Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, toimitilojen rakennuttaminen | |||
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö | 31 | 02.06.2022 |
6224-2022 (02 08 02)
Konserttitalon katto (pinnoitus) -hankkeen kilpailutuksen keskeyttäminen
Toimitilojen rakennuttaminen, toimistoinsinööri Niklas Lilja 1.6.2022:
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, Kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen julkaisi 20.5.2022 sähköisen tarjouspyynnön koskien Konserttitalon katto (pinnoitus) -hankkeen kokonaisurakan hankintaa. Hankinnassa käytettiin avointa menettelyä ja valintaperusteena halvinta kokonaishintaa. Kohde on kaupungin toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmassa, pienet investoinnit -listalla vuodella 2022.
Hankintamenettelyn aikana on suunnitelmien suhteen ilmennyt olennainen muutostarve, jolla olisi ollut olennainen vaikutus hankinnan kohteeseen. Asia on tullut hankintayksikön tietoon niin myöhäisessä vaiheessa, ettei siitä tiedottamisen jälkeen olisi yritysten ja muiden yhteisöjen mahdollisuuksia tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailussa voitu pitää tasapuolisena.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä hankintalaki) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.
Lain perustelujen mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aikaisemman hankintalain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Entisen lain 73 a §:n perusteluiden (HE 182/2010) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä uudella säännöksellä ole tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen (1.12.2009 alkaen Unionin tuomioistuimen) oikeuskäytännön mukaan hankintaviranomaisen on keskeytyspäätöksen tehdessään noudatettava julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, kuten muun ohella syrjinnän kiellon ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteita. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on yhteisön oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi. Kotimaisen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen on perustunut todellisiin syihin (KHO 28.9.2006 taltio 2514). Hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on pidetty mm. hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.
Pykälän 2 momentin mukaan hankinnan keskeyttämistä koskevasta ratkaisusta tulisi hankintalain 73 §:n mukaisesti tehdä perusteltu päätös, joka annetaan valitusosoituksineen tiedoksi tarjouskilpailuun osallistuneille. Päätöksen perusteluista tulisi käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita. Hankinnan keskeyttämistilanteessa hankintayksikön tulee usein ottaa kantaa myös keskeytettyä menettelyä koskevien asiakirjojen julkisuuteen. Tulkintaohjeena voitaisiin pitää, että hankinnan keskeyttämistilanteessa asianosaisen tiedonsaanti-intressi ei koske kilpailevia tarjouksia, vaan hankintayksikön keskeyttämispäätöstä ja sen perusteluita. Näin ollen erityisesti tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Edellä mainittujen perusteiden nojalla voidaan todeta, että hankintalain mukaiset edellytykset hankinnan keskeyttämiselle ja käynnistämiselle uudelleen ovat olemassa.
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö Anne Antola:
PäätösPäätin, että Konserttitalon katto (pinnoitus) -hankkeen kilpailutus keskeytetään em. perusteilla ja että asiakirjojen päivittämisen jälkeen hankinta käynnistetään uudelleen samoilla valintakriteereillä.
Anne Antola
toimitilojen rakennuttamispäällikkö
Oikaisuvaatimusohje liitteenä
Jakelu
aoHaKa Pinnoite Oy
aoSuomen Kestopinta Oy
aoSuomen Polyureapinnoitus Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvXXXXX
tiedXXXXX