Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta37611.10.20226

6028-2022 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun ympäristöön sijoittuvat hankkeet ja niiden vaikutukset liikenteeseen

Tiivistelmä:

Hankkeiden yhteisvaikutuksista voidaan todeta, että kokonaisuutena liikennemäärien kasvu ei ole merkittävää, mutta tapahtumien aikana liikenne tulee todennäköisesti olemaan ajoittain ruuhkautunut. Tapahtumien aikaisiin ja niiden jälkeisiin hetkellisiin ruuhkiin voidaan kuitenkin vaikuttaa porrastamalla tapahtuma-aikoja. Jossain määrin Musiikkitalon ja Wäinö Aaltosen museon huoltoliikenne tulee vähentämään Paavo Nurmen puistotien sujuvuutta.

Kylk § 376

Kaupunkiympäristö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 3.10.2022:

Kaupunkiympäristölautakunta on 1.3.2022 § 86 on uuden konserttitalon asemakaavaehdotuksen hyväksymisen yhteydessä todennut, että kaava-alueen ja lähialueen liikenteen ja saavutettavuuden kokonaisjärjestelyistä laaditaan selvitys, joka tuodaan lautakunnan käsittelyyn.

Itäiselle Rantakadulle ja sen ympäristöön on hyväksytty useita asemakaavahankkeita sekä yksisuuntaisten pyöräteiden yleis- ja hankesuunnitelmat. Näiden lisäksi muutamia asemakaavahankkeita valmistellaan parhaillaan päätöksentekoon. Jokainen hanke vaikuttaa osaltaan liikenteeseen, sen määrään ja yleisesti liikkumiseen.

Itäisen Rantakadun yksisuuntainen pyörätiejärjestelmä

Suurin yksittäinen vaikutus on yksisuuntaisilla pyöräteillä. Hankkeen yleis- ja hankesuunnitelmat on hyväksytty kaupunginhallituksessa, kh 21.6.2021 § 303. Pyöräily siirretään joenrannalta ajoradan tasoon. Itäisen Rantakadun risteysalueilla kaistat vähenevät järjestelyjen myötä ja tonttiliittymien kohdalla vasemmalle kääntyvien takana olevien ns. väistämistila poistuu. Linja-autopysäkit tulevat jatkossa olemaan kaistapysäkkejä, jolloin linja-auto pysähtyy kaistalla erillisen taskun sijaan. Ratkaisu palvelee alhaisen nopeusrajoituksen aluetta.

Hyväksytyt ja vireillä olevat asemakaavat

Uuden konserttitalon (kylk 1.3.2022 § 86) ja Sepänkatu 1 (kylk 13.4.2021 § 110) asemakaavat ovat hyväksytty. Sepänkatu 2:n, Wäinö Aaltosen museon, Herkules-korttelin ja Kulttuurijokilautan asemakaavat ovat vireillä. Hämähäkkitontin käyttötarkoituksesta tulevaisuudessa ei tällä hetkellä ole tietoa.

Liikennetuotokset

Hankkeiden johdosta syntyvää lisäliikennettä voidaan arvioida liikennetuotoslaskelmin. Asumisen tuottama autoliikenne on helposti laskettavissa. Erilaisten tapahtumien vastaava tuotos perustuu ohjeiden mukaiseen tapahtumaliikenteeseen sekä tilastoihin ihmisten liikkumistottumuksista. Tapahtumat tuottavat hetkellisiä huippuja liikennemääriin, varsinkin tapahtumien loppumisajankohtina. Tapahtumatoiminnot tuottavat asiointiliikenteen lisäksi monenlaista huoltoliikennettä. Nykytilanteessa Itäisen Rantakadun keskivuorokausiliikenne on noin 12 000 ajoneuvoa.

Asuminen

Asemakaavat Herkules, Sepänkatu 1 ja 2 tuottavat asumiseen liittyvää liikennettä. Vuorokausitasolla voidaan karkeasti arvioida, että näiden hankkeiden yhteistuotos on noin 900 ajoneuvoa. Herkules-korttelin sisältäessä sekä asumista, toimistoa, vapaa-ajantoimintoja että yhteiskunnallisia palveluja, hankkeiden kokonaistuotos on noin 1300 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Tapahtumat

Kulttuurijokilautan ja uuden konserttitalon tapahtumat tuottavat hetkellisiä muutoksia vuorokausiliikenteeseen. Asiakkaat hyödyntävät kadunvarsipaikkoja sekä keskustassa olevia ja teatterin ja virastotalon väliin tulevaa pysäköintilaitosta. Kulttuurijokilautan kävijätavoite tuottaa maksimissaan noin 600 ajoneuvoa vuorokaudessa ja uuden konserttitalon tapahtumat maksimissaan noin 500 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Pysäköintilaitoksen liikennetuotosta ei erikseen lasketa jokilautan ja uuden konserttitalon tuotosten lisäksi. Maankäyttö tehostuu jo hyväksyttyjen hankkeiden myötä, eikä pysäköintipaikkojen kokonaistarjonta juurikaan lisäänny. Kadunvarsipaikkoja poistuu niin pyörätieratkaisun kuin uuden konserttitalon ja museon huoltoratkaisujenkin vuoksi. Käyttäjät siirtyvät osittain pysäköintilaitokseen.

Itäisen Rantakadun nykyliikenteen ja tiedossa olevien hankkeiden maksimiliikennemääräksi saadaan noin 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (12 000 + 1 300 + 1 100).

Alueen hankkeiden liikennetuotoslaskelmia käsitellään tarkemmin liitteessä 1.

Visio

Vision mukaan Itäinen Rantakatu tulee olemaan jalankulkupainotteinen keskustan suunnalta aina Paavo Nurmen puistotielle asti. Nykyisestä Itäisen Rantakadun liikennemäärästä suuri osa on läpiajoliikennettä. Muutoksen jälkeen läpiajava liikenne hakeutuu uusille reiteille. Vision mukainen ratkaisu muuttaa nykyisiä autoliikenteen reittejä merkittävästi sekä heikentää saavutettavuutta osassa Itäisen Rantakadun, Kaskenkadun ja Itäisen Pitkäkadun rajaamaa aluetta.

Yhteenveto

Hankkeiden yhteisvaikutuksista voidaan todeta, että kokonaisuutena liikennemäärien kasvu ei ole merkittävää, mutta tapahtumien aikana liikenne tulee olemaan ajoittain ruuhkautunut. Uuden konserttitalon ja Wäinö Aaltosen museon huoltoliikenne heikentää Paavo Nurmen puistotien sujuvuutta. Tapahtumien jälkeisiin hetkellisiin ruuhkiin voidaan vaikuttaa tapahtuma-aikojen porrastamisella.

Liite 1Itäisen Rantakadun ympäristön hankkeet

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä liitteen 1 selvityksen tiedoksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Ålandin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 376
Liite 1:Itäisen Rantakadun ympäristön hankkeet