Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen 
Infran rakennuttamispäällikkö16705.10.2022 

11319-2022 (02 08 00)

Turun kaupungin alueella käyttöön otettavan hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmän (HALI) laadunvalvonnan asiantuntijatyö

Kaupunkiympäristön kunnossapito, käyttöpäällikkö Olli Tirroniemi 26.9.2022:

Ajoneuvojen satelliittipaikannus ja nykyaikainen tiedonsiirtotekniikka ovat avanneet kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen liikennevaloetuuksien toteuttamiseksi. Oulun seudulla on toteutettu ensimmäisenä Suomessa tällainen uuteen tekniikkaan perustuva järjestelmä, jossa hälytysajoneuvojen sijaintitiedon perusteella järjestetään liikennevaloissa vihreä valo niitä lähestyvälle hälytysajoneuvolle. Järjestelmän avulla voidaan hälytysajoneuvojen kulkua nopeuttaa ja parantaa liikenneturvallisuutta, kun hälytysajoneuvoille saadaan jokaisissa liikennevaloissa vihreä, ja muille suunnille on punainen valo. Hälytysajoon lähtevän ajoneuvon kuljettaja asettaa etuuspyynnön päälle ajoneuvossa olevalla kytkimellä. Muuten järjestelmä toimii kuljettajan kannalta automaattisesti.

Vuonna 2021 on laadittu esiselvitys ”Hälytysajoneuvojen liikennevaloetuudet Turun seudulle”, jossa on selvitetty miten Turun seudulle saataisiin toteutettua vastaava uuteen tekniikkaan perustuva hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmä (HALI). Selvityksessä on käyty läpi etuusjärjestelmän edellyttämiä muutoksia liikennevaloissa ja hälytysajoneuvoissa, järjestelmän aiheuttamia kustannuksia sekä järjestelmän hyötyjä ja haittoja. Selvitykseen sisältyy esitys HALI-järjestelmän toteuttamistavaksi ja aikatauluksi sekä esitys jatkotoimiksi.

Esiselvityksen valmistumisen jälkeen Sairaanhoitopiiri, pelastuslaitos, Finntraffic sekä Turun kaupunki ovat päättäneet edistää liikennevalojen hälytysajoneuvoetuuksien toteuttamista Turun seudulle. Turun kaupungin kustannusosuudelle on varattu rahoitus vuoden 2022 liikenneverkon turvallisuuden ja toimivuuden hankelistalla.

Hälytysajoneuvoetuudet suunnitellaan Turun jokaisen liikennevaloliittymän (178 kpl) jokaiselle tulosuunnalle ja tarvittaville liittyville väylille valoliittymän lähialueella. Alueille määritellään ominaisuustiedot, kuten ohjattavat ryhmät ja kulkusuunnat. Aineisto suunnitellaan paikkatietomuodossa, joka sisältää geometrisen muodon ja ominaisuustaulukon. Aineistosta tuotetaan HALI-järjestelmän kanssa yhteensopiva siirtoformaatti.

Suunnittelu- ja toteutustyö ajoittuu alustavan aikataulun mukaan vajaan vuoden ajalle. Ensimmäisen toteutusvaiheen pyyntöalueiden suunnittelutyötä ja ohjelmointia tehdään vuoden 2022 kesän ja syksyn aikana ja toisen vaiheen töitä loppuvuoden aikana. Testaus ja koekäyttö seuraa ohjelmointivaihetta. Projekti päättyy näillä näkymin vuoden 2023 keväällä.

Suunnittelu- ja ohjelmointityön jälkeen on tehtävä pyyntöalueiden (178 risteystä) tarkistaminen ja HALI 2.0 palvelinjärjestelmän valmistelu ja perustaminen Turun osalta sekä pyyntöalueiden vienti kansalliseen HALI-järjestelmään. Sen jälkeen tehdään kojekohtaiset etuustestaukset sekä järjestelmän käyttöönottotestaus kahdessa vaiheessa. Jos käyttöönottotestauksessa ilmenee etuuksien muutostarpeita, ne myös toteutetaan tässä vaiheessa.

Kyseisen käyttöön otettavan hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmän (HALI) laadunvalvontatyön tekemiseen on pyydetty tarjousta XTraffic Oy:n Jani Koppelolta. Jani on ollut projektipäällikkönä valtakunnallisessa HALI2.0 kehitysprojektissa Oulussa ja Suomessa toteutetuissa useissa kansalliseen HALI2.0 valmisteltavissa projekteissa. Jani on ylläpitänyt useita Suomessa toimivia HALI-järjestelmiä mm. Oulun, Kainuun ja Vaasan HALI 1.0 järjestelmiä sekä kansallisen HALI 2.0 järjestelmää, jonka palvelut kattavat yhteensä yli 500 risteystä. Jani on toiminut HALI:n kehityksessä n. 11 vuoden ajan ja on tehnyt laaja-alaisesti suunnittelun, ohjelmoinnin, esiselvityksen, järjestelmän ylläpidon, testauksen, koulutuksen ja käyttöönoton tehtäviä.

XTraffic Oy on tehnyt tarjouksen edellä mainitusta asiantuntijapalveluista arvonlisäverottomaan  22.580,00 € hintaan. Tarjous perustuu arvioituihin tuntimääriin. Tarjoushinta on kattohinta, jota ei saa ilman tilaajan suostumusta ylittää.

Liite 1XTraffic Oy:n tarjous 1.9.2022

PäätösInfran rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää:

Päätin tilata Turun kaupungin alueella käyttöön otettavan hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmän (HALI) laadunvalvonnan asiantuntijatyön XTraffic Oy:ltä 1.9.2022 annetun tarjouksen mukaisesti hintaan on 22.580,00 € (alv 0 %).

Hankintayksikköä sitova päätös ei synny tällä päätöksellä vaan erikseen tehtävällä kirjallisella tilausvahvistuksella. Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Jukka Mäenpää

infran rakennuttamispäällikkö

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

aoXTRAFFIC Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvXXXXX