Kauppakirja

 

Myyjä

Turun kaupunki    (jäljempänä kaupunki)

Y-tunnus: 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

Ostaja

 

xxxxxxxxxxxx

 

Kaupan kohde:

 

Turun kaupungin Sataman kaupunginosan korttelin 27 tontista1 (853-61-27-1) määräala 1341 m2.

 

Kaupan kohden on osoitettu liitekartassa M65/ 1.3.2022

 

Kauppahinta

 

Miljoona kaksisataaviisikymmentäkahdeksantuhatta seitsemänsataaneljäkymmentä (1.258.740) euroa (2997 k-m2 x 420 €/k-m2).

 

Kauppahinta sidotaan elinkustannusindeksiin (1951:100). Perusindeksinä käytetään 1.7.2021 viimeksi julkaistua pistelukua 2015 ja vertailuindeksinä käytetään kiinteistökaupan allekirjoituspäivän mukaista viimeisintä julkaistua pistelukua. Rakennusoikeuden (k-m2) yksikköhintaa tarkastetaan perusindeksin ja vertailuindeksin muutoksen suhteessa ja sanottu muutos huomioidaan laskettaessa kiinteistöluovutuksen kauppahintaa.

 

Kaupan perusteet

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.xxx § xxx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxx

 

Maankäyttöjohtajan päätöspöytäkirja xx.xx.xxxx § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxxx

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa

 

1. Kauppahinnan maksu ja saannon laillistamiskulut

 

Kauppahinta maksetaan kaupantekotilaisuudessa 100 % tai myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla

 

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa lainhuudattamisen aiheuttamista kustannuksista.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kaupan kohteen omistukseensa ja hallintaansa vapaana kiinnityksistä sekä muista rasituksista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

Määräalalla olevat ostajan omistamat, rakennus, rakenteet ja laitteet varustuksineen eivät kuulu kauppaan.

 

3. Maanvuokra-alueen tarkistaminen

 

Koy Ebbankulma hallitsee Turun kaupungin Sataman kaupunginosan pääosin kortteleissa 27 ja 9 sijaitsevaa maanvuokraoikeutta laitostunnus 853-61-9-4-L1 ja sillä sijaitsevia rakennuksia ja rakennelmia 6.5.1996 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen mukaisesti (noin 35.369m2). Koy Ebbankulma ja kaupunki tarkistavat samanaikaisesti tämän kiinteistökaupan kanssa maanvuokrakohdetta siten, että kaupan kohteena oleva määräala poistetaan maanvuokra-alueesta.

 

4. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö

 

Ostaja on tarkastanut kaupan kohteeseen ja seuraaviin kaupankohdetta koskeviin asiakirjoihin:

 

- (853-61-27-1) lainhuutotodistus xx.xx.xxxx

- (853-61-27-1) rasitustodistus xx.xx.xxx

- (853-61-27-1) kiinteistörekisteriote xx.xx.xxxx

- kaavakartta ja –määräykset 7.7.2018

 

5. Kaupan kohteen maaperävastuut

 

Myyjä ilmoittaa, että Schenker Oy on hallinnut kaupan kohdetta maanvuokrasopimuksella 6.5.1996-1.7.2021 välisen ajan ja vuokraoikeus on siirtynyt KOY Ebbankulmalle maanvuokraoikeuden kaupalla 1.7.2021.

 

Schenker Oy:n ja tätä edeltäneiden vuokralaisten toimesta kaupan kohdetta on käytetty terminaalitoiminnassa 1970-luvulta lähtien. Terminaalitoimintaan on sisältynyt kemikaalien varastointia. Vuokra-alueelle on ollut sijoitettuna öljysäiliö, joka on poistettu. Ennen terminaalitoimintaa alueelle on sijoitettu täyttömaata.

