Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, toimitilojen rakennuttaminen 
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö4405.07.2022 

6224-2022 (02 08 02)

Konserttitalon katto, vesikatteen korjauspinnoitus, urakan hankinta suorahankintana

Toimistoinsinööri Niklas Lilja 04.07.2022:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, Kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen julkaisi 25.5.2022 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ilmoituksen koskien konserttitalon katto(pinnoitus) -hankkeen hankintaa. Hankinnassa käytettiin valintaperusteena halvinta hintaa.

Kohde on kaupungin toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmassa, pienet investoinnit -listalla vuodeksi 2022.

Päästäkseen mukaan vertailuun tarjoajan tuli täyttää tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset sekä luottokelpoisuusluokituksen tuli olla Rating Alfa-suosituksen mukaan vähintään A. Lisäksi tarjoajan tuli esittää työnjohtotehtävistä vastaavan tiedot ja vaadittu referenssikohde.

Asiakirjat olivat vapaasti noudettavissa Haahtelan Pris -projektipankista. Projektipankkiin kirjautui yhteensä 20 tarjouspyyntöasiakirjojen hakijaa.

Määräaikaan 01.06.2022 klo 12.00 mennessä oli jätetty kolme tarjousta, mutta hankintamenettelyn aikana huomattiin, että on suunnitelmien suhteen ilmennyt olennainen muutostarve, jolla olisi ollut olennainen vaikutus hankinnan kohteeseen. Asia on tullut hankintayksikön tietoon niin myöhäisessä vaiheessa, ettei siitä tiedottamisen jälkeen olisi yritysten ja muiden yhteisöjen mahdollisuuksia tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailussa voitu pitää tasapuolisena.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä hankintalaki) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Lain perustelujen mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aikaisemman hankintalain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Entisen lain 73 a §:n perusteluiden (HE 182/2010) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä uudella säännöksellä ole tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen (1.12.2009 alkaen Unionin tuomioistuimen) oikeuskäytännön mukaan hankintaviranomaisen on keskeytyspäätöksen tehdessään noudatettava julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, kuten muun ohella syrjinnän kiellon ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteita. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on yhteisön oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi. Kotimaisen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen on perustunut todellisiin syihin (KHO 28.9.2006 taltio 2514). Hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on pidetty mm. hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.

Pykälän 2 momentin mukaan hankinnan keskeyttämistä koskevasta ratkaisusta tulisi hankintalain 73 §:n mukaisesti tehdä perusteltu päätös, joka annetaan valitusosoituksineen tiedoksi tarjouskilpailuun osallistuneille. Päätöksen perusteluista tulisi käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita. Hankinnan keskeyttämistilanteessa hankintayksikön tulee usein ottaa kantaa myös keskeytettyä menettelyä koskevien asiakirjojen julkisuuteen. Tulkintaohjeena voitaisiin pitää, että hankinnan keskeyttämistilanteessa asianosaisen tiedonsaanti-intressi ei koske kilpailevia tarjouksia, vaan hankintayksikön keskeyttämispäätöstä ja sen perusteluita. Näin ollen erityisesti tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Edellä mainittujen perusteiden nojalla voidaan todeta, että hankintalain mukaiset edellytykset hankinnan keskeyttämiselle ja käynnistämiselle uudelleen ovat olemassa.

Toimitilojen rakennuttamispäällikön päätöksellä 02.06.2022 § 31 päätettiin, että hanke keskeytetään em. perusteilla ja että asiakirjojen päivittämisen jälkeen hankinta käynnistetään uudelleen samoilla valintakriteereillä.

Hankinnasta julkaistiin 17.6.2022 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa uusi hankintailmoitus koskien Turun konserttitalon vesikaton korjauspinnoitusta. Määräaikaan mennessä ei saatu yhtään tarjousta ja tästä johtuen hankinnassa siirryttiin hankintalain edellytyksin suorahankintamenettelyyn.

Hankinnasta järjestettiin urakkaneuvottelu, joka pidettiin 1.7.2022 ja paikalle kutsuttiin kutsuttiin tarjouspyyntöasiakirjatkin aiemmin noutanut Lännen Pinnoitetyö Oy.

Hankintalain 40 §:n momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos:

1) avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia; lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta.

Rakennusurakoitsijan kanssa käydyssä neuvottelussa ei alkuperäistä tarjouspyyntöä muutettu muilta osin kuin, että kohteen vähäiset sähkötyöt sekä niiden aputyöt jätettiin pois rakennusurakasta.

Varsinaiseen rakennusurakkaan sisältyvät työt käytiin neuvottelussa yksityiskohtaisesti läpi.

Neuvottelussa sovittiin lisäksi, että Lännen Pinnoitetyö Oy antaa käydyn neuvottelun pohjalta sitovan kattohintatarjouksen vesikaton korjauspinnoituksesta. Kattosiltoja, jotka kuuluivat alun perin kokonaisurakan tarjouspyyntöön, sovittiin suoritettavaksi tilaajan erillishankintana.

Lännen Pinnoitetyö Oy antoi sitovan kattohintatarjouksen 4.7.2022 suuruudeltaan 22.000,00 € (alv 0 %).

Ottaen huomioon sen, ettei avoimessa kilpailutuksessa saatu yhtään tarjousta, on kaupungilla hankintalain 40 §:n momentin 1 kohdan mukainen peruste tehdä urakkasopimus kyseisestä hankkeesta tarjouksen antaneen Lännen Pinnoitetyö Oy:n kanssa.

Mahdolliset tiedustelut päätöksen sisällöstä osoitetaan toimistoinsinööri Niklas Liljalle, niklas.lilja@turku.fi.

Toimitilojen rakennuttamispäällikkö Anne Antola:

PäätösPäätin, että Konserttitalon katto, vesikatteen korjauspinnoitus -urakka hankitaan neuvottelujen tuloksena tarjouksen antaneelta Lännen Pinnoitetyö Oy:ltä tarjottuun kattohintaan 22.000,00 € (alv 0 %).

Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävällä sopimuksella, joka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun vireille saattamista koskevan vaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Anne Antola

toimitilojen rakennuttamispäällikkö

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

aoLännen Pinnoitetyö Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX