Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31430.08.202216

6209-2022 (10 03 01)

Paasikadun katusuunnitelma (Kärsämäki)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Paasikadun katusuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen kadun asfaltointi ja pintakuivatuksen parantaminen.

Kylk § 314

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 1.7.2022:

Nykyisellään Paasikatu on sorapintainen väylä. Paasikadun leveys vaihtelee 5,00 ja 6,00 metrin välillä. Paasikadun Pulmussuontien puoleisessa päädyssä läpiajo on estetty ajoesteillä. Pulmussuonkadulla on jalkakäytävä sekä linja-autopysäkki Paasikadun kohdalla.

Paasikadun pintakuivatusjärjestelmässä on puutteita, jonka johdosta sateella kadun pinta menee huonoon kuntoon ja urautuu hulevesistä. Lisäksi rankkasateilla huleveden johtuminen kadulta tonteille on mahdollista. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä.

Kadun saneeraus on käynnistetty runsaan kunnossapitotarpeen sekä kuivatuksen parantamisen takia. Yleisesti sorakatujen asfaltointia on perusteltu hulevesien aiheuttamilla kunnossapitokustannuksilla ja asfaltoinnin lyhyellä takaisinmaksuajalla Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459 hyväksytyssä Infran mitoituksen tarkastelussa.

Suunnitelma

Paasikatu sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeudet katualueen rajalla muuttuvat mahdollisimman vähän ja nykyiset tonttiliittymät ovat sovitettavissa suunniteltuun katuun.

Paasikadun kunnon parantamiseksi, kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi katu on suunniteltu päällystettäväksi asfaltilla. Asfaltin leveys on suunniteltu 5,50 metriä leveäksi kadun pohjoispuolen tontin numero 18 viimeiseen liittymään saakka. Kadun molemmin puolin ja päätyyn on suunniteltu asennettavaksi 8 cm korkeat reunakivet. Paasikadun päädyn ja Pulmussuonkadun välinen jalankulkuyhteys kavennetaan 3,00 leveäksi ja yhteys laatoitetaan. Laatoitus liittyy olemassa olevaan Pulmussuonkadun jalkakäytävälaatoitukseen.

Katualueen kuivatusta parannetaan ja hulevesien valuminen tonteille estetään reunakivellä, uusilla hulevesikaivoilla sekä parantamalla kadun sivukaltevuuksia. Uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.

Katuvalaistus uusitaan.

Kustannukset 

Paasikadun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 56.400 euroa. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 117,6 (2015=100, helmikuu 2022). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Paasikadun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 30.5.- 13.6.2022 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui yksi muistutus.

Turun Polkupyöräilijät ry:n jättämässä muistutuksessa kiinnitettiin huomiota reunakivien korkeuksiin jalankulkuyhteyksien ylityspaikoissa Paasikadun molemmissa päissä.

Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaan on päivitetty jalankulkuyhteyksien ylityskohtiin madallettu reunakivi.

Liite 1Paasikatu katusuunnitelma K2652 006 pvm. 30.6.2022

Oheismateriaali 1Muistutus 1 Paasikatu 13.6.2022

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Paasikadun katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 314
Liite 1:Paasikatu katusuunnitelma K2652 006 pvm. 30.6.2022