Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25314.06.20229

4254-2022 (10 03 01, 08 00 00)

Maaherrankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Iso-Heikkilä)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Maaherrankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelman tarkoituksena on Maaherrankadun sorapintaisen osuuden asfaltointi, kadun pintakuivatuksen parantaminen sekä kadun kunnossapidon kustannusten vähentäminen.

Kylk § 253

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Kimmo Knaapi 31.5.2022:

Nykyisellään Maaherrankatu on asfaltoitu Kanslerintien päästä osoitteeseen Maaherrankatu 29 saakka, jonka jälkeen alkaa sorapintainen katuosuus. Maaherrankadun suunniteltava sorapintainen osuus on noin 420 metriä pitkä. Kadun nykyinen leveys vaihtelee 4,40 ja 6,50 metrin välillä. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä ja läpiajoliikennettä.

Kadun saneeraus on käynnistetty runsaan kunnossapitotarpeen sekä kuivatuksen parantamisen takia. Yleisesti sorakatujen asfaltointia on perusteltu hulevesien aiheuttamilla kunnossapitotoimenpiteillä ja asfaltoinnin lyhyellä takaisinmaksuajalla Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459 hyväksytyssä Infran mitoituksen tarkastelussa.

Suunnitelma

Maaherrankatu sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla muuttuu mahdollisimman vähän.

Maaherrankadun sorapintaisen osuuden kunnon parantamiseksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi katuosuus on suunniteltu päällystettäväksi asfaltilla ja hulevesien ohjaamiseksi ajoradan reunaan asennetaan 8 cm korkea betoninen reunakivi molemmin puolin katua koko matkalle. Reunakiven avulla saadaan pintavedet ohjattua hallitusti hulevesikaivoihin. Kadun ajorata on suunniteltu pääsääntöisesti 5,50 metriä leveäksi, katu kapenee hetkellisesti 4,50 metriin Maaherrankatu 13 kohdalla, kadulla olevien rakenteiden ja istutusten vuoksi.

Katualueen kuivatusta parannetaan ja pintavesien valuminen tonteille estetään reunakivellä, uusilla hulevesikaivoilla sekä parantamalla kadun kaltevuuksia. Uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon. Suunnitelmassa on tarkasteltu paikoin kadun korkeusasemaa laskemalla nykyistä kadun pintaa.

Tontin numero 18 edustalla oleva pensasaita poistetaan katualueelta kadunrakentamisen yhteydessä. Tästä on erikseen tiedotettu tontin omistajalle.

Yksi katuvalaisin siirretään, muilta osin katuvalaistus säilyy nykyisellään.

Kustannukset 

Maaherrankadun rakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 188.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 110,7 (2015=100, elokuu 2021). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Maaherrankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 2.5.- 16.5.2022 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui 6 muistutusta.

Katusuunnitelmaan saapuneet muistutukset:

Muistutus 1

Muistutuksessa asukas kommentoi, että heille kadun päällystämisellä ei ole kovin suurta merkitystä, mutta mieluummin pitäisivät päällystämättömänä. Katu toimisi asukkaan mielestä itsessään nopeusrajoittimena. Muistuttaja mainitsi, että nykyiselläänkin kesäaikana ajonopeudet ovat selvästi rajoitusta (30 km/h) korkeampia ja pelkona on, että nopeudet asfalttipinnan myötä nousevat. Toinen muistuttajan kommentti liittyi olemassa oleviin pintarakenteisiin tonttiliittymässä, tonttiliittymän kohdalla olemassa olevaan reunakiveykseen, joka sijaitsee rajalla. Liitytäänhän siihen luontevasti? Muistuttaja kiitteli Maaherrankadun loppupäähän lisätystä suojatiestä. Hän ehdotti alkupäähänkin samalaista, jotta kulkuyhteys olisi kaupungin suuntaan menevälle bussipysäkille. Muistutuksessa mainitaan myös kadun pinnan korkeudesta, joka on asukkaiden mielestä taloihin verrattuna nykyisellään liian korkealla ja että tähän ongelmaan ei olisi suunnitelmassa puututtu. Muistuttaja laittoi myöhemmin lisäkommentin, jossa hän otti esille vaatimuksen, että päällystyksen toteutuessa heidän tonttiliittymään pitää mahdollistaa ja kestää 4-akselisen kuorma-auton pääsy kuormapäällä. Kyse on kerran kahdessa vuodessa tapahtuvasta polttopuukuorman tuonnista.  

Vastine muistutukseen 1

Kun katu on rakennettu niin se rakenteellisesti kapenee, kun katuun tulee reunakivet. Samalla myös kadun visuaalinen näkymä muuttuu kapeammaksi. Nämä seikat hillitsevät jonkin verran nopeuksia. Kadulle voidaan myös asentaa siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joilla on ollut selvä vaikutus ajokäyttäytymiseen.

Maaherrankadun päässä Kanslerintien yli on jo olemassa välikorokkeellinen suojatie Kanslerintien yli ja sitä kautta turvallinen mahdollisuus kulkea sekä kaupunkiin että Pansion suuntaan meneville bussipysäkeille.

Tonttiliittymien reunakivien taakse tulevat asfalttilipat rakennetaan kiinni olemassa olevaan pintaan katualueenrajalle jouhevasti. Kadun tasauksen suunnittelussa on otettu huomioon kadun nykyinen korkeustaso ja siitä saatua palautetta mahdollisuuksien mukaan. Nykyistä kadunpintaa lasketaan huomattavasti eritoten Maaherrankadun itäpäässä. Muilta osin kadun pinta on joko hivenen alempana tai lähestulkoon samassa korkeusasemassa nykyisen kanssa. Kadun tuleva pinta ei tule olemaan korkeammalla mitä se nykyisellään on. Maaherrankadulla on erittäin kapea katualue, joka johtaa siihen, ettei kadun pintaa voi laskea tilan puutteen vuoksi. Vaurioittamatta katualueenrajalla ja katualueella olevia rakenteita. Muistuttajan tontille tuleva 4-akselinen kuorma-auto pääsee jatkossakin tonttiliittymästä. Kadun asfaltin ja tonttiliittymien asfaltin kestävyyteen ja rakenteeseen otetaan tarkemmin kantaa kadunrakennussuunnitelma vaiheessa.

Muistutus 2

Muistuttaja nosti esille pysäköintikysymyksen. Muistuttaja huomautti, että tienvarsipysäköinti on sallittava liikennemerkeillä tai pysäköintiruuduilla Maaherrankatu 29 kerrostalokiinteistön asukkaille. Muistuttajan ehdottama pysäköintialue alkaa tontin 27c kulmalta ja päättyy Jääränmaankadun risteykseen. Muistuttaja huomautti, että reunakivi asennettava niin ettei se estä autojen pysäköintiä kyseisellä alueella ja asfaltoinnin olisi oltava mahdollisimman leveä mutkan kohdalla.

Vastine muistutukseen 2

Pysäköinti on kielletty vain Maaherrankadun eteläsivustalla eli kadun toisella reunalla on pysäköinti sallittu.

Muistutus 3

Muistuttaja huomautti, että sorapintaisen katualueen pinta olisi noussut vuosien saatossa huomattavasti. Kadun pinta on kohonnut muistuttajan talon kellarikerroksen ikkunoiden alareunan tasolle ja aiheuttaa riskin sadevesien kohoamisesta ikkunan tasolle kovien rakkasateiden aikana. Muistuttaja piti hyvänä asiana, että reunakivi asennetaan kadun reunaan ja estää hulevesien kulun tontille. Nykyisellään hulevedet valuvat herkästi muistuttajan tontille ja talon kellariin. Muistuttajan mielestä kadun pinnan lasku auttaa jatkossa välttämään hulevesiongelmia ja mahdollistaa myös asfalttipinnan nousun, jos katua joudutaan tulevaisuudessa uudelleen päällystämään. 

Vastine muistutukseen 3

Kadun tasauksen suunnittelussa on otettu huomioon kadun nykyinen korkeustaso ja siitä saatua palautetta mahdollisuuksien mukaan. Nykyistä kadunpintaa lasketaan huomattavasti eritoten Maaherrankadun itäpäässä. Muilta osin kadun pinta on joko hivenen alempana tai lähestulkoon samassa korkeusasemassa nykyisen kanssa. Kadun pinta ei tule olemaan korkeammalla mitä se nykyisellään on. Maaherrankadulla on erittäin kapea katualue, joka johtaa siihen, ettei kadun pintaa voi laskea tilan puutteen vuoksi. Vaurioittamatta katualueenrajalla ja katualueellakin olevia rakenteita. Niissä kohdissa, joissa katu on suunniteltu harjakaltevaksi kadunreuna laskee nykyistä pintaa alemmaksi kadun molemmin puolin, kuten tässä tapauksessa esimerkiksi kyseisen muistuttajan tontin kohdalla. Kadun vierustalla olevien talojen sokkelin maanpinta saadaan laskemaan kohti kadun reunaa. Jatkossa, jos kadun asfalttipinta joudutaan uusimaan, yleensä olemassa oleva asfaltti jyrsitään pois eikä tehdä uutta asfalttia vanhan päälle.

Muistutus 4

Muistuttaja huomautti, että lumien sulamisvedet ja sadevedet valuvat kellareihin. Kadun pinta on noussut huomattavasti vuosikymmenien kuluessa ja tuonut hulevesiongelmia kiinteistölle noin 5 viimeisen vuoden aikana. Muistuttajan mielestä näinä vuosina katua ei olisi hoidettu asianmukaisesti. Kadun pintaa tulisi laskea, korvaako kaupunki vesivahingot, mikäli katua ei madalleta, kysyy muistuttaja. Reunatuki siitä saattaa olla höytyä, kestäkö se lumenaurausta talvella? Muistuttaja lisäksi kysyy reunakiven ja katualueenrajan välisen viheralueen hoidosta kenelle se kuuluu ja istutetaanko siihen ruohoa? Muistuttaja huomautti, että Maaherrankatu ja Jääränmaankatu olisi parasta säilyttää sorapintaisina. Ehdotuksena tuli, että kalliiseen asfaltointiin budjetoidut rahat käytettäisiin sorapintaisten katujen hoitamiseen tulevina vuosina. Muistutuksessa mainittiin, että kyseessä ovat myös maisemalliset ja rakennushistorialliset arvot.

Vastine muistutukseen 4

Suunnitelmassa on esitetty asennettavaksi reunakivet molemmin puolin katua koko matkalle, näin saadaan hallitusti ohjattua katualueen hulevedet reunakiven viereen suunniteltuihin hulevesikaivoihin. Reunakivillä saadaan estettyä myös hulevesien valuminen kadulta tonteille. Maaherrankatu on 3. hoitoluokan sorapintainenkatu. Kadulle on tehty normaalit säännölliset hoitotoimenpiteet, jotka kuuluvat kyseisen hoitoluokan kaduille. Liimattava betoninen reunatuki kestää talvella aurauksen ja on toisaalta myös helppo korjata paikoiltaan pois mennyt reunakivi tai vastaavasti helposti uusia rikkoutunut reunakivi. Reunakiven ja katualueenrajan väliselle osuudelle kylvetään nurmikko. Alle 3 metriä leveän viheralueen hoitaa kiinteistön omistaja. Jääränmaankatu on oma kokonaisuutensa ja sen vuoksi sitä ei ole esitetty Maaherrankadun katusuunnitelmassa. Jääränmaankatu on vuoden 2023 asfaltoitavien sorakatujen suunnittelupaketissa, kunnossapidollisista syistä.

Muistutus 5

Muistuttaja piti hyvänä kadun asfaltointia. Tässäkin muistutuksessa huomautettiin kadun pinnan noususta veden valumisen johdosta, vesi kuljettaa hiekkaa mukanaan ja muistuttajan tontilta on vaikea tulla kadulle syntyneen korkeuseron vuoksi. Muistuttaja mainitsi myös sorakadulle muodostuneiden kuoppien aiheuttamasta tärinähaitasta vanhoille ajoradassa kiinni oleville taloille. Sorapintaisella kadulla aiheutuu pölyhaittaa. Asfaltointi tulee muistuttajan mielestä lisäämään ajonopeuksia. Muistuttaja ehdotti, että pitäisi laittaa ajohidasteita eritoten niiden talojen kohdalle, jotka sijaitsevat ajoradan tuntumassa. Muistuttaja painotti sadevesien ohjausta poispäin taloista, se on ensiarvoisen tärkeä asia.

Vastine muistutukseen 5

Asfaltoinnin ja kovan pinnan etu on, että kadut pysyvät hyväkuntoisina ja kunnossapitotarve on asfaltoidulla kadulla sorakatua vähäisempi. Asfaltoitu pinta ei ole altis hulevesien ja niiden virtauksen aiheuttamalle eroosiolle. Hulevedet saadaan ohjattua hallitusti hulevesikaivojen avulla hulevesiverkostoon. Kadun asfaltointi ja molemmin puolin asennettavat reunakivet sekä uudet hulevesikaivot tuovat asumisviihtyvyyttä. Muistuttajan mainitsemat sorakadun kuoppien aiheuttamat tärinä haitat poistuvat ja katupölykin vähenee huomattavasti kovan kiinteän pinnan ansiosta.

Kun katu on rakennettu niin se rakenteellisesti kapenee, kun katuun tulee reunakivet. Samalla myös kadun visuaalinen näkymä muuttuu kapeammaksi. Nämä seikat hillitsevät jonkin verran nopeuksia. Kadulle voidaan myös asentaa siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joilla on ollut selvä vaikutus ajokäyttäytymiseen.

Muistutus 6

Muistuttaja nosti esille maisemalliset kulttuuriympäristö henkivät arvot. Asfalttipinta ei muistuttajan mielestäsi sovi tähän ympäristöön muistutuksessa mainittiin myös alueen toinen sorapintainen katu; Jääränmaankatu. Miksei tätä ole suunnitelmissa huomioitu erittäin huonon kunnon vuoksi muistuttaja ihmetteli. Myös tässä muistutuksessa oltiin huolestuneita, nouseeko kadulla ajonopeudet? Nykyiselläänkin kadulla muistuttajan mukaan ajetaan ylinopeutta. Vaikka katu on ollut ajoittain erittäin huonossa kunnossa. Muistuttaja ehdotti, kadun parantamista perinteistä hiekkatietä ja puistokatumaista kaupunkiympäristöä sekä alueelle leimallista vahan ajan rakentamista kunnioittaen. Muistuttajasta on hyvä, että hulevesiongelmaan tulee parannuksia. Nykyisellään kadun höyläyksestä riippuen vedet valuvat heidän talonsa kellariin.

Vastine muistutukseen 6

Kun katu on rakennettu niin se rakenteellisesti kapenee, kun katuun tulee reunakivet. Samalla myös kadun visuaalinen näkymä muuttuu kapeammaksi. Nämä seikat hillitsevät jonkin verran nopeuksia. Kadulle voidaan myös asentaa siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joilla on ollut selvä vaikutus ajokäyttäytymiseen.

Asfaltoinnin ja kovan pinnan etu on, että kadut pysyvät hyväkuntoisina ja kunnossapitotarve on asfaltoidulla kadulla sorakatua vähäisempi. Asfaltoitu pinta on stabiili. Asfaltoitu pinta ei ole altis hulevesien ja niiden virtauksen aiheuttamalle eroosiolle. Hulevedet saadaan ohjattua hallitusti hulevesikaivojen avulla hulevesiverkostoon. Hulevesien kulkua ohjataan ajoradan sivukaltevuuksilla ja reunakivillä hulevesikaivoihin, joten hulevedet eivät pääse valumaan tonteille.

Asfalttipinnalla saadaan etu myös alueen rakennuksille, jotka sijoittuvat paikon ajoradan tuntumaan kiinni. Nykyisellään sadekeleillä kuravesi herkästi roiskuu rakennusten kivijalkoihin ja seiniin, asfaltoinnin myötä tämä rasitus rakennuksille poistuu. Sama koskee myös kuivan kelin aikaa, jolloin sorapintainen katu pölyää ja pöly kiinnittyy rakennusten pintaan. Asfaltoinnilla ja molemmin puolisilla reunakivillä saadaan katutilasta selkeä, viihtyisä ja turvallinen.

Liite 1Maaherrankatu katusuunnitelma K5363 016 pvm. 25.4.2022

Liite 2Maaherrankatu liikenteenohjaussuunnitelma L4698 010 pvm. 25.4.2022

Oheismateriaali 1Muistutus 1, 3.5 ja 16.5.2022

Oheismateriaali 2Muistutus 2, 6.5.2022

Oheismateriaali 3Muistutus 3, 9.5.2022

Oheismateriaali 4Muistutus 4, 12.5.2022

Oheismateriaali 5Muistutus 5, 16.5.2022

Oheismateriaali 6Muistutus 6, 16.5.2022

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteissä 1 ja 2 esitetyt Maaherrankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 253
Liite 1:Maaherrankatu katusuunnitelma K5363 016 pvm. 25.4.2022
Liite 2:Maaherrankatu liikenteenohjaussuunnitelma L4698 010 pvm. 25.4.2022