Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 304 | 30.08.2022 | 6 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 323 | 06.09.2022 | 3 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 338 | 13.09.2022 | 3 | |
Kaupunginhallitus | 399 | 26.09.2022 | 10 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 367 | 04.10.2022 | 5 |
13278-2012 (611, 065)
Yleiskaava 2029 ehdotus (1/2009)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunta on 13.9.2022 § 338 esittänyt kaupunginhallitukselle yleiskaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville lautakunnan esittämällä Kupittaan siirtolapuutarhaa koskevalla muutoksella. Kaupunginhallituskäsittelyyn on esittelijä tuonut kaksi uutta muutosta lautakunnan kaupunginhallitukselle esittämään yleiskaavaehdotukseen. Toinen muutos koskee Juhana Herttuan koulun suojelumerkinnän poistamista ja toinen Tampereentien valtatien ja Vahdontien P- aluemerkintä muuttamista A-merkinnäksi vastaamaan alueen tulevaa maankäyttöä. Kaupunginhallitus on 26.9.2022 § 399 palauttanut asian kaupunkiympäristölautakunnalle, jotta lautakunta voi ottaa kantaa em. kahteen kaupunginhallituskäsittelyssä tulleeseen muutokseen.
Kylk § 304
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, yleiskaavainsinööri Andrei Panschin 22.8.2022:
Kaavoituksessa on laadittu Yleiskaava 2029 ehdotus, joka on päivätty 24.11.2021, muutettu 20.12.2021 (KH § 582) ja 1.8.2022 (lausunnot ja muistutukset). Kaava on laadittu Turun alueelle kaupungin rakennetta ja alueidenkäyttöä ohjaavana oikeusvaikutteisena yleiskaavana.
Yleiskaavaehdotuksesta jätettiin kahdeksan lausuntojen täydennystä ja 45 muistutusta. Osa lausunnoista ja muistutuksista on aiheuttanut muutostarpeita kaavamerkintöihin ja -määräyksiin. Vastineet lausuntoihin ja muistutuksiin on esitetty liitteessä 9.
Yleiskaavan tavoitteet
Kaupunginhallitus asetti yleiskaavalle tavoitteet 30.9.2013 § 399. Tavoitteet on jaoteltu yleistavoitteisiin ja yksityiskohtaisiin tavoitteisiin. Merkittävin yleistavoite on Turun aseman, vetovoiman ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Muut yleistavoitteet koskevat kestävää kehitystä, eheytyvää kaupunkirakennetta, eriarvoisuuden torjumista, ekologisia verkostoja ja kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, matkailua ja virkistystä, esteettömyyttä, logistiikkaa ja saavutettavuutta kaikilla liikennemuodoilla.
Yleistavoitteisiin kuuluvat myös asukas- ja työpaikkatavoitteet. Niitä tarkistettiin tasapainoisen kasvun ja positiivisen rakennemuutoksen tukemiseksi. Kaupunginhallitus asetti 22.5.2017 § 219 uusiksi tavoitteiksi 220 000 asukasta ja 115 000 työpaikkaa.
Yksityiskohtaiset tavoitteet on jaoteltu neljään teemaan, jotka ovat:
Yleiskaavakartat
Yleiskaava koostuu kahdeksasta kartasta ja kaavaselostuksesta. Kaikki kartat hyväksytään oikeusvaikutteisina. Kaavakartat esitetään digitaalisina ja pdf-muotoisina. Digitaaliset kartat löytyvät Turun karttapalvelusta osoitteesta https://opaskartta.turku.fi/ims/. Kartat ovat Kaavoitus-välilehdellä jokainen kartta omana tasonaan, ja niiden kaavamerkintöjä voi tarkastella päällekkäin. Yleiskaavakarttojen mittakaava on 1:40 000. Keskusta-alue on käsitelty tarkemmalla tasolla, mittakaavassa 1:10 000.
Yleiskaava 2029 korvaa voimaan tullessaan Yleiskaava 2020:n sekä Skanssin ja Piispanristin, Linnakaupungin ja Yli-Maaria–Koskennurmen osayleiskaavat. Ratapiha-alueen, Hirvensalon ja Ruissalon osayleiskaavat jäävät voimaan lukuun ottamatta osaa Ratapiha-alueen rautatieliikenteen merkinnästä (LR).
Yleiskaava 2029:ssä osoitetaan seuraavia muutoksia ja täydennyksiä osayleiskaavojen alueille. Ohjaavia merkintöjä ovat C- ja Cy-merkinnät, VAK-järjestelyratapihan selvitysalue, hulevesitulvavaara-alue, hulevesien hallinnan toimenpidealueet ja kallioresurssialue Ratapiha-alueen osayleiskaava-alueella, meritulvavaara-alueet, suojavyöhyke sv-1, ampumaradan melualue (60 dB) me-2, kansallinen kaupunkipuisto ja arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet Ruissalon osayleiskaava-alueella sekä Aurajokivarren arvokas maisema-alue Hirvensalon osayleiskaava-alueella. Lisäksi useat informatiiviset merkinnät ulottuvat osayleiskaavojen alueille.
Yleiskaava 2029 ei korvaa valtuuston 14.12.2020 § 217 hyväksymää, mutta ei vielä lainvoimaista Satava-Kakskerran osayleiskaavaa sekä vireillä olevia Maaria-Ilmaristen ja Lentoaseman ja sen ympäristön osayleiskaavoja.
Yleiskaavan sisältö on jaoteltu kaavakartoille aihepiirin mukaan:
Kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Kartta 2: Asuminen
Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Kartta 4: Liikenne
Kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Selvitykset ja vaikutusten arviointi
Yleiskaavan valmistelua varten on tehty selvityksiä mm. liikenteestä, elinkeinoelämästä, kulttuuriympäristöstä, kaupunkikuvasta, täydennysrakentamisesta, viherympäristöstä ja hulevesien hallinnasta.
Yleiskaavaehdotuksesta tehdyssä vaikutusten arvioinnissa on arvioitu, miten yleiskaava toteuttaa erilaisia sitä ohjaavia tavoitteita.
Kaavan kokonaistalouden kannalta merkittävimmät positiiviset vaikutukset syntyvät kehittämällä kaupunkikeskustan laajenemisalueita Itäharjua ja Linnakaupunkia. Myös Skanssin kehittäminen on kokonaistaloudellisesti kannattavaa.
Asuntotarjonta painottuu tavoitteiden mukaisesti urbaaniin asumiseen. Tiivistyvien kehityskäytävien välillä säilyy laajoja viheralueita. Keskustaa täydentävä ja laajentava rakentaminen vahvistaa keskustan elinvoimaisuutta. Autoilun roolin vähentäminen mahdollistaa keskustan kävely- ja pyöräily-ympäristön parantamisen ja viihtyisyyden lisäämisen.
Teolliset toiminnot painottuvat kehätien ympäristöön sekä Pansio–Pernoon. Pernon innovaatio- ja osaamiskeskittymä -merkinnällä turvataan meriteollisuuden tarpeet. Itäharjun Tiedepuiston asumis- ja työpaikkakeskittymän on mahdollista kehittyä tavoitteiden mukaisesti. Monipuolisella asuntotarjonnalla turvataan työvoiman saatavuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
Asukas- ja työpaikkamäärien kasvu lisää liikennettä. Erityisesti keskustassa liikenteen käytössä oleva tila ei kuitenkaan kasva, ja pelkästään liikenneverkkoa parantamalla on vaikea turvata autoliikenteen sujuvuus. Autoliikennettä pyritään ohjaamaan keskustan ulkopuolelle.
Merkittävimmät vaikutukset kasvihuonekaasupäästöihin muodostuvat yhdyskuntarakenteen ja liikenteen ratkaisuista. Yhdyskuntarakenteen tiivistyminen lisää sen todennäköisyyttä, että kasvihuonekaasuja muodostuu vähemmän. Kestävien kulkutapojen edellytyksiä parannetaan kehittämällä joukkoliikenteen laatukäytäviä, pyöräilyn pääverkostoa ja keskustan kävelyalueita.
Uusi asuinrakentaminen tukeutuu melko hyvin olemassa oleviin palveluihin. Joukkoliikennekäytävien varsia tiivistävä kaavaratkaisu luo edellytyksiä joukkoliikenteen kehittämiselle ja eri väestöryhmien pääsylle palvelujen äärelle. Investointeja lähipalveluihin tarvitaan etenkin uusilla asuinalueilla.
Ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvät sateet, kaupunkirakenteen tiivistyminen ja rakentamisen sijoittaminen tulvaherkille alueille lisäävät kaupunkitulvien riskiä. Useat toiminnot, kuten Turun satama ja Meyerin telakka, sijaitsevat hulevesi- ja meritulvien riskialueilla. Yleiskaavamerkinnöillä pyritään hallitsemaan tulvia, mutta tarkempi suunnittelu ratkaisee, kuinka hyvin siinä onnistutaan.
Yleiskaavamerkinnöin on osoitettu alueiden käyttöä rajoittavat lentoliikenteen esterajoituspinnat ja lentomelualueet, Puolustusvoimien suojavyöhykealueet ja kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet.
Yleiskaava mahdollistaa VAK-järjestelyratapihan siirtämisen kauemmas keskustasta. Autoliikenteen melulle altistuvien alueiden määrä ei olennaisesti lisäänny.
Viheraluemerkinnät muodostavat pääosin kattavan verkoston. Virkistyskäytön kannalta tärkeimmät alueet säilyvät. Kaavaratkaisu turvaa valtaosan viherympäristön arvoista. Vaikutukset viherympäristöön keskittyvät asuinrakentamisen osalta keskustaan ja joukkoliikennekäytävien varsille sekä työpaikkarakentamisen osalta Pansio–Pernoon ja Paimalaan.
Kulttuuriympäristö ja kaupunkikuva muuttuvat keskustassa ja sen reunamilla sekä joukkoliikenneakseleilla. Yleiskaava osoittaa säilytettävät rakennusperintökohteet ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaat viherympäristöt. Uudisrakentamisen ja olemassa olevien arvojen yhdistämisen tapa ratkaistaan tarkemmassa suunnittelussa.
Yleiskaavan vaiheet ja vuorovaikutus
Yleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma valmistui 26.1.2010. Perusselvitysvaiheen jälkeen vuonna 2012 yleiskaavan valmistelua jatkettiin Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035:n pohjalta. Yleiskaavan tavoitevuodeksi asetettiin 2035.
Yleiskaavan alustavia tavoitteita työstettiin sidosryhmille suunnatussa työpajassa toukokuussa 2012 ja esiteltiin yleisölle kesäkuussa 2012. Yleiskaavan viranomaisneuvottelu pidettiin 4.6.2012. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta esitti 16.4.2013 § 95 kaupunginhallitukselle yleiskaavan tavoitteiden hyväksymistä, ja kaupunginhallitus hyväksyi yleiskaavan tavoitteet 30.9.2013 § 399.
Helmikuussa 2014 yleiskaavan tavoitevuodeksi vaihdettiin vuosi 2029, joka vastaa Turun kaupunkistrategia 2029:n tavoitevuotta. Samalla yleiskaavan väestö- ja työpaikkatavoitetta muutettiin vastaamaan lyhempää aikajännettä: vuonna 2029 Turussa asuu 200 000 asukasta ja kaupungissa on 105 000 työpaikkaa.
Toimialojen yhteistyönä laadittiin yleiskaavan pohjaksi kolme kehityskuvavaihtoehtoa, joissa kaupungin kasvua painotettiin eri tavoin.
Kehityskuvista laadittiin toimialojen asiantuntijoiden yhteistyönä laaja vaikutusten arviointi.
Yleiskaavan kehityskuvaluonnoksia esiteltiin vuoden 2014 aikana yleisötilaisuuksissa. Lisäksi kehityskuvista järjestettiin asukaskysely sekä yrityskysely. Vuonna 2015 järjestettiin paneelikeskustelu Turun tulevaisuudesta yleiskaavan vaikutusten arvioinnin teemoihin liittyen.
Yleiskaavan kehityskuvista pyydettiin lausunnot 24.8.2015. Kaupunginhallitus hyväksyi 23.11.2015 § 494 yleiskaavatyön jatkovalmistelun pohjaksi Kasvukäytävät-kehityskuvan.
Kaavaluonnos valmisteltiin valitun Kasvukäytävät-kehityskuvan pohjalta. Luonnosvaiheessa tavoiteltavan kasvun eli positiivisen rakennemuutoksen mahdollistamiseksi väestö- ja työpaikkatavoitteita tarkennettiin, koska kaupungin kasvu oli ollut nopeampaa kuin yleiskaavan tavoitteiden asettamisen aikaan. Kaupunginhallitus hyväksyi 22.5.2017 § 219 yleiskaavan tavoitteiksi 220 000 asukasta ja 115 000 työpaikkaa.
Luonnosvaiheessa järjestettiin asukkaille Tulevaisuuden Turku 2029 -nettikysely, jossa kartoitettiin mielipiteitä asumisen paikoista, palveluista, viher- ja virkistysalueista sekä liikkumisesta. Lisäksi 2016–2017 järjestettiin keskustan kehittämiseen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeisiin liittyviä Turku Future Forum työpajoja, joissa käsiteltiin myös yleiskaavaa. Yhden työpajan aiheena oli keskustan liikennejärjestelmän skenaariot. Mielipiteitä vaihtoehdoista kerättiin myös nettikyselyllä.
Yleiskaavaluonnosta esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 28.8.2018. Lisäksi kaavaluonnosta on esitelty valtuustoryhmissä ja valtuustoryhmien puheenjohtajistolle 27.8.2018.
Yleiskaavaluonnos hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 25.9.2018 § 387. Lautakunnan päätöksen mukaisesti Kupittaanpuiston itäosaa koskevaa VU/C-merkintä (urheilu- ja virkistyspalvelujen alue / keskustatoimintojen alue) poistettiin ja korvattiin merkinnällä VU (urheilu- ja virkistyspalvelujen alueeksi liikuntakeskuksia varten).
Kaupunginhallitus hyväksyi 5.11.2018 § 420 yleiskaavaehdotuksen pohjaksi 24.8.2018 päivätyn, lautakunnan päätöksen mukaisesti 25.9.2018 muutetun yleiskaavaluonnoksen. Yleiskaavaluonnos sisälsi 28.8.2018 päivätyn, 17.9.2018 päivitetyn keskustan liikennesuunnitelmaluonnoksen. Samalla kaupunginhallitus päätti, että vuoden 2029 liikennesuunnitelman valmistelua ja yleiskaavan valmistelua jatketaan siltä pohjalta, että yksityisautoilu Tuomiokirkkosillalla ja Aninkaistenkadulla sallitaan ja että lopulliset ratkaisut Auransillan liikenteen osalta tehdään saatujen kokemusten perusteella.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että:
Luonnonsuojelualueen perustamista Mälikkälä-Kuninkojan alueelle valmistellaan parhaillaan. Vuonna 2020 alueelle teetettiin sammalkartoitus ja vuoden 2021 syksyllä luontotyyppiselvitys. Turun ympäristönsuojelulla on valmisteilla rajausesitys luonnonsuojelualueeksi sekä ehdotukset alueen rauhoitusmääräyksiksi. Luonnonsuojelualueen perustamista haetaan ELY-keskukselta yleiskaavan hyväksymisen jälkeen. Tällöin aluetta koskevat kaavamerkinnät ja määräykset on sitovasti ratkaistu.
Yleiskaavaluonnos oli nähtävillä 12.11.–31.12.2018. Lausunnoista, mielipiteistä sekä niihin kirjoitetuista vastineista kootussa raportissa on kerrottu kannanottojen perusteella tehdyt muutokset.
Luonnoksen nähtävilläoloaikana marraskuussa 2019 järjestettiin kaksi yleisötilaisuutta, joista toisen teemana oli keskusta ja toisen koko yleiskaava. Samaan aikaan yleisötilaisuuksien kanssa avattiin Turku 2029 -nettikysely. Kyselyssä selvitettiin asukkaiden mielipiteitä viherympäristöstä, palveluista sekä keskusta-alueen liikenteestä.
Osana yleiskaavan valmistelua Turun kaupunki selvitti keväällä 2020 satunnaisotoksella valittujen turkulaisten mielipiteitä keskustan liikenteestä ja sen kehittämisestä Turku keskustelee -hankkeessa. Kyselyn lisäksi vastaajille tarjottiin mahdollisuus osallistua Turku keskustelee -nimiseen kansalaispaneeliin.
Yleiskaavaehdotus
Luonnoksesta saadun palautteen sekä selvitysten perusteella valmisteltiin yleiskaavaehdotus. 30.6.2020 päivätty kaavaehdotus oli lausuttavana 30.6.–15.9.2020. Yleiskaavaehdotusta tarkistettiin saatujen lausuntojen perusteella. Muutoksia tehtiin myös yleiskaavaluonnoksesta saatujen kannanottojen sekä muun valmistelun perusteella.
Yleiskaavaehdotusta, pvm. 30.6.2020, muutettu 22.10.2020 (lausunnot), käsiteltiin kaupunkiympäristölautakunnassa ensimmäisen kerran 27.10.2020 § 369. Kaupunkiympäristölautakunta palautti ehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi 1.12.2020 § 430 äänin 8–5. Palautuspäätöksen mukaan ”Uudessa valmistelussa keskustan sekä Itäharjun (merkitty ehdotuksessa innovaatio ja osaamiskeskittymäksi) alueista laaditaan erilliset osayleiskaavat, joissa alueet kaavoitetaan osayleiskaavan tarkkuudella.” Lisäksi palautuspäätöksen mukaan kaavaehdotukseen tulee tehdä useita yksittäisiä muutoksia ennen kuin kaavaehdotus tuodaan uudelleenkäsiteltäväksi.
Palautuspäätöksen jälkeen yleiskaavan valmistelun jatkotoimenpiteistä haettiin linjaus kaupunginhallitukselta. Yleiskaavan jatkovalmistelua käsiteltiin kaupunginhallituksessa ensimmäisen kerran 8.3.2021 § 116. Kaupunginhallitukselle esitettiin, että kaupunkiympäristölautakunnan palautuspäätöksestä poiketen kaavaehdotuksen yhteydessä ei tehdä erillisiä osayleiskaavoja ja että yleiskaavaehdotukseen tehdään vain vähäisiä tarkistuksia. Kaupunginhallitus päätti 22.03.2021 § 132, että keskustan ja Itäharjun alueille ei laadita erillisiä osayleiskaavoja Yleiskaava 2029:n yhteydessä ja että yleiskaavaehdotukseen tehdään kaupungin palveluverkon kannalta tarvittavat muutokset.
Kaupunginhallitus päätti 20.12.2021 § 582, että yleiskaavaehdotus, pvm. 24.11.2021, hyväksytään alla esitetyin muutoksin ja yleiskaavaehdotus asetetaan nähtäville.
Muutokset karttamerkintöihin:
Muutokset kaavamääräyksiin:
Yleiskaava 2029 ehdotus oli nähtävillä 31.1.–23.3.2022. Samaan aikaan pyydettiin lausuntojen täydennyksiä Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Varsinais-Suomen liitolta, naapurikunnilta, Turun museokeskukselta ja Puolustusvoimilta. Lausuntoja saatiin kahdeksan, joista kaksi muilta kuin lausuntopyynnön saaneilta viranomaistahoilta. Muistutuksia jätettiin yhteensä 45 kpl. Lisäksi 24.11.2021 jälkeen on saapunut 7 mielipidettä.
Keskeisimpiä kannanottojen aiheita olivat seuraavat:
Kupittaan siirtolapuutarhaa käsiteltiin Museokeskuksen lausunnossa, 27 muistutuksessa ja kahdessa mielipiteessä. Kannanotoissa painotettiin alueen arvoja ja esitettiin sen osoittamista siirtolapuutarhaksi. Museokeskus lausui myös, että siirtolapuutarha tulee merkitä arvokkaaksi rakennetun ympäristön kokonaisuudeksi.
Koroisten alue mainittiin Museokeskuksen lausunnossa ja 7 muistutuksessa. Kannanotot liittyivät mm. Halistenväylään, Koroisten alueen asuinrakentamiseen ja mahdolliseen Topinojan siirtoon. Halistenväylää sekä kritisoitiin että puollettiin.
Satamaraidetta käsiteltiin viidessä lausunnossa, yhdessä muistutuksessa ja yhdessä mielipiteessä. Kannanotoissa painotettiin toimivien matkaketjujen merkitystä. Ratalinjauksen muuttuessa ei saa syntyä tilannetta, jossa matkustajalaiturit siirtyisivät nykyistä kauemmas terminaalista.
Pohjoissalmen rannalle Puolustusvoimien alueen viereen osoitettua palvelujen ja asumisen aluetta (PA) käsiteltiin Puolustusvoimien lausunnossa ja kahdessa muistutuksessa. Niissä esitettiin alueen osoittamista teollisuus- ja varastoalueeksi (T) ja tuotiin esille mm. alueen käytön rajoitukset ja yritysten toimintaedellytykset.
ELY-keskuksen ja Puolustusvoimien lausunnoissa kiinnitettiin huomiota Pansion Koivuluodon ja Verkkoluodon alueeseen, jonne oli osoitettu teollisuus- ja varastoalue T-1-merkinnällä. ELY totesi, että maankäytön varauksella esitetään uhanalaisten luontotyyppien hävittämistä. Puolustusvoimat edellytti, että T-1-merkintä tulee poistaa heidän alueeltaan.
Puolustusvoimat lausui, että Puolustusvoimien alueet (EP) tulee osoittaa heidän esittämänsä mukaisesti ja niille Pihlajaniemessä osoitetut virkistysalueet (V) sekä ulkoilureitti- ja ulkoilureittitarvemerkinnät tulee poistaa.
ELY-keskus lausui, että nykyisen satama-alueen osan ehdotettu muutos keskustatoimintojen alueeksi (C) ja palvelujen ja asumisen alueeksi (PA) alueeksi tulee harkita uudelleen. Maakuntakaavasta poikkeamiseen tulee olla riittävät perusteet.
Puolustusvoimat huomautti, että yleiskaavassa esitetty 65 dB (LAImax) melualue (kaavaehdotuksessa me-a) koskee ampumaradan melua eikä ampuma- ja harjoitusalueen melua, ja esitti, että kaavaan lisätään 60 dB (LAImax ) alue.
Museokeskus toi esille, että Tuomiokirkko ympäristöineen on kaupunkikuvallisesti, kulttuurihistoriallisesti ja arkeologisesti hyvin merkittävä alue, johon ei ole toivottavaa palauttaa joukko- tai ajoneuvoliikennettä.
Suomen Yliopistokiinteistöt Oy esitti, että yliopistojen kampukset lisätään innovaatio- ja osaamiskeskittymä -merkinnällä yleiskaavaan.
Em. aiheiden lisäksi yksittäisissä kannanotoissa tuotiin esille useita muitakin asioita. Kaikki kannanotot ja niihin laaditut vastineet on koottu liitteeksi 9.
Kaavaehdotuksen nähtävillä olon jälkeen on valmistunut selvitykset ”Turun satamaradan muutostyöt – Vaihtoehtoiset asemapaikat sekä niiden vaikutukset” sekä Kupittaan siirtolapuutarha-alueen vaihtoehtoiset käyttötarkastelut.
Satamaraiteen sijaintia koskeva selvitystyö tehtiin laajassa yhteistyössä eri viranomaistahojen kesken. Laaditun selvityksen tavoitteena oli löytää satamaraiteelle kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu sataman uuden matkustajaterminaalin sekä kaupunkikehityksen kannalta. Selvitystyön tuloksena parhaana vaihtoehtona esitettiin pohjoista linjausvaihtoehtoa (VE7).
Kupittaan siirtolapuutarhan alueen vaihtoehtoisilla käyttötarkasteluilla havainnollistetaan yleiskaavan C-3-kaavamerkintää ja -määräystä. Käyttötarkastelut ovat oheismateriaalina 3.
Valmistuneiden selvitysten lisäksi Väylävirasto on käynnistänyt yhteistyössä kaupungin kanssa VAK-ratapihan siirron esiselvityksen. Selvitys keskittyy pääsääntöisesti rataosuudelle välillä Turun kaupunki – Uusikaupunki. Esiselvityksen tuloksena on tarkoitus löytää VAK-raiteille uusi sijainti.
Kaavaehdotukseen on tehty muutoksia saatujen lausuntojen ja muistutusten perusteella. Merkittävimmät muutokset ovat seuraavat:
Kaavamerkintöihin tehtyjä vähäisiä tarkennuksia ovat seuraavat:
Lisäksi kaavamerkintöihin on tehty teknisluonteisia korjauksia ja kaavamääräyksiin selventäviä tarkennuksia. Ehdotukseen tehtyjä muutoksia voidaan pitää julkisesti nähtävillä ollutta yleiskaavaehdotusta olennaisesti muuttavina, ja tästä syystä on aiheellista asettaa se uudelleen nähtäville.
Seuraavat vaiheet
Kaupunginhallitukselle esitetään, että lausuntojen ja muistutusten perusteella muutettu kaavaehdotus hyväksytään ja asetetaan uudelleen nähtäville.
Liite 1Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Liite 9Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet
Oheismateriaali 1Yleiskaavaehdotus, selostus
Oheismateriaali 2Yleiskaavaehdotus, selostus, ruotsinkielinen
Oheismateriaali 3Kupittaan siirtolapuutarhan alueen vaihtoehtotarkastelut
Oheismateriaali 4Kaupunkiviljelyteko-hankkeen kannanotto, 27.8.2022
Oheismateriaali 5Yksityishenkilön kannanotto, 27.8.2022
Laaditut selvitykset ja raportit, (linkki Yleiskaavan 2029 selvitykset ja vuorovaikutus -sivulle)
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 9) ja päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 24.11.2021 päivätty, 20.12.2021 muutettu (KH § 582), 1.8.2022 muutettu (lausunnot ja muistutukset) yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville.
PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jäsen Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kokouksessa asiaa oli esittelemässä yleiskaavainsinööri Andrei Panschin.
Kylk § 323
Pöydältä 30.8.2022 § 304
PäätösAsia pantiin pöydälle Pälven Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jäsen Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kylk § 338
Pöydältä 6.9.2022 § 323
PäätösKaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 9) ja päätti esittää kaupunginhallitukselle, että 24.11.2021 päivätty, 20.12.2021 muutettu (KH § 582), 1.8.2022 muutettu (lausunnot ja muistutukset) yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville siten muutettuna, että
"C-3 -merkintä poistetaan Kupittaan siirtolapuutarha-alueelta ja korvataan RP/V –merkinnällä: "RP/V Siirtolapuutarha-alue / Virkistysalue
Kaavamääräys
Alue on varattu siirtolapuutarha- ja virkistyskäyttöön. Alueelle voidaan yksityiskohtaisemman suunnitelman pohjalta toteuttaa siirtolapuutarhatoimintaa tai virkistystä palvelevia rakenteita ja rakennuksia. Aluetta koskevien hankkeiden yhteydessä on siirtolapuutarhatoiminnan jatkumisen edellytykset turvaten pyrittävä lisäämään alueen toiminnallisuutta, avoimuutta sekä yleistä virkistyskäyttöä. Alueen suunnittelussa ja käytössä tulee ottaa erityisesti huomioon siirtolapuutarhan kulttuurihistorialliset, maisemalliset ja puutarhataiteelliset arvot.”
Pälven Sundqvistin kannattamana tekemä muutosehdotus tuli päätökseksi yksimielisesti. Päätös asiassa syntyi 9 äänestyksen jälkeen.
1.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja el-Khatibin Muurisen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:
”Palautetaan esitys Yleiskaavaksi 2029 uudelleen valmisteluun siten, että nykyiset asuinpientaloalueet merkitään jatkossakin merkinnällä AP.”
Asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Kallio, Jakobsson, Sundqvist, Manni ja Pälve.
el-Khatibin Muurisen kannattama tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti ja Åland.
Toivari ja Bastman äänestivät tyhjää.
Asian käsittely jatkui äänin 6-4, 2 tyhjää.
Tämän jälkeen Pälve teki Sundqvistin kannattamana päätökseksi tulleen siirtolapuutarhaa koskevan muutosehdotuksen, joka hyväksyttiin yksimielisesti.
2.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Kähärin puistotien tievaraus poistetaan.”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Kaunislahti, Manni ja Pälve.
Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen el-Khatib ja Åland.
Muurinen ja Bastman äänestivät tyhjää.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 6-4, 2 tyhjää.
3.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Siirretään Hippoksentien varren VU-1 –merkintä Hippoksentien ja Uudenmaankadun risteykseen pääosin Veritas Stadionin ja Marli Areenan tonteille oheisen kartan mukaisesti. Muilta osin pohjaehdotuksessa oleva VU-1 -merkintä vaihdetaan VU-merkinnäksi.”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti ja el-Khatib.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
4.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Kurjenmäen tunnelivaraus poistetaan. ”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti ja el-Khatib.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
5. äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"Pääkokoojaväylä -merkintä poistetaan väliltä Hämeentie-Maariankatu.”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti ja el-Khatib.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
6.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Seuraava kaavamääräys palautetaan 24.11.2021 päivätyn yleiskaavaehdotuksen mukaiseksi:
Yleismääräys
Korkea rakentaminen tulee sijoittaa ruutukaava-alueen ulkopuolelle kaupunkikuvallisesti ja -rakenteellisesti perusteltuihin paikkoihin Turun korkean rakentamisen selvityksen periaatteita noudattaen”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Bastman, Manni ja Pälve.
el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Åland, Muurinen, Jakobsson ja Sundqvist.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi puheenjohtajan äänen ratkaistessa äänin 6-6.
7.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Seuraavat kaavamääräykset palautetaan 24.11.2021 päivätyn yleiskaavaehdotuksen mukaisiksi:
1) Keskustatoimintojen C ja Cy -alueita koskeviin yleismääräyksiin palautetaan lause:
Rakentamisen korkeus tulee sovittaa ympäristön rakentamiskorkeuksiin, ja
2) Keskustatoimintojen alueita C, Cy ja C-3 koskeviin yleismääräyksiin palautetaan lause:
Täydennysrakentaminen toteutetaan Täydennysrakentamisen mahdollisuudet Turun keskusta-alueella -selvityksen periaatteita noudattaen.”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Jakobsson ja Sundqvist.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
8.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Yleiskaava 2029 kartta 8. Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus:
”Kaupunginhallitukselle esitettävään pohjaan on tullut muutos kohtaan ”Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus”, jonka sanamuodosta esitetään poistettavaksi kohta ”Arvokkaita rakennuksia ei saa purkaa.”. Esitämme, suojelukohtaan kuuluvaan merkintään lisättäväksi siitä poistettua lausetta muodossa: ”Suojeluarvoja sisältäviä arvokkaita rakennuksia ei saa purkaa.””
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Jakobsson ja Sundqvist.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
9.äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
”Keskustatoimintojen alueita C, Cy ja C-3 koskeviin yleismääräyksiin palautetaan lause: ”Toteutusten tulee tukea kivijalkakauppaa ja sen toimintamahdollisuuksia varaamalla katuihin ja muihin yleisiin alueisiin rajautuvien rakennusten ensimmäiset kerrokset liike- ja palvelukäyttöön”.”
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Åland, Muurinen, Bastman, Manni ja Pälve.
el-Khatibin Kaunislahden kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Jakobsson ja Sundqvist.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4.
Käsittelyn aikana jäsen Åland teki seuraavat kaksi muutosehdotusta, jotka kuitenkin raukesivat kannatuksen puuttuessa:
1) Poistetaan joukkoliikenteen laatukäytävämerkinnät Tuomiokirkon edustalta ja poliisitalon edestä Eerikinkadulta. 2) Poistetaan joukkoliikenteen laatukäytävä varaus merkintä välillä Sotalaistenkatu- Sairashuoneenkatu
Päätökseksi tulleen Pälven muutosehdotuksen perustelut:
”Turun vanhin siirtolapuutarha Kupittaan siirtolapuutarha on miljöönä, kulttuurihistoriallisesti ja luontoarvoiltaan korvaamaton, arvokas ja ainutlaatuinen alue, jota on syytä jatkossakin kehittää taloudellisesti tasapainoisesti puutarhana ja kaupunkilaisten helposti saavutettavana virkistysalueena.”
el-Khatibin palautusehdotuksen perustelut:
”Nykyisiä asuinpientalojen alueita on syytä vaalia asumisviihtyvyyden ja kaupunkikuvallisten sekä kulttuurihistoriallisten arvojen vuoksi. Asuinalueiden välistä eriytymistä voidaan sen sijaan pienentää nykyistä aktiivisemmalla ja hajautetummalla vuokra-asuntopolitiikalla sekä parantamalla etenkin lähiöiden lähipalveluja.”
Kähärin puistotiehen liittyvät Sundvistin muutosehdotuksen perustelut:
”Tievaraus ei ole tarpeellinen, vaan olisi viheralueelle, luontoarvoille ja asukasviihtyisyydelle haitallinen. Tien toteuttaminen tulisi kaupungille kalliiksi ja lisäisi yksityisautoliikennettä kaupunginvaltuuston yksimielisesti asettaman kulkumuototavoitteen vastaisesti.”
Hippoksentiehen liittyvät Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:
"Kaavamerkintä "VU" mahdollistaa liikunta- ja virkistyspalveluiden riittävän kehityksen Lemminkäisenkadun ja Hippoksentien varrella: Kupittaanpuistoa on syytä kehittää ensisijaisesti nykyisten toimintojen lähtökohdista siten, että uusille ja kehittyville urheilu- ja liikuntalajeille varataan kehitystilaa. VU-1 -merkinnän mukaisille toiminnoille (urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajantoimintoihin liittyvät yritys-, majoitus-, tutkimus-, opetus- ym. toimintaa palvelevat rakennukset ja rakennelmat) on mahdollista löytää tilaa Hippoksentien ja Uudenmaankadun risteyksestä ja muualta Tiedepuiston alueelta, jotta Kupittaan liikuntakeskittymää voidaan kehittää entisestään. Kupittaan puiston mahdollinen urheilupaikkapainotteinen täydennysrakentaminen tulee kohdentaa jo rakennettuun ympäristöön ja parkkialueille, ja urheilupuiston puistomainen sekä avoin luonne tulee säilyttää."
Kurjenmäen tunnelivaraukseen liittyvät Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:
”Tunneli ei ole tarpeellinen, vaan tulisi kaupungille kalliiksi ja lisäisi yksityisautoliikennettä kaupunginvaltuuston yksimielisesti asettaman kulkumuototavoitteen vastaisesti.”
Hämeenkadun pääkokoojaväylään liittyvät Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:
”Etenkin pidemmällä tähtäimellä keskustaa ja vanhaa kaupunkia on syytä rauhoittaa ylimääräiseltä läpiajolta. Pääkokoojavälyä -merkintä on syytä poistaa väliltä Hämeentie-Maariankatu Uudenmaankadulla ja Aninkaistenkadulla. Tällöin keskustaa ja etenkin Vanhaa Suurtoria ja Tuomiokirkkotoria voidaan kehittää viihtyisäksi kokonaisuudeksi. Pääväylä -merkinnän poistaminen ei estä keskustaan tai sen läpi ajoa, mutta ohjaa tarpeetonta läpiajoa muille reiteille. Tarkemmat liikenteelliset ratkaisut tehdään asemakaavoituksessa ja katu- sekä liikennesuunnitelmissa.”
Ålandin rauenneiden muutosehdotusten perustelut:
”Tuomiokirkontori on toiminut kesäisin tapahtumapaikkana ja ravintoloiden kesäterassina. Alue on saatu rauhoitettua kevyelle liikenteelle, jota pitäisi myös vaalia. Poliisitalon ympäristöä tulisi rauhoittaa, eikä päinvastoin. Linnankadun ja Erikinkadun lyhyellä Sairashuoneenkadun pätkällä on kaksi poliisitalon autojen sisäänmeno ja ulostulo porttia, päiväkoti ja oikeustalon paikoitushallin kulku. Väylä ei sovellu joukkoliikenteeseen. ”
Perho oli poissa kokouksesta.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä yleiskaavainsinööri Andrei Panschin.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.
Kh § 399
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen 22.9.2022:
Kaupunkiympäristölautakunta on 13.9.2022 § 338 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että 24.11.2021 päivätty, 20.12.2021 muutettu (KH § 582) ja 1.8.2022 muutettu (lausunnot ja muistutukset) yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville lautakunnan esittämällä Kupittaan siirtolapuutarhaa koskevalla muutoksella.
Kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyn jälkeen on ilmennyt tarve muuttaa kaavamerkintöjä vielä kolmen kohdan osalta ennen yleiskaavaehdotuksen uudelleen nähtäville asettamista. Muutokset perusteluineen ovat seuraavat:
1. Tampereentien ja Vahdontien risteykseen sijoittuva, P-varaus muutetaan A-varaukseksi. Muutos tehdään vastaamaan alueen tulevaa maankäyttöä. Alueella on vireillä hanke palvelutalon rakentamiseksi sekä asemakaavan muutos, jolla alueelle suunnitellaan asuinrakentamista. Alueelle suunniteltu rivitalorakentaminen on osa Runosmäen alueen yleissuunnitelman toteuttamista, jolla alueen rakennuskantaa pyritään monipuolistamaan.
2. Poistetaan Juhana Herttuan koulusta merkintä ”Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus”. Alueella on käynnissä asemakaavoitus, jonka yhteydessä kohteen suojeluarvot ratkaistaan.
Liite 1Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Oheismateriaali 1Yleiskaavaehdotus, selostus
Oheismateriaali 2Yleiskaavaehdotus, selostus, ruotsinkielinen
Oheismateriaali 3Kupittaan siirtolapuutarhan alueen vaihtoehtotarkastelut
Oheismateriaali 4Kaupunkiviljelyteko-hankkeen kannanotto, 27.8.2022
Oheismateriaali 5Yksityishenkilön kannanotto, 27.8.2022
Oheismateriaali 6Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että 24.11.2021 päivätty, 20.12.2021 muutettu (KH § 582) ja 1.8.2022 muutettu (lausunnot ja muistutukset) yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville seuraavin muutoksin:
1. C-3 -merkintä poistetaan Kupittaan siirtolapuutarha-alueelta ja korvataan RP/V –merkinnällä: "RP/V Siirtolapuutarha-alue / Virkistysalue”
Kaavamääräys
Alue on varattu siirtolapuutarha- ja virkistyskäyttöön. Alueelle voidaan yksityiskohtaisemman suunnitelman pohjalta toteuttaa siirtolapuutarhatoimintaa tai virkistystä palvelevia rakenteita ja rakennuksia. Aluetta koskevien hankkeiden yhteydessä on siirtolapuutarhatoiminnan jatkumisen edellytykset turvaten pyrittävä lisäämään alueen toiminnallisuutta, avoimuutta sekä yleistä virkistyskäyttöä. Alueen suunnittelussa ja käytössä tulee ottaa erityisesti huomioon siirtolapuutarhan kulttuurihistorialliset, maisemalliset ja puutarhataiteelliset arvot,
2. Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus –merkintä poistetaan Juhana Herttuan koulusta,
3. Tampereentien valtatien ja Vahdontien P- aluemerkintä muutetaan A- Täydentyvä asuinalue merkinnäksi vastaamaan alueen tulevaa maankäyttöä.
PäätösKaupunginhallitus päätti palauttaa asian kaupunkiympäristölautakunnalle, jotta lautakunta voi ottaa kantaa kansliapäällikkö Tuomas Heikkisen esittelytekstistä ja päätösehdotuksesta ilmeneviin lautakunnan käsittelyn jälkeen tulleisiin ehdotuksiin.
Päätös asiassa tehtiin Rosenlöfin Lindforsin kannattama tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 367
Yleiskaavainsinööri Andrei Panschin ja maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi 28.9.2022:
Kaupunkiympäristölautakunta on 13.9.2022 § 338 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että 24.11.2021 päivätty, 20.12.2021 muutettu (KH § 582) ja 1.8.2022 muutettu (lausunnot ja muistutukset) yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville lautakunnan esittämällä Kupittaan siirtolapuutarhaa koskevalla muutoksella.
Tämän jälkeen kansliapäällikkö on kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden pyynnöstä esittänyt kaupunginhallitukselle vielä kahden merkinnän korjaamista nähtäville asetettavaksi esitettyyn yleiskaavaehdotukseen. Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 399 palauttaa asian kaupunkiympäristölautakunnalle, jotta lautakunta voi ottaa kantaa kansliapäällikön esittelytekstistä ja päätösehdotuksesta ilmeneviin lautakunnan käsittelyn jälkeen tulleisiin ehdotuksiin.
Ehdotukset, joihin lautakunnan toivotaan ottavan kantaa ovat Juhana Herttuan koulua koskevan ”Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus” -merkinnän poistaminen nähtäville asetettavasta yleiskaavaehdotuksesta sekä Tampereen valtatien ja Vahdontien risteykseen sijoittuvan P-aluemerkinnän muuttaminen ”A- täydentyvä asuinalue” -merkinnäksi.
Perustelut Juhana Herttuan koulua koskevan merkinnän poistamiseksi
Juhana Herttuan koulurakennus on suljettu sisäilmaongelmien vuoksi maaliskuussa 2020. Korvaavat koulutilat on päätetty sijoittaa rakennettavaan Linnakaupungin monitoimitaloon (kh keh 1.2.2021 § 9), joka on vapauttanut nykyisen Juhana Herttuan koulun kiinteistön jatkokehitykseen.
Kohteen kehittämiseksi on laadittu kaupungin ja Malminkatu 5 Oy:n välillä kumppanuussopimus (kh 29.11.2021 § 545), jonka tavoitteena on tutkia yhteistyössä alueelle uutta maankäyttöratkaisua yhtenä kokonaisuutena ilman maanomistus- ja kiinteistörajoja, samalla vaarantamatta alueen erityisiä kaupunkikuvallisia, maisemallisia, kulttuurihistoriallisia ja luontoarvoja sekä huomioiden hanketaloudellinen toteuttamiskelpoisuus. Asemakaavatyön yhteydessä tutkitaan vaihtoehtoisia maankäyttöratkaisuja, joista yhtenä toimii Schauman Arkkitehtien laatima ”Arkipelagi visio” viitesuunnitelma ja toisena ratkaisu, jossa sopimusalueella sijaitsevat rakennukset säilytettäisiin kokonaan tai osittain osana uudisrakentamista.
Juhana Herttuan koulun tulevaisuutta käsitellään osana Malminkadun asemakaavanmuutosta. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt asemakaavanmuutokselle asetetut tavoitteet 17.5.2022 § 194, jotka pohjautuvat em. kumppanuussopimukseen. Alueella sijaitsevista kahdesta koulurakennuksesta laaditaan kaavatyön aikana rakennushistoriaselvitykset rakennusten arvojen määrittämiseksi. Rakennusten jo aiemmin laadittuja kuntoselvityksiä hyödynnetään, ja täydennetään tarvittaessa. Juhana Herttuan koulutalosta on tilapalveluiden toimesta tilattu tarkempi kuntoselvitys, jota tehdään parhaillaan. Malminkatu 5 Oy on tilaamassa vastaavanlaisen kuntoselvityksen ent. Merenkulkuoppilaitoksesta.
Koska käynnissä olevan asemakaavoituksen yhteydessä ratkaistaan kohteen suojeluarvot, Juhana Herttuan koulusta esitetään nähtäville asetettavasta yleiskaavasta poistettavaksi merkintä ”Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus”.
Perustelut Tampereen valtatien ja Vahdontien risteykseen sijoittuvan P-aluemerkinnän muuttamiseksi
Tampereen valtatien ja Vahdontien risteyksen sijoittuvan P-aluemerkinnän osoittaminen A-merkinnällä edistää kaupunginhallituksen 25.4.2022 180 § hyväksymiä Runosmäen aluekehittämisen tavoitteita, joilla pyritään asuin-Runosmäen osalta monipuolistamaan alueen asuntotarjontaa. Tavoitteen mukaisesti asuin-Runosmäen alueelta pyritään löytämään rivitalorakentamisen tai muiden yhtiömuotoisten asuntojen toteutuksen kuin kerrostalorakentamisen kohteita alueen asumismuotojen monipuolistamiseksi.
Koska alueella on vireillä hanke palvelutalon rakentamiseksi sekä asemakaavan muutos, jolla alueelle suunnitellaan rivitalorakentamista, Tampereentien ja Vahdontien risteykseen sijoittuva palvelujen, hallinnon ja kaupan alue (P) esitetään muutettavaksi täydentyväksi asuinalueeksi (A). Esitetty muutos vastaisi alueen tulevaa maankäyttöä.
Edellä kuvatuista syistä kaupunkiympäristölautakunnalle ehdotetaan kaupunginhallitukselle esitettäväksi Juhana Herttuan koulua koskevan ”Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus” -merkinnän poistamista sekä Tampereen valtatien ja Vahdontien risteykseen sijoittuvan P-aluemerkinnän muuttamista ”A- täydentyvä asuinalue” -merkinnäksi nähtäville asetettavasta yleiskaavaehdotuksesta.
Liite 1Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3Yleiskaavaehdotus kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 8Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että yleiskaavaehdotus asetetaan uudelleen nähtäville 13.9.2022 (KYLK § 338) esittämänsä lisäksi siten muutettuna, että
-"Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus" -merkintä poistetaan Juhana Herttuan koulusta, ja
-Tampereentien valtatien ja Vahdontien risteykseen sijoittuva P- aluemerkintä muutetaan "A-Täydentyvä asuinalue" -merkinnäksi vastaamaan alueen tulevaa maankäyttöä.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin äänin 8-4, 1 poissa.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus" -merkintää ei poisteta Juhana Herttuan koulusta.
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Toivari, Åland, Muurinen, Perho, Bastman, Manni, Koli ja Hellsten.
Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kaunislahti ja el-Khatib.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4, 1 poissa.
Kallio oli poissa kokouksesta.
Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:
"Arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus" -merkinnän poistaminen Juhana Herttuan koulun osalta asemakaavoitusprosessiin viitaten ei ole perusteltua. Aarne Ehojoen suunnittelema modernistinen koulurakennus on yleiskaavatyössä todettu säilytettäväksi rakennusperintökohteeksi. Kohdeluettelo on museokeskuksen, kaupunkisuunnittelun ja rakennusvalvonnan yhteistyössä laatima, eikä kiinteistön osalta ole yleiskaavoitusprosessin aikana tapahtunut mitään sellaisia muutoksia, jotka antaisivat syyn epäillä luokituksen ajantasaisuutta."
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 304
Liite 1:Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2:Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3:Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4:Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5:Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6:Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7:Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8:Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Liite 9:Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet
Kylk § 323
Liite 1:Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2:Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3:Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4:Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5:Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6:Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7:Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8:Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Liite 9:Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet
Kylk § 338
Liite 1:Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2:Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3:Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4:Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5:Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6:Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7:Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8:Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Liite 9:Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet
Kh § 399
Liite 1:Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2:Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3:Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 4:Yleiskaavaehdotus, kartta 4: Liikenne
Liite 5:Yleiskaavaehdotus, kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Liite 6:Yleiskaavaehdotus, kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Liite 7:Yleiskaavaehdotus, kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset
Liite 8:Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Kylk § 367
Liite 1:Yleiskaavaehdotus, kartta 1: Yhdyskuntarakenne
Liite 2:Yleiskaavaehdotus, kartta 2: Asuminen
Liite 3:Yleiskaavaehdotus, kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Liite 8:Yleiskaavaehdotus, kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet