Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta45407.12.20224

13979-2022 (02 05 00)

Kadunvarsipysäköinnin taksojen tarkistaminen

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään Turun kadunvarsipysäköintipaikkojen pysäköintimaksujen korottamista ja pysäköinnin maksullisuusaikojen pidentämisestä 1.1.2023 lukien. Esitetyt muutokset perustuvat sekä pysäköinnin linjauksiin että talouden sopeuttamisohjelmaan.

Kylk § 454

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, projektipäällikkö Teemu Peltonen, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 23.11.2022:

Tausta

Pysäköintimaksujen korottaminen on osa talouden sopeuttamisohjelmaa (kv 11.11.2019 § 161, toimenpide 59). Sopeuttamisohjelmassa korottaminen on ajoitettu vuodelle 2022, jotta korotukset eivät kohdistuisi ajalle, jolloin keskustan vetovoimaisuus laajojen rakennustöiden ja väliaikaisten liikennejärjestelyiden vuoksi on jo valmiiksi haastavaa.

Maksulliset kadunvarsipaikat on määritelty pysäköinnin linjauksissa (kh 19.12.2019 § 507) yksityisautoilun näkökulmasta tarkoitetuksi ensisijaisesti lyhytaikaiseen asiointipysäköintiin palvelujen läheisyydessä (linjaus 1, kohta 6). Pysäköinnin maksullisuudella tähdätään myös pysäköintipaikkojen käytön tehokkuuteen eli kiertoon (linjaus 2.2). Pysäköinnin linjauksissa on esitetty, että pysäköinnin kysyntää hallitaan ensisijaisesti pysäköintimaksuilla. Kysynnän ylittäessä tarjonnan, hallitaan tilannetta korkeammalla pysäköintimaksulla tarvittavan kierron takaamiseksi. Tavoitteena on tarjota lyhytaikaisia asiointipysäköintipaikkoja kaduilla.

Nykytilanne

Turun kadunvarsipaikkojen nykyiset pysäköintitaksat, jotka perustuvat ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksiin 13.11.2013 § 54 ja 29.1.2014 § 34, ovat seuraavat:

1. vyöhyke 3,00 €/h

2. vyöhyke 1,50 €/h

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 24.3.2020 § 99 otettiin käyttöön pysäköinnin linjauksiin (kh 19.12.2019 § 455) kohtaan 2.4 kirjattu 3. maksuvyöhyke, jonka pysäköintitaksa on 0,60 €/h.

Kaupungilla yleinen maksullisuusaika on voimassa arkisin 9–18 ja lauantaisin 9–15. Tämän lisäksi yksittäisillä alueilla on seuraavat poikkeukset maksullisuuden voimassaoloaikaan:

-Aurakatu 2: arkisin 9–20, lauantaisin 9–15

-Itsenäisyydenaukio: arkisin 9–16

-Poliisilaitoksen ja Oikeustalojen edustat: arkisin 9–16

-Itäinen rantakatu 72: arkisin 9–18

-Piispankadun alue: arkisin 9–18

-Tahkonaukio: arkisin 9–20, lauantaisin 9–15 sekä sunnuntaisin 9–15

-Blomberginaukio: arkisin 9–17

-Kupittaan aseman väliaikainen pysäköinti/KUTU-hanke: 24h

Pysäköintilaitosten taksat Turussa seuraavat pääosin katupysäköinnin hintatasoa. Kadunvarsipysäköinnistä poiketen pysäköintilaitoksissa on useimmiten käytössä hinnoittelu, joka perustuu maksuun alkavalta puolelta tunnilta, kun kadun varressa maksu on sidottu toteutuneeseen pysäköintiaikaan pois lukien se, ettei kolikkomaksuista saa rahanpalautusta.

Vertailu muihin kaupunkeihin

Muiden kaupunkien pysäköintitaksojen vertailussa Tampere lienee paras vertailukohde. Vantaalla ja Espoossa on hyvin vähän maksullista kadunvarsipysäköintiä, ja lisäksi kaupunkien rakenne on hyvin erilainen kuin Turussa. Tampereella 1. vyöhykkeen taksa on 7 % ja 2. vyöhykkeen n. 33 % suurempi kuin Turussa, 3. vyöhykkeellä 100 % suurempi. Helsingissä taksa on 33 % korkeampi Turussa, mutta Helsingin kaupungilla on valmisteilla esitys, jossa nykyinen 4 €/h taksa korotettaisiin arvoon 7,10 €/h portaittain vuodesta 2024 vuoteen 2029.

Pysäköintiajat ovat verrokkikaupungeista Tampereella ja Helsingissä arkisin 33 % ja lauantaisin 50–66 % pidemmät. Lisäksi Tampereella keskustassa on maksullista myös sunnuntaisin.

