Kauppakirja
Myyjä:
Turun kaupunki
Y-tunnus: 0204819-8
Ostaja:
Asunto Oy Turun Kirstinpuiston Pihlaja 2100 / 10190
Y-tunnus 3240853-7
c/o Peab Oy
Karvaamokuja 2 A
00380 Helsinki
Asunto Oy Turun Kirstinpuiston Koivu 2165 / 10190
Y-tunnus 3240850-2
c/o Peab Oy
Karvaamokuja 2 A
00380 Helsinki
Asunto Oy Turun Kirstinpuiston Haapa 3375 / 10190
Y-tunnus 3238619-8
c/o Peab Oy
Karvaamokuja 2 A
00380 Helsinki
Asunto Oy Turun Kirstinpuiston Leppä 2550 / 10190
Y-tunnus 3238621-9
c/o Peab Oy
Karvaamokuja 2 A
00380 Helsinki
Kaupan kohde:
Turun kaupungin Iso-Heikkilän (62.) kaupunginosan 1. korttelin tontti 20 (853-62-1-20), pinta-alaltaan noin 4180 m2. Kaupan kohde on osoitettu kartalla M 155 / 11.5.2022.
Kaupan kohteen osoite:
Artturintasku 2, 20200 Turku
Kauppahinta:
Kolmemiljoonaa kahdeksansataaviisikymmentäseitsemäntuhatta seitsemänkymmentäkuusi ja 28/100 (3.857.076,28) euroa.
Kaupan perusteet:
Maankäyttöjohtajan päätös xx.xx.2022 § xx
päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.201
Muut kaupan ehdot:
Tämän kaupan kaikki ehdot on kirjattu tähän kauppakirjaan.
1. Kauppahinnan maksu, saannon laillistamiskulut ja kiinteistövero
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa laillistamiskuluista.
Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa tontin heti omistukseensa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla vapaana kiinnityksistä ja muista rasituksista, rasitteista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on nimenomaisesti mainittu. Todetaan, että tontti on jo ostajan hallinnassa vuokrasopimuksen perusteella.
Ostaja on hallinnut tonttia 853-62-1-20 maanvuokrasopimuksen, joka on allekirjoitettu 7.4.2021, perusteella.
3. Vuokrasopimuksen päättyminen
Tontin vuokrasopimus katsotaan päättyneeksi kaupantekopäivänä. Kaupunki palauttaa mahdollisesti liikaa maksetun tonttivuokran vuokranmaksajalle ja ostaja sitoutuu maksamaan mahdollisesti maksamatta olevan vuokran kaupungille.
4. Kiinnitykset ja panttioikeudet
Kaupan kohteeseen kirjattuun vuokraoikeuteen vahvistettua kiinnitystä MML/579572/72/2021 vastaava sähköinen panttikirja rahamäärältään 170.000 euroa luovutetaan kauppakirjan allekirjoituksin ostajan vapaaseen hallintaan.
5. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö
Tontti on 16.3.2020 voimaan tulleen asemakaavan 2/2013 Kirstinpuisto mukaan Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta. Viherkerroin vähintään 0,90. Asuntoja ei saa sijoittaa maantasokerrokseen. Rakennuksen maantason kerroskorkeuden on oltava vähintään 4 metriä. Vähintään 50 % maantasokerroksen rakennusalasta tulee toteuttaa liike-, palvelu- tai toimistotiloiksi soveltuvana. (AL-1)
Ostaja on tutustunut:
kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus 2/2013 Kirstinpuisto sekä yleiskaava 2020)
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
lainhuutotodistus xx.xx.xxxx
rasitustodistus xx.xx.xxxx
kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx
Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:
asemakaavakartat ja –määräykset 2/2013 Kirstinpuisto
yleiskaava 2020
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja, eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
6. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen tontin perustamistavan valinnasta, rakentamiskelpoisuuden yksityiskohtaisesta selvittämisestä, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
Mikäli tontin uudisrakentamisen johdosta joudutaan tontilla ja/tai sen läheisillä alueilla (katu, puisto, virkistysalue) olevia putkia, johtoja ja vastaavia laitteita siirtämään, poistamaan ja/tai tulppaamaan, vastaa ostaja näiden toimien kustannuksista. Suunnitelmat on hyväksytettävä ao. johtolaitoksella.
Ostaja on velvollinen kustannuksellaan poistamaan uudisrakentamisen edellyttämässä laajuudessa tontilla tai sen maaperässä mahdollisesti olevat vanhat yksittäiset rakenteet, kuten johdot, putket, pylväät, asfaltoinnin tai muut vastaavat.
Mikäli tontin maaperästä löytyy laajempia rakenteita (esim. purettujen rakennusten perustukset) tai jätteitä (puu, tiili, betoni, lasi yms.), joiden poistamisesta arvioidaan aiheutuvan merkittäviä kustannuksia, vastaa kaupunki niiden poistamisen kustannuksista edellyttäen, että rakenteiden tai jätteiden poistamisesta kaupungin kustannuksella on sovittu kaupungin kanssa ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muuten ostaja vastaa joka tapauksessa yksin kaikista mainituista kustannuksista.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana tontin kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.
7. Ympäristösuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely
Ympäristönsuojelulain 139 §:n mukaista selvitystä ei tarvita, koska ostaja hallitsee jo tonttia. Tontti ei ole ollut kaupungin hallinnassa 1.6.2021 lähtien.
Alueella on tehty ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sekä paikoin jätejakeita. Laaditun maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnin perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon kaikessa rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.
Kaupunki on laatinut tontin maaperän kunnostussuunnitelman sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisen ilmoituksen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Kaupunki vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (7810-2020, 30.10.2020) mukaisista tontin maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätettä sisältävien kaivumassojen osalta kaupunki vastaa kustannuksista siltä osin, kun haitta-ainepitoisuudet ylittävät VNa 214/2007 alemmat ohjearvot.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Kaupunki osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Kaupunki ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (7810-2020, 30.10.2020) tai ole tehty kaupungin osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).
Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun tontilta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli ostaja haluaa käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.
Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.
Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
8. Rakentamisvelvollisuus
Rakentamisen tontille tulee pohjautua Kirstinpuiston tontinluovutuskilpailussa esitettyyn kilpailuehdotukseen ”Duo” ottaen huomioon kilpailun jälkeen 30.1. ja 11.2.2019 käydyt neuvottelut ja niissä sovitut suunnitelmien kehittämistarpeet, joiden toteuttamiseen ostaja on ilmoittanut sitoutuvansa.
Tontille toteutettavissa rakennuksissa perheasuntojen osuuden tulee tonttikohtaisesti olla vähintään 20 % asuntotuotannosta. Perheasunnoiksi katsotaan vähintään kahden makuuhuoneen asunto.
Tontille on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen, edellisessä kappaleessa esitetyn perheasuntovaatimuksen sekä sopimuksen liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti vähintään 60 % sallitusta enimmäisrakennusoikeudesta 10 190 k-m2 viiden vuoden kuluessa 7.4.2021 lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
Rakennusta ei saa kaupungin suostumuksetta osittainkaan purkaa. Jos rakennus puretaan, palaa tai se muutoin tuhoutuu joko kokonaan tai osittain, se on rakennettava uudelleen kolmen vuoden kuluessa. Jos rakennuksen purkaminen on tapahtunut ilman kaupungin suostumusta, ostaja on lisäksi velvollinen suorittamaan kaupungille sopimussakkona kauppahinnan suuruisen määrän.
9. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.
10. Sanktiot
Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 8. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 9. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.
11. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuseroista johtuen joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
12. Rasiteoikeudet
Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.
13. Pintavedet
Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.
14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Mikäli tontilla oleviin tai sinne rakennettaviin rakennuksiin joudutaan toteuttamaan uusia liittymiä, Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.
Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.
Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.
16. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
17. Tontin käyttö
Tontti on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
18. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 11 – 17 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 8. ja 9. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
19. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirto
Vuokraoikeuteen kohdistuvat kiinnitykset ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan tai siirtämään ostettavaan tonttiin. Samoin ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan erityisenä oikeutena kirjatun vuokraoikeuden.
Kaupunki antaa suostumuksensa edellisessä kappaleessa mainittujen toimenpiteiden suorittamiseen.
20. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
21. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle
Turussa xx. päivänä xxxkuuta 202x
TURUN KAUPUNKI
Kaupungin puolesta
Tämän kaupan hyväksymme ja sitoudumme sen ehdot täyttämään.
Paikka ja aika edellä mainitut.