Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu | |||
Liikennesuunnittelupäällikkö | 118 | 05.09.2022 |
5266-2022 (10 03 01)
Pyöräpysäköintipaikkojen lisääminen keskustassa
Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen:
Tausta
Turun kaupungin tavoitteena on kasvattaa pyöräliikenteen määrää kolme prosenttia vuosittain. (kh 26.11.2018 § 463)
Vuonna 2019 tehdystä pyöräilybarometrista selviää, että turkulaisista 66 % pyöräilisi enemmän tai aloittaisi pyöräilyn ”Jos pyörien pysäköintipaikat ja -alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta.”
Vastaajista 50 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 32 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin bussipysäkeillä ja juna- ja bussiasemilla. Vastaajista 73 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 26 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin julkisilla alueilla.
Liikennesuunnittelun vastuualue saa jatkuvasti palautetta puutteellisista pyöräpysäköintimahdollisuuksista Turun keskustassa. Yleisimmin palautteet tulevat Turun kaupungin palautepalvelun kautta suoraan asukkailta. Parantamalla pyöräpysäköintiä Turun keskustassa lisätään pyöräilyn houkuttelevuutta ja osaltaan edesautetaan kulkumuotojakauman muutosta kohti kestävämpää suuntaa.
Suunnitelma
Liikennesuunnittelussa on etsitty keskustasta uusia paikkoja, joissa on selkeästi tarvetta turvalliselle ja helposti saavutettavalle pyöräpysäköinnille.
Uudet pyörätelineet sijoittuvat neljälle eri alueelle, jotka ovat ydinkeskusta, kampukset, Kupittaanpuisto ja Urheilupuisto.
Pyörätelineitä on suunnitelmissa yhteensä 281, joka tarkoittaa 562 uutta pyöräpysäköintipaikkaa.
Pyörätelineiden toteuttamiseksi varataan liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden -hankelistalta tarvittavat määrärahat vuosille 2022–2023. Suunnitelman toteuttaminen kustantaisi arviolta 150 000–170 000 euroa.
Suunnitelmalle haetaan syyskuussa 2022 Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman avustusta. Avustus on enimmillään 50 % hankkeen arvioiduista kustannuksista. Mahdollinen avustus edellyttää, että suunnitelma on toteutettu vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä.
Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelmat
Liite 2Liikenteenohjaussuunnitelma Olavintie
Oheismateriaali 1Yleiskartta
PäätösPäätän hyväksyä liitteen 1 ja 2 mukaiset suunnitelmat uusista pyörätelineistä keskustaan.
Matti Salonen
liikennesuunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypalisu § 118
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelmat
Liite 2:Liite 2 Olavintie
Oheismateriaali 1:Yleiskartta