Nykytilanne ja vaikutusten arviointi

Pysäköinti Turun ydinalueella on hyvin runsasta. Aamupäivän tunteja lukuun ottamatta täyttöaste pysäköinnissä vaikuttaisi silmämääräisesti olevan kohtuullisen hyvä huolimatta koronapandemian ja keskusta-alueen remonttien vaikutuksista. Iltaisin, maksullisuusajan loppumisen jälkeen vapaan ruudun löytäminen on todella vaikeaa. Nykyisin kuitenkin suuri osa liikkeistä, ravintoloista, teattereista ja muista keskustan palveluista on toiminnassa pitkälle iltaan. Pysäköinnin saavutettavuuden ja saatavuuden puute iltaisin näkyy hyvin valtavana määränä autoja pysäköitynä tieliikennelain vastaisesti kielletyille alueille ja paikoille. Ilmainen pysäköinti houkuttaa tulemaan keskustaan omalla autolla, joka sitten pitää tilan puutteesta huolimatta saada kuitenkin pysäköityä.

Pysäköinnin saatavuutta voidaan parantaa sekä korottamalla pysäköintitaksaa että laajentamalla pysäköinnin maksullisuusaikoja. Jos pysäköinnin vyöhykkeiden 1 ja 2 taksaa korotetaan 20 %, jolloin hinnat olisivat vastaavasti 3,60 €/h ja 1,80 €/h, korotuksen vaikutus pysäköinnin kokonaistuloihin olisi noin 19 % eli noin 600.000 €/v. Jos pysäköinnin maksullisuusaikaa laajennetaan arkisin 9–20 ja lauantaisin 9–16 maksuvyöhykkeillä 1 ja 2 olisi vaikutus pysäköinnin kokonaistuloihin noin 20 % eli 680.000 €/v. Vertailukohtana, jos pysäköinnin maksullisuusajan laajennus olisi arkisin 9–20 ja lauantaisin 9–17, olisivat vastaavat luvut 22 % ja 740.000 €/v. Kokonaisvaikutukset, jos molemmat toimet tehdään, olisivat pysäköintimaksujen vuositulojen lisäyksenä noin 1,3 miljoonaa euroa.

Esitetyt muutokset tukevat myös kaupungin hiilineutraaliustavoitteita sekä liikenneturvallisuutta, jolloin etenkin ilta-aikainen vaarallisiinkin paikkoihin ajoneuvojen jättäminen vähenee ja ihmisiä rohkaistaan tulemaan keskustaan käyttäen julkisia kulkuneuvoja. Muutos luo myös tasapainoa pysäköintilaitosten suhteen, sillä nykyisellään pysäköintilaitokset ovat maksullisia vuorokauden ympäri, jolloin ilta-aikojen ilmainen pysäköinti ajaa käyttäjiä nimenomaan halleista kaduille ilmaisen paikan toivossa.

Uudet hinnat ja maksullisuusajat

Pysäköintitaksaa ja -aikaa esitetään tarkistettavaksi seuraavasti:

1. vyöhyke 3.60 €/h, arkisin 9–20, lauantaisin 9–17

2. vyöhyke 1,80 €/h, arkisin 9–20, lauantaisin 9–17

3. vyöhyke 0,60 €/h, pysäköintiajat aluekohtaiset

Taksakorotus on 1. ja 2. vyöhykkeen osalta 20 % sekä ajan osalta 24 %. Muilla alueilla pysäköinnin kysyntä on selvästi pienempää, eikä niiden maksuihin esitetä siksi muutoksia. Maksuvyöhykkeiden aluerajauksiin ei esitetä muutoksia.

Jatkossa pysäköintitaksat ja -ajat tullaan tarkistamaan määräajoin, seuraavaksi vuonna 2027. Jos pysäköinnin dynaamisen hinnoittelun menetelmät kehittyvät riittävästi, voidaan kuitenkin dynaamista hinnoittelua koskien tuoda muutosesityksiä maksullisuuteen jo aikaisemmin.

Pysäköintitaksojen ja -aikojen muutoksen arvioidaan tuovan kaupungille pysäköintimaksutuloja vuosittain1,3 miljoonaa euroa nykyistä enemmän. Lopullinen tulonmuodostus riippuu paljon siitä, miten nykyistä suurempi taksa vaikuttaa paikkojen käyttöasteeseen.

Oheismateriaali 1​Pysäköinnin maksuvyöhykkeet

Oheismateriaali 2​Pysäköintimaksujen ja -aikojen muutosten vaikutukset

Oheismateriaali 3​Pysäköintimaksujen ja -aikojen kaupunkien välinen vertailu

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että

- Turun maksullisen kadunvarsipysäköinnin pysäköintitaksat ovat 1.1.2023 alkaen seuraavat:

​1. vyöhyke 3.60 €/h, arkisin 9–20, lauantaisin 9–17

2. vyöhyke 1,80 €/h, arkisin 9–20, lauantaisin 9–17

3. vyöhyke 0,60 €/h, pysäköintiajat aluekohtaiset

​- päätös voidaan panna täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Ålandin Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Asiaa olivat kokouksessa esittelemässä projektipäällikkö Teemu Peltonen ja liikenneinsinööri Jaana Mäkinen.