Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta39825.10.202210

1730-2022 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 talouden 3. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus tuo kaupunkiympäristölauta-kunnalle tiedoksi kolmannen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.- 30.9.2022. Kaupunginhallitukselle, kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä Kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä ennusteen taloustavoitteiden ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan hankkeiden kustannusarviomuutokset ja vaikutukset vuositason rahoitukseen sekä talousarviolausekkeiden, sopeuttamisohjelman sekä pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään hyväksyttäväksi käyttötalouteen ja investointiosaan talousarviomuutoksia siirtoja.

Kylk § 398

Yhteiset palvelut, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 19.10.2022:

Käyttötalouden ennuste

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 0,3 milj. eurolla ennusteen ollessa -40,4 milj. euroa (TA -40,1 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -43,5 milj. euroa) kaupunkiympäristön taloustilanne on parantunut erityisesti Fölin saaman 3,5 milj. euron valtion lisätuen johdosta.

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2022 kolmannessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

Kaupunkiympäristön toimintatuottojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,5 milj. eurolla ennusteen ollessa 74,2 milj. euroa (TA 73,6 milj. euroa). Merkittävimmät poikkeamat:

- Luvat ja valvonta: Pysäköintimaksut -0,5 milj. euroa, muut terveydenhuollon maksut +0,2 milj. euroa, muut yhdyskuntapalvelujen maksut +1,1 milj. euroa, pysäköintivirhemaksut -0,2 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön toimintakulujen tason ennustetaan ylittävän talousarvion 0,8 milj. eurolla ennusteen ollessa 116,1 milj. euroa (TA 115,3 milj. euroa). Merkittävimmät poikkeamat:

- Palvelukokonaisuus: henkilöstökulut 0,6 milj. euroa ja

- Luvat ja valvonta: palvelujen ostot 0,2 milj. euroa.

Henkilöstön lisäresurssoinnilla tavoitellaan mm. rakennusvalvonnan ruuhkien purkua, kaupungin kasvuedellytysten luomista sekä pormestariohjelman tavoitteiden saavuttamista. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 arvioitu henkilötyövuosien käyttö on syyskuun raportointihetkellä 350,0.

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

- kaupunkiympäristölautakunta -17,5 milj. euroa (TAM -17,3 milj. euroa),

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -22,7 milj. euroa (TA -22,7 milj. euroa),

- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liit-teessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2022.

Sopeuttamisohjelman, talousarviolausekkeiden sekä pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne

Vuoden 2020 talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden 27 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Pysäköinnin muutoksista tavoiteltavat lisätulot ovat viivästyneet koronan ja keskustan väliaikaisten liikennejärjestelyjen vuoksi.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 4.5.2021 § 140 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 31.3.2021 ja että sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) luovutaan.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden toteutus on edennyt pääosin suunnitelmien mukaisesti. Ennuste on, että talousarviolausekkeet ja pormestariohjelman toimenpiteet toteutuvat pääosin suunnitellusti vuoden 2022 aikana. Hyvinvointialueen palveluverkon tonttitarpeiden sijaintitarkastelu on jäänyt odottamaan hyvinvointialueen organisoitumista. Pientalotonttitarjonnan merkittävää lisäämiseen tähtäävä täydennysrakentamisselvitystyö on käynnissä, mutta sen valmistuminen ja hyväksyminen siirtyy ensi vuoteen. Pienten kaavahankkeiden uudenlaisen toimintamallin käyttöönotto siirtyy alkuvuoteen 2023.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (Kh yhteiset, omaisuudenhallinta)

Kaupunginhallituksen palvelutilaus pitää sisällään maaomaisuuden, tilaomaisuuden ja infraomaisuuden toteutusta varten talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (KH/Yhteiset, omaisuudenhallinta) investointimäärärahojen (Kh TAM 137,1 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan 44,7 milj. euroa tavoitetta pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 67,9 milj. euroa (Kh TAM 89,5 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 27,9 milj. euroa (Kh TA 44,1 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan tavoitteen mukaisesti (Kh TA 3,5 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen infrainvestointihankkeiden investointimäärärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä talousarviovuonna 21,6 milj. euroa. Osa investointien toteuttamattomuudesta on johtunut suunnittelu- ja rakennuttamisen henkilöresurssien riittämättömyydestä, osa muun muassa kaavoituksen viivästymisestä. Suunnittelun ja rakennuttamisen osalta henkilöresurssien riittämättömyys on tunnistettu ja lisäresursseja on esitetty ja saatu. Kärkihankkeiden osalta määrärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä kuluvana vuonna 1,1 milj. euroa. Itäisen Rantakadun pyöräteiden, Manillalaiturin, Aurajoen rantaväylän Agricolankadun kohdalla ja Kulttuurijokilautan suunnitelmien valmistuminen on siirtynyt loppuvuoteen ja käyttämättä jäävät määrärahat esitetään siirrettävän vuonna 2023 käytettäväksi. Kiinteistökehityskohteiden osalta määrärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä 15,0 milj. euroa vuoden 2022 osalta. Kirstinpuiston, Herttuankulman, Pihlajaniemen ja Pukkilan toteuttamisen painopiste siirtyy arvioitua enemmän tuleville vuosille ja se huomioidaan vuoden 2023 talousarvion laadinnan yhteydessä. Karhunahteen kaavasta tehdyn valituksen vuoksi jää käyttämättä Karhunahteelle varattu 1,75 milj. euroa ja Koskennurmen kaavan hyväksyntä on siirtynyt vuodelle 2023, jolloin kohteelta jää käyttämättä 1,75 milj. euroa. Maanläjitysalueet -kokonaisuuden määrärahasta jää käyttämättä 1,6 milj. euroa vuonna 2022, koska Lauttarannan läjitysalueen määrärahavaraus on arvioitu tämän vuoden tarvetta suuremmaksi ja määrärahan tarve siirtyy seuraavaan vuoteen. Korjausvelkaa alentavista kohteista jää käyttämättä 1,9 milj. euroa, suunnitteluresurssien vähäisyyden vuoksi. Liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta alentavista kohteiden ennuste alittuu 1,5 milj. euroa, josta 1,1 milj. euroa on ollut kokonaisuuteen varattua kohdentamatonta määrärahaa. Asukasviihtyvyyttä tukevien hankkeiden ennuste alittuu 0,5 milj. euroa suunnitellusta.

Toimitilojen rakennuttamisen investointihankkeiden investointimäärärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä 16,1 milj. euroa vuonna 2022. Tilainvestointihankkeiden rahankäyttöalituksia raportoidaan mm. seuraavissa hankkeissa: Suikkilan koulu ja päiväkoti 1,4 milj. euroa, Pääskyvuoren koulu 1,5 milj. euroa, Nummen koulutalo 0,85 milj. euroa, Sirkkalan koulu 0,5 milj. euroa, Paavo Nurmen stadionin korjaus 0,5 milj. euroa, Raunistulan koulun tekninen korjaus 1,0 milj. euroa, koontinimikkeet Päiväkotien peruskorjaus 1,0 milj. euroa ja energiasäästökohteet 1, 0 milj. euroa,  Taito-kampus 1,0 milj. euroa ja Musiikkitalo 0,5 milj. euroa. Hankkeiden rahoitustarvetta siirtyy seuraaville vuosille.

Venäjän hyökkäyssodan Ukrainaan vaikutukset ovat heijastuneet materiaalien saatavuuteen ja hintaan. Urakkahinnat ovat kohonneet ja osin tarjouksia ei ole lainkaan saatu, koska tarjoajat eivät uskalla sitoutua hintoihin. Materiaalihinnat saattavat vaihdella muutaman tunnin aikavälillä urakoitsijoiden kertoman mukaan. Toimitilojen rakennuttamisen osalta osa hankkeista jää toteuttamatta, koska tarjouksia ei saada. Kilpailutukset vuodelle 2022 on pääosin tehty. Energiatehokkuusinvestointeihin varattu raha jää pääosin käyttämättä, koska listalla olleet nimikkeiden toimenpidesuunnitelmat on todettu kannattamattomiksi toteuttaa. Investointilistalla on hankkeita, joista ei ole vielä hyväksyttyä tarveselvitystä/hankesuunnitelmaa. Osa vuonna 2022 aloitettavaksi suunnitelluista hankkeista siirtyy vuodelle 2023 suunnitelmien viivästymisen tai markkinatilanteen vuoksi. Kilpailutuksia pyritään aloittamaan vielä loppuvuoden 2022 aikana. Ensi vuoden töiden osalta pyritään ennakoimaan kohteita ja pienet hankkeet listalle on nostettu uusia suunnittelukohteita työn alle määrärahavarauksella aikaistettu toteutussuunnittelu tehtäväksi. Suunnittelun hankinnat on aloitettu. Aloittamatta jää myös hankkeita joista ei ole vielä tehty tarve- tai hankesuunnitelman hyväksyntäpäätöstä mm. Luolavuoren koulu ja Lyseon koulu.

Maankäyttösopimustulojen ennuste alittaa talousarvion 2,4 milj. euroa (Kh TAM 11,5 milj. euroa). Vuonna 2021 maksetut maankäyttösopimuskorvaukset ylittivät viime vuoden talousarvion yli 20 milj. eurolla ja etupainotteisesti suoritetut maksut heijastuvat tämän vuoden maankäyttösopimuskorvauksien määrään.

Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannusten ennustetaan toteutuvan tavoitteen mukaisesti (Kh TAM 3,4 milj. euroa). Ruoppausmassojen vastaanottoon liittyviä menoja ei ole huomioitu asetetussa tavoitteessa. Menoja arvioidaan syntyvän tarkkailuohjelman, laadunhallinnan ja Kiertomaan operoinnin osalta loppuvuodesta arvioilta 0,06 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön ja joukkoliikenteen omien tietojärjestelmien ja toiminnan kehittämisen investointimenojen ennuste alittuu yhteensä 0,2 milj. euroa (TA 0,9 milj. euroa). Joukkoliikenteen rahoitusosuuksien ennuste ylittyy 0,1 milj. euroa talousarviosta (TA 0,2 milj. euroa).

Käyttötalouteen ja investointiosaan esitettävät talousarviomuutokset ja siirrot

Maankäyttösopimuskorvaustuloihin esitetään vuodelle 2022 seuraava muutos:

- maankäyttösopimuskorvaustulot eivät tule toteutumaan talousarviotavoitteen mukaisesti, minkä vuosi tuloarviota esitetään pienennettäväksi 2,430,243 euroa.

Palvelujen ostoihin esitetään vuodelle 2022 seuraavia muutoksia:

- ruoppausmassojen vastaanottoon liittyviä menoja ei ole huomioitu talousarviotavoitteessa. Kustannuspaikalle 16041 KH/Infraomaisuus muut, pääkirjatili 434000 Asiantuntijapalvelut esitetään lisättäväksi 0,06 milj. euroa ruoppausmassojen vastaanottoon liittyviä menoja varten. Menoja arvioidaan syntyvän tarkkailuohjelman, laadunhallinnan ja Kiertomaan operoinnin osalta loppuvuodesta arvioilta 0,06 milj. euroa.

Investointiosaan esitetään kaupunginhallitukselle vuodelle 2022 seuraavia määrärahojen siirtoja:

- Päällysteet -kokonaisuus ylittää varatun määrärahansa 0,8 milj. euroa.  Viime talvi aiheutti merkittäviä vaurioita katuverkolla asfalttipäällysteisiin. Lisävaurioiden estämiseksi näiden vaurioiden korjaaminen on syyskauden 2022 aikana välttämätöntä. Osavuosikatsaus 3:en yhteydessä esitetään siirrettäväksi rahoitusta investointiohjelman sisältä 800 000 euroa korjausvelkaa alentavat, kh -kokonaisuudelle, raha katetaan Kiinteistökehitys, kh -kokonaisuudesta.

Kustannusarvioiden muutokset

Kaupunginhallitukselle raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä yli 1 milj. euron hankkeiden kustannusarvioylitykset sekä tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristöjohtajan päättämät hankelisäykset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Liitteissä 2 ja 3 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa ja kustannusarvioissa. Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 4 ja 5 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

Yhteenveto

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus jää ennusteen perusteella sille asetetusta sitovasta tulostavoitteesta 0,3 milj. euroa. Ylitys kohdistuu kaupunkiympäristölautakunnan talouden toteumaennusteeseen.

Kiinteistöjen myyntitulojen (Kh TAM 38,0 miljoonaa euroa) ja myyntivoittojen (Kh TAM 21,5 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Maankäyttösopimustulojen ennustetaan alittuvan 2,4 milj. euroa verrattuna tavoitteeseen (Kh TA 11,5 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 37,7 milj. euroa tavoitetta pienempänä (Kh TAM 133,6 milj.euroa). Rahoitusosuudet ylittyvät 1,7 milj. euroa tavoitteen (Kh TA 4,4 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,2 milj. euroa alle talousarvion (TA 0,9 milj. euroa). Rahoitusosuuksien ennuste ylittyy talousarviosta 0,1 milj. euroa (TA 0,2 milj. euroa).

Suuri osa sopeuttamistoimenpiteistä on edennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta osassa toimeenpano on viivästynyt. Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden ennustetaan toteutuvan pääosin suunnitellusti vuoden 2022 aikana.

Liite 1Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2022

Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2022

Liite 3Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2022

Liite 4Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investoin-tien kohdekohtaiset perustelut 09 2022

Liite 5Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2022

Liite 6Talousarviolausekkeiden ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristö 9 2022

Liite 7Pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristö 9 2022

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:   

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 toisen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi,

- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 4 ja 5 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset,

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle osoitettujen liitteiden 6 ja 7 mukaiset sopeuttamisohjelman, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden tilanteen 9 2022,

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että maaankäyttösopimuskorvausten tuloarviota alennetaan 2,430,243 euroa,

- esittää kaupunginhallitukselle, että infrainvestointiohjelman sisällä siirretään viime talven aiheuttamien merkittävien katuverkon asfalttipäällysteiden korjaamiseen projektilta Budjetointi Kiinteistökehitys I-1002-101431 800.000 euroa projektille I-1002-101433 Budjetointi Korjausvelkaa alentavat, ja

- esittää kaupunginhallitukselle, että kustannuspaikalle 16041 KH/Infraomaisuus muut, pääkirjatili 434000 Asiantuntijapalvelut esitetään lisättäväksi 60.000 euroa ruoppausmassojen vastaanottoon liittyviä menoja varten.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 398
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2022
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2022
Liite 3:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2022
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2022
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2022
Liite 6:Talousarviolausekkeiden ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristö 9 2022
Liite 7:Pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristö 9 2022