KAUPUNKIYMPÄRISTÖLAUTAKUNTA
RAKENNUS- JA LUPALAUTAKUNTA
LOUNAIS-SUOMEN JÄTEHUOLTOLAUTAKUNTA
TURUN KAUPUNKISEUDEN JOUKKOLIIKENNELAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi
Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteuttamisesta
Rakentamisen suhdannetilanne on edelleen hyvä. Rakentaminen on jatkunut Turussa vilkkaana koronasta ja maailmantilanteesta huolimatta myös vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Vuonna 2022 erityisesti uusien asuntojen rakennuslupia (pientalot ja muut) on myönnetty runsaasti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Vaikka vuonna 2021 myönnettiin rakennuslupia uusille asunnoille enemmän kuin koskaan aikaisemmin (1122 kpl, tammi-toukokuu), vuonna 2022 myönnettyjen asuntojen rakennuslupamäärä kasvoi 43 % (1609 kpl, tammi-toukokuu) vuoteen 2021 verrattuna.
Venäjän hyökkäyssodan ja pakotteiden seurauksena inflaatio ja hinnat ovat nousseet voimakkaasti, erityisesti viimeisimmän vuosineljänneksen aikana. Joidenkin rakennusmateriaalien suuret hinnannousut (mm. teräs, puu, betoni) ovat heijastuneet urakkatarjousten määriin ja hintatasoon. Rakennuskustannusindeksi on noussut merkittävästi, vuoden 2022 heinäkuussa 8,3 prosenttia vuodentakaisesta. Korkea inflaatio, hintojen nousu ja rakennustarvikkeiden saatavuus saattaa viivästyttää rakennushankkeiden aloituksia.
Kaupungin kehittäminen kestävästi jatkuu. Isot hankkeet etenevät. Kauppatorin paviljongit ovat käytössä, avajaisia vietetään syyskuussa, joukkoliikenne palaa Aurakadulle ja Eerikinkadulle lokakuun lopulla, keskustan väliaikaiset liikennejärjestelyt päättyvät ja viimeistelytöitä tehdään vielä ensi vuonna. Kauppahallin korttelin kehittäminen etenee innovaatiokumppanuusyhteistyön pohjalta. Tunnin junan edellyttämä kaksoisraide Kupittaan aseman ja päärautatieaseman välillä sekä uusi ratasilta ja ratapihan muutostyöt ovat käynnissä, myös Aurajoen ylittävän uuden jalankulku- ja pyöräilysillan toteutus etenee Väyläviraston hankinnan yhteydessä. Aninkaisten konserttitalon tontinluovutuskilpailun ratkaisu tuodaan päätöksentekoon viimeistään samaan aikaan Musiikkitalon hankesuunnitelman kanssa. Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen allianssikumppani valitaan loppuvuodesta, jonka jälkeen käynnistyy alueen kaavoitus ja Taito-kampuksen suunnittelu. Elämyskeskuksen osalta odotetaan hankeyhtiön ratkaisua. Linnanniemessä alueen kehittämisen edellyttämä kaavoitus etenee satamaraidelinjauksen pohjalta. Isojen asuinalueiden toteuttaminen toteuttamien etenee suunnitellusti.
Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat
Toiminnalliset tavoitteet
Asemakaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle ennustetaan merkittävästi ylittyvän kerrostalotonttien (ennuste 422.400 k-m2, TA 134.900 k-m2), elinkeinotonttien (ennuste 71.450 k-m2, TA 64.000 k-m2) sekä pien- ja rivitalotonttien osalta (ennuste 48.750 k-m2, TA 40.000 k-m2). Kerrosala sijoittuu tavoitteen mukaisesti tiivistyvälle kestävän kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Pientalokaavoitusta on lisätty.
Kiinteistöomaisuuden kehittäminen etenee, joskin hieman asetettuja tavoitteita hitaammin. Muutamissa kaavahankkeissa on viivästystä.
Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin, pientalo- ja rivitalojen tonttireservi ei kata vielä tällä hetkellä talousarviolausekkeissa asetettuja tulevien vuosien tavoitteita. Tonttireservi vastaa n. vuoden tarpeet. Ennusteen mukaan konserniyhtiöille luovutetaan 15.000 k-m2 rakennusoikeutta (TA 25.000 k-m2). Sen sijaan pientalokaavoja ei ole saatu luovutuskuntoon halutussa aikataulussa mm. maankäyttösopimusneuvotteluiden viivästymisestä johtuen. Myös resurssivaje infran toteutussuunnittelussa aiheuttaa osaltaan viivettä infran rakentamiseen ja edelleen tontinluovutukseen.
Joukkoliikenteen matkamäärä on alkanut taas nousta alkuvuoden aikana koronapandemian hellittäessä ja polttoainehintojen kallistuessa. Tammi-kesäkuun matkamäärä oli 10,28 miljoonaa. Tämä on 35 % enemmän kuin kevätkaudella 2021 ja 23 % vähemmän, kuin normaalivuoden 2019 kevätkaudella. Vähähiilisen liikenteen osuus joukkoliikenteestä on kasvanut 50 %:iin.
Jalankulkijamäärät Aurajoen silloilla toukokuussa ovat kasvaneet kahdesta edellisestä vuodesta, mutta ovat pienempiä kuin ennen pandemiaa. Pyöräilijöiden määrä toukokuussa Aurajoen silloilla on v2020 ja v2021 välissä ja myös alhaisempi kuin ennen pandemiaa.
Taloudelliset tavoitteet
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 4,6 milj. eurolla ennusteen ollessa -43,5 milj. euroa (TA -38,9 milj. euroa). Joukkoliikenteen matkustajamäärien vähentyminen on pienentänyt lipputuloja. Joukkoliikenteen toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 2,0 milj. eurolla ja palvelujen ostojen ylittyvän 1,0 milj. eurolla. Palvelukokonaisuuden muut palvelujen ostot ylittyvät 1,3 milj. euroa ja henkilöstökulut ylittyvät 0,3 milj. euroa.
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden omien investointien toteutumisennuste on 0,8 milj. euroa (TA 0,9 milj. euroa).
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinta:
Maaomaisuuden luovutustuotot toteutuvat tämänhetkisen ennusteen mukaan suunnitellusti (TAM 38,0 milj. euroa), josta myyntivoittojen osuus on 21,5 milj. euroa. Myyntivoittoennuste vuodelle 2022 ei sisällä edellisen vuoden kovia kasvulukuja. Rahoitusosuuksien ennuste on 2,5 milj. euroa parempi suunnitellusta (TA 2,8 milj. euroa). Ennuste muodostuu ARA:n ja Traficomin valtionavustuskohteista mm. pyörätieinvestointeihin sekä CEF-tuesta Kupittaa-Turku –kaksoisraide ja Turun ratapihahankkeelle.
Maankäyttösopimustulojen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 11,5 milj. euroa), vaikka maankäyttösopimuskorvauksia laukesi merkittävä määrä maksuun etupainotteisesti vuonna 2021. Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannusten ennuste ylittyy 1,0 milj. eurolla talousarviosta. Ylitykseen sisältyy Topinojan ympäristövastuu-varaus ja yleisten alueiden puhdistuskuluihin varautuminen.
Infra- ja tilainvestointien ennuste alittuu yhteensä 32,2 milj. euroa verrattuna talousarvioon (TAM 137,3 milj. euroa). Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset heijastuvat materiaalien saatavuuteen ja hintaan. Urakkahinnat ovat kohonneet ja osin tarjouksia ei saada lainkaan, koska tarjoajat eivät uskalla sitoutua hintoihin. Materiaalihinnat saattavat vaihdella muutaman tunnin aikavälillä urakoitsijoiden kertoman mukaan. Toimitilojen rakennuttamisen osalta osa hankkeista jää toteuttamatta, koska tarjouksia ei saada. Kilpailutuksia on vielä käynnissä ja käynnistymässä. Osassa kohteita työt on pakko tehdä ja joudutaan hankkimaan tekijöitä suorahankintamenettelyllä, kun tarjouksia ei tule. Osa hankkeista siirtyy puuttuvien päätösten takia, esimerkiksi Luolavuoren koulutalo ja Lyseon koulutalo.
Kaupunkiympäristön infrarakennuttamisen kärkihankkeiden osalta määrärahoja arvioidaan siirtyvän 1,9 milj. euroa ensi vuoteen suunnitelmien siirryttyä loppuvuoteen. Kiinteistökehityskohteiden osalta määrärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä 13,6 milj. euroa vuoden 2022 osalta. Kirstinpuiston, Herttuankulman, Pihlajaniemen ja Pukkilan toteuttamisen painopiste siirryttyä arvioitua enemmän tuleville vuosille ja se huomioidaan vuoden 2023 talousarvion laadinnan yhteydessä.
Maanläjitysalueet-kokonaisuuden määrärahasta jää käyttämättä 1,4 milj. euroa vuonna 2022, koska Lauttarannan läjitysalueen määrärahavaraus on arvioitu tämän vuoden tarvetta suuremmaksi. Rahan tarvetta siirtyy ensi vuoteen. Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).
Toiminnan tavoitteet
Talousarviolausekkeet
Lautakunta | Talousarviolauseke | Toteutunut 30.6.2022 |
Kaupunkiympäristölautakunta | Kaavaohjelmaa tarkastellaan siten, että kaupungin omassa kaavavalmistelussa priorisoidaan kasvuhankkeita. | Kaupungin omassa kaavavalmistelussa priorisoidaan kasvuhankkeita |
Kaupunkiympäristölautakunta | Kaupungille tuloa tuottavien kiinteistökehityskohteiden kaavoituksen sujuvuus varmistetaan kumppanuuskaavoituksen kautta. | Kumppanuuskaavoitushankkeita on meneillään seuraavasti: Turku Ratapiha, Virvoituksentie, Mooriankunnas, Parkinkenttä. Lisäksi yhteistyösopimuksena seuraavat kaavat: Itäharjun Voimakatu, Kaupunginpuutarhan alue, Malminkatu (Merenkulkuoppilaitos), Sepänkatu 2. Kaikista yksityisten aloitteisiin perustuvista asemakaavoista laaditaan kaavan valmistelusopimus, jossa sovitaan kaavoituksen tehtävä- ja kustannusjaosta osapuolten kesken sekä aikataulusta. Kaavoituksen puitesopimuskonsultit kilpailutetaan kuluvana syksynä 1.4.2023 alkavalle kaudelle.
|
Kaupunkiympäristölautakunta | Käynnistetään tarkastelu, jossa etsitään sijainteja tarvittavia julkisten palveluiden tonttitarpeita varten hyvinvointialueen palveluverkkoa silmällä pitäen. | Käynnistäminen odottaa hyvinvointialueen organisoitumista. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Laaditaan TVTn kanssa erillinen kumppanuuskaavoitussopimus, jonka johdosta TVT voi uudistaa olemassa olevaa asuntokantaansa ja valmistella asemakaavoja. Kaavoitus voi kohdistua kaupungin omistamille ja osoittamille alueille. | Käynnistyy syksyllä, sovittu TVT:n kanssa |
Kaupunkiympäristölautakunta | Laaditaan vuoden 2022 aikana suunnitelma pientalotonttien määrän kasvattamiseksi siten, että se mahdollistaa merkittävästi useamman uuden pientalon rakentamisen vuosittain. Suunnitelman lähtökohta on tavoitteellinen ja siinä pyritään tarjottavien tonttien määrän kasvuun valtuustokauden aikana lineaarisesti 2023 200 tonttia, 2024, 250 tonttia, 2025 300 tonttia. Lopullinen tavoite asetetaan suunnitelman laatimisen jälkeen. Suunnitelmassa huomioidaan kestävä kaupunkirakenne ja sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. | Projektiarkkitehdin rekrytointi tehty ja aloittaa 15.8.2022. Konsultti kilpailutetaan syksyllä. Selvitystyö valmistuu alkuvuodesta 2023. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Valmistellaan uudenlainen toimintamalli yksityisten pienten kaavahankkeiden (esimerkiksi maksimissaan noin 2000 kem) prosessin nopeuttamiseksi siten, että se tuodaan päätettäväksi alkuvuoden 2022 aikana. Tehdään tarkastelu ja arviointi mallin onnistumisesta valtuustokauden päätteeksi. | Selvitys kaavan valmistelun uudistamisesta on luonnosvaiheessa. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Kaavoituksen, maankäytön ja rakennusluvituksen lisäresurssitarpeet huomioidaan suotuisan kaupunkikehityksen edistämiseksi. Ilman lisäresursseja kunnianhimoisiin kehitystavoitteisiin ei lautakunnan arvion mukaan päästä. | Rakennusvalvonnalle osoitetut lisäykset henkilöresurssissa on pääosin saatu toteutettua toukokuuhun 2022 mennessä. Kaksi virkaa on vielä avoinna ja täyttämättä, rekrytointi on uudestaan käynnissä. Uusien henkilöiden perehdyttäminen vie edelleen aikaa. Kaavoituksessa on kevään aikana rekrytoitu useita kaavoitusarkkitehtejä. Syksyllä on tarkoitus rekrytoida asemakaavapäällikkö ja kaavoituksen kehittämispäällikkö. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Hiilinielujen tavoitelukua (hiilivaraston muutos, CO2-ekv/) valmistaudutaan nostamaan erillisen valmistelun pohjalta. | Luonnonvarakeskus on tehnyt uuden arvion kaupungin alueen metsien hiilinieluista ja hiilivarastoista ilmastosuunnitelman päivitystä varten. Erillinen valmistelu käynnistyy ilmastotiimin toimesta |
Kaupunkiympäristölautakunta | Rakennuslupien käsittelyajan vuositavoitteita lasketaan nopeammin kohti yleistavoitetta 30 vuorokautta. Esimerkiksi vähintään 2022 60 vrk, 2023 45 vrk, 2024 30 vrk, 2025 30 vrk. | Tavoitetta ei vielä ole saavutettu. Rakennusvalvonnan luparuuhkaa ei saada täysin purettua (vireillä olevien hakemusten määrätavoite 400 hakemusta) määräaikaan mennessä mutta vireillä olevien hakemusten määrä on kääntynyt vuoden 2022 aikana merkittävään laskuun. Vireillä olevien hakemusten määrä on 627 (tilanne 30.6.2022). Kaikkia uusia virkoja ei ole saatu täytettyä. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Asemakaavoituksen keston yleistavoitteeksi 2025 mennessä asetetaan 20 kuukautta ja vuoden 2022 aikana luodaan toimenpidesuunnitelma siihen pääsemiseksi. Lisäksi erityisesti kiirehditään kaavoituksen aloittamista kaava-aloitteen jättämisen jälkeen (kaavoituksen jonotusajan lyhentäminen). | Kaavoitusohjelman toteutuminen raportoidaan vuoden lopulla. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Lauttarannan kävely- ja pyöräilysillan investointilistalle tuomisen kiirehtiminen niin, että hanke lisätään tämän valtuustokauden investointilistalle. Tämä vastaa kaupungin kulkumuotojakaumatavoitteiden lisäksi pormestariohjelmaan kirjattuihin tavoitteisiin. | Hanke on investointiohjelmassa, toteutus vuonna 2024 ja 2025 |
Kaupunkiympäristölautakunta | Asunto- ja maapolitiikan (AMO) periaatteet päivitetään vuoden 2022 aikana, siten että valtuusto hyväksyy uudet periaatteet viimeistään joulukuussa. | Päivitystyön osalta sisäisiä tarkistustarpeita on kartoitettu sekä virkaorganisaation että poliittisten ryhmien osalta. Elokuussa käydään vastaava keskustelu muiden sidosryhmien osalta. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Viimeistään AM-politiikan periaatteiden päivityksen yhteydessä määritellään ja päätetään tarkka prosessikuvaus kaupungin erilaisista merkittävistä maapolitiikan toimista (asunto- ja maapolitiikan periaatteet luku 4), kuten innovaatiokumppanuus, äkillinen lisäarvohanke, kiinteistökehittäminen, elinkeinotontin luovuttaminen tai muut maapoliittiset toimet. Samassa yhteydessä määritellään mahdollisuudet ja oikeudet jättää aloitteita, vastuut, valmistelun ja ohjauksen prosessi, päätöksentekomenettely sekä annetaan sitova palvelulupaus prosessin eri vaiheiden kestosta. Konserniyhtiöiden ja muiden strategisesti tärkeiden tavoitteiden osalta menettelyt tarkastetaan samassa yhteydessä. Samassa valmistelussa toteutetaan seuraavia pormestariohjelman kirjauksia: | Työ etenee osana AM-periaatteiden valmistelua. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Annamme palvelulupauksen kumppanuushankkeille, kaavoitusaloitteiden käsittelylle sekä luvituksen käsittelylle, millä varmistetaan, että kaavoitus- tai rakennuslupaprosessien kesto ei veny yli luvatun. | Kaavoitusaloitteista laaditaan esiselvitys 3 kk kuluessa aloitteen saapumisesta (uudet aloitteet). Vanhojen aloitteiden osalta käynnissä ruuhkan purku. Noudatetaan kaavoitussopimuksia ja toteutetaan kaavoitusohjelmaa. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Kaikessa valmistelussa ja päätöksenteossa huomioidaan asiakaslähtöisyys. | Kaupunkirakentamisessa on lisätty kerrokantasi-ohjelmaa asiakaslähtöisyyden parantamiseksi. Kyselyjen perusteella kehitetään toimintaa. Syksyllä tehdään kaavoitukseen ja rakennusvalvontaan painottuva asiakastyytyväisyystutkimus apulaispormestarin johdolla. |
Kaupunkiympäristölautakunta | Selkeytämme kaupunkiorganisaation vastuita siten, että yritysten ja elinkeinoelämän edustajat tietävät, keneen olla yhteydessä ns. yhden luukun periaatteen mukaisesti. | Käynnistetty yritysyhteistyöryhmän toiminta ja siinä ensimmäisenä prioriteettinä aikaansaada kaupunkitasoinen yritys-CRM, jonka avulla johdetaan ja ohjataan ensimmäisen luukun peritaan rakentumista. Rakennusvalvonnan osalta asia selkeytyy nykyistä paremmin, kunhan uusien henkilöiden perehdytys etenee.. Suurilla asuntoalueilla pidetään säännöllisiä yhteistyötilaisuuksia, joihin on kutsuttu alueiden kaikki rakennusyritykset ja kaupungin ja kaupungin yhtiöiden edustajat ko. hankekokonaisuuden vastuuhenkilöt. Torialueella on myös kiinteistön omistajat mukana. |
Sopeuttamisohjelman toimenpiteet
Toimielin | Lauseke ja kuvaus | Toteutunut 30.6.2022 |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Pysäköinnintarkastajien lisääminen (2 + 2 kpl). | Pysäköinnintarkastajien määrä on lisätty alkuperäisen suunnitelman mukaisesti (2+2 henkilöä). Koronapandemian jälkeen liikkuminen osoitti jo elpymisen merkkejä mutta Ukrainan sodan aiheuttama polttoaineen hinnan korotus vaikuttanee autoilua vähentävästi ja siten negatiivisesti tulojen kertymään. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Kiekkopysäköinnin muuttaminen maksulliseksi. | Päätökset muutoksista tehty 3/2020, mutta täytäntöönpanoa siirretty koronatilanteen takia. Tulonmuodostukseen vaikuttaa liikkumiskäyttäytyminen, epävarmuus palautuuko/ milloin ennen koronaa olevaan tilanteeseen. Ennusteen arvio perustuu alueen muiden pysäköintipaikkojen vuosien 2018 ja 2019 keskiarvoon toteutuneista tuloista. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Asukaspysäköintimaksujen tarkistus ja alueen laajentaminen. | Asukaspysäköinnin uudet säännöt ja alueet on hyväksytty keväällä 2021. Maksut on säilytetty ennallaan. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Pysäköinnin maksullisuusalueen laajennukset. | Ensimmäiset päätökset muutoksista tehty 3/2020, mutta täytäntöönpanoa siirretty koronatilanteen takia. Ensimmäinen uusi alue otettu käyttöön joulukuussa 2020. Toteuttaminen jatkuu suunnittelun ja rakennuttamisen edetessä. Tulonmuodostukseen vaikuttaa liikkumiskäyttäytyminen, epävarmuus palautuuko/ milloin ennen koronaa olevaan tilanteeseen. Ennuste perustuu laskennalliseen arvioon uusista pysäköintialueista suhteutettuna vuosien 2018 ja 2019 keskiarvotulonmuodostukseen. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Pysäköinnin maksullisuusajan kasvattaminen. | Päätöksenteon valmistelu tehdään syksyn aikana |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pysäköinnin muutokset
Pysäköintimaksujen korottaminen. | Päätöksenteon valmistelu tehdään syksyn aikana |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Joukkoliikenteen kustannustehokkaampi järjestäminen
Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa toimenpiteitä, joilla joukkoliikenteen nettokustannuksia saadaan pienennettyä kattamaan mm. joukkoliikenteen kustannusindeksin nousua. | Kilpailutukset ovat onnistuneet erinomaisesti ja niissä on saavutettu merkittävät säästöt. Runkolinjauudistusta on siirretty kolmella vuodella (aloitus 1.7.2025) kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti. Hinnankorotuksia valmistellaan vuodelle 2023. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä takaisin omaksi toiminnaksi 1.4.2020 alk. Ostopalveluna 120.000 e/v, omana työnä 60.000 e/v, 1 htv lisäys vuoden 2020 alusta. | Toteutunut |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Varasto- ja taimistotoimintojen uudistaminen vuoden 2022 alusta, ostopalvelu tai muu vastaava järjestely, säästötavoite 20 % nykykustannuksista. | Taimiston osalta toteutunut säästö 25 000 €. Taimiston hoito kilpailutettu ostopalveluna. Varaston selvityksen perusteella varastoa ei ole taloudellisesti järkevä toteuttaa ostopalveluna. Varastotoiminnoista ei ole odotettavissa kustannussäästöä. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Mittauspalvelujen uudistaminen vuoden 2021 alusta. Maastomittauksen tehtävistä 75 % on suoraan riippuvaisia myönnettyjen uudislupien määrästä. Tekninen kehitys vähentää osaltaan maastossa tapahtuvan mittauksen tarvetta. Jos tehtävien määrä laskee merkittävästi, voidaan ostopalveluna säästää jopa 100 000 euroa vuodessa. | Uudet mittalaitteet käyttöön 8/2022. Kaikki tehdyt työt kirjataan ja todelliset työmäärät ja tarvittavat resurssit selvillä. Arvioidaan syntyneet säästöt keväällä 2023. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Ajoneuvosiirtotoiminnan uudistaminen 2021 alusta. Viranomaistoimintojen maksullisuus ja romuajoneuvojen siirto ostopalveluna. Säästötavoite 40.000 e/v. | Selvitys liitty tapahtumajärjestäjien palvelupakettiin, joka ei ole vielä valmis. Ei muutosta OVK 1-tilanteeseen. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Joukkoliikenteen aikataulukirjojen postituksesta luopuminen 2020 ja siitä seuraava painatusmäärän pienentäminen 42.000 e, josta Turun osuus arviolta 29.000 e/v. | Toteutunut |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen
Kuulutusten ja muiden ilmoitusten vähentäminen sanomalehdissä vuoden 2020 alusta. Ruotsinkielisyys säilytetään. MRL-uudistuksen myötä ehkä pakko lehdissä kuuluttamiseen poistuu. | Kaavoitusasioissa sanomalehtikuulutukset ovat pakollisia. Kielilaki edellyttää myös ruotsinkielistä ilmoitusta. Maankäyttö- ja rakennuslain muutos saattaa tuoda muutoksen. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Taksojen tarkistukset
Kaivuu- ja aitaamislupataksan tarkistus 3 vuoden välein (2020, 2023). Maksujen määrissä huomioitu rakentamisen todennäköinen hiljeneminen. | Taksojen tarkastus tehty kaupunkiympäristölautakunnassa 1.12.2020 siten, että muutokset tulivat voimaan 1.1.2021 |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Taksojen tarkistukset
Rakennusvalvontataksan tarkistus 2022 alusta. Taksaa tarkistetaan jatkossa säännöllisesti 3 vuoden välein. Tavoitteena 6-pack kaupunkien keskiarvo. Tulovaikutusta arvioitaessa on huomioitu rakentamisen määrällinen väheneminen. | Rakennusvalvontataksan, ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja ympäristöterveystaksan tarkistaminen hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 14.12.2021, voimaan vuoden 2022 alusta. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Taksojen tarkistukset
Tonttijakotaksan tarkistus 2020 alusta. | Tonttijakotaksa tarkistettu vuoden 2020 alussa. Tuloihin vaikuttaa enemmän yksityisten tonttijakohakemusten määrä. Tonttijakotulojen määrä näyttää kasvavan vuonna 2022. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Taksojen tarkistukset
Kiinteistönmuodostustaksan tarkistus 2022 alusta. | Kiinteistönmuodostuksen taksa tarkistettu, uusi taksa voimassa 1.1.2022. Tuloihin vaikuttaa paljon kiinteistötoimitusten hakija, kaupungin tarpeeseen tehdyistä toimituksista ei synny tuloja. Tällä hetkellä näyttää, että tavoitteesta jäädän jonkin verran. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Taksojen tarkistukset
Ympäristösuojelutaksaan lisätään haja-asutuksen jätevesipoikkeusluvat 2020 alusta. Kertaluonteinen maksu. | Jätevesivalvontaprojekti alkoi vuonna 2021 Kakskerranjärven valuma-alueelta ja jatkuu tänä vuonna Paattistenjoen ja Järvijoen ranta-alueilla. Tulevina vuosina projektin seurauksena valvonta tuottaa arvioidut tulot kun kaikkien ranta-alueiden valvonta on toteutettu. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Pima-maiden kustannustehokkaampi käsittely Kiertomaan avulla (uusi toimintatapa)
Kaupungin kasvaessa sisäänpäin vajaakäyttöisiä teollisuus- ja varastotoiminnan ja liikennealueita muutetaan monipuolisiksi asunto- ja työpaikka-alueiksi. Maaperä on useassa kohteessa pilaantunut aiemman toiminnan seurauksena. Tonttien käyttötarkoituksen muutos edellyttää kalliita esirakentamistoimenpiteitä, mm. pilaantuneiden maiden kunnostusta. Maamassojen käsittely, uudelleensijoittelu ja kuljetukset voidaan järjestää nykyistä kustannustehokkaammin yhteistyössä kaupungin yhtiön kanssa. Uuden toimintatavan muutos toteutetaan vaiheittain. Koordinaattori palkataan vuoden 2020 alusta. Toiminnan muutoksesta saatava kustannussäästö on arvioitu varovaisuusperiaatteella, säästö on sidoksissa alueiden (mm. Linnakaupunki, Itäharju) toteutusaikatauluun. | Massakoordinaattori on aloittanut tehtävänsä vuonna 2020 ja yhteistyö Kiertomaa Oy:n kanssa on toiminnassa. Kiertomaa Oy:n kiviainestuotantoa, massojen lajittelua ja massojen sijoittelua on hyödynnetty kattavasti infrahankkeiden kohdalla. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Uusien maanvuokrasopimusten vuokrien korotus
Uusiin maanvuokrasopimuksiin korotus 2020 alkaen. Asumiseen tarkoitettujen tonttien vuokra määräytyy 5 %:n mukaan kiinteistön pääoma-arvosta (nyt 4 %). Muiden kuin asumiseen tarkoitettujen tonttien vuokra määräytyy 6 %:n mukaan kiinteistön pääoma-arvosta (nyt 5 %). | Asunto- ja maapoliittisten periaatteiden päätöksen yhteydessä asuntotonttien pääomavuokra on jätetty ennalleen 4 %:iin. Täytäntöönpano tehty vuoden 2021 alusta. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Kaupunkiympäristön kunnossapidon erilliskohteista säästäminen
Kunnossapidon erilliskohteista säästäminen: kaiteet, aidat, roska-astiat penkit ym korjaukset sekä liikenne- että viheralueiden korjaukset. | Toteutunut |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Tapahtumajärjestäjille tarjotaan maksullista palvelupakettia (uusi palvelu)
Tapahtumajärjestäjille tarjotaan kokonaisvaltaista palvelupakettia, jolla hoidetaan tarvittavan alueen aitaaminen ja siihen liittyvät luvat sekä ajoneuvojen siirtokehotukset ja siirrättäminen. Alueen ennallistaminen siirtokehotusmerkkivapaaksi alueeksi tapahtuisi omana työnä viipymättä tilaisuuden tai tarpeen päätyttyä. Uusi toimintatapa parantaa asiakaspalvelua, yleistä järjestystä ja liikenteen sujuvuutta sekä tehostaa viranomaisprosessia, kun sama taho suunnittelee, toteuttaa ja ennallistaa alueen. Uuden palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset katetaan uudella tapahtumamaksulla. Kustannukset ajoneuvojen siirroista voidaan periä ajoneuvon omistajalta, kun näyttö virheestä selkeästi dokumentoitu. Maksullisuus ei koskisi yleishyödyllisiä yhteisöjä. | Selvityksen taloudellinen osuus ei ole vielä valmistunut. Rahallinen säästö syntyy synergiasta ja oman palvelun tehokkaasta käytöstä ja osin tavoitteissa kuvatun tapahtumapaketin lanseerauksesta. Kaupungille syntyvää Pr-hyötyä ja toiminnan tehokkuutta on vaikea mitata rahallisesti. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Palvelulinjatoiminnan arviointi
Pohdittavaksi palveluliikenteen erilaiset tuotantotavat (esim. kutsutaksi tms.). Toteutuu runkolinjastossa. | Valtuusto on päättänyt siirtää runkolinjaston aloitusajankohdan vuoteen 2025. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla
Osalla alueita säilyy kaupungin kunnossapitovelvoite. | Vuonna 2021 tehdyn selvityksen mukaan kunnossapitovelvoitteen palauttamiselle ei ole lainmukaista pitävää perustetta. Hoitotyöstä laskuttaminen taas johtaisi raskaaseen laskutusjärjestelyyn, joka vähentäisi siitä saatavan hyödyn. Esitetty sopeuttamistoimenpiteestä luopumista. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen
On jo vuoden 2020 talousarviossa. Tulovaikutus 800.000/v, kun päätös lainvoimainen. | Toimenpiteen toteuttamisesta on vuonna 2020 laadittu juridinen selvitys, joka ei puolla valtuuston päätöksen kumoamista. Esitetty sopeuttamistoimenpiteestä luopumista. |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Maankäytön myyntitulojen lisääminen
Käynnissä olevat tuloja tuottavat maankäytön hankkeet (pl. Blue Industry Park) priorisoidaan kiirehtimällä niiden kaavoitusta, infrainvestointeja ja tontinluovutusta. | Talousarvion hyväksymisen yhteydessä tulevien vuosien myyntitulotavoitetta on lisätty. Vuokratulotavoitetta nostettu suhteessa myyntitulotavoitteeseen |
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus | Opetusryhmien maksuttoman joukkoliikenteen selvitys
Vuonna 2020 selvitetään kaupungille kokonaisuutenaan mahdollisimman kustannusneutraali malli peruskoulun opetusryhmien maksuttomaan joukkoliikenteeseen koulupäivien aikana 8-16. | Selvitys laadittu ja viety seudullisen joukkoliikennelautakunnan (tksjlk 9.12.2020) kautta johdon arvioitavaksi. Asia ei ole koronakautena edennyt. |
Pormestariohjelman toimenpiteet
Teema: Edunvalvonta
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
2 | Saaristomeren suojelun toteuttaminen ja siihen riittävän rahoituksen saaminen, jotta maailman herkimmän, kauneimman ja saastuneimman saariston tila paranee ja jotta se säilyy myös tulevien sukupolvien ilona ja vahvistaa alueemme luonnon monimuotoisuutta. | Toteutamme Turun ja Helsingin kaupunkien Itämerihaasteen toimenpideohjelmaa 2019–2023. Turussa 99/105 toimenpidettä aloitettu, käynnissä tai valmiina. Ohjelmaa toteutetaan koko kaupungin toimijoiden voimin yhteistyössä kansalaisten, yritysten, julkisen ja kolmannen sektorin kanssa niin, että työ puhtaan, tuottavan ja yhteisen Itämeren eteen (eli kaikkien kestävyysnäkökohtien, ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisen ja kulttuurisen) Turun alueella, vahvistuu. Uusia toimenpiteitä luodaan jatkuvasti. Toteutuksesta viestitään aktiivisesti ja osallistavasti. Vuonna 2022 priorisoidaan kansallisen ja kansainvälisen verkoston laajentamista (8.10.2021: 317 kumppania mukana). Riittävän rahoituksen varmistamiseksi osallistuttu vuonna 2021 YK:n Ocean Innovation Prize kilpailuun, jonka palkintosumma on miljoona dollaria. | Etenee suunnitellusti. Turussa aloitettu, käynnissä tai valmiina 100/105 toimenpidettä 2019–2023 toimenpideohjelmasta, vuoden 2022 ennuste 102/105. |
3 | Tunnin junan toteuttaminen ja investointipäätös uudelle ratayhteydelle siten, että junayhteys on otettavissa käyttöön 2030 | Tunnin junan edellyttämän Kupittaa-Turku-kaksoisraiteen suunnittelua, tutkimuksia ja urakkakilpailutuksia jatketaan. Ratapihan raidejärjestelyjä, purkamisia ja pima-töitä sekä laite- ja johtosiirtoja suoritetaan ja ratasiltojen rakentaminen käynnistyy. Kaupungin kustannusosuus vuodelle 2022 on 10,25 M€
| Etenee suunnitellusti. Suunnittelu alueella jatkuu ja ratasillan urakka on siirtynyt kehitysvaiheeseen. Ratasiltojen urakoitsijavalinta on tehty ja hankinta on kehitysvaiheessa. Myös muiden siltojen hankintavaihe on käynnissä. Ratapihan työt ovat käynnistyneet. Liikenne Kupittaan aseman ja päärautatieaseman välillä katkaistaan 15.8.2022 (seis -levy Kupittaalle). Siltojen ja rakennelmien suunnittelua jatketaan ja työt ovat osittain käynnistymässä syksyllä. Ratasillan ja Raunistulansillan (jk+pp) hankinta on kehitysvaiheessa. |
Teema: Hiilineutraali Turku
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
4 | Huomioidaan kaupungin ilmastotavoitteet erityisesti maankäyttöä, energiaa, rakentamista ja liikkumista koskevassa päätöksenteossa. | Maankäytössä panostetaan hiilineutraalin kaupunkialueen saavuttamiseen vuoteen 2029 mennessä, mikä edellyttää energiatehokasta ja kestäviin liikkumismuotoihin kannustavaa yhdyskuntarakenteen kehitystä. Rakentamista ohjataan keskuksista, asuintiivistymistä, kestävästä liikkumisesta ja lähipalveluista muodostuvalle kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Tavoitteena on, että asemakaavoitettavasta asuinrakennusoikeudesta vähintään 85 % sijoittuu tiivistyvälle kestävän kasvun vyöhykkeelle. Kaavahankkeissa otetaan käyttöön kaavan ilmastovaikutusten arviointi.
Tavoitteena on vähentää Turun tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 % vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä. sekä kasvattaa kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuutta Turun kaupungissa yli 66 % tasolle vuoteen 2030 mennessä. Se tarkoittaa kävelyn ja pyöräilyn määrän kasvua keskimäärin 3,4 %:ia ja autoliikenteen vähentymistä keskimäärin 3 %:lla vuosittain. Lisäksi joukkoliikenteen matkamäärän pitäisi kasvaa vuodessa keskimäärin 5,2 %.
Luomme aktiivisesti kestävää liikkumiskulttuuria ja parannamme kestävän liikkumisen edellytyksiä. Toteutamme muutosta kulkutapajakaumaan rakennuttamalla pyöräteitä, kävelyyn houkuttelevia yleisiä alueita ja runkolinjaston käyttöönoton edellyttämiä investointeja investointiohjelman mukaan. Tavoitteena on joukkoliikenteen käyttäjämäärän palauttaminen vuoden 2019 tasolle, jonka jälkeen haetaan kasvua. Normaalin talvikunnossapidon lisäksi, kunnossapidossa toteutetaan tehostettua kävely- ja pyöräteiden talvihoitoa. Vuonna 2022 urakkaan sisältyy 12 km harjasuolattavaa reittiä ja noin 20 km harjahiekoitettavaa reittiä. Rakennuttamisessa huomioidaan energiatehokkuus ja muut kestävät ratkaisut mm. Green Deal (päästöttömät työmaat) ja uusiomateriaalit. Fölin kilpailutuksissa suositaan sähköbusseja EU-lainsäädännön, Suomen lainsäädännön ja kaupungin tavoitteiden mukaisesti.
| Toimenpiteet ovat käynnissä. Maankäytössä panostetaan kestävää yhdyskuntarakennetta. Ilmastovaikutusten arviointi otetaan asemakaavoituksen vakioiduksi osaksi. Sähköbussiliikenteen osuutta kasvatetaan koko ajan kilpailutusten painotusten kautta. Yli kolmasosa kilometreistä ajetaan sähköllä. Joukkoliikenteen matkamäärän kasvattaminen vuoden 2019 tasolle haasteellista, matkamäärän kasvu riippuu erityisesti koronatilanteesta.
|
8 | Toteutetaan tehtyjä päätöksiä luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseksi (LUMO-ohjelma). Asetetaan valmistelun pohjalta luontotavoite. | Valmistelemme luonnon monimuotoisuusohjelman päätöksentekoon. Valmistelun osana arvioidaan Itämeri-toimenpideohjelman mahdollinen yhdistäminen osaksi luonnon monimuotoisuusohjelmaa. Valmistelun pohjalta asetetaan luontotavoite, joka pitää sisällään luonnon monimuotoisuuden ja lähiluonnon vahvistamisen sekä kaupunkivehreyden lisäämisen. | LUMO-ohjelman luonnos on valmis, lausunnoille syksyn 2022 aikana, jonka jälkeen hyväksyminen kaupunginhallituksessa. Lopullista arviointia Itämeri- ja Lumo-ohjelmien yhdistämisestä ei ole tehty. |
9 | Perustetaan Mälikkälän-Kuninkojan alueelle uusi luonnonsuojelualue. | Valmistellaan Mälikkälän-Kuninkojan luonnonsuojelualueen perustamista koskeva esitys rauhoitusmääräyksineen. | Luonnonsuojelualueen perustamisen taustaselvitykseksi alueelta on valmisteilla kesällä 2022 kasvillisuusselvitys (konsultti) aiempien selvitysten lisäksi. Rauhoitusmääräysten valmistelu käynnissä. Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttyä rahoitusmääräykset haetaan luonnonsuojelualueen rauhoitusta Varsinais-Suomen ELY-keskukselta. |
Teema: Hyvinvoinnin edistäminen ja palveluiden kehittäminen – Hyvinvoiva Turku
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
10 | Koulu- ja päiväkotitilojen tulee olla terveitä ja turvallisia. Päivitetään koulu- ja päiväkotiverkko vastaamaan asuinalueiden tarpeita ja laaditaan korjaus- ja uudisrakentamissuunnitelma väistötilatarpeineen. Vahvistetaan tilojen käyttöä koulun ulkopuolella. | Osallistumme tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluun. Huolehdimme hankkeiden kaavoituksesta ja luvituksesta sekä rakennutamme tilojen peruskorjaukset ja uudiskohteet tilainvestointiohjelman mukaisesti. | Etenee suunnitellusti. On kaupunkiympäristön perustoimintaa. Kaupungin sisäistä toimintaa on kehitetty, jotta asiat saadaan sujuvammin eteenpäin. |
15 | Leikkipaikkojen yhteyteen suunnitellaan aikuisten lähiliikuntaa tukevia toimintoja. Liikuntapaikkarakentamisessa huomioidaan ikäihmisten liikkumisen tarpeet. | Leikkipaikkasuunnitelmaan sovitetaan aikuisten lähiliikuntapaikka-ajattelua määrärahojen puitteissa. Liikuntapaikkojen suunnittelussa, toteutuksessa ja vuorojaossa huomioidaan ikäihmiset. | Käynnissä, yhteistyössä liikunnan kanssa. Leikintekoa-ohjelman mukaan ikäihmiset huomioidaan leikkipaikkojen suunnittelussa. Myös liikuntapaikkasuunnittelussa huomioidaan ikäihmiset. |
Teema: Jatkuvasti parempi Turku
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
39 | Luodaan Turkuun asiointitili, jota kautta on helppo hoitaa asioita sujuvasti ajasta ja paikasta riippumatta. Hyödynnetään digitaalisuutta ja dataa myös osana kaavoitusta, luvitusta, katujen ja katuverkon kunnossapitoa ja opastuksia. | Fölin CRM (asiakashallintajärjestelmä) otetaan käyttöön. Fölin CRM yhdistetään kaupungin asiointitiliin. Rakennusvalvonnassa otetaan käyttöön CRM-pohjainen rakennushankekohtainen asiakastyytyväisyyskysely. Kunnossapito osallistuu Infraomaisuuden tietovirrat -hankkeeseen, joka saa VM:n digikannustinrahaa. Seurataan aktiivisesti katuverkon ja opastuksen digitalisaation kehityshankkeita KEHTO-foorumin yhteydessä. | Fölin CRM on käytössä huhtikuusta 2022 lähtien. CRM-pohjainen asiakastyytyväisyyskysely on käytössä rakennusvalvonnassa. Espoon vetämä infran tietovirrat-hanke on käynnissä ja kunnossapito on siinä mukana. |
Teema: Kansainvälisyys ja verkostot – Turku, kokoaan suurempi maailmalla
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
48 | Huolehditaan kansainvälisen koulun jatkosta ja siirrosta keskustan lähistölle (esimerkiksi Itäharjulle). | Kansainvälisen koulun tarveselvitys päivitetään ja yhtenä vaihtoehtona tutkitaan tilojen toteuttamista Itäharjun monitoimitalon yhteyteen. Hyväksytyn tilatarveselvityksen pohjalta käynnistetään tarvittaessa kaavoitus. | Tilapalvelut vastaa tarveselvityksen valmistelusta. Hyväksytyn tilatarveselvityksen jälkeen hanke sisällytetään tarvittaessa kaavoitusohjelmaan, mikäli hankkeen toteuttaminen edellyttää asemakaavanmuutosta.
|
Teema: Kestävän kasvun Turku
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
51 | Kaupunkia tiivistetään täydennysrakentamalla hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle, huomioidaan lähiluonnon ja viheralueiden merkitys ja tarkastellaan palveluverkkoa uudet asuinalueet huomioiden. Lisätään erityisesti houkuttelevilla alueilla olevien pientalo- ja kerrostalotonttien tarjontaa ja laaditaan koko kaupungin kattava täydennysrakennusselvitys. | Kytketään raitiotiehanke maankäytön kehitykseen ja palveluverkon kehittämiseen. Tavoitteena on, että asemakaavoitettavasta asuinrakennusoikeudesta vähintään 85 % sijoittuu tiivistyvälle kestävän kasvun vyöhykkeelle. Näin luodaan puitteet maankäytön, asumisen, liikenteen, palvelujen ja elinkeinojen kehittämiselle taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Täydennysrakentamisen toteuttamisessa hyödynnämme kumppanuutta. Olemassa olevan kaupunkirakenteen tiivistämisessä hyödynnetään olemassa olevaa katu- ja muuta infraa. Kasvatetaan kaava- ja tonttivarantoa kysyntää vastaavasti. Kaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle vuonna 2022 ovat asuinpientalojen osalta 40.000 kem2, kerrostalojen osalta 134.900 kem2 ja työpaikkatonttien osalta 64.000 kem2. Riittävä tonttivaranto varmistetaan. Tavoitteena on, että rakentamiskelpoisia pientalotontteja on vuonna 2022 luovutettavana kahden vuoden tarpeisiin ja kerrostalotontteja sekä työpaikkatontteja kolmen vuoden tarpeisiin. Pientalokaavoituksen lisäämisellä tavoitellaan seudullisen asunto- ja maapoliittisen ohjelman mukaisesti kolmen vuoden varantoa tulevina vuosina. Pientalotonttien tarjontaa parannetaan aktiivisesti kaavahankkeilla Hirvensalossa, Skanssissa, Yli-Maariassa ja Jäkärlässä. Lisäksi edistetään vanhempien hyvin saavutettavien pientaloalueiden täydennysrakentamismahdollisuuksia kaavoituksen ja mahdollisesti alueellisten poikkeamisprosessien avulla. Pientalotonttien merkittävään lisäämiseen tähtäävän täydennysrakentamisohjelman valmistelu käynnistetään konsulttityönä ja tavoitteena ohjelman hyväksyminen vuonna 2022. | Raitiotiehanke on kytketty maankäytön kehitykseen ja palveluverkon kehittämiseen. Pientalokaavojen valmistelua kiirehditään, siitä huolimatta tavoite vähintään 85% asuinrakennusoikeuden sijoittumisesta kestävän kasvun vyöhykkeelle on toteutumassa. Asemakaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle ennustetaan merkittävästi ylittyvän kerrostalotonttien (ennuste 422.400 k-m2, TA 134.900 k-m2), elinkeinotonttien (ennuste 71.450 k-m2, TA 64.000 k-m2) sekä pien- ja rivitalotonttien osalta (ennuste 48.750 k-m2, TA 40.000 k-m2). Pientalotonttien merkittävään lisäämiseen tähtäävän täydennysrakentamisselvityksen tavoitteet on hyväksytty ja koordinaattori on valittu. Syksyllä kilpailutetaan konsultti, joka valmistelee selvityksen kuntalaisia osallistaen. Selvityksen valmistuminen, hyväksyminen ja jatkotoimenpiteet siirtyvät alkuvuoteen 2023.
|
52 | Huolehditaan, että kaupungissa liikkuminen on sujuvaa ja että keskusta säilyy saavutettavana kaikilla liikennemuodoilla. | Vahvistetaan liikennepalveluiden yhteensovittamista kärkihankkeiden kautta. Keskustan väliaikaiset liikennejärjestelyt päättyvät. Joukkoliikenne palaa Aurakadulle ja Eerikinkadulle Kauppatorihankkeen valmistuessa 2022. Kokeillaan eri liikkumismuotojen pysäköintiratkaisuja yhteistyössä yritysten kanssa. Yhteiskäyttöautojen pysäköintiä pyritään helpottamaan. Joukkoliikenteen matkamääriä kasvatetaan erilaisin toimenpitein (tarjonta, kalusto, matkustajainformaatio, lippujärjestelmä, markkinointi ja viestintä, asiakasrekisteri ja yritysyhteistyö). Toteutetaan EU-rahoitteista Scale-Up -hanketta, johon kuuluu mm. kestävät matkaketjut ja liikkuminen palveluna. Käyttöönotettava eri liikkumismuotojen yhteinen liikkumisnäkymä (dynaaminen näkymä karttapohjalla) sujuvoittaa liikkumista kaupungissa kaikilla liikkumismuodoilla. | Joukkoliikenne on palaamassa Aurakadulle ja Eerikinkadulle 31.10.2022. Kauppatorihankkeen viimeistelyjä tehdään kuitenkin vielä keväällä 2023. Fölin lippu- ja infojärjestelmää kehitetään edelleen. Liikkumisnäkymän ensimmäinen julkinen versio on julkaistu kesäkuussa. Kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön heinäkuussa, 700 pyörän, 30 kiinteän aseman ja 70 virtuaaliaseman voimin. Potkulautaoperaattoreiden ja muiden kaupunkien kanssa yhteistyö on aloitettu. Pienliikennevälineiden operaattoreiden ohjeistusta päivitetään tarvittaessa. Liikkumisen ohjauksen hankkeet ovat käynnissä. Pysäköintiratkaisuja kokeillaan. Raitiotien yleissuunnitelma selvityksineen valmistuu syyskuussa. Keskustan liikennesuunnitelman valmistelu jatkuu yleiskaavan hyväksymisen jälkeen. Suunnitelma opastuksista pysäköintilaitoksiin.
|
53 | Huomioimme kaupungin rakentamisessa turvallisuuden tärkeänä osana sekä inhimillistä kestävyyttä että viihtyvyyttä. | Toteutamme liikenteen turvallisuutta parantavia ja korjausvelkaa alentavia investointeja infran investointiohjelman mukaisesti. Toteutamme Turun kaupungin turvallisuussuunnitelman 2017–2020 (kh 6.3.2017 § 91) toimenpiteitä. Tavoitteena on, että liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä vähenee keskimäärin noin 5 % vuodessa. Liikenneturvallisuutta parannetaan laatimalla erillinen liikenneturvallisuussuunnitelma yhteistyössä kaupungin eri palvelukokonaisuuksien sekä ELY-keskuksen kanssa osana MAL-sopimuksen tavoitteita. | Liikenteen turvallisuutta parantavia ja korjausvelkaa alentavia investointeja toteutetaan infran investointiohjelman mukaisesti. Liikenneturvallisuussuunnitelman valmistelu käynnissä.
|
54 | Annetaan palvelulupaus kumppanuushankkeille, kaavoitusaloitteiden käsittelylle sekä luvituksen käsittelylle. Kumppanuuskaavoituksen tulee olla pienehköissä, yksityisissä aloitteissa ensisijainen vaihtoehto. Huolehditaan, että kaavoituksen ja luvituksen resurssit ovat riittävät. | Annamme palvelulupauksen, että kaavoitusaloitteet käsitellään 3 kuukauden sisällä. Tavoitteena on, että vaikutuksiltaan merkittävien asemakaavojen käsittelyajan mediaani on enintään 24 kk. Vuonna 2022 luodaan toimenpidesuunnitelma asemakaavoituksen keston lyhentämiseksi. Tavoitteena on, että 40 % kaavoitusohjelman kaavahankkeista valmistellaan kumppanuus/ konsulttityönä. Kaavoituksen puitesopimuskonsultit kilpailutetaan vuonna 2022. Laaditaan TVT:n kanssa erillinen kumppanuuskaavoitussopimus. Rakennusvalvonnan luparuuhka puretaan 31.8.2022 mennessä. Rakennusvalvonnan kaikkien lupahakemusten käsittelyaikatavoite on 60 vrk (80 % luvista) vuonna 2022. Vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmaan on esitetty lisäresurssit maankäytön prosessiin. Kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi valmistellaan 2022 alkuvuodesta prosessimalli sekä ohjeistus maanomistajien kaavanvalmistelun toteuttamisesta ja siihen liittyvistä menettelytavoista. | Uusien kaavoitusaloitteiden käsittely etenee palvelulupauksen mukaisesti. Kaavahankkeista 40 %:ia valmistellaan konsulttityönä. Kumppanuussopimus TVT:n kanssa laaditaan syksyn aikana. Selvitys maanomistajien kaavanvalmistelun toteuttamisesta valmisteilla. Rakennusvalvonnan luparuuhkaa ei saada täysin purettua (vireillä olevien hakemusten määrätavoite 400 hakemusta) määräaikaan mennessä mutta vireillä olevien hakemusten määrä on kääntynyt vuoden 2022 aikana merkittävään laskuun. Vireillä olevien hakemusten määrä on 627 (tilanne 30.6.2022). Kaikkia uusia virkoja ei ole saatu täytettyä.
|
55 | Laaditaan visio Merellisen Turun kehittämisestä huomioiden erityisesti Länsi-Turun alue. Huomioidaan yleiskaavoituksessa läntisten alueiden uudet asumisviihtyvyyttä parantavat ja asumista lisäävät tavoitteet sekä merellisyyden. | Osallistumme Merellisen Turun vision laadintaan. Vision pohjalta päivitetään yleiskaava Länsi-Turun alueelle. | Kaupunkisuunnittelujohtaja vastaa visiotyön valmistelusta. Visiotyön käynnistämistä valmistellaan kumppanuuskeskusteluilla ja tärkeimmillä perusselvityksillä, |
56 | Varmistetaan, että Turussa toteutuu alueittain asumisen monipuolisuus. Puretaan aktiivisesti segregaatiota asunto- ja maapolitiikalla. | Toteutamme ARA:n tukemaa Lähiöohjelmaa 2020–2022 ja osallistumme lähiövision valmisteluun. Asuntotuotannosta vähintään 20 % sijoittuu kaupungin omistamille tonteille, mikä mahdollistaa kaupungin tonttituotannon ja valtion tukeman (ARA) kohtuuhintaisen asuntotuotannon toteuttamisen. Kaupungin konserniyhtiöille asettamat asuntotuotantotavoitteet (600 asuntoa/v) edellyttävät kaupungilta konserniyhtiöille kaavoitettavaa kerrosalaa vuosittain 30.000 kem2. Kaupungin maalle kaavoitettavasta asuinkerrosalasta osoitetaan kaupungin tuotantoyhtiöille (TVT, TYS, Vaso) n. 25.000 kem2, joka tarkoittaa 7–10 luovutettavaa tonttia/vuosi. Tavoitteena on, että kuudella Turun yhdeksästä suuralueesta tuetun vuokra-asumisen osuus on enintään 15 prosenttia koko suuralueen asuntokannasta. Kirjauksella ei muuteta valtuuston hyväksymiä maankäytön periaatteita. | Lähiövisio valmisteilla ja konserniyhtiöille ohjelmoidut asemakaavat etenevät tavoitteen mukaisesti.
|
57 | Toteutamme muutosta kulkutapajakaumaan toteuttamalla pyöräteitä, lisäämällä kävelyn houkuttelevuutta ja aloittamalla runkobussijärjestelmän toteutuksen. | Kulkutapajakauman muutosta toteutetaan mm. pyörätie, kävelyreitti-investoinnein. Investoinnit kootaan kokonaisuudeksi ja niiden vaikuttavuus kulkutapojen muutokseen arvioidaan. Investointilistalla olevaa hirvensalon kävelysiltaa edistetään. | Toteutunut. |
Teema: Kärkihankkeet
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
65 | Tiedepuiston kärkihanke, Olemassa oleva kärkihanke jatkuu, päivitetään toimenpidesuunnitelma valtuustokaudelle. | Tiedepuiston kärkihanketta toteutetaan erillisen toimenpidesuunnitelman mukaisesti. | Etenee suunnitellusti. Kärkihankkeen toimintasuunnitelma hyväksytty kh 17.1.2022 § 15. Kupittaan kärjen kumppanuushanke käynnissä, allianssikumppani valitaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Voimakadun, Itäharjun liittymän ja Kiinamyllynkadun kaavoitus käynnissä. |
66 | Keskustan kehittämisen kärkihanke, Olemassa oleva kärkihanke jatkuu, päivitetään toimenpidesuunnitelma valtuustokaudelle. | Keskustan kehittämisen kärkihanketta toteutetaan erillisen toimenpidesuunnitelman mukaisesti. | Etenee suunnitellusti. Kärkihankkeen toimintasuunnitelma hyväksytty kh 17.1.2022 § 15. Lisäksi kaupunkiympäristöllä useita keskustan kehittämisen kärkihanketta tukevaa hanketta käynnissä. |
69 | Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke, Lähiöiden kehittämisen ensisijaiseksi tavoitteeksi vahvistetaan segregaation vähentäminen. Vahvistetaan kaupunkilaisten yhteisöllisyyttä ja osallistumista kaupungin kehittämiseen. | Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanketta toteutetaan erillisen toimenpidesuunnitelman mukaisesti. | Kärkihankkeen toimintasuunnitelma hyväksytty kh 17.1.2022 § 15. Lähiövisiotyö etenee suunnitellusti. Segregaation ehkäisy on yksi Uuden Turun toimintamallin painopistealueista. |
Teema: Matkailu ja saavutettavuus – Tapahtumien Turku
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
74 | Turku panostaa matkailun kehittämiseen voimakkaasti ja siinä onnistumiseksi houkuttelee alan toimijoita yhteen. Lentoaseman ja satamatoimintojen kilpailukyvystä tulee huolehtia. Kansainvälisen matkailun kasvattaminen on yksi elinkeinopolitiikan keskeisistä tavoitteista. | Huolehdimme osaltamme satamatoimintojen kilpailukyvystä yhteisterminaalin kaavoituksesta ja hankkeeseen liittyvästä kaupungin infran katu- ja toteutussuunnittelusta. Varmistetaan yhteisterminaalin saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla. | Periaatepäätös satamaraiteesta tehty (kh 6.6.2022 §269). Turun Satama Oy on järjestänyt yhteisterminaalista arkkitehtuurikilpailun. Yhteisterminaalin asemakaavoitusta jatketaan valmistuneiden suunnitelmien mukaan.
|
Teema: Turun talousraami 2021–2025 – Vahvana 2030-luvulle
Nro | Tavoite | Talousarvio 2022 | Toteutunut 30.6.2022 |
77 | Jo päätetty sopeutusohjelma toteutetaan. | Erillinen seuranta. | Päätettyjen toimenpiteiden toteutus käynnissä. |
78 | Raitiotien kustannus- ja kannattavuusarvion pohjalta tehdään päätökset kaupunkikehityksen kannalta merkittävästä joukkoliikenneratkaisusta. | Yleissuunnitelma Satama-Varissuo valmistuu. Päätös toteutussuunnittelusta myös Kauppatori-Satama osuudella (Varissuo-Kauppatori toteutussuunnittelu päätetty kv:ssä 20.4.2020). Hankeyhtiö on toiminnassa ja käynnistänyt toteutussuunnittelun hankintamenettelyn. | Etenee suunnitellusti. Yleissuunnitelman laadinta selvityksineen on käynnissä ja valmistuu syksyllä, etenee päätöksentekoon lausuntojen jälkeen. Hankeyhtiö on perustettu, toimitusjohtajan rekrytointi ja toiminnan käynnistäminen. Hankeyhtiö vastaa toteutussuunnittelusta. Hankeyhtiö valmistelee hankintamallista päättämistä. |
79 | Investointien tehokas ajallinen ja taloudellinen hallinta sekä osaava ja huolellinen rakennuttaminen ovat avainasemassa, jotta investointeja voidaan toteuttaa kestävästi. | Laaditaan investointikokonaisuuden kannattavuuslaskelmat pormestariohjelmassa linjattujen periaatteiden mukaisesti ja tehdään tarvittavat päätökset investointien aikatauluttamisesta. | Kaupunkirakentaminen osallistuu kehittämishankkeisiin, joiden tavoitteena on investointien tehokas ajallinen ja taloudellinen hallinta sekä osaava ja huolellinen rakennuttaminen. Esimerkkeinä IPT4 ja Prodigial -tutkimushankkeet. IPT4 tutkimushankkeen tavoitteena on rakennusalan toimintakulttuurin muutos, integroitujen toimintamallien ja osaamisen kehittäminen. Prodigial -tutkimushankkeen tavoitteena on infrahankkeiden toiminnan ja talouden kehittäminen digitaalisin menetelmin. |
80 | Rakennamme uuden konserttitalon aikataulussa, joka mahdollistaa orkesterin siirtymisen suoraan uusiin tiloihin, tavoitteena vuosi 2025. | Musiikkitalon hankesuunnitelma valmistuu valtuuston hyväksymän asemakaavan pohjalta ja siirrytään toteutussuunnitelmavaiheeseen. Huolehditaan aktiivisesta viestinnästä. | Musiikkitalon hankesuunnitelmaa laaditaan kehitysvaiheen 1. osan mukaisesti. Asemakaava on hyväksyttykaupunginvaltuustossa 14.3.2022, ei lainvoimainen (valitettu hallinto-oikeuteen). Hankesuunnitelma etenee hankinta-aikataulun mukaisesti ja tuodaan päätöksentekoon syksyllä, jonka jälkeen toteutusvaiheeseen siirtymistä voidaan arvioida ja siitä päättää. |
81 | Toteutamme Kupittaan kansihankkeen mahdollistamaan tiedepuiston kärkihanketta ja luomaan uuden yhdistetyn Kupittaa-Itäharjun kaupunginosan vahvan joukkoliikenteen- ja työpaikkakeskittymän äärelle. Toteutamme TAITO-kampuksen. | Kupittaan kärjen allianssi valmistelee kokonaissuunnitelman, jonka pohjalta alueelle laaditaan asemakaava. Infrahankkeen ja Taito-kampuksen hankesuunnittelu käynnistyy. | Hankkeen hankintavaihe on meneillään kahden kilpailuun osallistuneen ryhmittymän kanssa. Hankintavaiheen yleissuunnitelma vaihe on valmistunut ja lopullinen tarjouspyyntö on lähetetty. Hankkeen toteuttava ryhmittymä on valittu vuoden 2022 loppuun mennessä ja on siirrytty kehitysvaiheeseen, jossa 1. vaiheessa laaditaan hankesuunnitelma ja kokonaissuunnitelma asemakaavan laadinnan tahdissa. |
82 | Turku tavoittelee tulopohjan vahvistamiseksi merkittävää lisärakentamista. | Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistönkehityshankkeilla erillisen kiinteistökehitysohjelman mukaisesti. Vuonna 2022 maanmyynnistä tavoitellaan tuloja 23,7 milj. euroa ja myyntivoittoa 19,7 milj. euroa. | Kiinteistökehitysohjelma etenee suunnitellusti. Myyntituloa ennustetaan 12 milj. euroa talousarviota enemmän, mutta myyntivoitot toteutuvat talousarvion mukaisesti. Maankäyttösopimustulot ovat toteutumassa talousarvion mukaisesti. |
Käyttötalouden ja investointien määrärahat ja tuloerät, 1 000 €
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus
Käyttötalousosa
Käyttötalousosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Toimintatuotot | 74 230 | 73 643 | 0 | 73 643 | 37 082 | 71 697 | -1 946 |
Valmistus omaan käyttöön | 1 178 | 1 610 | 0 | 1 610 | 0 | 1 690 | 80 |
Toimintakulut | -104 265 | -114 139 | -9 | -114 148 | -52 981 | -116 920 | -2 772 |
Toimintakate | -28 857 | -38 886 | -9 | -38 895 | -15 899 | -43 533 | -4 638 |
Investointiosa
Investointiosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Investointimenot | -746 | -903 | 0 | -903 | -29 | -839 | 64 |
Rahoitusosuudet | 82 | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 |
Luovutustulot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -664 | -728 | 0 | -728 | -29 | -664 | 64 |
Kaupunkiympäristölautakunta
Käyttötalousosa
Käyttötalousosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Toimintatuotot | 40 370 | 38 582 | 0 | 38 582 | 21 389 | 38 636 | 54 |
Valmistus omaan käyttöön | 1 178 | 1 610 | 0 | 1 610 | 0 | 1 690 | 80 |
Toimintakulut | -50 393 | -56 279 | -9 | -56 288 | -24 678 | -58 054 | -1 766 |
Toimintakate | -8 845 | -16 086 | -9 | -16 095 | -3 289 | -17 727 | -1 632 |
Investointiosa
Investointiosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Investointimenot | -47 | -403 | 0 | -403 | 0 | -339 | 64 |
Rahoitusosuudet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Luovutustulot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -47 | -403 | 0 | -403 | 0 | -339 | 64 |
Rakennus- ja lupalautakunta
Käyttötalousosa
Käyttötalousosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Toimintatuotot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintakulut | -95 | -100 | 0 | -100 | -27 | -100 | 0 |
Toimintakate | -95 | -100 | 0 | -100 | -27 | -100 | 0 |
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta
Käyttötalousosa
Käyttötalousosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Toimintatuotot | 250 | 383 | 0 | 383 | 51 | 383 | 0 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintakulut | -262 | -383 | 0 | -383 | -119 | -387 | -4 |
Toimintakate | -12 | -0 | 0 | -0 | -68 | -4 | -4 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Käyttötalousosa
Käyttötalousosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Toimintatuotot | 33 610 | 34 677 | 0 | 34 677 | 15 643 | 32 677 | -2 000 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintakulut | -53 515 | -57 377 | 0 | -57 377 | -28 157 | -58 380 | -1 002 |
Toimintakate | -19 905 | -22 700 | 0 | -22 700 | -12 514 | -25 702 | -3 002 |
Investointiosa
Investointiosa | Tilinpäätös | Talousarvio | Talousarvio | Talousarvio | Toteuma | Ennuste | Poikkeama |
| * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR | * 1 000 EUR |
Investointimenot | -699 | -500 | 0 | -500 | -29 | -500 | 0 |
Rahoitusosuudet | 82 | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 |
Luovutustulot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -617 | -325 | 0 | -325 | -29 | -325 | 0 |
Palvelutilaus Kh/Maaomaisuus
Tunnusluku | Tilinpäätös 2020 | Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 muutoksin | Toteutunut 30.6.2022 | Ennuste 31.12.2022 |
|
Pysyvien vastaavien luovutustulojen myyntivoiton osuus | 22 176 711 | 32 025 689 | 21 543 215 | 11 434 622 |
21 543 215 |
|
Maankäyttösopimuskorvaukset | 9 514 911 | 26 639 102 | 11 520 243 | 8 050 144 |
11 520 243 |
|
Pilaantuneiden maa-alueiden kunnostuskustannukset (tontit) | 1 789 947 | 3 380 297 | 2 400 000 | 795 197 |
2 900 000 |
|
Pilaantuneiden maa-alueiden kunnostuskustannukset (yleiset alueet) | 3 373 392 | 4 046 319 | - | 11 753 |
500 000 |
|
Virkistysalueiden kehittäminen (vuosina 2023 - 2024) |
|
|
|
|
|
|
Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannusten ennuste ylittyy 1,0 milj. eurolla talousarviosta (TA 2,4 milj. euroa). Ennusteeseen sisältyy Topinojan ympäristövastuuvaraus 0,5 milj. euroa ja yleisten alueiden pilaantuneiden maiden puhdistuskulut, joista ei ole ollut etukäteistietoa maaperän mahdollisesta pilaantumisesta.
Infrainvestoinnit (Palvelutilaus Kh/Infraomaisuus)
Tunnusluku | Kustannusarvio muutoksin | Poikkeama, %
| Tilinpäätös 2020 | Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 muutoksin | Toteutunut 30.6.2022 | Ennuste 31.12.2022 | Poikkeama, % |
Strategiset kärkihankkeet, kh | 264 684 950 | -0,4 | 17 435 296 | 24 649 994 | 34 370 705 | 10 512 866 | 32 473 139 | -5,5 |
Kiinteistökehitys, kh | 180 086 500 | -2,2 | 14 463 967 | 14 510 499 | 26 879 500 | 1 758 163 | 13 252 712 | -50,7 |
Toimintoja tukevat, kh | 15 327 000 | -0,2 | 1 480 000 | 1 150 000 | 4 517 000 | 141 000 | 2 702 494 | -40,2 |
Korjausvelkaa alentavat, kh | 26 728 028 | 2,6 | 15 357 293 | 14 555 211 | 16 553 000 | 1 666 387 | 14 973 398 | -9,5 |
Liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantavat, kh | 3 990 000 | -8,5 | 2 514 560 | 2 680 107 | 3 725 000 | 113 735 | 2 861 845 | -23,2 |
Asukasviihtyisyyttä parantavat, kh | 5 911 385 | 327,5 | 2 430 620 | 3 070 000 | 3210 000 | 270 503 | 3 358 146 | 4,6 |
Aikaistettu toteutussuunnittelu, kh | 0 | - | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 12 837 | 259 544 | -48,1 |
Yhteensä | 496 727 863 | 3,0 | 54 181 736 | 61 115 810 | 89 755 205 | 14 475 489 | 69 881 279 | -22,1 |
Kiinteistökehitys: Kirstinpuisto, Herttuankulma, Pihlajaniemi ja Pukkila; kohteiden painopiste siirtyy tuleville vuosille.
Toimintoja tukevat: Lauttarannan läjitysalueen rahavaraus on liian suuri tämän vuoden tarpeeseen nähden, rahan tarvetta siirtyy ensi vuoteen.
Liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantavat: Vaunukatu- ja aukio rakentaminen siirtyy KUTU-hankkeen töiden takia eteenpäin.
Asukasviihtyisyyttä parantavat: Kokonaisuuden kustannusarvio ylittyy. Kaava-alueiden viimeistelykohteiden kustannusarviot sisältävät vain kaava-alueiden loppuunsaattamisen osuuden, kun kustannusennusteet sisältävät koko hankeajan kustannukset. Tämä huomioiden kustannusarviot eivät ylity. Kupittaan jalkapallostadionin kenttä -hankkeen suunnittelua ja käynnistämistä varten on myönnetty talousarviomääräraha 0,5 milj. euroa vuodelle 2022 (Kh 20.12.2021 § 588) osavuosikatsauksen yhteydessä lisättäväksi. Infrainvestointien määrärahaennusteen alituksen perusteella kaupunkiympäristölautakunta ei esitetä lisämäärärahaa infrainvestointien kokonaisuuteen. Määräraha esitetään siirrettäväksi investointiohjelman sisällä tulosyksiköltä 1604 Kh/Infraomaisuus budjettiprojektilta Strategiset kärkihankkeet I-1002-101430 budjettiprojektille I-1002-101435 Asukasviihtyvyyttä tukevat.
Aikaistettu toteutussuunnittelu: OVK2 yhteydessä esitetään Aikaistetusta toteutussuunnittelusta siirrettäväksi 250 000 € kustannuspaikalle 40080 Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, tämä on jo huomioitu ennusteessa.
Tilainvestoinnit (Palvelutilaus Kh/Tilaomaisuus)
Tunnusluku | Kustannusarvio muutoksin | Poikke-ama (%) | Talousarvio 2022 muutoksin | Toteutunut 30.6.2022 | Ennuste 31.12.2022 | Poikke-ama (%) |
Nimetyt investointihankkeet > 1 M€, kh | 402 877 694 | -1,7 | 35 050 540 | 5 244 552 | 25 178 344 | -28,2 |
Energiatehokkuus- investoinnit, kh | 1 220 900 | -19,4 | 1 017 000 | 10 776 | 452 528 | -55,5 |
Pienet hankkeet < 1 M€, kh | 13 610 000 | -7,1 | 9 000 000 | 1 679 782 | 6 572 180 | -27,0 |
Yhteensä | 416 487 694 | -1,8 | 44 050 540 | 6 924 334 | 31 750 524 | -27,9 |
Nimetyt investointihankkeet: Osa hankkeista siirtyy puuttuvien päätösten takia, esimerkiksi Luolavuoren koulutalo ja Lyseon koulutalo. Osassa hankkeista rahantarve on ennalta arvioitua pienempi. Vuosiennuste on laskennallinen.
Energiatehokkuusinvestoinnit: Hankkeen kilpailutusta ei ole pystytty tekemään resurssipulasta johtuen. Hanke siirtyy vuoteen 2023.
Pienet hankkeet: Osa hankkeista siirtyy koska tarjouksia ei ole saatu tai tarjoukset ovat ylittäneet määrärahavarauksen, esimerkiksi Hirvensalon hiihtokeskus. Osassa hankkeita lähtötiedot ovat olleet puutteellisia, mikä on johtanut kesällä suoritettavien töiden lykkääntymiseen vuodella. Hämeenkatu 10 julkisivukorjaus siirtyy eteenpäin puuttuvan rakennusluvan takia.
Kiinteän omaisuuden hankinnat (Palvelutilaus Kh/Maaomaisuus)
Tunnusluku | Tilinpäätös 2020 | Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 muutoksin | Toteutunut 30.6.2022 | Ennuste 31.12.2022 |
Maaomaisuus, kh | 5 485 975 | 32 172 372 | 3 500 000 | 357 660 | 3 500 000 |
Pysyvien vastaavien luovutustulot (Palvelutilaus Kh/Maaomaisuus)
Tunnusluku | Tilinpäätös 2020 | Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 muutoksin | Toteutunut 30.6.2022 | Ennuste 31.12.2022 |
Maanmyyntitulot, kh | 22 750 998 | 33 517 595 | 38 043 215 | 19 074 503 | 38 043 215 |