 

Kaupan kohdetta koskee seuraavat tutkimukset:

- Oy Esso Ab: n Turun Kiitolinjan DI-pisteen maaperän haitta-ainetutkimus 5.11.1997

- Golder Associates Oy Ympäristöarviointi Juhana Herttuan Puistokatu 4 Turku, 5.10.2018

- Golder Associates Oy, Maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arviointi 2.5.2019

- Golder Associates Oy Ympäristötekninen lisätutkimus, Juhana Herttuan Puistokatu 4 6.5.2019

- Insinööritoimisto Sauli Maanpää Ky, maaperäselvitys 3.9.1996

 

Lisäksi kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu on antanut 28.6.2019 päivätyn lausunnon.

 

Kaupan kohteen maanvuokrasopimus siirtyi KOY Ebbankulmalle 1.7.2021 Schenker Oy:ltä maanvuokraoikeuden kaupalla. Voimassa olevat maanvuokrasopimukset on allekirjoitettu 6.5.1996 ja vuokra-aluetta on laajennettu 17.3.2005 allekirjoitetulla muutoksella vuokrasopimukseen.

 

Voimassa olevassa asemakaavassa kaupan kohde on osoitettu asumiskäyttötarkoitukseen. Mikäli kaupan kohteelta löytyy maaperän tai pohjaveden pilaantumista ja viranomaiset edellyttävät tontilla puhdistustoimenpiteitä alueen käyttötarkoituksenmuutoksesta teollisuudesta asumiseen, vastaa puhdistamisesta kaupunki.

 

Jos kaupan kohteella todetaan maaperän tai pohjaveden pilaantumista taikka roskaantumista, kaupunki vastaa kaikista puhdistamis- ja siivoamiskustannuksista kaiken sellaisen pilaantumisen ja roskaantumisen osalta, joka on aiheutunut kaupungin toimenpiteistä tai ennen 6.5.1996 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen allekirjoittamista ja vuokra-alueen laajennuksen osalta ennen 17.3.2005 muutossopimuksen allekirjoittamista.

 

Myyjä ja Ostaja toteavat, että ensisijaisesti pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamisesta ja siitä aiheutuvista kustannuksista on aina vastuussa se, pilaantumisen aiheuttaja, eikä tällä kauppaehdolla miltään osin vapauteta mahdollista aiheuttajaa puhdistus- tai kustannusvastuusta.

 

Turun kaupungin Ympäristönsuojelu on 28.6.2019 päivätyssä lausunnossaan todennut, että esitetyn riskitarkastelun perusteella kohteessa ei ole pilaantuneen maan kunnostustarvetta, mutta rakentamisen yhteydessä kaivettavien haitta-ainepitoisten maiden käsittely edellyttää kuitenkin ilmoitusta Ympäristönsuojelulle. Ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Mahdollisista muista pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvistä ylimääräisistä kustannuksista voidaan neuvotella myyjän ja ostajan välillä edellyttäen, että tämä tapahtuu etukäteen ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muuten ostaja vastaa ylimääräisistä kustannuksista.

 

Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.

 

Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

6. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

7. Rakentamisvelvollisuus

 

Määräalalle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 1250 k-m2 kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

8. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

9. Perheasunto-osuus ja pinta-alavaatimus

 

Määräalalle toteuttavasta asuntokannasta tulee 20 % olla vähintään kahden makuuhuoneen asuntoja.

 

10. Pysäköintitalon toteuttaminen (LPA-1)

 

Ostajan tulee hyväksyttää kaupungilla korttelin Satama-27 pysäköinninkokonaissuunnitelma ennen rakennustöiden aloittamista

 

11. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuserojen takia joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

12. Rasiteoikeudet

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.

 

13. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistöön rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset vesihuollon liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten ollen naapuri velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.

 

16. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

17. Alueen käyttö

 

Alue on pidettävä siistissä kunnossa ja asemakaavan tai rakennusluvan vaatiessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

18. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 11 -17 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin.

 

19. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 20xx

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus