Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta33713.09.20224

5661-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Asemakaavanmuutoksen suunnittelualueen laajennus ja tavoitteiden täydennys; Ferry Terminal Turku, Satama ja Iso-Heikkilä (os. Juhana Herttuan puistokatu) (8/2019)

Tiivistelmä:

Lautakunnalle tuodaan hyväksyttäväksi asemakaavanmuutoksen täydennetyt tavoitteet, jotka pohjautuvat kaupunginhallituksen 6.6.2022 (§ 269) tekemään periaatepäätökseen satamaraiteesta.

Kylk § 337

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen 8.9.2022:

Kaavoituksessa on valmistunut päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma:

Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaavanmuutos Sataman kaupunginosan satama-alueelle, sataman liikennealueelle, kortteliin 5 (Juhana Herttuan puistokatu 25–27 / Satamakatu 18), osaan korttelista 4 (makasiinikorttelin pysäköintialue), korttelin 15 tontista 3 (Vapaavarasto), Juhana Herttuan puistosta ja Linnanaukon vesialueesta, Kuljetuskadulle ja osille muista katualueista sekä Iso-Heikkilän kaupunginosassa osaan korttelista 43 ja satama-alueesta. Työnimeltään kaavanmuutos on Ferry Terminal Turku. Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet 18.6.2019 (§ 284).

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman ensimmäinen versio on päivätty 13.6.2019. Sitä päivitettiin kaksi kertaa: 9.12.2019 ja 5.1.2021. Tammikuussa 2021 muutettiin myös kaavanmuutoksen tavoitteita. Lautakunta hyväksyi kaavaluonnoksen 9.11.2021 (§ 434). Samalla muutettiin vähäisesti kaavanmuutosalueen rajausta ja tarkennettiin arviota terminaalin valmistumisajasta.

Tavoitteiden ja aluerajauksen uusimmat muutokset perustuvat kaupunginhallituksen 6.6.2022 (§ 269) tekemään periaatepäätökseen satamaraiteesta. Sitowise vertaili keväällä 2022 valmistuneessa selvityksessä eri vaihtoehtoja satamaan johtavan henkilöliikenneraiteen linjaukselle, ja selvityksen perusteella kaupunginhallitus päätti valita suunnittelun lähtökohdaksi vaihtoehdon, jossa raide tulee matkustajasatamaan pohjoisesta Pahaniemensillan suunnalta. Jotta raide voitaisiin siirtää, kaavanmuutosalueeseen lisätään sataman liikennealueen koillisreuna Pahaniemensillalle asti, asemakaavaan merkitty toteutumaton osa Latokarinkatua sekä osa Vapaavaraston korttelista, Huolintakadun pohjoispuolella sijaitsevasta teollisuus- ja varastorakennuskorttelista ja kyseisen korttelin vieressä olevasta satama-alueesta. Aluerajausta muutetaan myös kaava-alueen eteläosassa siten, että rajaus sopii yhteen viereisen Historian ja tulevaisuuden museo -asemakaavanmuutoksen kanssa (kaavatunnus 6/2021).

Kaavan tavoitteisiin lisätään, että tarkastellaan satamaan johtavan henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjausta kaupunginhallituksen 6.6.2022 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti ja että tavoitteena on järjestää uusi kävely- ja pyöräily-yhteys Linnanniemeltä Ruissaloon. Lisäksi päivitetään arvio terminaalin käyttöönottovuodesta sekä tieto siitä, mihin suunnitelmiin kaavanmuutos perustuu.

Kaavan tavoitteet

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti, että satama-alueen toiminta kehittyy osana kehittyvää merellistä Turkua ja että uusi satamaterminaali osaltaan vahvistaa Turun logistista asemaa. Satamaterminaali kytkeytyy osaksi kansainvälistä TEN-T-liikenneverkkoa.

Kaavanmuutoksella mahdollistetaan uuden satamaterminaalin ja sen tarvitsemien rakennuksien, liikenneyhteyksien ja pysäköintijärjestelyjen toteuttaminen. Tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja tehostaa laivaliikenteen toimintaa. Lisäksi uuden terminaalin toteutus tarjoaa luontevan mahdollisuuden ajanmukaiseen turvallisuuden kehittämiseen. Päämääränä on, että terminaali liikenneyhteyksineen on käytössä vuonna 2027.

Satamaterminaalin yhteyteen on suunniteltu kaksi laivapaikkaa. Schauman Arkkitehdit Oy laati esiselvitysvaiheessa Turun Satama Oy:lle alustavia suunnitelmia uudesta terminaalista, sataman kenttäalueista ja katuyhteyksistä. Myöhemmin suunnitelmia ovat tarkentaneet After Party, Arkkitehtitoimisto Santtu Hyvärinen, PES-Arkkitehdit Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Group Oyj ja WSP Finland Oy. Uusimmat maankäyttöluonnokset perustuvat PES-Arkkitehdit Oy:n ORIGAMI-nimiseen kilpailuehdotukseen, joka voitti matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun toukokuussa 2022.

Suunnittelun lähtökohtana on, että varmistetaan sujuvat liikennejärjestelyt ja että terminaali on helposti saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla. Huomiota kiinnitetään erityisesti liikennehuippuihin: liikenne on lyhyen aikaa vilkkaimmillaan aamulla ja illalla, kun laivat saapuvat ja lähtevät. Kaavanmuutoksen tavoitteisiin kuuluvat liikenneyhteyksien selkeyttäminen ja sujuvoittaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen sekä laivaan kulkevan matkustaja- ja rahtiliikenteen eriyttäminen muusta saatto- ja saapumisliikenteestä. On oleellista kasvattaa kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuutta myös ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Kaavanmuutoksen yhteydessä tarkastellaan satamaan johtavan henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjausta. Jos kaikki raideliikenne tulisi satama-alueelle pohjoisesta, nykyistä satamaan johtavaa matkustajaraidetta ei enää tarvittaisi. Se lisäisi liikenneturvallisuutta keskusta-alueella ja loisi uusia mahdollisuuksia maankäytön suunnittelulle. Nykyisen raiteen aiheuttamat estevaikutukset poistuisivat, mikä sujuvoittaisi kävely- ja pyöräily-yhteyksiä.

Sitowise tutki keväällä 2022 tekemässään satamaraideselvityksessä yhdeksää vaihtoehtoa henkilöliikenneraiteen linjaukselle. Raiteen parhaaksi sijainniksi nähdään vaihtoehto, jossa ratayhteys saapuu pohjoisesta ja asema on terminaalin välittömässä läheisyydessä. Kaupunginhallitus päätti 6.6.2022 (§ 269), että käynnistetään neuvottelut satamaraiteen suunnittelu-, toteutus-, rahoitus-, omistus- ja hallintajärjestelyistä pohjoisen raidelinjausvaihtoehdon VE7 pohjalta ja että kyseinen linjaus osoitetaan vireillä olevassa Yleiskaava 2029:n ehdotuksessa sekä Ferry Terminal Turku -asemakaavanmuutosehdotuksessa.

Satama-alueen kehittämisellä tavoitellaan maankäytön muutoksia siten, että sataman toiminnan tehostuessa vapautuu uusia kiinnostavia alueita kaupunkikehitykseen etenkin Turun linnan ja Aurajoen väliseltä alueelta, mutta myös laajemmin Turun linnan ympäristössä. Tavoitteena on lisäksi, että kaavanmuutos ei estä kaupunkikehittämistä kaava-alueen pohjoispuolella Linnanaukon rannalla. Aurajokirannassa ja sataman suulla vapautuvien alueiden tulevaan käyttöön ei tässä asemakaavanmuutoksessa oteta kantaa, vaan niiden kehittäminen toteutetaan erillisinä kaupungin omina strategisina hankkeina. Suurin osa vapautuvista alueista kuuluu Historian ja tulevaisuuden museo -asemakaavanmuutokseen, jonka tavoitteet kaupunginhallitus hyväksyi 27.9.2021 (§ 439).

Kaavanmuutosta valmisteltaessa huomioidaan kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot erityisesti Turun linnan ympäristössä sekä Ruissalon Natura 2000- ja luonnonsuojelualueet. Tavoitteena on järjestää uusi kävely- ja pyöräily-yhteys Linnanniemeltä Ruissaloon.

Oheismateriaali 1Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Ferry Terminal Turku (korjattu 12.9.2022)

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä asemakaavanmuutoksen täydennetyt tavoitteet ja merkitä tiedoksi osallistumis- ja arviointisuunnitelman Ferry Terminal Turku.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi.

Sihteerinä asian kohdalla toimi Mettälä.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus