Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta26921.06.202212
Kaupunkiympäristölautakunta27816.08.20225

4679-2022 (10 03 01)

Kupittaankadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelma

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kupittaankadun välin Sepänkatu-Kaskenkatu liikenteenohjaus- ja katusuunnitelma.

Kylk § 269

Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen ja kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 8.6.2022:

Taustat

Suunnitelma käsittää III kaupunginosassa sijaitsevan Kupittaankadun osuuden Sepänkadun ja Kaskenkadun välillä.

Hankkeen tavoitteena on uusia kadun päällysrakenteet sekä korjata kadun reuna-alueiden painumia ja parantaa kuivatusta lisäämällä hulevesikaivoja. Kadun ajoneuvoliikennettä on tarkoitus rauhoittaa, jotta ajonopeudet laskisivat ja läpiajo vähenisi.

Kadun pohjoisreunalla on kadun suuntaista sekä vinopysäköintiä.  Kadun molemmin puolin on runsaasti tonttiliittymiä.

Suunnitelma

Kupittaankadun ajoradan leveydeksi on suunniteltu 6,80 metriä. Kadun molemmissa reunoissa on upotettava graniittinen reunakivi (h=8 cm).

Kadun suuntaiset pysäköintialueet merkitään betonikiviraidoilla. Vinopysäköintialueet muutetaan kohtisuoraan katuun oleviksi pysäköintialueiksi. Näiden pysäköintipaikkojen taakse ajoradan puolelle tulee 1,0 metrin levyinen betonikiviraita.

Ajonopeuksien hillitsemiseksi kadun ajoradalle toteutetaan yksi pistemäinen yksipuolinen kavennus.

Sepänkadun risteys kavennetaan suunnitelman mukaisesti hidastamaan autoliikennettä sekä parantamaan jalankulkijoiden turvallisuutta koulun välittömän läheisyyden vuoksi.

Kaskenkadun ja Kupittaankadun risteys muotoillaan uusiksi suunnitelman mukaiseksi. Molemmin puolin risteystä tulee ylijatketut jalkakäytävät ja pyörätiet ja risteyksen saarekkeet muotoillaan uudelleen. Kupittaankadun järjestelyt vaikuttavat Kaskenkadulla välillä Itäinen Pitkäkatu–Kupittaankatu siten, että linja-autopysäkkejä ja pyörätiejärjestelyjä selkeytetään liikenneturvallisuuden ja toimivuuden kannalta. Jalankulkuväylä levennetään ja polkupyöräväylä on suunniteltu kulkemaan molemmilla puolilla Kaskenkatua odotustilan takana. Polkupyöräväylän ja ajokaistan väliin jää bussipysäkkien odotustila ja betonikivetty välikaista. Näin pyöräilijät ja bussipysäkille tulevat linja-autot eivät risteä ajoradan reunassa.

Kadun kuivatus toteutetaan hulevesikaivoilla. Kaivot liitetään nykyiseen hulevesilinjaan.

Nykyinen katuvalaistus säilyy ja valaistusta tehostetaan suojateiden kohdalla.

Kustannusarvio

Kupittaankadun väli Sepänkatu–Kaskenkatu rakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 642.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 110,7 (2015=100, elokuu 2021). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kupittaankatu väli Sepänkatu - Kaskenkatu on kuluvan vuoden katurakenteen parantamishankkeiden listalla ja kadun saneeraus on tarkoitus aloittaa vielä kuluvan vuoden aikana. Investointiohjelmassa on varattu määräraha hankkeen toteuttamiseksi.

Muistutukset

Liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 2.–16.5.2022 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.

Suunnitelmista on jätetty kaksi muistutusta.

Muistutuksessa 1 todetaan, että taloyhtiö on perustettu savipatjalle hirsirungon päälle ja Kupittaankadun liian voimakas kuivatus johtaa talon vajoamiseen.

Muistutuksessa 2 todetaan, että Kupittaankadun saneeraaminen tulee suhteettoman kalliiksi ja torjuu Martinrantaseuran tavoitetta tehdä Kupittaankadusta pyöräilykatu.

Suunnitelmassa kuivatusta parannetaan kadun pintakuivatuksen osalta, joka ei aiheuta kuivumista alusrakenteissa. Nykyiset hulevesikaivot säilyvät jatkossakin käytössä. Suunnitelmaan tulee muutamia uusia hulevesikaivoja ottamaan vastaan pintavesiä ja johtamaan ne olemassa olevaan hulevesiverkostoon.

Muistutuksessa 2 ei ole perusteltu näkemystä siitä, miten nähtävillä ollut katusuunnitelma on ristiriidassa Kupittaankadun pyöräiltävyyden edistämisen kanssa. Katusuunnitelman lähtökohtana on ollut Kupittaankadun ajoneuvoliikenteen rauhoittaminen, joka edesauttaa pyöräilyn houkuttelevuutta ja miellyttävyyttä. Vaarallisiksi todetut Sepänkadun ja Kaskenkadun ylitykset on pyritty suunnittelemaan mahdollisimman turvallisiksi ja sujuviksi Kupittaankatua pitkin pyöräileville. Risteysten uudistamisella on tavoiteltu läpiajon vähentämistä, turvallisuuden parantamista ja hiljaisempia ajonopeuksia. Lisäksi Kupittaankadulle on suunniteltu uusi kavennus hidastamaan ajonopeuksia ja hillitsemään läpiajoa.

Muutokset nähtävillä olon jälkeen

Kaskenkadun länsipuolen linja-autopysäkki on muutettu kaistapysäkiksi, koska aiemmin suunniteltu pysäkkisyvennys todettiin jatkotarkasteluissa toimimattomaksi.

Kupittaankadun ajorataa ei kavenneta ja ruotsalaistalojen puolella vanhoja hulevesikaivoja ei siirretä.

Myös kadunsuuntaiset pysäköintipaikat merkitään katuun kiviraidoilla.

Suunnitelmiin tehdyt muutokset ovat vähäisiä eikä niitä ole tarvetta asettaa uudelleen nähtäville.

Liite 1Kupittaankadun välin Sepänkatu – Kaskenkatu katusuunnitelma, K 5258 070, 7.6.2022

Liite 2Kupittaankadun ja Kaskenkadun liikenteenohjaussuunnitelma, L 5258 072, 7.6.2022

Oheismateriaali 1Muistutus 1 (10.5.2022)

Oheismateriaali 2Muistutus 2 (16.5.2022)

Karttalinkki

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kupittaankadun väli Sepänkatu – Kaskenkatu katu- ja liikenteenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle Ålandin Toivarin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 278

Pöydältä 21.6.2022 § 269

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että välillä Vuorikuja – Kaskenkatu pysäköinti säilyy nykyisellään eli vinopysäköintinä.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-3.

Liite 3Kupittaankadun välin Sepänkatu – Kaskenkatu katusuunnitelma, K 5258 070, 7.6.2022, muutettu 16.8.2022 (Kylk § 278)

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Perho, Vierimaa ja Pälve. Ålandin Toivarin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Hellsten, Jormakka, Kaunislahti, el-Khatib, Muurinen, Jakobsson, Sundqvist ja Manni.

Ålandin seuraavansisältöinen muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 10-3:

"Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kupittaankadun väli Sepänkatu – Kaskenkatu katu- ja liikenteenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti siten muutettuna, että välillä Vuorikuja – Kaskenkatu pysäköinti säilyy nykyisellään eli vinopysäköintinä."

Ålandin muutosehdotuksen perustelut:

"Kupittaankadun päätavoitteena on pyöräilyn edistäminen ja turvallisuus. Tästä johtuen lautakunta katsoo, että nykyisen autojen vinopaikoituksen muuttaminen kohtisuoraksi paikoitukseksi heikentää liikenneturvallisuutta ja päättää muuttaa esitetyn kohtisuoran paikoituksen takaisin vinopaikoitukseksi."

Jakelu

aoAsunto-osakeyhtiö "Itä"
aoMartinrantaseura ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 269
Liite 1:Kupittaankadun välin Sepänkatu - Kaskenkatu katusuunnitelma, K 5258 070, 7.6.2022
Liite 2:Kupittaankadun ja Kaskenkadun liikenteenohjaus-suunnitelma, L 5258 072, 7.6.2022

Kylk § 278
Liite 1:Kupittaankadun välin Sepänkatu - Kaskenkatu katusuunnitelma, K 5258 070, 7.6.2022
Liite 2:Kupittaankadun ja Kaskenkadun liikenteenohjaus-suunnitelma, L 5258 072, 7.6.2022
Liite 3:Kupittaankadun välin Sepänkatu ¿ Kaskenkatu katusuunnitelma, K 5258 070, 7.6.2022, muutettu 16.8.2022 (Kylk § 278)