Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta29716.08.20222

14388-2021 (10 03 01)

Turun ratapihan kehittäminen ja Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusillan puistokäytävineen toteuttaminen Kupittaa - Turku kaksoisraiteen rakentamisen yhteydessä

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusillan ja siihen liittyvien puistoväylien suunnittelun ja rakentamisen osalta voidaan siirtyä kehitysvaiheeseen Väyläviraston järjestämän tarjouskilpailun voittaneen GRK Infra Oyj:n kanssa STk -menettelyn mukaisesti. Turun kaupungin optiokohteet sisältyvät samaan kehitysvaiheeseen varsinaisen urakan kanssa.

Kylk § 297

Salassa pidettävä, salauksen peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6 § 1 momentin 3 kohta

Kaupunkiympäristön rakennuttaminen, Antero Mäkilä 29.7.2022:

Turun ratapihan kehittämisen ja Kupittaa – Turku kaksoisraiteen rakentamisen yhteiskilpailutuksesta sekä toteutussopimuksen hyväksymisestä Turun kaupungin ja Väyläviraston välille on tehty päätös kaupunginhallituksessa 13.9.2021 § 425. Tällä sopimuksella Turun kaupunki on valtuuttanut Väyläviraston toimimaan hankkeen rakennuttajana ja tilaajana sekä kilpailuttamaan ja vastaanottamaan tarvittavat urakat ja palveluhankinnat myös Turun kaupungin omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta.

KUTU -hankkeen yhteydessä laaditaan erillinen Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusillan toteutussopimus Väyläviraston ja Turun kaupungin välille, jossa sovitaan Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusillan toteuttamisesta, yhteistyöstä sekä rahoitusjärjestelyistä.

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa - Turku kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), KUTU sillat STk -urakassa uusitaan Aurajoen ratasilta sekä Nummen alikulkusilta paalulaattoineen ja rakennetaan uusi Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusilta tarvittavine väylineen ja valaistuksineen.

KUTU sillat STk -kilpailutus on toteutettu yhteishankintana Väyläviraston kanssa. Väylävirasto on lähettänyt hankkeesta tarjouspyynnön 14.6.2022 ja se on julkaistu Hilmassa 16.6.2022. Määräaikaan 15.7.2022 klo 13:00 mennessä saapui 4 tarjousta. Tarjouksen valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaista halvinta hintaa.

Väyläviraston, Turun kaupungin ja tarjoajan välillä on pidetty sopimuskatselmus 20.7.2022.

Väylävirasto on tehnyt hankinnasta hankintapäätöksen 20.7.2022 ja päättänyt tehdä hankinnan tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä GRK Infra Oyj:ltä.

Kyseisen kilpailutuksen yhteydessä on pyydetty erikseen tarjoukset kolmelle optiokohteelle. Urakoitsijan tarjouksessa 15.7.2022 hinnat optioittain:

-      Optiokohde 1, Raunistulan sillan suunnittelu ja rakentaminen: 4 800 000,00 euroa.

-      Optiokohde 2, Aurajoen ratasiltaan liittyvien liikennereittien suunnittelu ja rakentaminen: 240 000,00 euroa.

-      Optiokohde 3, Raunistulan siltaan liittyvien liikennereittien suunnittelu ja rakentaminen: 210 000,00 euroa.

Tarjouksen mukainen hinta Raunistulan sillalle sekä siihen liittyville puistoväylille on yhteensä täten 5 250 000,00 euroa.

Koska kyseessä on STk -hanke, kuuluu urakkaan erillinen kehitysvaihe, jossa tilaaja ja urakoitsija yhdessä pyrkivät kehittämään lopputuotetta teknisesti ja taloudellisesti paremmaksi.

Toteutusvaiheeseen siirtymisestä Väylävirasto laatii erillisen päätöksen, johon lisätään tarkennettu urakkahinta, joka korvaa sopimushetkellä sovitun urakkahinnan.

Turun kaupungin optiokohteet sisältyvät samaan kehitysvaiheeseen varsinaisen urakan kanssa. Optiokohteiden osalta on sopimukseen kirjattu, että erilliset päätökset kunkin optiokohteen toteutusvaiheeseen siirtymisestä tehdään, kun lopullinen urakkahinta optioiden 1-3 osalta on selvillä, kuitenkin viimeistään 30.9.2022.

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Raunistulan sillan sekä siihen liittyvien puistoväylien hankesuunnitelman 14.3.2022 § 47 samalla on käsitelty hankkeen hankesuunnitelma tasoinen kustannusarvio 7,38 miljoonaa euroa. Tällöin on ollut tiedossa myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin 31.1.2022 myöntämä valtionavustus Raunistulan kevyenliikenteensillan suunnittelu- ja rakentamiskustannuksiin. Myönnetyn tuen määrä on puolet toteutuvista kustannuksista, mutta kuitenkin enintään 3.212.100 euroa. Loppuraportti toteutuneista kustannuksista tulee toimittaa hankkeen päättyessä kuitenkin viimeistään 31.10.2023 mennessä. Sillan toteutusaikataulu on laadittu Traficomin avustuksen ehtojen mukaisesti. Urakassa on yhdeksi välitavoitteeksi asetettu, että Raunistulan silta (optio1) on rakennettu ja valmis 30.9.2023.

Raunistulan sillan puistosuunnitelma on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 26.4.2022 § 174 ja silloin on todettu, että silta voidaan toteuttaa hyväksytyn puistosuunnitelman mukaisesti. Samassa päätöksessä on todettu, että Turun kaupungin ja Väyläviraston STk -hankkeessa on optiona mukana puistosuunnitelman W 9215 001 mukainen silta, portaat ja puistokäytävät.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää toteutusvaiheeseen siirtymisestä erikseen siinä vaiheessa, kun lopullinen urakkahinta optioiden (optiot 1-3) osalta on selvillä, kuitenkin viimeistään 30.9.2022.

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusillan ja siihen liittyvien puistoväylien suunnittelu ja rakentaminen (optiot 1-3) osalta voidaan siirtyä kehitysvaiheeseen tarjouskilpailun voittaneen GRK Infra Oyj:n kanssa edellä kuvatun STk -menettelyn mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVäylävirasto
tiedKaupunkiympäristö, järjestämisen tuki
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen