Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus 
Maankäyttöjohtaja1701.09.2022 

10041-2022 (02 08 00)

Hankintapäätös asemakaavojen vähähiilisyyden arvioimisen yhteiskehittämiseen osallistumisesta

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, projektipäällikkö Kristina Karppi 26.8.2022:

Hankinnan tausta

Asemakaavojen ilmastovaikutukset tulee arvioida maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 § mukaan. Lisäksi kaupungin päivitetyssä ilmastosuunnitelmassa ja kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasuunnitelmassa vuodelle 2022 on todettu, että asemakaavojen ilmastovaikutusten arvioimiseen laaditaan yhtenäinen menettely. Prosessin koordinoiminen on puolestaan CANEMURE-hankkeen työohjelmassa. Luottamushenkilöt ovat myös yhä kiinnostuneempia asemakaavojen ilmastovaikutusten tiedoista.

Asemakaavojen ilmastovaikutukset ovat moninaisia. Ne voidaan jakaa yhtäältä kasvihuonekaasupäästöihin ja toisaalta vaikutuksiin sopeutumisessa. Ilmastovaikutusten eri osa-alueiden huomioimiseksi kaavaprosessin aikana on laadittu sisäinen, kokonaisvaltainen ohje kaavoituksen työryhmässä CANEMURE-hankkeen vetämänä. Kasvihuonekaasupäästöjen osalta arvioimiseen tarvitaan kuitenkin myös määrällinen laskentamenetelmä.

Kaavatason kasvihuonekaasupäästöjen arvioimiseen ei toistaiseksi ole yhtenäistä, valtakunnallista menetelmäohjausta eikä laskennan standardeja, joten arvioiminen on haastavaa. Kotimaisten markkinoiden tarjonta ajantasaisista, aktiivisesti ylläpidetyistä, kohtuuhintaisista ja käyttäjille työteknisesti mahdollisista menetelmistä on hyvin niukka juuri kaavoituksen tasolla. Valtion ympäristöhallinto tuotti 2014 nk KEKO-arviointimallin, mutta se ei ole ollut käytettävissä keväästä 2021 saakka päivityslaskentojen takia. Korjauksen aikataulu on viivästynyt. KEKO on nykymuodossaan työläs ja hidas käyttää. Sille on mielenkiintoisia kehityssuunnitelmia Suomen ympäristökeskuksessa, mutta niiden aikatauluksi on arvioitu useita vuosia. Kansainvälisillä markkinoilla on joitakin aluetason laskennan sertifiointijärjestelmiä, mutta ne on kehitetty ennen muuta kiinteistökehityksen ja markkinoinnin tarpeisiin: kaavatyöhön nähden niissä tarvitaan huomattavan tarkkoja lähtötietoja ja niiden käyttölisenssit tulisivat myös kalliiksi kunnalle. EU-tasolla kaavojen khk-päästöjen laskennan ohjaus on vasta kehittymässä esimerkiksi pilottien kautta.

Helsingin asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä, HAVA, kehitettiin vuosina 2020- 2021 juurikin asemakaavatason khk-päästövaikutusten laskentaan (loppuraportti https://api.watch.kausal.tech/documents/107/Asemakaavojen_v%C3%A4h%C3%A4hiilisyyden_arviointi_-raportti.pdf ).Sitä on käytetty Helsingissä asemakaavoituksen päätöksenteon tukena toukokuusta 2021 alkaen. Menetelmä tuottaa määrällistä taulukkotietoa kaavan keskeisimmistä päästövaikutuksista suuntaa antavasti. Päästöjen osa-alueet luokitellaan seuraavasti:

.     rakennukset ja tontit

·        energiankulutus

·        liikenne

·        esirakentaminen

·        infra ja yleiset alueet

·        maaperän ja kasvillisuuden hiilivarastot.

Menetelmän käyttö soveltuu niihin kaavoituksen vaiheisiin, joissa vertaillaan eri vaihtoehtoja. Se havainnollistaa vaihtoehtojen välisiä eroja khk-päästöissä. Työteknisesti menetelmän etuna on yksinkertaisuus käyttäjän kannalta: kaavoittaja täyttää laskentaan tarvittavat lähtötiedot nopeasti.

Turussa haluttiin pyytää tarjous työkalun lokalisoimisesta kaupunkiin sellaisenaan. Menetelmän tuottanut yhtiö Sitowise ehdotti kuitenkin sen sijasta menetelmän jatkokehittämistä yhdessä useamman muun kaupungin kanssa. Menetelmässä oli jo tunnistettu eräitä jatkokehittämistä vaativia piirteitä ja Turun ohella useampi muukin suuri kaupunki oli kiinnostunut kaavoituksen khk-päästöjen arviointimenetelmän käyttöönotosta. Jatkotyössä tavoitteena on sisällöllisesti laskennan yhtenäistäminen valtakunnallisesti eri kuntiin soveltuvaksi, esirakentamisen parempi huomioiminen (nykymuodossa vain liitettävien erillisselvitysten kautta) sekä tietotekninen käytettävyys paikkatietopohjaisesti ja tietomallikaavoitusta ennakoiden. Esitys yhteiskehittämiseen osallistumisesta vaikutti huomattavasti hyödyllisemmältä Turun kaupungin kannalta kuin pelkkä nykyversion lokalisoiminen. Markkinatilanteen kartoituksesta edettiinkin neuvottelumenettelyyn koskien HAVA-arviointimenetelmän yhteiskehittämiseen osallistumista.

Tarjouksen sisältö ja perusteet hankinnan tekemiselle

Turun kaupungin CANEMURE-osahanke kaupunkisuunnittelun ja maaomaisuuden palvelualueella on neuvotellut osallistumisesta (ent Helsingin) Asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmän yhteiskehittämisen projektiin Sitowise-yhtiön vetämänä ja viiden muun suuren kaupungin kanssa. Arviointimenetelmä tulee asemakaavoituksen käyttöön kehityshankkeen alkamisesta syyskuussa 2022 yhteensä kolmen vuoden ajaksi. Alussa menetelmä on käytettävissä nykymuodossaan verkossa. Tämä tarkoittaa sitä, että menetelmän kaikki edellä kuvatut päästöluokat eivät ole käytössä eivätkä luotettavia vielä alkuun muissa kaupungeissa, koska nykymallin lähtötiedot ja luokittelut ovat Helsingille ominaisia. Niiden yhtenäistäminen muihin kaupunkeihin on osa jatkokehitystyötä. Menetelmän jatkokehitys käynnistyy välittömästi ja se pitää sisällään seuraavat aiheet:

·        yhtenäiset laskentakäytännöt eri kaupunkeihin

·        paikkatietopohjainen käytettävyys

·        esirakentamisen päästöjen arviointi

·        tietomallikaavoituksen ennakoiminen

Jatkokehitetty menetelmä on pilotoitavassa käytössä muissa kaupungeissa tavoitteellisesti syksystä 2023 alkaen, minkä jälkeen käyttöä seurataan ja menetelmää viimeistellään vielä vuosi syksyyn 2024 asti. Valmis menetelmä on vapaasti käytettävissä vielä vuoden eli syksyyn 2025 saakka niissä kaupungeissa, jotka osallistuivat yhteiskehittämisen hankkeeseen.

Yhteiskehittämisen hankkeeseen osallistuminen maksaa Turun kaupungille yhteensä 19 999 euroa, ja kulut katetaan CANEMURE-hankkeen budjetista.

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot alittavasta hankinnasta eli ns. pienhankinnasta. Hankinta on alle 20 000 euron arvoinen, joten Turun kaupungin sisäisten hankintaohjeiden mukaisesti se kuuluu nk suoran oston luokkaan. Lisäksi markkinakartoituksen perusteella muita potentiaalisia toimittajia ei ole todennäköisesti tiedossa. 

Toimivalta  

Turun kaupungin hallintosäännön 69 §:n mukaan kaupunginhallitus ja lautakunta päättävät hankinnoista talousarvion puitteissa ja päättävät alaistensa viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Tällä tarkoitetaan oikeutta tehdä hankintapäätös ja solmia sitoumus kaupungin puolesta. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaisesti (kylk 11.1.2022 § 12) maankäyttöjohtaja, joka toimii myös Turun CANEMURE-osahankkeen omistajana, päättää suunnittelu-, urakka- ja hankintasopimuksista, joiden arvonlisäveroton hankintahinta ei ylitä 500.000 euroa.

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että Turun kaupungin CANEMURE-osahanke ja asemakaavoitus osallistuu asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmän yhteiskehittämiseen ajalla 13.9.2022 – 13.9.2024. Palveluntuottajana on Sitowise Oy neuvottelumenettelyllä tarjotulla hinnalla sekä muuten projektisuunnitelman ja sopimusluonnoksen mukaisin ehdoin. Hankinnan kustannukset 19 999 euroa katetaan Turun kaupungin CANEMURE-osahankkeen kustannuspaikalta 49210.

Hankintayksikköä sitova sopimus tai tilaus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai tilauksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus tai tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen tiedoksi.

 

Jyrki Lappi

maankäyttöjohtaja

oikaisuvaatimusohje liiteenä

Jakelu

aoSitowise Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX