Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta37711.10.202210

10657-2020 (10 03 01)

Konsanpientareen yleisen alueen suunnitelma, Lyylintien ja Erik Jorpeksen raitin sekä Virusmäentien ja Raunistulantien osien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelma (Raunistulan joukkoliikennekatu ja siihen liittyvät suunnitelmat)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat, joilla uudistetaan Raunistulantietä ja toteutetaan sen jatkeeksi joukkoliikennekatu, joka edelleen jatkuu kaikkia liikennemuotoja palvelevalla osuudella Lyylintiestä eteenpäin. Lisäksi suunnitelmiin sisältyy katujärjestelyihin liittyviä viheralueita.

Kylk § 377

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola, kaupunkirakentaminen, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, vastaava rakennuttaja Kirsi Kuisma, vastaava rakennuttaja Anu Nuora 4.10.2022:

Suunnitteluhankkeessa on kyse uuden liikkumisjärjestelmän toteuttamisesta, mikä mahdollistaa Raunistulassa joukkoliikenteen reitin siirtämisen Virusmäentieltä Raunistulantielle ja edelleen rautatien vieritse kohti Aninkaistensiltaa sekä puuttuvan jalankulku ja pyöräily-yhteyden samaiselle reitille. Suunnitelmalla toteutetaan Raunistulan silta ja pyörätie -nimistä asemakaavaa, jonka kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 25.1.2021 ja joka on tullut voimaan 20.3.2021. Lisäksi suunnitelmat koskevat Alfa-Barkerin asemakaava-aluetta, jossa mahdollistetaan linja-autoliikenne Raunistulantiellä.

Laaditut suunnitelmat

Suunnittelussa keskeisin tavoite on siirtää joukkoliikenteen tarjontaa lähemmäksi alueen tehokkainta maankäyttöä ja sen myötä vähentää raskaan liikenteen koettua haittoja Virusmäentiellä, jota joukkoliikenne nykyisin käyttää. Lisäksi rautatien suunnassa kohti Aninkaistensiltaa kulkevalle jalankululle ja pyöräilylle suunnitelmassa esitetään nykyistä sujuvampi reitti osittain omana väylänä ja osittain samassa tilassa autoliikenteen kanssa. Erik Jorpeksen raitilla suunnittelussa on panostettu oleskeluolosuhteiden parantamiseen. Konsanpiennar niminen suojavyöhyke erottaa uuden joukkoliikennekatu Lyylintien nykyisestä Konsantiestä.

Nykyisellä Raunistulantiellä ajotilan leventäminen joukkoliikenteen vuoksi edellyttää kadunvarsipysäköinnin siirtämistä osittain ajoradan ulkopuolelle ajoradan sekä jalkakäytävä/pyörätien väliselle erotuskaistalle.

Erik Jorpeksen raitilta alkava ja Konsantielle päättyvä autoliikenteen uusi ajorata osoitetaan vain linja-autojen käyttöön. Tällä osuudella on linja-autoilla kohtaamismahdollisuus katuosuuden puolivälissä, muutoin ajorata on mitoitettu vain yhden linja-auton leveydelle. Muiden ajoneuvojen kuin linja-autojen kulkua joukkoliikennekadulla on suunnitelmissa varauduttu valvomaan automaattisella seurannalla. Tästä on käyty keskusteluja poliisin kanssa ja tarvittava infra on myös huomioitu rakennussuunnittelussa.

Konsantien liittymästä lounaaseen Lyylintie jatkuu kaikkien kulkumuotojen väylänä. Jalankulku ja pyöräily täällä osuudella on eroteltu autoliikenteestä ja niiden väylä yhtyy Virusmäentien nykyiseen vastaavaan.

Erik Jorpeksen raitin ja Lyylintien väliin jäävä alue on suunniteltu toimimaan aukiomaisena solmukohtana, josta on hyvät jalankulkuyhteydet eri suuntiin. Aukiolle on suunniteltu kasvillisuussaarekkeilla rajattua, kivettyä oleskelutilaa. Saarekkeet myös ohjaavat liikkumista eri suuntiin ja ne toimivat hulevesiä kokoavina ja imeyttävinä alueina. Kasvillisuudessa haetaan monimuotoisuutta ja sen on tarkoitus olla läpinäkyvää niin, että alueella on turvallista liikkua.

Lyylintien ja Konsantien liittymän välillä on Konsanpiennar-niminen suojaviheralue (EV). Kyseiselle alueelle tehdään viereiseen asuinympäristöön ja lehtomaiselle alueelle sopivia täydennysistutuksia ja loivapiirteisiä maastonmuotoiluja. Olemassa olevia hyväkuntoisia puita säästetään.

Kustannukset

Hyväksyttäviksi estettävien suunnitelmien rakentamiskustannukset ovat 2,10 miljoonaa euroa (alv 0 %).  Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %. Kustannusarviot perustuvat hyväksyttäväksi esitettyjen suunnitelmien laatimisen yhteydessä laadittuihin rakennussuunnitelmaluonnoksiin. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 112,3 (2015=100). Kustannusarvio on kaupunginvaltuuston 19.9.2022 § 195 hyväksymän tarkentuneen kustannusarvion mukainen.

Kunnossapidon kustannukset nousevat, kun kunnossapidettävien neliöiden määrä kasvaa. Tämä kustannusten nousu on otettava huomioon sen vuoden kunnossapidon talousarvioon, kun alue valmistuu ja vastaanotetaan kunnossapitoon. Tämä koskee niin katualueita kuin puistojakin.

Suunnitelman mukaisten autoliikenteelle varattujen liikkumisväylien kunnossapitovaatimukset ovat korkeat. Bussireitin liikennöitävässä kunnossa pitäminen talvella vaatii intensiivistä kunnossapitoa, jota kaupunki tällä hetkellä harjoittaa Virusmäentien bussireitillä. Nämä vaatimukset linja-autojen uudelle reitille siirtymisen myötä eivät määrällisesti lisäänny.

Nähtävilläolo

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat sekä puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.9.–11.10.2021 välisen ajan. Alla tiivistelmät saapuneista muistutuksista sekä kaupunkiympäristön laatimat vastaukset niihin.

Muistutus koskien Konsanpiennarta

Konsanpientareella kasvaa nuori elinvoimainen omenapuu, juhannusruusu, syreenejä sekä perinneperennoja. Puistosuunnitelmassa esitetty polku on suunniteltu juhannusruusun kohdalle. Muistuttaja toteaa, että mainitut kasvit on säilytettävä. Alueella kasvaa myös nuoria koivuja, jotka olisi säilytettävä sen sijaan, että niitä kaadetaan ja uutta vierasta puustoa istutetaan.

Vastaus muistutukseen

Alueella kasvaa monentyyppistä ja -ikäistä kasvillisuutta. Kaikkea ei ole kartoitettu, minkä takia polun linjaus on sekä puistosuunnitelmassa että puistonrakennussuunnitelmassa esitetty ohjeellisena ja polun sijaintia on tarkistettava paikan päällä puistonrakentamisen yhteydessä. Alueella tehtävien loivapiirteisten maastonmuotoilujen ajaksi pensaita myös siirretään pois. Nämä istutetaan alueelle takaisin alueen viimeistelytöiden yhteydessä. Olemassa olevia, hyväkuntoisia puita säästetään, mutta maastomuotoilun ja Lyylintien rakentamisen yhteydessä joudutaan puita osaksi myös poistamaan. Suojaviheralueelle tehdään kuitenkin viereiseen asuinympäristöön ja lehtomaiselle alueelle sopivia täydennysistutuksia.

Muistutus koskien Konsantietä

Muistutuksessa esitetään huoli Erik Jorpeksen raitin ja Konsantien liikenteen keskinäisestä turvallisuudesta sekä Konsantien liikenteen kasvusta. Muistutuksessa esitetään Konsantien katkaisua autoliikenteeltä Erik Jorpeksen raitin länsipuolella.

Vastaus muistutukseen

Tällä katusuunnitelmalla ja asemakaavaan kuuluvalla Raunistulan jalankulku- ja pyöräilysillalla parannetaan pyöräilyn edellytyksiä ja se tulee näkymään pyöräilyn kasvuna Konsantiellä ja Erik Jorpeksen raitilla. Suunnitteluhankkeen rajauksessa Konsantie jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Konsantie tulee olemaan kasvavassa roolissa Raunistulan pyöräilyverkossa ja mahdollisuudet sen kehittämiseksi pyöräilyn roolia korostavaksi tullaan selvittämään Raunistulan sillan rakentamisen edellyttämässä aikataulussa.

Raunistulan silta ja pyörätie -asemakaavan toteutuminen ei tehosta maankäyttöä muutoin kuin kaava-alueen länsipäässä. Aivan Konsantien alkuun rakentuu asuinkortteli, mutta sen tuottamat automatkat itään ovat olemattoman pienet. Lyylintie katuna tarjoaa vaihtoehtoisen reitin lännestä Konsantielle ja Saramäentien suuntaan. Tämänkään ei nähdä lisäävän Konsantien liikennettä mainittavasti.

Kannanotto koskien katumelua Helsinginkadulta sekä esitys Virusmäentien katutilasta

Kannanotossa esitetään huomioimaan Helsinginkadulle rakentuvan kerrostalomuurin vaikutus liikennemelun ohjautumiseen Raunistulan puolelle. Lisäksi kannanotossa esitetään, että bussiliikenteen poistuminen Virusmäentieltä mahdollistaa sen sovittamisen ympäristöönsä korkeusasemaa ja leveyttä säätelemällä mm. jalkakäytävää leventäen.

Vastaus kannanottoon

Lyylintien ja Virusmäentien rakentaminen seurauksena rautatien luoteispuolelta puustoa joudutaan hävittämään. Puuston hävittäminen katurakentamisen alta avaa näkymää lounaaseen. Kapealla puustovyöhykkeellä ei ole mitattavissa olevaa vaikutusta liikenteen aiheuttamaan melutasoon. Asemakaavan meluselvityksessä merkittävimmät melulähteet Virusmäentien kiinteistöille ovat Aninkaistensilta ja -katu sekä Helsinginkatu. Virusmäentien ja Lyylintien asemakaavalla ei ole melua lisäävää vaikutusta. Päämelulähteiden melutuotos on laskettu käyttäen autoliikenteen nopeustasona silloista 50 km/h. Nopeusrajoitus on nykyisin 40 km/h, mikä tarkoittaa melutason alenemana noin 1 dBA:n verran.

Bussiliikenteen poistuminen Virusmäentieltä antaa mahdollisuuden tarkastella katua aivan uudessa valossa. Virusmäentien viihtyvyyttä pyritään edistämään tulevissa hankelistauksissa tai hankesuunnitelmissa

Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelma L 6301 061 pvm. 24.9.2021

Liite 2Erik Jorpeksen raitin katusuunnitelma K 4445 006 pvm. 24.9.2021

Liite 3Raunistulantien katusuunnitelma osa 1 K 6301 058 pvm. 24.9.2021

Liite 4Raunistulantien katusuunnitelma osa 2 K 6301 059 pvm. 24.9.2021

Liite 5Lyylintien katusuunnitelma, K 6323 001 pvm. 24.9.2021

Liite 6Konsanpientareen puistosuunnitelma, W 4445 007, 26.4.2021

Oheismateriaali 1Katusuunnitelmien koostepiirustus X 9131 004

Oheismateriaali 2Muistutus 1, pvm. 6.10.2021

Oheismateriaali 3Muistutus 2, pvm. 11.10.2021

Oheismateriaali 4Lausunto Väylävirasto, pvm. 11.10.2021

Oheismateriaali 5Kannanotto, pvm. 13.10.2021

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Raunistulan joukkoliikennekadun katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat liitteiden 1-6 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Turun Pumpuli
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 377
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 6301 061 pvm. 24.9.2021
Liite 2:Erik Jorpeksen raitin katusuunnitelma K 4445 006 pvm. 24.9.2021
Liite 3:Raunistulantien katusuunnitelma osa 1 K 6301 058 pvm. 24.9.2021
Liite 4:Raunistulantien katusuunnitelma osa 2 K 6301 059 pvm. 24.9.2021
Liite 5:Lyylintien katusuunnitelma, K 6323 001 pvm. 24.9.2021
Liite 6:Konsanpientareen puistosuunnitelma, W 4445 007, 26.4.2021