Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö | |||
Kaupunkiympäristöjohtaja | 348 | 14.11.2022 |
13214-2022 (02 08 00)
Pakkaavien roska-astioiden hankintapäätös
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, vastaava rakennuttaja Anu Nuora ja vastaava rakennuttaja Antti Aalto sekä konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia pakkaavista roska-astioista ympärivuotiseen puistokäyttöön.
Roska-astiat hankitaan vuokralle kokonaispalveluna, johon kuuluu
- asennus
- huolto
- hallintasovellus tilaajan käyttöön
Hankintamäärä yhteensä noin 100 kpl, vuodessa n. 30 kpl.
Sopimuksen kesto on 1.12.2022 - 30.11.2026, minkä jälkeen sopimus jatkuu palvelun osalta toistaiseksi voimassaolevana 9 kuukauden molemmin puolisella irtisanomisajalla
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 3.10.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 18.10. 2022 Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus samana päivänä.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde sekä palvelulle ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.
Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 100 000 € vuodessa jos ja kun kaikki suunnitellut n. 100 kpl roska-astioita on käytössä. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Hankinta sisältyy Kaupunkirakentamisen palvelualueen, kaupunkiympäristön kunnossapidon vastuualueen vuoden 2023 talousarvioon.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus valitun palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 1.11.2022 klo 11.00 mennessä saatiin yhteensä 4 kpl tarjouksia seuraavilta tarjoajilta: ECOMP RENT OY, EWF Eco Ab, Lehtovuori Oy ja WL-Done Oy.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajan soveltuvuutta koskevaksi vaatimukseksi seuraava: ”Tarjoajalla on oltava viimeisen 3 vuoden ajalta toimituksia vähintään kolmelle eri asiakkaalle pohjoismaissa vastaavista ympärivuotisessa käytössä olevista roska-astioista.”
WL-Done Oy:n esittämät referenssit eivät ole pohjoismaista, joten WL-Done Oy ei tältä osin täytä vaatimusta ja on sen vuoksi suljettava hankintalain 83 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta. WL-Done Oy:n tarjousta ei oteta mukaan tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.
Muiden tarjoajien todettiin täyttävän asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran sekä palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että vertailuperusteena on halvin hinta ja laadulliset vaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä ja
sen liitteissä.
Vertailu ja sijoitukset muodostuivat seuraavasti:
Tarjoaja | Vertailussa käytetty kokonaishinta | Sija |
ECOMP RENT OY | 104 € | 2 |
EWF Eco Ab | 93 € | 1 |
Lehtovuori Oy | 134 € | 3 |
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että:
·WL-DoneOy suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska se ei ole täyttänyt tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, ja että
·pakkaavien roska-astioiden palveluntuottajaksi ajalle 1.12.2022 - 30.11.2026 valitaan EWF Eco Ab tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Christina Hovi
kaupunkiympäristöjohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen, p. 044 907 5896
Jakelu
aoEcomp Rent Oy
aoEWF ECO AB
aoLehtovuori Oy
aoWL-Done Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX