Pysäkkikatosten ja mainoslaitteiden käyttöoikeussopimus

 

 

Sisällys

 

1.   Sopijapuolet   2

2.   Yhteyshenkilöt   2

3.   Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde   2

4.   Sopimuksen voimassaoloaika ja irtisanominen   3

5.   Sopimushinnat, palkkiot ja muut veloitukset   3

6.   Palvelun sisältö   3

7.   Palvelussa käytettävä henkilöstö   7

8.   Sopijapuolten keskeiset vastuut   7

9.   Sopimusseuranta   8

10.   Immateriaalioikeudet   8

11.   Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä   9

12.   Alihankkijat   9

13.   Pakotteet   9

14.   Hinnanalennus ja sopimuksen purku   10

15.   Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa   11

16.   Ilmoitusvelvollisuus   11

17.   Sopimuksen siirto ja muutokset   11

18.   Muut ehdot   12

19.   Sopimusasiakirjat ja noudattamisjärjestys   12

20.   Erimielisyyksien ratkaiseminen   12

21.   Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö   12

22.   Allekirjoitukset   12


Pysäkkikatosten ja mainoslaitteiden käyttöoikeussopimus

 

1.Sopijapuolet

 

Tilaaja      Turun kaupunki

Y-tunnus      0204819-8

Osoite      PL NRO (Käyntiosoite)

20101 Turku

 

Palveluntuottaja   Xx

Y-tunnus      Xx

Osoite      Xx

 

 

Jäljempänä sopijapuolesta käytetään erikseen nimitystä Sopijapuoli ja sopijapuolista yhdessä yhteisnimitystä Sopijapuolet.

2.Yhteyshenkilöt

 

Tilaaja:

 

   Palveluun liittyvät asiat:

nimike, nimi, puh, e-mail

 

Hankintasopimukseen liittyvät asiat:

nimike, nimi, puh, e-mail

 

 

Palveluntuottaja:

 

nimike, nimi puh, e-mail

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen Sopijapuolen yhteyshenkilölle kirjallisesti. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.

 

3.Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde

 

Tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii Palveluntuottajalta käyttöoikeussopimuksella pysäkkikatoksia ylläpitoineen. Pysäkkikatokset ovat sopimuksen teon hetkellä käytettyjä, asennettuina paikoilleen ja Palveluntuottajan ylläpidossa. Pysäkkikatoksiin sovelletaan tämän sopimuksen ehtoja tai jos Palveluntuottajan on tarpeen vaihtaa tai korjata pysäkkikatoksia.

 

Palveluntuottaja pystyttää Turun kaupungin hallinnoimille ja ylläpitämille alueille kolmekymmentä (30) kappaletta Pysäkkikatoksia ja roskakoreja, joita yhteisesti kutsutaan tässä sopimuksessa Laitteiksi.

 

 

Kaikki edellä mainitut Laitteet jäävät Palveluntuottajan omaisuudeksi.

 

Tilaaja antaa Palveluntuottajalle yksinoikeuden mainontaan näissä Laitteissa. Tämän lisäksi Turun kaupunki antaa Palveluntuottajalle oikeuden mainostaa jo asennetuilla mainoslaitteilla tarvittavien rakennuslupien ja muiden mahdollisten lupien määrittämillä ehdoilla ilman vuokraa sopimuskauden ajan. Mainoslaitteita on asennettuina 21 kappaletta.

 

Kaikki sopimuksen mukaisesti edellä mainitut 30 Laitetta ja 21 Mainoslaitetta ovat sopimuksen teon hetkellä asennettuina, ja niiden on oltava asennettuina ja ylläpidettyinä koko sopimuskauden ajan. Mainoslaite on kuitenkin poistettavissa tai korvattavissa uudella Mainoslaitteella, jos kyseisen laite vanhenee sopimuskauden aikana niin, että Palveluntuottaja katsoo parhaaksi joko poistaa Mainoslaitteen tai korvata sen uudella laitteella.

 

Turun kaupunki ei ole tämän sopimuksen perusteella sitoutunut mihinkään tilausmääriin, vaan sopimuksessa mainitut mainoslaitteiden lukumäärät kuvaavat sitä laitteiden enimmäismäärää, joka Palveluntuottajalla on tämän sopimuksen perusteella mahdollista pitää asennettuina mainoslaitteita koskevien lupien, ehtojen ja edellytysten täyttyessä.

 

Turun kaupungilla ei ole sopimuksesta johtuvaa velvollisuutta etsiä tai tarjota Palveluntuottajalle sijainteja Palveluntuottajan käyttämille mainoslaitteille. Asennuksen mahdollistaminen vaati Palveluntuottajalta aktiivisia toimia, mm. lupien hakemista, haluamilleen mainoslaitteille. Turun kaupungilla ei myöskään ole sopimuksesta johtuvaa velvollisuutta myöntää Palveluntuottajalle lupaa kys. laitteiden asentamiseen, mikäli ne eivät täytä sijoituspaikan vaatimien rakennus- tai muita lupia koskevia ehtoja ja edellytyksiä.

 

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa Tilaaja voi ostaa palveluja hankintapäätöksestä poiketen.

 

Tällä sopimuksella ei rajoiteta Palveluntuottajan mahdollisuutta myydä palveluja muille palveluiden tarvitsijoille.

 

Tämä sopimus perustuu kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätökseen pp.kk.20VV § xx.

 

4.Sopimuksen voimassaoloaika ja irtisanominen

 

Sopimuskausi alkaa 1.9.2022 (tavoite), ja sopimus on määräaikaisena voimassa 30.3.2027 asti. Sopimuksen voimaantulo edellyttää molempien Sopijapuolten allekirjoitusta. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.

 

5.Sopimushinnat, palkkiot ja muut veloitukset

 

Palveluntuottaja ei veloita tai laskuta Laitteista eikä kohdan 3 mukaisista mainoslaitteista Tilaajalta vuokraa tai muutakaan korvausta tämän sopimuksen voimassaoloaikana.

 

6.Palvelun sisältö

 

a. Pysäkkikatosten tekniset perusvaatimukset ja varustus

 

Toimittaja sitoutuu noudattamaan Suomen voimassa olevia lakeja, asetuksia, virallisia määräyksiä sekä seuraavia ehtoja laadun, muotoilun ja asentamisen suhteen:

-Seinäpinta on vähintään 8 mm karkaistua lasia

-Pysäkkikatoksen rungon väri on graffitinharmaa RAL 7042, polttomaalattu

-Kattovalaisimena vähintään 1x36W loisteputki tai vähintään vastaava valontuotto

-Roskakori on metallia, väri graffitinharmaa RAL 7024, polttomaalattu, jalallinen, lukittava ja tilavuudeltaan vähintään 60 litraa

-Katolla on kiinnityspisteet liikennemerkki- ja linjainformaatiokehykselle

-Penkki on käyttötarkoitukseen soveltuvaa materiaalia kuten teräs- tai alumiinirunkoinen, istuinosa puuta

-Pysäkkikatoksessa on lukittava aikataulukaappi kooltaan 80 cm x 120 cm suojalasilla varustettuna

-Pysäkkivarustukseen kuuluu sisältä valaistu kaksipuoleinen mainostila

 

Palveluntuottaja on saanut Turun kaupungin rakennusvalvonnan mallihyväksynnän Laitteilleen.

 

Palveluntuottaja toimittaa myös valaistuslaitteen pysäkkikatoksiin.

 

Laitteiden Palveluntuottajan käytössä oleviin pintoihin kiinnitettävät mainokset eivät saa sisältää mitään Suomen lain tai hyvän mainostavan vastaista materiaalia. Mikäli mainospinnat ovat liikkuvia, Palveluntuottaja vastaa tällöinkin kaikista niihin liittyvistä toimenpiteistä ja kustannuksista.

 

Tilaajan tiedotustoiminta Palveluntuottajan tauluilla ei saa sisältää poliittista, uskonnollista tai kaupallista informaatiota eikä sponsorointia.

 

Palveluntuottaja sallii Tilaajan halutessaan sijoittaa sähköisiä informaatiojärjestelmän laitteita pysäkkikatoksiin yhteisesti sovitulla tavalla ja kokonaisuudessaan Tilaajan kustannuksella.

 

Tilaaja sitoutuu pidättäytymään kaikista Palveluntuottajan omistamien Laitteiden muutoksista, joista ei ole ennakkoon sovittu.

 

Sen lisäksi mitä JYSE Palvelut kohdassa 4 on sovittu palvelusta, sovelletaan palvelun sisältöön tätä sopimusta ja sen liitteitä.

 

Palveluntuottaja vastaa hyvän palvelutavan noudattamisesta omassa toiminnassaan ja palvelun toteuttamisesta sopimuksen ja sen liitteiden mukaisesti, huolellisesti, harkiten ja sellaisella ammattitaidolla, jota voidaan kohtuudella olettaa ammattitaitoiselta ja kokeneelta Palveluntuottajalta.

 

b.Pysäkkikatosten sijoittaminen, asentaminen ja sähköistäminen

 

Palveluntuottaja toimittaa ja asentaa kustannuksellaan tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti pysäkkikatoksia Tilaajan kanssa yhteisesti sovittaviin kohteisiin. Pysäkkikatosten sijoittaminen vaatii sijoitusluvan Turun kaupungilta.

 

Tilaaja sitoutuu korvauksetta asettamaan Toimittajan käyttöön Laitteiden pystyttämiseen tarvittavan maapohjan alueista, jotka Tilaaja omistaa tai hallitsee ja joiden käytöstä Tilaaja määrää. Palveluntuottajan käyttöön asetettua maapohjaa saadaan tämän sopimuksen voimassaoloaikana käyttää yksinomaan edellä mainittuja Laitteita varten.

 

Palveluntuottaja ilmoittaa Tilaajalle suunnitellusta asennuspäivästä vähintään kuukautta ennen Laitteiden asennusta.

 

Palveluntuottaja vastaa kustannuksellaan Pysäkkikatosten asentamisesta aiheutuvista kaivuu-, täyttö, asfaltointi- ja kivetystöistä, jotka liittyvät pysäkkikatosten pystyttämiseen. Palveluntuottaja kunnostaa kustannuksellaan Laitteiden pystyttämisen vuoksi rikkoutuvat katu- ym. rakenteen entiseen kuntoonsa välittömästi Laitteiden pysyttämisen jälkeen. Laitteiden pystytystyö on saatettava loppuun yhden kuukauden kuluessa töiden aloittamisesta.

 

Kadunrakennustöiden yhteydessä Tilaaja vastaa kaivuu-, täyttö-, asfaltointi- ja kivetystöistä sekä johtojen, putkien ja kaapeleiden asentamisesta. Johtojen, putkien ja kaapeleiden tulee olla asennuspaikalla valmiina liitettäväksi ennen Laitteiden asennusta. Palveluntuottaja pystyttää katoksen kohteeseen ja vastaa sen sähköistämisestä kustannuksellaan.

 

Vastasuorituksena Palvelutuottajan pystyttämistä Laitteista ja niiden huoltoa koskevista Palveluntuottajalle jäljempänä määrätyistä velvoitteista Tilaaja suostuu siihen, että Palveluntuottaja sijoittaa jokaiseen sopimuksen kohteena olevaan pysäkkikatokseen kaksi kappaletta mainospintoja kooltaan 1117 mm x 1780 mm katoksen toiseen päätyyn.

 

Katoksen koon kasvaessa voi Palveluntuottaja sijoittaa aina kaksi kappaletta mainospintoja kutakin neljää metriä kohden. Mainospinnat ovat em. kokoa ja ne tulee sijoittaa pääsääntöisesti pysäkkikatosteen päätyihin. Jokainen pysäkkikatos sisältää yhden Palveluntuottajan kustantaman reittikartta- ja aikataulukaapin julistekooltaan 80x120 cm. Näiden aikataulukaappien kunnossapidosta vastaa Palveluntuottaja. Tilaaja huolehtii tarvittavien materiaalien tuottamisesta ja kiinnittämisestä.

 

c.Pysäkkikatosten kunnossa- ja puhtaanapito

 

Palveluntuottaja vastaa pysäkkikatosten ja niihin kuuluvien roska-astioiden kunnossa- puhtaanapidosta tämän sopimuksen voimassaoloajan.

 

Palveluntuottajan tulee huoltaa Laitteet niin, että ne sopimusaikana pysyvät hyväkuntoisina ja siisteinä. Palveluntuottajalla on vastuu Laitteiden rikkoutumisesta osaksi tai kokonaan. Tilaaja vastaa roska-astioiden tyhjentämisestä, sisäpuolisesta pesusta ja puhdistuksesta. Roskakorien tyhjentämisestä Palveluntuottaja suorittaa Tilaajalle korvausta 30 euroa roskakoria kohden vuodessa.

 

Palveluntuottaja sitoutuu pudistamaan ja korjaamaan pysäkkikatokset Laitteineen. Korjaustoimenpiteen on aloitettava 48 tunnin kuluessa (pois lukien lauantai, sunnuntai ja yliset vapaapäivät) siitä kun vika tai puute on saatettu Palvelutuottajan tietoon. Pysäkkikatokset on tämän jälkeen saatettava kuntoon yhden viikon kuluessa.

 

Pysäkkikatosten korjauksen yhteydessä Palveluntuottajan on huolehdittava kaikkien rikkoutuneesta katoksesta peräisin olevien osien, mukaan lukien lasimurskan, pois siivoamisesta katospaikalta ja sen lähiympäristöstä.

 

Vaaratilanteissa Palveluntuottajan on välittömästi ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin vaaran pienentämiseksi ja haitan poistamiseksi.

 

Hätätapauksessa Tilaaja voi ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin yleistä liikenneturvallisuutta vaarantavan tilanteen oikaisemiseksi. Tästä on tiedotettava välittömästi Palveluntuottajaa.

 

Jos Palveluntuottaja ei huolehdi edellä mainituista velvoitteistaan, Tilaaja voi ryhtyä korjaamaan puutteita Palveluntuottajan kustannuksella, ellei Palveluntuottaja täytä velvoitteitaan 48 tunnin kuluessa (lukuun ottamatta lauantaita, sunnuntaita ja yleisiä vapaapäiviä) saatuaan tiedon Tilaajalta.

 

Jos syntyy ylivoimainen este (force majeure) tai varaosien puute, noudatetaan seuraavaa:

 

Palveluntuottajan tulee ilmoittaa heti Tilaajalle tilanteesta, tiedossa olevat syyt sekä arvio korjausten kestoajasta. Palveluntuottajan tulee ilmoittaa mikäli korjaus viivästyy varaosien hankkimisen vuoksi.

 

Force majeure- tilanteissa tai jos varaosia ei voida hankkia ilman viivästystä, Palveluntuottaja on vapaa ylläpitovelvoitteestaan niin kauan, kun este on voimassa. Tällaisessa tilanteessa Palveluntuottaja ei ole velvollinen korvaamaan Tilaajalle kustannuksia toimenpiteistä, joihin Tilaaja on ryhtynyt. Välittömästi esteen poistuttua on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin.

 

Tilaaja vastaa Palveluntuottajan pystyttämän pysäkkikatoksen kohdalla olevan katualueen ja maapohjan puhtaanapidosta, lumenpoistosta ja muusta kunnosta. Jos Laite vahingoittuu Tilaajan vastuulla olevien töiden vuoksi, tulee Palveluntuottajan ilmoittaa tästä viipymättä Tilaajalle. Palveluntuottajan tulee korjata pysäkkikatos ja Tilaaja korvaa aiheutuneet korjauskulut.

 

d.Laitteen siirto

 

Jos Tilaaja pitää välttämättömänä ja yleinen etu, kuten asemakaavan liikenne- tai katujärjestelyn tai linja-autopysäkin paikan muutos sitä vaatii, että pysäkkikatos siirretään, on Palveluntuottaja velvollinen purkamaan Laitteet ja pystyttämään ne uudelleen yhdessä sovitulle paikalle.

 

Mikäli johonkin pysäkkikatokseen kohdistuu runsaasti ilkivaltaa voivat sopijaosapuolet yhdessä päättävät uudesta sijoituspaikasta.

 

Palveluntuottaja maksaa kulut purkamisesta ja uudelleen pystyttämisestä, kuitenkin vain sikäli kuin toimienpiteet koskevat enintään 5 % vuodessa pysäkkikatosmäärästä korotettuna 0,5 katosta seuraavaan kokonaiseen pysäkkikatokseen. 5 % lasketaan pystytettyjen pysäkkikatosten määrästä.

 

Pois siirrettävien pysäkkikatosten kohdalla olevan maaperän saattamisesta entiseen tilaansa vastaa Tilaaja.

 

e.Yleiset määräykset

 

Palveluntuottaja vastaa kustannuksellaan mahdollisten rakennus- ja kaivuulupien, tilapäisten liikennejärjestelylupien hankinnasta sekä pysäkkikatosten ja muiden laitteiden sijoittamisen vaatimien sijoituslupien hankinnasta.

 

Tilaaja vastaa pysäkkikatosten sähkönkulutuksesta. Tilaaja huolehtii siitä, että pysäkkikatosten valaistus syttyy ja sammuu katuvalaistuksen kanssa. Tilaaja ei kuitenkaan ole vastuussa sähköhäiriöistä tai katkoksista.

 

Palveluntuottaja vastaa sellaisten toimenpiteiden kustannuksista, mitkä ovat välttämättömiä pysäkkikatosten liikenneturvallisuuden kannalta. Lisäksi Palveluntuottaja sitoutuu vastaamaan vahingoista ja haitoista, jotka saattavat aiheutua pysäkkikatoksista sekä vapauttamaan Turun kaupungin kaikista tällaisten vahinkojen vastuista. Tätä tarkoitusta varten Palveluntuottajalla on oltava toimintaansa koskeva vastuuvakuutus.

 

Palveluntuottaja vapautetaan vuokrista ja vuokranluotoisista maksuista Tilaajalle sen maapohjan osalta, johon Laitteet on asennettu.

 

Jos maapohjan, jolle Palveluntuottaja on Tilaajan osoituksen mukaan asentanut pysäkkikatoksen, todetaan kuuluvan muulle kuin Tilaajalle, vastaa Tilaaja mahdollisista kolmannen osapuolen esittämistä vaatimuksista.

 

Tilaaja vastaa myös siitä, ettei kolmannen osapuolen oikeuksia loukata sen johdosta, että Palveluntuottaja asentaa ja ylläpitää Laitteitaan tämän sopimuksen mukaisesti. Jos Palveluntuottajan omistama Laite joudutaan siirtämään kolmannen oikeuksien loukkaamisen takia, vastaa Tilaaja siirrosta aiheutuvista kuluista.

 

Jos tämän sopimuksen aikana lainsäädäntö, verotussäännöt, mainontaan liittyvät säännökset, mainostaulujen valaistusta koskevat säännöt tai muut sopimuksen ehtoihin vaikuttavat tärkeät olosuhteet muuttuvat niin, ettei kohtuullisesti voida vaatia, että sopimuksen ehdot muuttamattomina sitovat sopijaosapuolia, voidaan toisen sopijaosapuolen niin vaatiessa ryhtyä neuvotteluihin tarkoituksena sovittaa sopimuksen ehdot oleellisesti muuttuneisiin olosuhteisiin.

 

Jos sopimuksen ehtojen sovittaminen oleellisesti muuttuneisiin olosuhteisiin ei ole mahdollista, kummallakin sopijaosapuolella on oikeus irtisanoa sopimus päättyväksi ennenaikaisesti.

 

Sopimuksen päättyessä joko sovitun sopimusajan päättyessä tai ennenaikaisesti oleellisesti muuttuneiden olosuhteiden johdosta on Palveluntuottaja velvollinen purkamaan ja poistamaan pystyttämänsä Laitteet, ellei toisin yhteisesti sovita. Maaperä saatetaan entiseen kuntoon Palveluntuottajan kustannuksella.

7.Palvelussa käytettävä henkilöstö

 

Sen lisäksi mitä JYSE Palvelut 2014 kohdassa 7 on sovittu, sovelletaan palveluun käytettävään henkilöstöön seuraavaa:

 

Tilaajana oleva Turun kaupunki on kaksikielinen (suomi ja ruotsi). Palvelussa on noudatettava, mitä kielilaissa (423/2003) säädetään.

 

Palveluntuottajan henkilöstöltä edellytetään ammatillista osaamista, yhteistyökykyä ja joustavuutta sekä riittävää kielitaitoa. Palveluntuottaja vastaa siitä, että he ovat Tilaajan käytettävissä tehtävän edellyttämässä määrin. Palveluntuottaja vastaa siitä, että henkilöstöllä on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen, työntekijöidensä perehdyttämisestä sekä siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajalle.

 

Palveluntuottajalla on olemassa sijaisjärjestely mahdollisten sairastapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle.

 

Palveluntuottaja vastaa kaikista työnantajan lakisääteisistä velvoitteista suhteessa työntekijöihinsä.

8.Sopijapuolten keskeiset vastuut

Sen lisäksi, mitä tässä sopimuksessa on muutoin sovittu Sopijapuolten vastuista ja velvoitteista, sovelletaan lisäksi seuraavaa:

Tilaaja vastaa:

niiden tehtävien, joissa käytetään julkista valtaa, hoitamisesta ja päätösvallan käyttämisestä vain virkasuhteessa,

tallentamiensa ja antamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa,

palautteen ja toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Palveluntuottajalle viivytyksettä, jolloin Palveluntuottaja puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajaa ja

siitä, että Tilaaja ei suorita suoraan tai välillisesti mitään maksua suoraan yksittäiselle Palveluntuottajan työntekijälle.

 

Palveluntuottaja vastaa:

siitä, että Palveluntuottajalla on käytettävissään hankintapäätöksen sekä näiden liitteiden mukaiset, asianmukaiset ja riittävät resurssit palvelun tuottamiseksi koko sopimuskauden ajan,

ettei Palveluntuottaja käytä viranomaiselle kuuluvaa julkista valtaa,

tallentamiensa ja antamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa,

käyttämiensä työmenetelmien, käytäntöjen ja prosessien ylläpitämisestä ja aktiivisesta kehittämisestä,

Tilaajan antamien erityisten ohjeiden noudattamisesta, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain tai hyvän palvelutavan kanssa,

vastuuhenkilön nimeämisestä, jolle Tilaaja tai hänen edustajansa voi antaa sopimustehtävien hoitoon liittyviä ohjeita tai huomautuksia yhtä pätevästi kuin ne olisi annettu suoraan Palveluntuottajalle,

siitä, että noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä,

alalla tavanomaisten vakuutusten voimassa pitämisestä,

siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle,

kestävän kehityksen huomioimisesta sopimukseen liittyvässä toiminnassa,

aiheuttamansa vahingon korvaamisesta ja mahdollisista korjauskustannuksista, mikäli Palveluntuottaja vahingoittaa Tilaajan tai kolmannen osapuolen omaisuutta ja

siitä, että Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sopimushintoja sekä vastaa tarjouksessaan ilmoittamien tietojen oikeellisuudesta.

9.Sopimusseuranta

 

Sen lisäksi, mitä JYSE Palvelut 5 kohdassa on sovittu palvelun laadun valvonnasta ja tarkastusoikeudesta, sovelletaan seuraavaa:

 

Tilaaja on oikeutettu valvomaan tähän sopimukseen kuuluvaa toimintaa ja suorittamaan sen edellyttämiä tarkastuksia.

 

Tilaaja ja Palveluntuottaja seuraavat säännöllisesti sopimuksen toteutumista yhteisissä tapaamisissa. Tilaaja laatii tapaamisista muistion.

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta veloittaa erikseen edellä mainituista tapaamisista tai toimittamistaan raporteista.

 

Tilaaja ja Palveluntuottaja voivat yhdessä sopia myös muista seurannan mittareista.

 

Tilaaja varaa oikeuden käydä vuoropuhelua myös Palveluntuottajan mahdollisten alihankkijoiden kanssa toimitusketjun eettisyyden sekä muiden velvoitteiden varmistamiseksi.

 

10.Immateriaalioikeudet

 

Sen lisäksi, mitä JYSE Palvelut 20 kohdassa on sovittu immateriaalioikeuksista, sovelletaan seuraavaa:

 

Palveluntuottajan tekijän-/muun immateriaalioikeuden rajoittamatta Tilaajalla on peruuttamaton käyttöoikeus palvelun lopputuloksiin sekä muuhun Palveluntuottajan sille luovuttamaan aineistoon. Käyttöoikeus sisältää oikeuden käyttää, kopioida ja tehdä tai teettää muutoksia. Tilaajalla on oikeus luovuttaa aineisto sille, jolle Palveluntuottajan tehtävät siirtyvät.

 

JYSE Palvelut 20.3 sovelletaan myös tilanteissa, joissa Tilaajan tytäryhteisöä tai säätiötä vastaan esitetään immateriaalioikeuteen perustuvia vaatimuksia.

 

11.Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä

 

Palveluntuottaja sitoutuu avustamaan Tilaajaa palvelun tai sen osan päättyessä päättyvän palvelun siirtämisessä kolmannen osapuolen hoidettavaksi.

 

Osana avustamisvelvollisuutta Palveluntuottaja on velvollinen veloituksetta avustamaan siirron edellyttämien tehtävien suorittamisessa ja osallistumaan siihen toimittamalla tietoa, aineistoa ja tukea toimimalla yhteistyössä Tilaajan ja sen kanssa, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät.

12.Alihankkijat

 

Sen lisäksi, mitä JYSE Palvelut 2014 kohdassa 3 on sovittu alihankinnasta, sovelletaan seuraavaa:

 

Mikäli Palveluntuottaja käyttää alihankkijoita, vastaa Palveluntuottaja alihankkijoidensa työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta kuin omasta työstään. Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Palveluntuottajalle sopimuksessa tai laissa asetettuja velvoitteita.

 

Palveluntuottajan on hyväksytettävä Tilaajalla käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Palveluntuottajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.

Tilaaja kohdistaa mahdolliset vaatimukset ja reklamaatiot aina Palveluntuottajaa kohtaan, vaikka Toimittajan vastuulla olevan toiminnan suorittaja olisi Palveluntuottajan alihankkija.

Palveluntuottaja vastaa siitä, että sen käyttämät alihankkijat on merkitty ennakkoperintärekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä sekä tarkistaa vuosittain, että alihankkijat ovat ennakkoperintärekisterin mukaan suorittaneet maksuunpannut verot sekä sosiaali- ja muut lakisääteiset maksut.

Alihankkijan vaihtaminen Tilaajan vaatimuksesta tai muusta syystä ei oikeuta hinnanmuutoksiin tai muiden sopimusehtojen muuttamiseen.

13.Pakotteet

 

Euroopan unioni ja Yhdistyneet kansakunnat ovat asettaneet ja saattavat tulevaisuudessa asettaa pakotteita lainsäädännön ja/tai toimielintensä päätöksillä. Palveluntuottaja vakuuttaa, että edellä tarkoitettuja pakotteita ei ole asetettu 1) Palveluntuottajalle, 2) Palveluntuottajan hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenille tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttäville henkilöille, 3) Palveluntuottajan välittömille tai välisille omistajille eikä 4) em. tahojen puolesta tai johdolla toimiville luonnollisille henkilöille, oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille. Lisäksi Palveluntuottaja vakuuttaa, ettei sen toiminta tai sen tuottamien tuotteiden tai palvelujen käyttö riko em. pakotteita.

 

Edellä esitetyt vaatimukset ja määräykset koskevat myös mahdollisia voimavara-alihankkijoita ja mahdollisen ryhmittymän kaikkia jäseniä sekä sellaisia Palveluntuottajan mahdollisia alihankkijoita, jotka osallistuvat hankinnan toteuttamiseen.

 

Palveluntuottaja ilmoittaa välittömästi Tilaajalle, jos em. pakotteita asetetaan yhdellekään em. tahoista.

 

Palveluntuottaja antaa pyynnöstä viipymättä Tilaajalle tiedot välittömistä tai välillisistä omistajistaan, alihankkijoistaan ja muista edunsaajistaan. Lisäksi Palveluntuottaja sitoutuu ilmoittamaan viipymättä Tilaajalle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välillisesti tai välittömästi päätyä tai ovat päätyneet pakotteiden kohteena olevalle taholle.

 

Jos 1) Euroopan unioni tai Yhdistyneet kansakunnat asettavat tai ovat asettaneet Palveluntuottajalle tai yllä mainituille tahoille pakotteita tai 2) hankintaan liittyvät suoritukset voivat päätyä tai ovat päätyneet välillisesti tai välittömästi taholle, jolle on asetettu tässä kohdassa tarkoitettuja pakotteita, Tilaaja voi irtisanoa tämän sopimuksen päättymään välittömästi joko kokonaan tai niiden tuotteiden, toimitusten tai palvelujen osalta, joihin pakotteet kohdistuvat. Jos tämän kohdan mukaisia vakuutuksia tai ehtoja on rikottu, Palveluntuottaja on velvollinen korvaamaan Tilaajalle kaikki sille aiheutuneet vahingot.

 

14.Hinnanalennus ja sopimuksen purku

 

Tilaajalla on oikeus purkamalla lakkauttaa sopimus heti päättyväksi, jos Palveluntuottaja olennaisesti jättää tämän sopimuksen mukaiset velvoitteet täyttämättä. Tällaisina velvoitteita ovat esimerkiksi laitteiden toimittaminen ja pystyttäminen, laitteiden säännöllinen puhtaanapito ja huolto, mainonnan sisältöä koskevien määräysten tarkka noudattaminen sekä yhteiskunnallisten maksuveltotteiden laiminlyöminen.

 

Sopimuksen purkaminen Palveluntuottajan sopimusrikkomuksen perusteella edellyttää, että Palveluntuottaja on kahdesti saanut kehotuksen oikaista sama virhe, eikä ole ryhtynyt virheen tai puutteen korjaamiseen sekä näiden välillä on kulut vähintään yksi kuukausi. Kehotuksen tulee olla kirjallinen ja siihen on sisällytettävä ilmoitus sopimuksen purkamisesta, ellei kehotusta noudateta.

 

Sopimus voidaan purkaa, mikäli toinen kehotus on jäänyt noudattamatta vähintään yhden kuukauden ajan siitä, kun Palveluntuottaja sai siitä tiedon. Tilaaja voi kuitenkin purkaa sopimuksen välittömästi, jos Palveluntuottaja lakkauttaa maksunsa tai asetetaan konkurssiin.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen sopimuksen päättyessä tässä tarkoitetulla tavalla.

 

Sen lisäksi mitä JYSE 2014 Palvelut kohdassa 13 on todettu hinnanalennuksesta ja sopimuksen purusta, sovelletaan seuraavaa:

 

Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Palveluntuottaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.

 

Sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen Sopijapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa ehdottomien palvelun vaatimusten puuttumista. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt Sopijapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta Sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

 

Jos Palveluntuottajalla ei ole toiminnan harjoittamiseen lupaa tai jos Palveluntuottaja joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin tai poistetaan ennakkoperintärekisteristä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntuottajalle.

 

Sen lisäksi Tilaaja voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä: Tilaaja saa toistuvasti perusteltuja valituksia Palveluntuottajan toiminnasta eikä Palveluntuottaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen Tilaajalta kirjallisen kehotuksen.

15.Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa

 

Sen lisäksi, mitä JYSE Palvelut 18 on sovittu sopimuksen päättämisestä erityistilanteissa, sovelletaan seuraavaa:

 

Jos Tilaaja irtisanoo sopimuksen, Palveluntuottajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu hankintasopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen sopimuksen päättymisen johdosta.

 

Markkinaoikeuden tai korkeimman hallinto-oikeuden määräämien seuraamusten noudattamiseksi Tilaajalla on oikeus irtisanoa tämä sopimus päättymään noudattaen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa, jos Markkinaoikeus tai korkein hallinto-oikeus päätyy käyttämään hankintalain tarkoittamia seuraamuksia

 

Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.

16.Ilmoitusvelvollisuus

 

Sopijapuolen tulee ilmoittaa viipymättä kirjallisesti toiselle Sopijapuolelle asioista, joilla on sopimussuhteen tai sopimuksen täyttämisen kannalta olennaista merkitystä.

17.Sopimuksen siirto ja muutokset

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman Tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle.

 

Sopijapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat Sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet Sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

18.Muut ehdot

 

Turun kaupunki on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa. Palveluntuottajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa omassa toiminnassaan samoin kuin Turun kaupungilla olisi, jos se olisi tarjonnut palvelun suoraan.

19.Sopimusasiakirjat ja noudattamisjärjestys

 

Tämä sopimus muodostuu tästä sopimuksesta ja seuraavista sopimuksen liitteistä:

 

Liite 1 Hankintapäätös pp.kk.20VV § xx

Liite 2 Julkisten tavarahankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 2014 Palvelut, päivitetty versio huhtikuu 2017)

.

Mikäli tämän sopimuksen ja sen liitteiden välillä on ristiriitaa, sovelletaan ensisijaisesti sopimusta. Mikäli sopimuksen liitteiden välillä on ristiriitaa, noudatetaan sitä liitettä, joka on numerojärjestyksessä ensimmäisenä. Tilanteissa, joissa sopimusasiakirjat ovat ristiriidassa pakottavan lainsäädännön kanssa, kulloinkin voimassa oleva pakottava lainsäädäntö pätee vastaavilta kohdin ennen sopimusta ja sen liitteitä.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että tässä sopimuksessa sovelletaan liitteenä olevaa JYSE 2014 Palvelut -ehtoja siltä osin kuin tässä sopimuksessa tai sen liitteissä ei ole muuta toisin sovittu.

.

20.Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda Sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

21.Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö

 

Tähän sopimukseen ja sen tulkintaan sovelletaan Suomen lakia, ei kuitenkaan sen kansainvälistä lainvalintaa koskevia säännöksiä. 

22.Allekirjoitukset

 

 

Tätä sopimusta on laadittu kaksi (2) saman sanaista kappaletta, yksi (1) kummallekin Sopijapuolelle.

 

 

Turku __.__.____

 

________ __.__.____

Turun kaupunki

Tilaaja

Xx

Palveluntuottaja

 

 

____________________

 

 

____________________

Nimi

nimike

 

Nimi

nimike