Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta34927.09.20226

10671-2022 (02 02 00)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2023-2026 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2023

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2023-2026 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2023 liitteineen. Toimintasuunnitelma ja palvelusuunnitelma hyväksytään vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

Kylk § 349

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 20.9.2022:

Toimintasuunnitelmat laaditaan palvelukokonaisuuksittain ja ne sisältävät toimielimen kaupunginvaltuustoon nähden sitovan talousarvion ja –suunnitelman. Vastaavasti palvelusuunnitelmissa tavoitteet asetetaan palvelualueittain ja ne hyväksytään lautakunnissa. Palvelukokonaisuuden toiminnasta päättävät lautakunnat käsittelevät ja hyväksyvät toimintasuunnitelman kukin omalta osaltaan.

Suunnittelulukujen valmistelu alkoi keväällä ja valtuusto hyväksyi 13.6.2022 § 141 suunnitteluluvut.

Lautakuntien esitykset toimintasuunnitelmista ja palvelusuunnitelmista tulee hyväksyä 30.9.2022 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota 7.11.2022 ja 14.11.2022. Kaupunginvaltuusto käsittelee toimintasuunnitelmaa 14.11.2022. Toimintasuunnitelmien ja palvelusuunnitelmien toimeenpano on lautakunnissa joulukuussa 2022.

Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma vuosille 2023-2026

Kuvaus toiminnasta -osiossa on kuvattu palvelukokonaisuuden tehtävät, palvelualueiden vastuulla olevat tehtävät ja miten se niitä tuottaa sekä lautakunnat.

Toimintaympäristön muutokset -osiossa kuvataan palvelualueen odotettavissa olevat ja merkittävät muutokset palvelujen tuottamiseen. Analyysi palvelujen tarpeen muutoksesta on perusteluna resurssien tarpeelle. Tarpeet voivat muuttua esimerkiksi lainsäädännöstä, väestöstä tai rakennetusta ympäristöstä johtuen. Ilmastonmuutos ja kaupungistuminen ovat pitkään jatkuneita ilmiöitä. Rakentaminen on toistaiseksi vielä vilkasta, joskin kielteisinä vaikutuksina ovat hintojen nousu, tarvikkeiden toimitusvaikeudet ja osaavan työvoiman saatavuusongelmat.

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet -osiossa kuvataan palvelualueen toiminnan kehittämisen suunta, mikä toimii kokoavana linjauksena suunnitelman yksilöidyille tavoitteille. Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet on johdettu kaupunginvaltuuston 23.8.2021 hyväksymästä pormestariohjelmasta vuosille 2021-2025 ja kaupunginvaltuuston 14.2.2022 § 20 hyväksymästä kaupunkistrategiasta. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus toteuttaa erityisesti seuraavia pormestariohjelman osioita:

-        Kestävän kasvun Turku,

-        Hiilineutraali ja resurssiviisas Turku,

-        Kärkihankkeet

-        Turun talousraami 2021-2025 - Vahvana 2030-luvulle

-        Kansainvälisyys, matkailu, saavutettavuus ja edunvalvonta, ja

-        Onnistuva ja jatkuvasti parempi Turku.

Kaupunkiympäristön toteutusvastuulla on 27 pormestariohjelman toimenpidettä. Toimintasuunnitelmassa (liite 1) on esitetty vuoden 2023 tavoitteet. Kärkihankkeita toteutetaan erillisten toimenpidesuunnitelmien mukaisesti.

Toimintasuunnitelmassa on myös esitetty kaupunkiympäristön käyttötalouden ja investointien määrärahat ja tuloerät, käyttötalouden ja investointien määrärahat lautakunnittain ja kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristölle. Kh:n palvelutilaus sisältää maaomaisuuden, infraomaisuuden ja tilaomaisuuden talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä infrainvestointien ja tilainvestointien toteutusta ja maanhankintaa varten. Toimintasuunnitelmassa on lisäksi kaupunginhallituksen palvelutilaus maanmyyntitulotavoitteesta, joka kohdistuu palvelutilaukseen.

Kaavoitusohjelma ja kiinteistökehitysohjelma ovat toimintasuunnitelman liitteinä.

Kaavoitusohjelman hyväksyminen kuuluu hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kaavoitusohjelma sisältää yleiskaavoitusohjelman ja asemakaavoitusohjelman (liite 2). Asemakaavoitusohjelma sisältää 123 asemakaavakohdetta, joista 57 on ohjelmoitu kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn vuosina 2023-2024. 48 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu vuosille 2025-2026 ja 17 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu taloussuunnitelmakauden jälkeen. Asemakaavoitusohjelma esitetään hyväksyttäväksi sitovana vuosille ja 2023-2024 ja ohjeellisena sen jälkeen. Strategisina maankäytön hankkeina valmistellaan 27 asemakaavaa (merkitty ohjelmassa tähdellä). Kaavoitusohjelman kohteista 43 % (53 asemakaavaa) valmistellaan kumppanuus/ kaavakonsulttihankkeina. Ne on ohjelmassa merkitty K-merkinnällä, jolla toteutetaan pormestariohjelman kirjausta ”Kumppanuuskaavoituksen tulee olla pienehköissä, yksityisissä aloitteissa ensisijainen vaihtoehto”. Uusia kaavoituskohteita on 12 kpl ja ne on merkitty ohjelmaan UUSI-merkinnällä.

Kaavoitusohjelma on tavoitteellinen, jossa eri syistä johtuen tapahtuu muutoksia ja viivytyksiä vuoden aikana. Näitä voivat olla mm. erilaiset prosessin aikana tulevat uudet ennakoimattomat selvitystarpeet, sopimusneuvottelujen viivästyminen sekä päätöksentekoon liittyvät viivytykset. Tästä johtuen tarkkaa aikataulua kaavojen osalta on mahdotonta laatia. Tavoitteena on, että vähintään 80% hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoiduista kaavoista etenee valtuuston hyväksymiskäsittelyyn ohjelman mukaisessa aikataulussa.

Kiinteistökehitysohjelman hyväksyminen kuuluu myös hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kiinteistökehitysohjelma sisältää keskeiset kaupungin maaomaisuuden kehittämiskohteet. Keskeisimpinä ohjelmassa ovat Itäharjun, Linnakaupungin ja Skanssin alueet, mutta ohjelma sisältää myös mm. Matkakeskuksen, Eerikinkatu 32-24 korttelin ja Halisten vesilaitoksen alueiden kehityshankkeita. Lisäksi ohjelmassa on useita pientalorakentamista mahdollistavia kohteita. Kokonaisuutena kiinteistökehitysohjelman avulla pyritään saavuttamaan kaupungin asunto- ja työpaikkatavoitteita vastaava määrä rakentamiskelpoista tonttimaata. Kehittämällä kaupungin käytöstä poistuvia kiinteistöjä sekä omistuksessa olevia maa-alueita tavoitellaan myös tulopohjan lisäämistä. Kiinteistökehitysohjelma on synkronoitu kaupungin kaavoitus- ja infran investointiohjelmien kanssa.

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma vuodelle 2023

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma on kooste palvelualuekohtaisista palvelusuunnitelmista, jotka sisältävät palvelualueiden kuvauksen toiminnasta, toimintaympäristön muutokset ja kehittämissuunnitelman.

Palvelusuunnitelmassa on esitetty erilaisia tunnuslukuja ja mittareita. Tunnusluvuilla tarkoitetaan palvelujen tarvetta kuvaavia mittariarvoja. Tavoitteellisella tunnusluvulla tarkoitetaan palvelualueen jatkuvaa toimintaa mittaavia mittareita, joille on asetettu tavoitearvo ja joista on olemassa trenditietoa tai sitä syntyy tulevina vuosina.

Toimenpiteissä on lueteltu konkreettisia pormestariohjelmasta ja palvelukokonaisuuden kehittämisen painopisteistä johdettuja tehtäviä, joiden toteutumista seurataan/ arvioidaan toiminnan toteutumisen mittareiden avulla. Toimenpiteet on vastuutettu palvelualueille.

Palvelusuunnitelman henkilöstöstrategian toimenpiteenä pyritään selkeyttämään etätyön ja läsnätyön yhteensovittamista yhteisöllisyyttä ja yksilöllisiä tarpeita tukien. Lisäksi tehtäväkuvat ja vastuut pyritään selkeyttämään entistä paremmin.

Palvelusuunnitelmassa on esitetty määrärahat palvelukokonaisuus -tasolla, lautakunnittain ja palvelualueittain. Liikkumispalveluiden osalta kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen kuuluu Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualue. Luvat ja valvonta -palvelualueen palvelusuunnitelman hyväksyy rakennus- ja lupalautakunta.

Taloudelliset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto vahvisti 13.6.2022 § 141 taloussuunnitelmakauden 2023-2026 toimielinkohtaiset suunnitteluluvut erikseen käyttötalouden ja investointien osalta. Koko palvelukokonaisuuden vuoden 2023 sitova toimintakate (netto) on 45,6 milj. euroa (käyttötalous) ja investointiosan (netto) 0,8 milj. euroa.

Merkittävimpiä toimintakuluja ovat mm. korjausvelkaa alentavien kunnossapitohankkeiden siirto kaupunginhallituksen investointiosasta kaupunkiympäristön käyttötalouteen, henkilöstön lisäystarpeista aiheutuvat kulut sekä joukkoliikenteeseen kohdistuvat muutokset. Joukkoliikenteen liikennemäärän arvioidaan palautuvan normaalitasolle ja tämän lisäksi on tunnistettu taloussuunnitelmakaudella kasvava määrärahojen tarve johtuu runkolinjaston aloituksesta kesällä 2025.

Kaupunkiympäristön vuodelle 2023 esitettävä toimintakate ylittää hyväksytyn suunnitteluluvun noin 0,5 milj. eurolla (suunnitteluluku 45,572 milj. euroa, TAE23 -46,115 milj. euroa). Epävarmuustekijät (mm. polttoaineen ja sähkön hintakehitys, muut kustannukset) tullaan budjetoimaan keskitetysti KH/ kaupungin yhteiset -kustannuspaikalle. Kaupunkiympäristön osalta epävarmuutta sisältävät kustannusnousut ovat yhteensä noin 2,1 milj. euroa.

Toimintatuotot ylittävät TA2022 tason 6,0 milj. eurolla (TAE23 79,651 milj. euroa, TA22 73,642 milj. euroa). Toimintakulut ylittävät TA2022 tason 13,2 milj. eurolla (TAE23 127,376 milj. euroa, TA22 114,148 milj. euroa).

-        kaupunkiympäristölautakunnan osalta toimintakate ylittää suunnitteluluvun 0,5 milj. eurolla (suunnitteluluku -19,37; TAE23 -19,9; TA22 -16,1 milj. euroa). Verrattuna vuoteen 2022 toimintatuotot ylittyvät 4,1 milj. euroa (TAE23 42,7; TA22 38,6 milj. euroa) ja toimintakulut ylittyvät noin 7,9 milj. euroa (TAE23 64,2; TA22 56,3 milj. euroa),

-        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimintakate on suunnitteluluvun mukainen (TAE23 -26,1; TA22 -22,7 milj. euroa). Verrattuna vuoteen 2022 toimintatuotot ylittyvät 1,9 milj. euroa (TAE23 36,6; TA22 34,7 milj. euroa) ja toimintakulut ylittyvät noin 5,3 milj. euroa (TAE23 62,7; TA22 57,4 milj. euroa),

-        rakennus- ja lupalautakunnan toimintakate vuodelle 2023 vastaa annettua suunnittelulukua (TAE23 -0,1 milj. euroa), ja

-        Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan suunnitteluluku vuodelle 2023 vastaa annettua suunnittelulukua (TAE23 0,0 milj. euroa).

Keskeisimmät kaupunkiympäristölautakunnan muutokset vuoden 2022 ja TAE23 välillä ovat seuraavat:

Toimintatuotot

-        muut myyntituotot +0,3 milj. euroa,

-        muut yhdyskuntapalvelujen maksut +0,3 milj. euroa,

-        tuet ja avustukset -0,5 milj. euroa,

-        EU-tuet kunnan kehittämisprojekteihin +0,9 milj. euroa, ja

-        maa- ja vesialueiden vuokratuotot +3,1 milj. euroa.

Toimintakulut

-        henkilöstökulut +2,7 milj. euroa,

-        muiden palveluiden ostot +5,1 milj. euroa,

-        Aineet- ja tarvikkeet -0,3 milj. euroa, ja

-        muut toimintakulut +0,5 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön omat investoinnit vuonna 2023 ovat yhteensä 0,9 milj. euroa (TA 1,0 milj. euroa). Kaupunkiympäristölautakunnan investoinnit ovat yhteensä 0,4 milj. euroa (kehittämis- ja it-investoinnit) ja joukkoliikennelautakunnan investoinnit suunnitteluluvun mukaisesti 0,5 milj. euroa (maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittäminen).

Investoinnit (Kh-palvelutilaus)

Kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle jakautuu infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 176,4 milj. euroa talousarviovuonna 2023. Infrainvestointien osuus palvelutilauksesta on 105,3 milj. euroa, tilainvestointien 67,6 milj. euroa ja kiinteän omaisuuden 3,5 milj. euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa maa- ja vesiomaisuuden myyntitulotavoitteeksi 20,0 milj. euroa. Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa pysyvien vastaavien myyntitulotavoitteeksi vuodelle 2023 esitetään 22,0 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 18,0 milj. euroa. Maankäyttösopimustulojen tavoite 7,0 milj. euroa vuodelle 2023 on suunnitteluluvun mukainen. Pilaantuneiden tonttimaiden kunnostuskustannuksiin esitetään vuodelle 2023 yhteensä 6,0 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottomaksuja vuodelle 2023 esitetään yhteensä 1,2 milj. euroa ja ruoppausmassojen vastaanottoon kohdistu-via menoja yhteensä 0,6 milj. euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa infrainvestointimenojen suunnitteluluvuksi 104.265.000 euroa. Tämä jälkeen kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infrainvestointiohjelmaan on nyt viimeisen tiedon mukaan sovitettu yhteen. Investointien aikatauluttaminen on tehty kokonaisarviointien pohjalta, joissa on huomioitu tehokkuus, kannattavuus, välttämättömyys, käyttötalous ja kasvun mahdollisuudet. Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin esitetään yhteensä 105,3 milj. euroa vuonna 2023, joka ylittää suunnitteluluvun 1,0 milj. euroa. Infrainvestointiohjelman hankkeiden määrärahat jakautuvat strategisiin kärkihankkeisiin 52,1 milj. euroa, kiinteistökehityshankkeisiin 36,8 milj. euroa, toimintoja tukeviin hankkeisiin 0,3 milj. euroa, korjausvelkaa alentaviin hankkeisiin 10,8 milj. euroa, asukasviihtyvyyttä parantaviin hankkeisiin 4,0 milj. euroa ja aikaistettuun toteutussuunnitteluun 0,3 milj. euroa.

Infraomaisuuden hallinta perustuu suunnitelmallisuuteen, jossa hyödynnetään korjausvelkalaskentaa. Omaisuuden arvosta huolehtiminen edellyttää riittäviä investointimäärärahoja. Uusien asuinalueiden rakentamista tehdään luonnollisena osana kaupungin kasvua.

Isoista investointihankkeista toteutetaan Kupittaan kärjen kumppanuushanke. Kupittaan kärjen allianssikumppani valitaan loppuvuodesta 2022, jonka jälkeen alueen asemakaavoitus käynnistyy alkuvuodesta 2023. Kaavan hyväksyminen ajoittuu vuoteen 2024. Valitun ryhmittymän kanssa allianssi suunnittelee hanketta kehitysvaiheessa niin, että hankesuunnitelmasta ja toteutussuunnitteluvaiheeseen siirtymisestä voidaan päättää alkuvuonna 2024.

Muutosta kulkutapajakaumaan tavoitellaan parantamalla kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta mm. toteuttamalla pyöräteitä ja panostamalla talvipyöräilyyn sekä aloittamalla runkobussijärjestelmän toteutuksen.

KUTU-hanke on toteutusvaiheessa ja siinä yhteydessä rakennetaan Aurajoen ylittäviä ratasiltoja. Raunistulan kävelyn ja pyöräilyn silta valmistuu vuoden 2023 aikana. Ratapihahanke etenee uusien laiturien rakentamisella ja VAK-raiteiden järjestelyillä. Rakentamisaikana Helsingin suunnan junat pysähtyvät Kupittaalle.

Raitiotien kustannus- ja kannattavuusarvion pohjalta tehdään päätökset kaupunkikehityksen kannalta merkittävästä joukkoliikenneratkaisusta. Raitiotien yleissuunnitelmat valmistuvat. Raitiotien edellyttämät asemakaavat hyväksytään. Hankeyhtiö edistää hyväksyttyjen yleissuunnitelmien pohjalta toteutussuunnitelmia erikseen päätettävän hankintamallin pohjalta.

Merkittävimmät muutokset voimassa olevaan investointisuunnitelmaan verrattuna:

Kustannusarviomuutokset:

-       Raunistulan silta ja pyörätie, vuosi 2023 lisäystä 5,6 milj. euroa (rahoitusosuudet 3,2 milj. euroa),

-       Turun ratapihat ja Kupittaa kaksoisraide, kustannusarviomuutos odotettavissa syksyn aikana (rahoitusosuudet 14,2 milj. euroa),

-       Lauttarannan läjitysalue, vuosille 2023 – 2029 hankesuunnitelman mukaisesti 12,4 milj. euroa, lisäystä 8,4 milj. euroa,

-       Parkin kentän asemakaavan osahankkeissa keskinäisiä muutoksia, mutta kokonaiskustannukset säilyvät,

-       Aurajoen rantaväylän ja Manillalaiturin kustannusarviot nousseet, yhteensä 4,15 milj. euroa,

-       Topinojan kiertotalouspuisto, kustannusarviossa nousua 0,75 milj. euroa,

-       Pihlajaniemi, kustannusarviossa nousua 0,7 milj. euroa, ja

-       Liikuntapaikkojen vuosi-investointitasoa on nostettu vuosina 2023-2026 0,3 milj. euroa/vuosi.

Ajoitusmuutokset:

-       Ferry Terminal, vuosi 2024 vähennystä 6,0 milj. euroa, vuosi 2025 lisäystä 5,0 milj. euroa,

-       Tiedepuiston kansi, vain ajoituksen muutoksia,

-       Vaasanpuisto, vain ajoituksen muutoksia,

-       Koroinen, aloitusta aikaistettu ja lisäystä 2,4 milj. euroa, vuosi 2025 lisäystä 2,3 milj. euroa, vuosi 2026 lisäystä 2,3 milj. euroa, vuosilta 2029 -2031 vähennystä 4,6 milj. euroa,

-       Pukkilan kaava-alue, vain ajoituksen muutoksia, ja

-       Itäisen rantakadun pyörätiet, vain ajoituksen muutoksia (rahoitusosuudet 1,9 milj. euroa).

Kaupunginhallitukseen nähden sitovat ovat infran investointiohjelman päätasojen määrärahat (ohjelmassa kh-merkintä). Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy kohdekohtaiset investoinnit kaupunginhallituksen toimivallassa olevien raamien puitteissa.

Infrainvestointiohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa toimitilainvestointimenojen vuoden 2023 suunnitteluluvuksi 84.881.356 euroa. Toimitilainvestointeihin esitetään vuonna 2023 yhteensä 67,6 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana. Tilainvestointiohjelman määrärahat jakautuvat yli miljoonan euron nimettyihin investointihankkeisiin 57,6 milj. euroa, alle miljoonan euron pieniin hankkeisiin 9,0 milj. euroa ja energiatehokkuusinvestointeihin 1,0 milj. euroa.

Kaupungin palvelurakennusinvestoinnit perustuvat hyväksyttyihin palveluverkkosuunnitelmiin. Kaikessa rakentamisessa huomioidaan energiatehokkuus ja kestävät ratkaisut. Rakennuskannan energiatehokkuutta ja rakennusten älykkyyttä parannetaan ja priorisoidaan investointiraamin puitteissa. Päiväkotien ja koulujen tulee olla terveellisiä ja turvallisia. Peruskorjaukset ja uudiskohteet pyritään rakennuttamaan nopeutetussa aikataulussa pohjautuen korjaus- ja uudisrakentamissuunnitelmaan. Tilaomaisuuden hallinta perustuu suunnitelmallisuuteen, jossa hyödynnetään korjausvelkalaskentaa. Omaisuuden arvosta huolehtiminen edellyttää riittäviä investointimäärärahoja.

Isoista investointihankkeista toteutetaan Musiikkitalo. Musiikkitalon hankesuunnitelma valmistuu valtuuston hyväksymän asemakaavan pohjalta loppuvuodesta 2022 ja sen jälkeen siirrytään kehitysvaiheen toteutussuunnitelmavaiheeseen ja päätetään kesällä 2023 toteutusvaiheeseen siirtymisestä. 

Tilainvestointiohjelmaa on kevään tarkastelun jälkeen päivitetty. Muutosten vaikutus vuoden 2023 tilainvestointilukuun on -17,3 milj. euroa. Muutoksia on tullut seuraavien näköpiirissä olevien hankkeiden aikataulu- ja kustannusarviomuutosten pohjalta: 

-       Suikkilan koulu ja Talinkorventien päiväkoti, kustannusten nousu ylitti aikaisemman kustannusarvion, lisäys noin 4 milj. euroa, josta vuodelle 2023 lisäystä 1,5 milj. euroa,

-       Pääskyvuoren koulu, uudisrakentaminen ja peruskorjaus, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 +1,1 milj. euroa,

-       Wäinö Aaltosen koulu, Ylikylän korvaava rakennus, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 +0,5 milj. euroa,

-       Nummen koulutalo, teknillinen peruskorjaus, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 +0,5 milj. euroa,

-       Raunistulan koulu, tekninen peruskorjaus, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 +1,0 milj. euroa,

-       Kärsämäen paloaseman peruskorjaus, aikataulun ja kustannusarvion muutos vuodelle 2023 +0,9 milj. euroa,

-       Wäinö Aaltosen museon tekninen peruskorjaus -hankesuunnitelma on valmistunut, kustannusarvio ja aikataulu on tarkentunut, vaikutus vuodelle 2023 -6,7 milj. euroa. Kokonaisuudessaan hankkeen kustannusarvio nousi tarveselvitysvaiheen arviosta,

- Turun musiikkitalon ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 -8,0 milj. euroa,

-       Byråbo, kaupungintalon pihapiirin rakennusten osittainen peruskorjaus ja paalutus -hankkeiden laajuuden muutos, kustannusarviomuutos, vaikutus vuodelle 2023 -4,8 milj. euroa,

-       S:t Olofsskolanin koulun uudishanke, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 -2,6 milj. euroa, ja

-       Kaskenkadun päiväkodin peruskorjaus ja laajennus, ajoituksen muutos, vaikutus vuodelle 2023 -0,7 milj. euroa.  

Tilainvestointiohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä.

Resurssien käyttö

Kaupungin kestävän kasvun ja pormestariohjelman toteuttamiseksi on vuoden 2022 henkilöstösuunnitelman mukaisesti resursoitu sekä kaupunkiympäristön kaavoitusta että luvitusta ja kaupunkirakentamisen henkilöstöresursseja on lisätty vastaamaan investointiohjelman suureen kasvutarpeeseen. Kuluvana vuonna on lisäresursointia saatu myös liikennesuunnitteluun ja ympäristönsuojeluun vastaamaan kaavoituksen ja rakennusvalvonnan lisääntyneeseen asiantuntijatarpeiseen, kaavoituksen suunnittelun ohjaukseen sekä kaavoituksen prosessien kehittämiseen. 

Vuoden 2023 henkilöstösuunnitelmassa arvioidun tarpeen mukaan palvelukokonaisuus esittää kaupungin kasvun, pormestariohjelman ja lainsäädännön myötä tuleviin muutoksiin varautumiseksi 3 määräaikaisen projektihenkilön palkkaamista ja 11 vakinaisen vakanssin perustamista ja henkilöiden palkkaamista eri vastuualueiden tehtäviin. Kaupunkiympäristön vuoden 2023 henkilötyövuosien määräksi on esitetty 385.Vuoden 2022 talousarvioon verrattuna kasvua on 28 htv ja palkkakustannusten kasvun arvioidaan olevan n. 1,5 milj. euroa. Yleiskorotuksista johtuva palkkakustannusten kasvu tulee lisäksi olemaan n. 0,6 milj. euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen sijoittuu pääosa palvelukokonaisuuden henkilöstöstä (359,5 htv, palkat ja palkkiot n. 17,5 milj. euroa). Rakennus- ja lupalautakunnan alaisuudessa ei ole muita henkilöstökuluja kuin kokouspalkkiot.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu liikkumispalvelujen palvelualueen seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen henkilökunta (21,5 htv, palkat ja palkkiot n. 1 milj. euroa). Seudullisen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä kuutta kuntaa, jotka maksavat 35 % henkilöstökustannuksista. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4 htv, palkat ja palkkiot 0,2 milj. euroa). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % henkilöstökustannuksista.

Koko kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden henkilötyövoiman palkkakustannuksista voidaan ulkoisella rahoituksella kattaa n. 24 htv (n. 1 milj. euroa).

Lisäksi on tunnistettu tarve 10 %:n suhdannevaraukseen investointimenoihin laskettuna investointiohjelman loppusummasta. Tämä tarkoittaa infrainvestointien osalta 10,5 milj. euron varausta ja tilainvestointien osalta 6,8 milj. euron varausta. Suhdannevaraus on syytä tehdä nykyisen maailmantilanteen vuoksi. Kuluva vuosi on näyttänyt, että globaali epävarmuus muun muassa koronan ja Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi on lisääntynyt ja se on heijastunut rakennuskustannuksiin. Rakennuskustannukset ovat kuluvan vuoden aikana nousseet erityisesti toimitusketjujen ja raaka-aineiden saatavuuspulan vuoksi.

Liite 1Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2023-2026

Liite 2Kaavoitusohjelma

Liite 3Kiinteistökehitysohjelma

Liite 4Infrainvestointiohjelma

Liite 5Tilainvestointiohjelma

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2023

Oheismateriaali 2Kaupunkiympäristön käyttötalouden määrärahat 2023

Oheismateriaali 3Kaupunkiympäristön henkilöstökulut 2023

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman vuosille 2023–2026 ja palvelusuunnitelman vuodelle 2023 sekä päättää lähettää toimintasuunnitelman, kaavoitusohjelman, kiinteistökehitysohjelman, infrainvestointiohjelman ja tilainvestointiohjelman edelleen kaupunginhallitukselle. Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelman ja palvelusuunnitelman liitteineen lautakunta hyväksyy vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 349
Liite 1:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2023-2026
Liite 2:Kaavoitusohjelma
Liite 3:Kiinteistökehitysohjelma
Liite 4:Infrainvestointiohjelma
Liite 5:Tilainvestointiohjelma