittävä mitoitus ja sujuvuus edellyttää yhteiskäyttöisiä järjestelyjä. Tarvittavat yhteisjärjestelysopimukset tai rasitejärjestelyt täsmennetään kaavan ehdotusvaiheessa.
Maankäyttösopimuksen tarve
Kaupungin ja yksityisten maanomistajien välillä laaditaan maankäyttösopimuksia, joissa sovitaan maanomistajien osallistumisesta yhdyskuntarakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin.
Arvio kaavan vaikutuksista
Kaavan vaikutusarviointi tehdään laadittavien selvitysten ja suunnitelmien sekä kaavaprosessin kuluessa saatavan palautteen perusteella. Kaavanmuutoksella nähdään olevan selkeitä vaikutuksia ainakin yhdyskuntarakenteeseen, liikenteeseen, palvelujen saatavuuteen, kaupunkikuvaan ja maisemaan sekä alueen nykyisten asukkaiden ja naapurien elinympäristöön.
Suunniteltu rakentaminen toteuttaa tavoitetta joukkoliikenteeseen tukeutuvan kaupunkirakenteen tiivistämisestä. Kaupunkimainen asuinrakentaminen ja palvelujen painottuminen erityisesti pysäkkien läheisyyteen edistää jalankulkuun ja joukkoliikenteeseen tukeutuvaa elämäntapaa. Kaavaratkaisulla varaudutaan liikennemäärien kasvuun tulevaisuudessa sekä parannetaan jalankulkuympäristön laatua ja sujuvaa liittymistä ympäröivään kaupunkirakenteeseen.
Suunnitelman mukainen asuntorakentaminen tukeutuu alueen omien kaupallisten palvelujen lisäksi keskusta-alueen ja Kupittaan palveluihin. Alueelle ei ole määrä sijoittaa uusia julkisia palveluja.
Suunnitelmassa esitetyn Kurjenmäkikoti 1 ja 2 purkamisen edellytyksenä on, että purettavien rakennusten palveluasumiselle saadaan toteutettua korvaavat tilat. Suunnitelma mahdollistaa yhteisöllisen välimuotoisen asumisen toteuttamisen kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Välimuotoisella asumisella on hyvinvointitoimialan sopeuttamistoimena merkittävä vaikutus kaupunkitalouteen.
Kaavanmuutosalueen tehokkaimmin rakennettu ydin sijoittuu vyöhykkeelle, jolla Turun kaupungin korkean rakentamisen selvityksen (2017) mukaan korkeaa rakentamista voi puoltaa tiivistyvällä alueella joukkoliikenteen pääkäytävän varrella ja/tai korkea rakentaminen voi tulla kyseeseen, jos sijainti osoittautuu kaupunkirakenteellisesti ja kaupunkikuvallisesti perustelluksi.
Suunnitelman mukainen rakentaminen muuttaa merkittävimmin paikallista kaupunkikuvaa Kaskentien puolella. Ruotsalaistalojen RKY-alueen puoleinen osa kaava-aluetta säilyy pitkälti nykyisen kaltaisena uudisrakennusten sijoittuessa selkeästi etäämmälle Kunnallissairaalantiestä. Keskusta-alueen historiallisiin maamerkkeihin tai korkean rakentamisen selvityksessä linjattuihin keskeisiin näkymäsuuntiin suunnitelman rakentamisella ei ole vaikutusta.
Vaikutukset kunnallistekniikan rakentamiseen täsmentyvät suunnittelun edetessä laadittavan liikenteen ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman myötä. Korttelien ja yleisten alueiden hulevesien viivytyksen keskeisenä tavoitteena on, että alueen hulevesiä Pihlajaniemeen johtava putki ei ylikuormitu. Hulevesien viivyttämisen ja viherympäristön kannalta haastavampia ovat laajat yhtenäiset pihakansirakenteet.
Liikenneratkaisujen mitoitus ja liikenteen aiheuttaman ympäristöhäiriön vaikutukset huomioidaan kaavan yhteydessä laadittavien toimivuustarkastelujen ja meluselvitysten perusteella. Vähäheikkiläntien ja Hippoksentien yhdistävän tunnelin toteutusmahdollisuuksia tutkitaan kaavan ehdotusvaiheessa.
Asemakaavan ilmastovaikutuksia arvioidaan yhdyskuntasuunnittelun, liikenteen, rakennusten suunnittelun, viherrakentamisen, energiaratkaisujen sekä kiertotalouden näkökulmista. Arvioinnin lähtökohtana on kaupungin käyttöönottama arviointiohje asemakaavojen ilmastovaikutusten arviointiin.
Liite 1Luonnoskartta Mooriankunnas pvm 9.12.2022
Oheismateriaali 1OAS-vaiheen mielipiteet ja lausunnot
Oheismateriaali 2Vuorovaikutusraportti, 9.12.2022
Laaditut selvitykset ja raportit, Rakennushistoriaselvitys Kurjenmäenkatu 4 ja 6, Mooriankunnas puukartoitus korttelissa 2, Varjoanalyysi, Arco Architecture Company Oy, www.turku.fi/kaavahaku
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 9.12.2022 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavanmuutosehdotuksen Mooriankunnas pohjaksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 4
Pöydältä 20.12.2022 § 498
PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Lisäksi lautakunta päätti järjestää katselmuksen kaava-alueella ennen seuraavaa kokousta.
Kylk § 19
Pöydältä 17.1.2023 § 4
Oheismateriaali 3Museopalveluiden lausunto kaavaluonnoksesta, 18.1.2023
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Kallion kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 32
Pöydältä 24.1.2023 § 19
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavalla lisäyksellä:
"Lisäksi lautakunta toteaa, että kaupungin palveluverkon tarpeet tulee ratkaista tulevan asemakaavaehdotuksen valmistelussa esim. välimuotoista asumista sisältävässä korttelissa, ja että jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota käveltävän ympäristön viihtyisyyteen, monipuolisuuteen, vehreyteen ja kauneuteen, turvallisuuden lisäksi."
Hellstenin Kallion kannattamana tekemä lisäys hyväksyttiin yksimielisesti.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Jakobssonin Harjuniemen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 9.12.2022 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavanmuutosehdotuksen Mooriankunnas pohjaksi siten muutettuna, että Kaskentien varren rakennuskantaa tulee jatkovalmistelussa massoitella uudelleen, siten, että Kaskentien varren molemmat puurivit säilyvät."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Kaunislahti, Åland, Muurinen, Vierimaa, Manni ja Pälve.
Jakobssonin muutosehdotuksen puolesta äänesti häntä kannattanut Harjuniemi.
Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 9-2, 2 poissa.
Jäsen Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
el-Khatib oli poissa kokouksesta.
Jakobssonin muutosehdotuksen perustelut:
"Kaupunkiympäristön ympäristönsuojelu ja kaavoitus ovat korostaneet puurivien merkitystä. Kaskentien puurivit muodostavat pitkän ja näyttävän kokonaisuuden Turun yhden sisääntuloväylän varrella. Niillä on merkitystä viihtyisän kävely-ympäristön kannalta ja ne toimivat myös ekologisena yhteytenä. Puiden säilyttäminen vastaa myös kaupungin ilmastotavoitteisiin, sillä isot puut sitovat itseensä pieniä puita enemmän hiiltä. Kaadettavaksi esitettävien isokokoisten puiden korvaaminen nuorilla, kasvavilla puilla ei siis kompensoi kookkaiden puiden kaatamisesta vuoksi menetettyä hiilen sidontaa."
Asian esittelijänä toimi kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
Liitteet:
Kylk § 498
Liite 1:Luonnoskartta Mooriankunnas pvm 9.12.2022
Kylk § 4
Liite 1:Luonnoskartta Mooriankunnas pvm 9.12.2022
Kylk § 32
Liite 1:Luonnoskartta Mooriankunnas pvm 9.12.2022