Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta47213.12.20221
Kaupunkiympäristölautakunta49420.12.20223

983-2019 (10 03 01)

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun pyöräily-yhteyden parantamiseksi välillä Rettiginrinne-Sotalaistenkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat välillä Rettiginrinne - Sotalaistenkatu yksisuuntaisten pyöräteiden toteuttamiseksi Itäisen Rantakadun viereen kadun tasolle.

Kylk § 472

Kaupunkiympäristö, suunnittelupäällikkö Susan Nymander, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski ja liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava 9.12.2022:

 

Taustaa

 

Kaupunkistrategian (kv 14.2.2022 § 20) hiilineutraaliustavoitteen 2029 saavuttamiseksi Turku luo aktiivisesti kestävää liikkumiskulttuuria ja parantaa kestävän liikkumisen edellytyksiä. Tavoitteena on vähentää Turun tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 % vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä (Turun kaupungin ilmastosuunnitelma 2029, kv 11.6.2018 § 142 ja 16.5.2022 § 103). Turun kaupungin Ilmasto- ja ympäristöohjelman (kv 26.10.2009 § 239) sekä Turun kaupunkiseudun rakennemallin 2035 yhteydessä on hyväksytty ja Yleiskaavan 2029 (kh 30.9.2013 § 399) sekä Ilmastosuunnitelman 2029 yhteydessä vahvistettu tavoitteeksi kasvattaa kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuutta Turun kaupungissa yli 66 % tasolle vuoteen 2030 mennessä nykyisestä noin 50 prosentista. Se tarkoittaa kävelyn- ja pyöräilyn määrän kasvua keskimäärin 3,4 %:ia ja autoliikenteen vähentymistä keskimäärin 3 %:lla vuosittain

 

Itäinen Rantakatu on yksi kaupungin vilkkaimmista kävelyn ja pyöräilyn väylistä. Itäisen Rantakadun pyöräliikenteen olosuhteiden parantaminen on yksi kohde Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa. Kaupunginhallitus on hyväksynyt kehittämisohjelman ohjeellisena noudatettavaksi 26.11.2018 § 463. Kyseinen yhteysväli on kehittämisohjelmassa määritelty toimenpiteiden kiireellisimpään luokkaan.

 

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 17.12.2019 § 502 yksisuuntaiset ajoradan molemmin puolin sijaitsevat pyörätiet Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi siten muutettuna, että Myllyahteen risteyksessä pohjoisempi pyörätie ohjataan kulkemaan Myllysillan alitse. Pyöräily-yhteyden periaateratkaisua käsiteltiin uudelleen syksyllä 2020, kun aiempaan päätökseen lisättyä pyörätien viemistä Myllysillan alitse oli tutkittu tarkemmin. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 24.11.2020 § 415, että pyörätiet toteutetaan ajoradan tasoon myös Myllysillan kohdalla lisäyksellä: "Myllynahteen risteyksen kohta ratkaistaan ilman risteyksen välityskyvyn merkittävää alenemista esimerkiksi kaistajärjestelyin ilman uutta liikennevalokierron vaihtoa".

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesällä 2021 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman välillä Purserinpuisto–Rettiginrinne (kv 23.8.2021 § 203). Suunnitelmat koskevat sekä rannan kävelyaluetta että katualuetta ja ne sisältävät aiemmin hyväksytyt yksisuuntaiset pyörätiet. Kaupunginvaltuusto päätti, että Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne hyväksytään toteutettavaksi siten, että katuosuus on rakennettu valmiiksi ennen rantabulevardin rakentamista.

 

Aiempien päätösten perusteella kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa on laadittu katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Itäiselle Rantakadulle ja Hämeenkadulle Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välille. Suunnittelu Sotalaistenkadusta eteenpäin on myös käynnissä samaan aikaan. Suunnittelualue on rajattu valtuuston päätöksen mukaisesti katualueeseen ja kadulle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet molempiin ajosuuntiin.

 

Suunnitelmat ovat jatkosuunnittelussa luonnollisesti tarkentuneet yksityiskohtien osalta. Yhtenä erona aiempiin suunnitelmiin nähden on pyörätien ja jalkakäytävän välisen korkeuseron poisjättäminen kadun eteläreunalla talvikunnossapitoon liittyvien kustannusten ja muiden haasteiden vuoksi. Mikäli pyörätie ja jalkakäytävä rakennettaisiin eri tasoon, nousisi talvikunnossapidon kustannukset arviolta noin 1,5-kertaisiksi verrattuna samaan tasoon toteutettavaan ratkaisuun. Kustannusnousu johtuu ajokertojen lisääntymisestä sekä lumen poiskuljetuksen suuremmasta tarpeesta. Laadukkaan talvikunnossapidon toteuttaminen eri tasoon rakennetuilla jalkakäytävällä ja pyörätiellä edellyttäisi myös leveämpiä väyliä, sillä ulkoreunojen lisäksi aurausvalli kertyy eritasoratkaisuissa myös väylien väliin, mikä taas edelleen syö kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytettävissä olevaa tilaa. Korkeusero edellyttäisi myös kapeamman talvikunnossapitokaluston hankintaa kerralla hoidettavan väylän kapeuden takia. Tarkemmat suunnitteluratkaisut on kerrottu suunnitelmaselostuksessa (liite 6).

 

Vuorovaikutus

 

Laaditut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat olivat julkisesti nähtävillä 31.10.14.11.2022. Nähtävilläoloaikana suunnitelmista jätettiin kaksi muistutusta.

 

Muistutuksista toinen koski kolmitasoratkaisusta luopumista ja pyöräpysäköinnin liian pientä määrää. Kolmitasoratkaisusta luopumisen perusteita on käyty läpi suunnitelmaselostuksessa. Pyöräpysäköintipaikkoja syntyy tälle suunnittelualueelle 156 pyörälle ja pyöräpysäköintipaikkojen yhteydessä on varattu tilaa potkulaudoille ym. liikkumisvälineille, jotka eivät vaadi telinettä. Pyöräpysäköintipaikkojen määrä lisääntyy heti suunnittelualueen ulkopuolella. Mikäli pyöräpysäköintipaikkojen määrä osoittautuu kadun rakentumisen jälkeen liian vähäiseksi, tulee lisätelineille löytää tilaa ongelmapaikojen läheisyydestä.

 

Toinen muistutus koski Sotalaistenkadun risteysjärjestelyjä ja sen läheisyyden bussipysäkkijärjestelyjä. Taloyhtiön eteen pysähtynyt bussi oli vuonna 2006 aiheuttanut haittaa taloyhtiölle niin bussin odottajien kuin bussin pakokaasujen takia. Nyt pysäkki toteutetaan kaistapysäkkinä ja sillä on odotustila sekä katos bussin odotusta varten. Käytössä olevien bussien päästöt ovat enää murto-osa 10-15 vuoden takaisesta ja lisäksi bussiliikenne sähköistyy nopealla tahdilla. Sotalaistenkatu kapenee risteysalueella, mutta se on jatkossakin 7 metriä leveä. Kadun liikennemäärä ei vaadi erillisiä tiloja vasemmalle ja oikealle kääntyville.

 

Muistutukset ovat kokonaisuudessaan oheismateriaalina 2 ja vastaukset muistutuksiin liitteenä 6. Muistutusten perusteella ei ole tehty muutoksia nähtävillä olleisiin suunnitelmiin.

 

Nähtävilläolon jälkeen suunnitelmaselostukseen on täydennetty kuvausta suunnitelman vaikutuksista liikenteeseen ja lisätty tarkemmat kuvaukset liikennevaloristeysten toiminnasta. Lisäksi talvikunnossapidon kuvausta ja kustannuksia on täsmennetty. Liikennesuunnitelmaan on lisätty kolmiot Paavo Nurmen puistokadulle ja Sotalaistenkadulle ja asian kuvausta on muutettu myös suunnitelmaselostukseen.

 

Kustannukset ja avustukset

 

Hankesuunnitelmassa (kv 23.8.2021 § 203) koko Itäisen Rantakadun hankkeen eli pyöräteiden, ajoradan ja rantabulevardin rakentaminen välille Rettiginrinne-Purserinpuisto tavoitehinta-arvio oli 11 205 147 euroa (alv 0 %). Tavoitehinta-arviosta pyöräteiden ja ajoradan kustannuksia koko hankesuunnitelman välillä Rettiginrinteestä Purserinpuistoon oli 5 724 408 euroa (alv 0 %). Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välisen pyörätien ja ajoradan kustannuksia tästä hankesuunnitelmassa oli 3 795 835 euroa (alv 0 %) ja Sotalaistenkadun ja Purserinpuiston välille 1 928 573 euroa (alv 0 %).

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.11.2021 § 258 vuoden 2022 talousarviossa hankesuunnitelman mukaisen 3,8 milj. euron kustannusarvion hankkeelle Itäinen Rantakatu pyörätiet väli: Kirjastosilta (Rettiginrinne) – Sotalaistenkatu.

 

Itäisen Rantakadun pyöräteiden ja ajoradan rakentamisen Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välille –hankkeen kustannusarvio on nykyisellä kustannustasolla 5.250.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 20 %. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,1 (2015=100, syyskuu 2022), kun se hankesuunnitelmavaiheessa kustannusarviota hyväksyttäessä oli 101,83 (2015=100). Näin ollen hankesuunnitelmavaiheen kustannusarvioon (3,8 milj. euroa) verrattuna maanrakennusindeksin ja yleisen hintatason noususta aiheutuva kustannusnousu on 1,3 miljoonaa euroa. Kustannuksia nostavat lisäksi työnaikaiset liikennejärjestelyt, noin 150.000 euroa, joita ei ole huomioitu hanke- ja yleissuunnitelmatasoilla.

 

Kustannusarvioon tehtävä indeksikorjaus tehdään vuoden 2023 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

 

Itäisellä Rantakadulla sijaitsee vanhat sekaviemärit, joihin on aikanaan johdettu jäteveden lisäksi myös alueen hulevedet. Samassa yhteydessä, kun Itäisen Rantakadun katupintoja uusitaan ja katuja avataan, olisi tarkoituksenmukaista täydentää hulevesijärjestelmää rakentamalla puuttuvia linjaosuuksia ja eritellä hulevedet pois jätevesistä erilliseen hulevesijärjestelmään. Tällä parannettaisiin osaltaan myös jätevesijärjestelmän ja jätevesipuhdistamon sekä -pumppaamoiden kapasiteettia selviytyä esim. rankkasadetilanteista. Lisäksi hulevesiviemärin rakentaminen mahdollistaa kiinteistöjen liittämisen hulevesiviemäriin nykyisen sekaviemärin sijaan. Itäisen Rantakadun hulevesiviemärien rakentamisesta tullaan laatimaan erillinen hankekortti, joka tuodaan päätöksentekoon erikseen.

 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on helmikuussa 2022 myöntänyt hankkeelle 1,89 miljoonaa euroa avustuksen kävelyn ja pyöräilyn infrainvestointiohjelmasta. Avustuksen saamisen ehtona on, että hankkeessa noudatetaan Väyläviraston suunnitteluohjeita, ja että hanke valmistuu viimeistään lokakuussa 2023. Mikäli aikataulu venyy eikä rakentaminen valmistu riittävän ajoissa, voi Traficomilta hakea hyvin perustellusta syystä ensin lisäaikaa vuoden 2023 loppuun hankkeen saattamiseksi valmiiksi. Mikäli hankkeen valmistuminen viivästyy edelleen, kaupunki voi hakea avustusmäärärahan uudelleenbudjetointia seuraavalle vuodelle, mutta määrärahan siirto seuraavalle kalenterivuodelle edellyttää eduskunnan hyväksyntää. Lisäajan saamisesta tai avustuksen uudelleen budjetoinnista ei kuitenkaan ole varmuutta. Aiemmin joillekin viivästyneille hankkeille lisäaikaa on kuitenkin hakemuksesta myönnetty saman kalenterivuoden loppuun.

 

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään liitteiden 1-5 mukaisten suunnitelmien hyväksymistä.

 

Liite 1                                  L 5601128, liikenteenohjaussuunnitelma Itäinen Rantakatu välillä Sotalaistenkatu–Rettiginrinne 22.11.2022

 

Liite 2                                  K 5601130_1, katusuunnitelma Itäinen Rantakatu väli Sotalaistenkatu–Myllyahde 25.10.2022

 

Liite 3                                  K 5601130_2, katusuunnitelma Itäinen Rantakatu väli Myllyahde–Volter Kilven katu 25.10.2022

 

Liite 4                                  K 5601130_3, katusuunnitelma Itäinen Rantakatu väli Volter Kilven katu–Kaskenkatu 25.10.2022

 

Liite 5                                  K 5760058, katusuunnitelma Hämeenkatu väli Kaskenkatu–Rettiginrinne 25.10.2022

 

Liite 6                                  Suunnitelmaselostus

 

Liite 7                                  Vastaukset muistutuksiin

 

Oheismateriaali 1               Muistutukset

 

Oheismateriaali 2               Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne (kv 23.8.2021 § 203)

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–6 mukaisesti ja merkitsee tiedoksi muistutuksiin annetut vastaukset (liite 7).

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Asiaa oli kokouksessa esittelemässä suunnittelupäällikkö Susan Nymander.​

Kylk § 494

Pöydältä 13.12.2022 § 472

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Jakobssonin Sundqvistin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:

"Lautakunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että kadun eteläreunan jalkakäytävä ja pyörätie suunnitellaan tasoeroteltuina."

Suoritetussa nimenhuuto äänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Toivari, Kallio, Kaunislahti, Åland, Perho, Vierimaa, Manni, Koli ja Hellsten.

Jakobssonin palautusehdotuksen puolesta äänestivät häntä kannattaneen Sundqvistin lisäksi ja el-Khatib.

Muurinen oli poissa kokouksesta.

Asian käsittely jatkui äänin 9-3, 1 poissa.

Jakobssonin palautusehdotuksen perustelut:

"Kolmitasoratkaisulla voidaan tuottaa sujuva ja suuria määriä pyöräilijöitä sekä muita pyörätietä käyttäviä kulkumuotoja kestävä suunnitteluratkaisu. Erityisen tärkeää eri kulkumuotojen tilaa selkeyttävä ja turvallisuutta luova erottelu on kulttuurikohteiden edustan jalankulkijoille tapahtumien yhteydessä. Laadukkaammat ja toimivammat infraratkaisut kannustavat kestävään liikkumiseen ja auttavat kaupunkia saavuttamaan ilmastoon ja hyvinvointiin liittyviä strategisia tavoitteita."

Jakelu

tiedAsunto Oy Martinsilta
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 472
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5601128, Itäinen Rantakatu välillä Sotalaistenkatu-Rettiginrinne 22.11.2022
Liite 2:Katusuunnitelma K 5601130_1, Itäinen Rantakatu väli Sotalaistenkatu-Myllyahde 25.10.2022
Liite 3:Katusuunnitelma K 5601130_2, Itäinen Rantakatu väli Myllyahde-Volter Kilven katu 25.10.2022
Liite 4:Katusuunnitelma K 5601130_3, Itäinen Rantakatu väli Volter Kilven katu-Kaskenkatu 25.10.2022
Liite 5:Katusuunnitelma K 5760058, Hämeenkatu väli Kaskenkatu-Rettiginrinne 25.10.2022
Liite 6:Suunnitelmaselostus
Liite 7:Vastaukset muistutuksiin

Kylk § 494
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5601128, Itäinen Rantakatu välillä Sotalaistenkatu-Rettiginrinne 22.11.2022
Liite 2:Katusuunnitelma K 5601130_1, Itäinen Rantakatu väli Sotalaistenkatu-Myllyahde 25.10.2022
Liite 3:Katusuunnitelma K 5601130_2, Itäinen Rantakatu väli Myllyahde-Volter Kilven katu 25.10.2022
Liite 4:Katusuunnitelma K 5601130_3, Itäinen Rantakatu väli Volter Kilven katu-Kaskenkatu 25.10.2022
Liite 5:Katusuunnitelma K 5760058, Hämeenkatu väli Kaskenkatu-Rettiginrinne 25.10.2022
Liite 6:Suunnitelmaselostus
Liite 7:Vastaukset muistutuksiin